Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Apple vil ikke bidra, så da er det kun FreeBSD utviklerne igjen.
som i tillegg er stabil i dag. Ytelsen kunne gjerne vært bedre, men det er en annen sak.
Vi snakker filsystemer her, ordet stabilitet har da en atskillig tyngre betydning. I denne sammenheng blir det neppe noensinne stabilt på FreeBSD.

Så vidt jeg vet har ikke FreeBSD sin port av ZFS noe som helst med Apple sin å gjøre. (Hva skulle det i tilfelle være.)

 

Stabilitet har en betydning uansett hva man snakker om. Når det gjelder filsystemer holder det for meg at muligheten for datatap=0 (så langt det er mulig) for at det skal være klart for mitt bruk. Det er det i dag. Så vidt jeg vet har det etter siste versjon av ZFS i 7 stable-treet ikke vært noen tilfeller av systemkræsj på amd64-plattformen med FreeBSD, og jeg vet ikke om noen som ikke fikk det til å fungere uten krasj på tidligere verjsoner heller, med riktige instillinger.

Lenke til kommentar
FreeBSD har allerede en god port av ZFS, NetBSD har begynnt å få en brukbar port. Disse prosjektene er uavhengig av Apple. BTRFS er helt nytt, og burde iallefall ikke taes i produksjon før om noe år.
Beklager men zfs portingen startet kun for to år siden og er i all hovedsak gjennomført av Pawel alene. Med all respekt, NetBSD er en vits, totalt irrelevant om en distro med kun tre brukere porter noe som helst. Portingen av zfs er ennå ikke ferdig, faktisk gikk en god del arbeid (les knallfersk kode) inn i 8 som ikke er stabil ennå. Å fremstille zfs som produksjonsklar i BSD på forumet tror jeg er å gjøre BSD-miljøet en bjørnetjeneste.
Så vidt jeg vet har ikke FreeBSD sin port av ZFS noe som helst med Apple sin å gjøre. (Hva skulle det i tilfelle være.)
Apple er ofte fremstilt som en støttespiller til BSD. Darwin (kjernen i OSX) deler masse kode med BSD-kjernen, blant annet kode relatert til filsystemer. BSD har svært begrensede ressurser sammenlignet med linux (at NetBSD trekkes frem understreker dette ettertrykkelig), så de trenger omtrent all den hjelp de kan få. Enkelte har kritisert GNU for å ikke omfavne CDDL, så det er litt komisk at denne lisensen er uspiselig for stort sett alle unntatt FreeBSD. Jeg ser vel ikke helt for meg at Theo De Raadt omfavner CDDL heller. Endret av Del
Lenke til kommentar

Blæh. Planen min om at alle PC-ene mine skulle tilbake til Debian gikk i vasken. Har brukt hele kvelden på en FS Esprimo Mobile v6505, og jeg får søren meg ikke wlan-kortet til å fungere :( Så det ser ut som om jeg må tilbake til Ubuntu - bare håper jeg husker hvordan jeg fikk kortet opp og kjøre på Ubuntu. Var en eller annen legacy pakke som måtte installeres.

Lenke til kommentar

Ok. Dette begynner virkelig å gå meg på nervene. Håper virkelig noen her har noen tips til hva som egentlig skjer og hvordan jeg kan løse det.

 

Ubuntu 9.10 var helt ubrukelig (Kom ikke lenger enn live-cd-menyen. Når jeg da rebootet nektet maskinen å starte. Oppstartsbildet kom, men maskinen ville ikke gå videre. Hverken inn i bios eller boote. Slik forble det til jeg røsket ut batteriet). Derfor undersøkte jeg debian videre, og det er nå det rare skjer:

 

Jeg installert siste versjon av madwifi-hal, modprobet ath_pci, rmmodet ath5k og suksess. Dermed så la jeg til ath_pci i /etc/modules og svartelistet ath5k, rebootet og ingenting fungerte. Jeg fikk beskjed om "No device" når jeg kjørte ifup.

 

Så. Jeg får det til å fungere, men ikke automatisk. Jeg må la den laste både ath_pci og ath5k, og deretter fjerne ath5k. Da fungerer nettet. Om jeg svartelister ath5k fungerer det ikke. Meget underlig i mine øyne. Er det noen som har en forklaring eller tips til hvordan jeg kan løse det?

