Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PS: Og cyclo, hva med en artikkel om dette? (vet du hadde en artikkel om temaet, men uten denne siden konkret) Synd det ikke anledning å henge dette på, annet enn at jeg har blitt fast bruker :dribble:

Ingen dum ide. Uheldigvis er jeg sinnsykt forkjøla (og har vært det siden torsdag). samtidig som jeg har hatt masse skolearbeid å ta meg av, så jeg vet ikke om jeg når å få skrivd noe denne uka. Er i hvertfall puttet i todo-lista mi ;)

Lenke til kommentar
Ingen dum ide. Uheldigvis er jeg sinnsykt forkjøla (og har vært det siden torsdag). samtidig som jeg har hatt masse skolearbeid å ta meg av, så jeg vet ikke om jeg når å få skrivd noe denne uka. Er i hvertfall puttet i todo-lista mi ;)
Høres ut som du snakker om meg der. Ligger til køys med alle mulige symptomer om en fæl årstid, pluss massivt med skolearbeid, rapporter og "tull". En godt oppsummert høst mao. :cry:

 

 

...Den største faktoren ved bytte til linux er jo; hvilke begrensninger har jeg? ...
Nei, den største faktoren ved bytte til linux er jo; hvilke muligheter har jeg? :D

Se det fra den positive siden...

Lenke til kommentar
Hva synes du om at de lar kunder med 2 år gamle kort være uten skikkelig linux driver i 1,5år da? Eller hvemvet hvor lang tid det tar før gallium shitten er på plass. En hån mot linux-brukere, og det bør straffes med boikott i minst 1 innkjøpsgenerasjon av samtlige linux brukere. Det er akkurat slike holdninger som gir lilleblaut-sabbene gratis argumenter mot linux på skrivebordet. Da er det på tide å flekse mellomfingeren og vise litt ryggrad som forbrukere imvho.

Kjøpte et GF6800GT i november 2004. Fortsatt den dag i dag, 5 år etter at jeg kjøpte kortet, og kortet ble lansert, er dette grafikkortet støttet i GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10, med Nvidia sin mest oppdaterte driver. Slå den, ATI.

 

Ikke rart jeg sverger til Nvidia, når de kjører den stilen som de gjør. Man kan si hva man vil om å gjøre driverne open source, men når Nvidia-driverne fungerer så bra som de gjør, bryr jeg meg overhodet ikke om driverne er open-source eller ikke. Det er resultatet som teller.

Lenke til kommentar
For meg har Linux blitt en begrensing, jeg er låst til middelmådig programvare som aldri helt blir bra nok. Wine er dessverre ikke bra nok i lengden.

Uff da. Har vi mistet deg?

Det var det da. 90% av tiden jeg bruker foran en datamaskinen er i en eller annen form relatert til jobb, jobben min for tiden består av papirarbeid og multimedia(grafikk mot trykk, videoproduksjon, lydproduksjon). Her har ikke Linux noe å stille opp med, jeg har brukt Linux og fri programvare som hovedplattform på jobb siden GIMP 1.2, men nå er det nok. Jeg har ventet lenge nok, som jeg sa etter lanseringen av GIMP 2.6, hvis GIMP 2.8 ikke skjerper seg går jeg over til Windows og kjøper meg en lisens fra Corel/Adobe.

 

Det har jeg nå gjort, jeg kjører Windows XP på laptop og workstation, og har tilgang til programvare som gjør jobben min enklere og mer behagelig. Kjører Linux fremdeles på server og netbook.

Lenke til kommentar

Finnes det noen gode alternativer til audio-/video-kommunikasjon med god kvalitet for GNU/Linux nå for tiden? Gjerne med egen server som Ventrilo/TeamSpeak, men første har ikke klient og siste har en to år gammel binærserver hvor jeg heller vil ha en fri server via APT.

 

Jeg har lyst til å få byttet ut stygge Skype på jobben med noe bedre.

Lenke til kommentar
Finnes det noen gode alternativer til audio-/video-kommunikasjon med god kvalitet for GNU/Linux nå for tiden? Gjerne med egen server som Ventrilo/TeamSpeak, men første har ikke klient og siste har en to år gammel binærserver hvor jeg heller vil ha en fri server via APT.

