Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg fikk til å kjøre tmnationforever under ubuntu 904. Lyden var skikkelig feil (høy skurring), men det fikk jeg til å endre ved å laste ned en ny versjon av en dll. Ellers fungerte spillet godt, men skyene var halvveis gul/oransje og jeg fikk ikke til å kjøre på like gode grafikkinnstillinger(antialiasing/filtering) som under windows. Nvidia 9800gtx+ ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor fungerer det slik at man må lage en driver spesifikt for hver X.org versjon? windows drivere er jo kompatibel med nyere directx versjoner f.eks. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være vanskelig å lage en driverstruktur som gir tilgang til de funksjonene kortet støtter, istedet for at dette - som jeg må anta er tilfelle - må skrives direkte mot X.org koden. Den slags er jo helt på trynet.

En stor grad av bakover og foroverkompatibilitet gjør det langt vanskeligere å fikse problemer innad i programmet. Xorg endrer ABI omtrent hver major versjon, og det hender det er endringer i API. Det betyr at arbeidet driver-utviklere må legge i driveren for å støtte en ny Xorg versjon varierer mellom å rekompilere driveren til å fikse et par linjer til å endre større deler (bytte subsystem feks). Nå utvikler ikke jeg Xorg drivere, men mitt inntrykk er at det ofte ikke er mye jobb som må gjøres.

 

Problemet er at når dette er propritær kode så har ikke andre folk anledning til å verken rekompilere eller patche, og brukerene er helt og holdent avhengig av driverutviklerene sin nåde.

Lenke til kommentar
Si heller hvilken driver/nettverkskort du har, så kan det hende vi har en enkel oppskrift uavhengig av distro.

Broadcom Corporation BCM4318 [Airforce One 54g). Ikke noe nytt at de kortene er et helvete i Linux, produsentene har såvidt jeg vet ikke sluppet ut koden til driverne elns skit.

 

Edit: Dog. kan det være greit å være forberedt på at at OpenBox kan kreve litt mer tilvenning enn det Gnome/KDE/XFCE gjør.

Ikke så farlig. Maskinen jeg muligens skal legge inn OpenBox-oset på brukes kun de gangene den andre laptopen ikke fungerer eller noe skal testes. Alt den fungerer til er å se på videoer eller surfe på internett. Derfor, mindre krevende OS, mindre trøblete pc.

Lenke til kommentar
Avinnstaler kjernen du ikke vil ha via pakkebehandleren og så kjør grub-mkconfig for å generere en ny/oppdatere grub.conf.

 

EDIT: Det kan godt hende at den blir kjørt automatisk når du fjerner kjernen når jeg tenker meg om. Sånt har jeg ikke prøvd, men jeg kjører grub2 på server'n og det fungerer bra. Langt mer robust og masse nye features.

Det funket ja. Takker :)

Lenke til kommentar
Så et par ord om ATI sine proprietære drivere for linux.

Dette selskapet sørget for å miste meg som kunde for lang tid fremover da mitt Radeon Xpress 1100 i en relativt oppegående laptop, kjøpt for et par år siden, allerede er forkastet i de nye driverne. For å bruke dette må man ha en gammel versjon av X.org.

En av AMD/ATI sine utviklere for grafikkbiten svarte på dette hos Phoronix. Hans budskap var essensielt at de nå satser på åpne drivere. De har ansatte utviklere som jobber fullt på åpne drivere, og dette tar naturligvis ressurser fra utviklingen av den lukkede driveren. For å bøte på jobbes det full spreng med akkurat ditt kort:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news...m&px=NzYwMA

Hvorfor fungerer det slik at man må lage en driver spesifikt for hver X.org versjon?
Det må man ikke, men man må rekompilere driveren. Dette er fordi linux ikke har en binær driver interface. Dette er et helt bevisst valg fra Linus og co, blant annet fordi man ikke ønsker binære blobber i kjernen. Dette er også helt i tråd med GPL og grunnlaget for fri programvare.

ref. http://www.fsf.org/

Broadcom Corporation BCM4318 [Airforce One 54g).
Kortet skal funke med ndiswrapper, og det bør gi deg en enkel vei som funker på tvers av distribusjoner:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=190177

men hvis du bruker ndiswrapper må du være klar over at driveren som da skal svartelistes har skiftet navn. Alternativt kan du bruke den åpne driveren og få tak i firmware dritten, og legge den riktig plass. Her finner du informasjon om den åpne driveren som gjelder for ditt kort nå:

http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43

 

Litt knot er det, men bare du unngår å følge foreldete google hits går det nok mye lettere.