Lenke til kommentar

Jeg mountet akkurat en Truecrypt-enhet på en TB fra i fjor hvor det interne filsystemet desverre er NTFS. Problemet med dette er at rettighetene på alt er RWX------ som gjør at Apache ikke greier å lese filene som igjen går at mediasenteret mitt ikke får tilgang.

 

Har dere en god løsning på dette for meg eller er beste løsning å flytte de 900-noe gigabytene til en annen disk, formatere til Ext3 og flytte dataene tilbake?

Lenke til kommentar

Hvis umask her er samme greie som umask i chmod-komandoen, og det regner jeg med, er det 644 (0644?) som gir rw-r--r--.

 

Må innrømme at jeg aldri helt har fått med meg hva den første 0-en gjør. :p

 

arggh, to slow. skulle ikke dobbeltsjekket med man. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Umask er ikke samme som chmod, det er faktisk det motsatte. Umasken er masken som trekkes fra standard rettigheter i mappa. :(

 

Standard maske er 0777 hos meg som gjør at når jeg skal ha rwxr-xr-x (Jeg skrev noe annet fordi jeg glemte at du må ha eXecute for å kunne lese mapper) som blir 0755 blir det 0022, altså (0-0)(7-0)(7-2(7-2).

 

Tusen takk NgZ

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Tusen takk NgZ
I will claim debts someday. :ph34r:

Et spm. med en gang, faktisk, ut av ren nysgjerrighet: hvordan setter du standard rettigheter på en truecrypt mount, så du vet hva du skal trekke fra? Eller finnes det en system-wide standard for rettigheter?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Jeg har ingen aning, men jeg regner med at det blir satt i monteringen av rotdisken og defaulter til 0777. Når du så monterer noe til f.eks /media blir default maske der arvet av / som ble satt ved montering. Det er min teori.

 

0-en gjør forresten at tallene tolkes som oktaler.

 

0'en gjør faktisk ingenting sålenge den bare er 0, men her er det faktisk plass for et ekstra sett med attributter. (1 = sticky bit, 2 = setgid, 4 = setuid).

 

Tallet blir altså tolket som oktalt uansett.

Lenke til kommentar

Sliter med ulyd fra høytalerne i Ubuntu 9.10. Det skjer:

- Når jeg justerer lydnivået.

- Rett før det kommer noe lyd fra PC-en etter at den har vært stille. Hvis jeg for eksempel starter en musikkfil kommer ulyden rett før musikken starter.

 

Lyden er ikke spesielt høy og varer kanskje et halvt sekund om gangen, men det er ganske irriterende uansett. Noen tips?

Endret av qweac
Lenke til kommentar
installerte Ubuntu 9.10 RC her om dagen, og Spotify nekter å gi lyd fra seg gjennom Wine. Fant den her og lurte på om jeg skulle teste det. Noen andre som har prøvd, eller har noen andre løsninger?

 

Har også hatt problemer med Wine. Jeg løste det ved å starte winecfg og sette audio til OSS, ikke ALSA, for deretter å starte Spotify med "padsp wine bane/til/spotify.exe".

Lenke til kommentar
installerte Ubuntu 9.10 RC her om dagen, og Spotify nekter å gi lyd fra seg gjennom Wine. Fant den her og lurte på om jeg skulle teste det. Noen andre som har prøvd, eller har noen andre løsninger?

 

Hadde også samme problem som deg. Spurte på Ubuntu Forums, og fikk tips om å installere wine1.2, som visstnok støtter Spotify bedre. Funker fjell hos meg :)

Lenke til kommentar
installerte Ubuntu 9.10 RC her om dagen, og Spotify nekter å gi lyd fra seg gjennom Wine. Fant den her og lurte på om jeg skulle teste det. Noen andre som har prøvd, eller har noen andre løsninger?

 

Hadde også samme problem som deg. Spurte på Ubuntu Forums, og fikk tips om å installere wine1.2, som visstnok støtter Spotify bedre. Funker fjell hos meg :)

 

Ah takk, det gjorde susen her også. Installerte 1.2 fra Wine-teamet sitt PPA, og da funker Spotify med ALSA. Clicky

Endret av AlexTheMad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...