Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: Når jeg tenker meg om. Det kan da ikke være sånn at absolutt alle som får tilbud om studieplass på f.eks PuP takker ja til den? For noen av dem vil kanskje velge en annen linje og da åpner det seg jo nye plasser som vil gå til de på ventelista? Og når de på ventelista takker ja til dette så vil det jo komme nye igjen på den de første hadde fått tilbud om osv.

Så da vil det vel si at det er mulig å komme inn selv med et snitt (eller "poengsum") som er lavere enn til sistemann på den første lista.

Mulig dette ikke blir "varaopptak" eller "resteplass" e.l, men linja fylles ikke da på første "forsøk" ihvertfall.

Så vidt jeg har hørt tar de inn et gitt antall studenter, og antar at en andel av disse kommer til å takke nei / søke om fritak pga. militæret eller lignende. Derfor tar de ikke inn nye selv om folk takker nei.

 

Merk at dette er noe "jeg mener å ha hørt", og kan dermed være helt feil.

Lenke til kommentar
Så vidt jeg har hørt tar de inn et gitt antall studenter, og antar at en andel av disse kommer til å takke nei / søke om fritak pga. militæret eller lignende. Derfor tar de ikke inn nye selv om folk takker nei.

 

Merk at dette er noe "jeg mener å ha hørt", og kan dermed være helt feil.

 

Så hvis de velger å sette opp 120 på første lista og 20 av dem takker nei eller ikke kan så lar de det bare være med 100 studenter?? Godt mulig det stemmer, men høres litt merkelig ut at de ikke gir plassende til de som er på venteliste.

 

Forresten, hvordan er det med ventelister og slikt? Hvis jeg ikke har god nok poengsum til å få plass på 1.valget mitt, da går de vel videre ned på lista helt til jeg har god nok poengsum. Får jeg da tilbud om venteliste for alle valgene over eller bare den neste opp på lista?

Lenke til kommentar

Det er fint lite vits i å stå på venteliste på de linjene der det ikke er noe eksterne faktorer som begrenser antall studenter. F.eks medisin, der de kun har n plasser av rent praktiske årsaker, så brukes ventelisten.

 

Men er du lur så tar du med et par linjer du garantert kommer inn på under førstevalget ditt, for så å melde deg opp i og følge løpet til den linjen du i utgangspunktet var intressert i. Du får mindre oppfølging, og det blir litt knot - men gjør du dette kan du neste år rykke rett inn på 2.året.

Lenke til kommentar
Så hvis de velger å sette opp 120 på første lista og 20 av dem takker nei eller ikke kan så lar de det bare være med 100 studenter?? Godt mulig det stemmer, men høres litt merkelig ut at de ikke gir plassende til de som er på venteliste.

NTNU vet hva de driver med, og det høres ikke spesielt merkelig ut. Har de 100 plasser tar de inn 125 fordi de vet at 20% faller fra det første året.

 

Kommer man ikke inn på siving ved hovedopptaket kommer man ikke inn. NTNU tar enkelt og greit ikke inn flere etter hvert.

 

[disclaimer: det er brukt fiktive tall]

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Så vidt jeg har hørt tar de inn et gitt antall studenter, og antar at en andel av disse kommer til å takke nei / søke om fritak pga. militæret eller lignende. Derfor tar de ikke inn nye selv om folk takker nei.

 

Merk at dette er noe "jeg mener å ha hørt", og kan dermed være helt feil.

 

Så hvis de velger å sette opp 120 på første lista og 20 av dem takker nei eller ikke kan så lar de det bare være med 100 studenter?? Godt mulig det stemmer, men høres litt merkelig ut at de ikke gir plassende til de som er på venteliste.

 

Forresten, hvordan er det med ventelister og slikt? Hvis jeg ikke har god nok poengsum til å få plass på 1.valget mitt, da går de vel videre ned på lista helt til jeg har god nok poengsum. Får jeg da tilbud om venteliste for alle valgene over eller bare den neste opp på lista?

Poenget er at om det er 100, 105 eller 95 studenter ikke har noe å si. De vet av erfaring at ca x% takker nei til plassen sin, dermed tar de inn flere enn de egentlig har planer om å ha på studiet ved første inntak, og så får resten bare være.

Lenke til kommentar
Jeg bestillte nye PIN-koder i dag, og skal søke på NTNU når jeg får dem. Noen ide om hvor lang tid det tar før jeg får dem?

 

Og jeg bør søke i år sant, selv om jeg skal i militæret i mars?

Du bør søke i år ja, og så søke om utsettelse på grunn av verneplikt. Da er du garantert å komme inn neste år (gitt at du kommer inn i år).

Lenke til kommentar
Det var akkurat det jeg tenkte. Jeger rimelig sikker på at jeg kommer inn i år, men det er bedre med to sjanser, enn en. :)

Jepp, og i tillegg er det veldig behagelig å vite at man skal til Trondheim etter militæret, så kan man skaffe hybel og ordne alt uten å være i tvil om hvor man kommer inn. :) Et år i Forsvaret er praktisk sånt sett. ^^

 

-------------------------------------

 

Edit: Jeg er forøvrig nettopp ferdig med øving 3 i matte 2. Har sittet med den i hele dag. Sykt. O.o Endte opp med en blekke på 18 sider. :/

Edit2: Jeg er trøtt. Nattforelesning i mårra. Nå går jeg og legger meg.

Edit3: God natt.

Endret av I.A.G.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...