Lenke til kommentar
Broadcom Corporation BCM4318 [Airforce One 54g).
Kortet skal funke med ndiswrapper, og det bør gi deg en enkel vei som funker på tvers av distribusjoner:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=190177

men hvis du bruker ndiswrapper må du være klar over at driveren som da skal svartelistes har skiftet navn. Alternativt kan du bruke den åpne driveren og få tak i firmware dritten, og legge den riktig plass. Her finner du informasjon om den åpne driveren som gjelder for ditt kort nå:

http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/b43

 

Litt knot er det, men bare du unngår å følge foreldete google hits går det nok mye lettere.

Joda, er klar over alt det der, men jeg er særdeles lite dreven i Linux, så det dere synes er enkelt å fikse er et slit for meg. Ikke mulig jeg kan kopiere over det jeg allerede har gjort med driveren i xubuntu og ta med over til det andre OSet? Fikk hjelp på ubuntuforums forrige gang, veit ikke om det du foreslår er det samme som de ba meg gjøre der. Dette er hva de ba meg gjøre, viker det veldig fra forslaget ditt?

Lenke til kommentar
Noen som har fått Trackmania Forever Nations til å fungere på Linux?

Trackmania nations fungerte etter sigende dårlig, men den "nye" Forever versjonen har fått godkjent på WINE databasen. Men er ikke helt overbevist.

Trackmania Natoins Forever fungerte fint for meg sist jeg forsøkte det i linux. Du må bare installere DirectX etter guiden du finner i signaturen min.

 

Edit: Fikk ikke lyden til å fungere.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
Ikke mulig jeg kan kopiere over det jeg allerede har gjort med driveren i xubuntu og ta med over til det andre OSet?
Ikke uten videre.
Fikk hjelp på ubuntuforums forrige gang, veit ikke om det du foreslår er det samme som de ba meg gjøre der. Dette er hva de ba meg gjøre, viker det veldig fra forslaget ditt?
Det er likt mitt forslag nummer to, bruk av åpen driver og firmware. For Ubuntu oppsett er det meget enkelt, enklere enn du får inntrykk av der. Kort fortalt trenger du bare å gjøre følgende (i Ubuntu):

sudo aptitude install b43-fwcutter

så blir du spurt under installasjonen om du vil hente ned og installere firmware, bare svar ja. Reboot maskinen, det er det hele. I Ubuntu vil jeg si det er klart enklere enn å bruke ndiswrapper, i andre distribusjoner må du gjerne laste ned firmware manuelt.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Høhø, da har jeg installert crunchbang, artig lite OS, men forklaringa på hvordan jeg skal installere driveren til det trådløse nettet funket dårlig.

 

Couldn't find any package whose name or description matched "b43-fwcutter"

Couldn't find any package whose name or description matched "b43-fwcutter"

 

Help me?

Den er basert på Ubuntu? Sørg for å kjøre en sudo aptitude update, og sjekk hvilke pakkebrønner du har.
Lenke til kommentar

Bash er så stygt. Hvorfor er ikke dette lov:

#!/bin/bash
finnes=$(test -e $1) 
sleep 7
if [ $finnes==$(test -e $1) ] 
then 
echo "Filen er uendret."
exit
fi

 

Uavhengig av verdiene så printer den ut Filen er uendret. Blir ikke klok på hvilken datatype jeg skal bruke og om dette i det hele tatt er boolske verdier?

Endret av Algific
Lenke til kommentar
fyr opp "synaptic" og se om du finner den der.

 

Edit: alt+f2 og skriv in "gksu synaptic"

Jeg tenkte akkurat på synaptic etter at jeg posta her inne, så det ordna seg.

 

Den er basert på Ubuntu? Sørg for å kjøre en sudo aptitude update, og sjekk hvilke pakkebrønner du har.

Som sagt, det fiksa seg.

 

Takk for hjelpa karer, denne pcen ser ut til å trives mer med dette oset enn xubuntu.

 

edit:

Atm går den inn på mapper etter ett museklikk, jeg vil gjerne kunne kun markere mappa med et klikk og måtte dobbeltklikke for å gå inn i mapper. Noen som har peil på hvordan jeg kan fikse dette?

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...