Mumble/Murmur skal visstnok være solid på lyd (ala Ventrilio/TeamSpeak). Skal du ha videokommunikasjon er nok Jabber/XMPP protokollen det beste valget. Her er det en haug av klienter og jeg er usikker på om noen skiller seg ut.

 

PS: langt intervju med nvidia grafikk-kort utviklerene hos Phoronix

 

Desverre har GIMP 2.8 ikke full GEGL, det er utsatt til 2.10 (eller kanskje det blir 3.0). Mao, ikke utvidet fargedybde før om nesten et års tid. Det er en meget reell mangel.

Lenke til kommentar
Krita begynner også å se bra ut synes jeg, har du tittet på den i det siste?

 

Feil moral. "Når noe ikke virker, hiver du det ut." Det er en god moral i kontrast.

Du skal IKKE vente på noe, med mindre du hvet du får og et tidspunkt er satt.

 

Det har jeg nå gjort, jeg kjører Windows XP på laptop og workstation, og har tilgang til programvare som gjør jobben min enklere og mer behagelig. Kjører Linux fremdeles på server og netbook.

 

Skader ikke å prøve, men å hivd inn XP på laptopen og arbeidstasjonen din burde du ha gjordt fra dag 1, og hatt en Linux VM for å se om det er noe fremskritt over berget der.

Lenke til kommentar
Desverre har GIMP 2.8 ikke full GEGL, det er utsatt til 2.10 (eller kanskje det blir 3.0). Mao, ikke utvidet fargedybde før om nesten et års tid. Det er en meget reell mangel.

Hva innebærer det at GIMP bare har delvis GEGL per i dag? Hva er det man kan gjøre med full fargedybde og hva kan man ikke? Selv er jeg fornøyd om bare tre av funksjonene er på plass med 16 bit/kanal:

- Justering av eksponering

- Justering av hvitbalanse

- merging av lag med ulike eksponeringer

Lenke til kommentar

Beklager å bryte av med noe helt annet, men i dag har jeg fått avkreftet det lille håpet jeg hadde om at man kan få Dell-maskiner uten OS eller med Ubuntu installert i Norge. Sukk.

 

Jeg vurderer en petition for å få frem ønsket om maskiner uten OS eller levert med GNU/Linux til leverandørene, men da trenger jeg hjelp. Det er ikke nok å nå ut på dette forumet (ei heller kun i Norge), så hvis du er interessert i å hjelpe til med å gi en beskjed til de store datamaskin-produsentene er jeg avhengig av at du bruker alle dine kanaler (blogger, twitter, fjesboka, identi.ca etc) til å spre underskriftskampanjen til folk. Det nytter liksom ikke å sende inn en kampanje med 10 underskrifter. Jeg ser for meg at hvis hver av oss klarer å få underskrift fra minst ti andre bekjente, og de igjen får fra ti flere etc kan vi fort komme opp i et respektabelt antall. De fleste maskinleverandører leverer jo maskinene sine til soner, og Norden/Skandinavia er vår. Med våre 15-20 mill innbyggere nord for Tyskland burde det være en reell sjanse for å få til et voksent antall underskrifter.

 

Så.. who's with me?

Lenke til kommentar
Desverre har GIMP 2.8 ikke full GEGL, det er utsatt til 2.10 (eller kanskje det blir 3.0). Mao, ikke utvidet fargedybde før om nesten et års tid. Det er en meget reell mangel.

Hva innebærer det at GIMP bare har delvis GEGL per i dag? Hva er det man kan gjøre med full fargedybde og hva kan man ikke? Selv er jeg fornøyd om bare tre av funksjonene er på plass med 16 bit/kanal:

- Justering av eksponering

- Justering av hvitbalanse

- merging av lag med ulike eksponeringer

Krita og Digikam løser dette, men jeg vil vel tro det er på plass i GEGL også.
Lenke til kommentar

Noen smartinger som har opplevd dette før?

 

Legge inn ubuntu, oppdatere og alt fungerer.

Trykke på bruk nvidia driver, restart og:

/dev/sde:
Setting Advanced Power Managment level to 0xfe (254) [ok]
-

 

Og der står den for alltid, jeg kan trykke [ctrl]-[alt]-[del] og da kommer det

Stopping Gnome Display Manag...

 

Reboot og samme ulla.

 

 

Edit: har egen tråd nå.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...