Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Korleis er det å flytte til Trondheim som student? Er det er ein stor overgang, eller er det "lett" å finne seg til rette?

Er det vanskeleg å skaffe seg rimleg hybel?

Sensommer og høst er utleiers marked, så da kan det være vrient å få seg hybel med mindre du kjenner noen som kjenner noen. Om du ikke har venner eller familie som kan hjelpe deg med å finne hybel, burde du starte tidlig for å være på den sikre siden. Men førsteåret mitt i Trondheim fikk jeg en helt OK hybel i slutten september, så det er ikke umulig. :)

 

Eg ser faget legg opp til ein del valfri emner, men eg klarar ikkje finne ein oversikt over kva eg kan velja. Fins det ein slik oversikt noko stad?

Ta en titt på s. 9 (119) i dette PDF-dokumentet. Der står det at du kan ha tilsammen 7 valgfrie emner (utenom ex.phil og perspektivemne) hvorav 4 må være fra lista. De tre andre fagene vil jeg tro du kan velge fritt mellom det som tilbys av fakultet, og eventuelt fag fra andre fakultet om du forhåndsgodkjenner dem inn i graden din. Jeg finner dessverre ikke studiehåndboken for matematiske fag i sin helhet, men der skal det stå en mer detaljert beskrivelse for hvert av fagene som tilbys av fakultetet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for raske og gode svar! Skal lese gjennom dokumentet no! Kvifor fann eg ikkje det i stad :wallbash:

 

Greit å ha lest seg litt opp før eg skal på utdanningsmesse der NTNU stiller! Satser på å ha eit par gode spørsmål klare til det!

 

Liten oppdatering; no har eg lese gjennom dokumentet det blei lenka til og matematikk med informatikk verka stadig meir aktuelt!

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar

Du skal ha fått mail av studassen din på stud-mailen om når det er øvingstimer på sal. Øvingene skal leveres på It's Learning før fristen, men kan vises til studass på sal etter fristen, så lenge en tar utgangspunkt i det som ble levert. Så da er det bare å møte opp på salen en av tidspunktene som har blitt satt opp.

Lenke til kommentar
Det er mulig at man får "siv.ing / master i teknologi" på norsk vitnemål, men jeg er temmelig sikker på at man ikke lenger kan velge mellom det A-Jay skrev.

 

Edit: Jeg ble plutselig litt usikker allikevel. Tenkte jeg skulle finne noe om det på NTNU sine sider, men det er jo en jungel uten like når man først forsøker å dykke ned i arkivet, og mye har vel gått tapt i forbindelse med konvertering og fuglene vet hva.

Om du fikk vitnemål i fjor, kloffsk, kan du vel svare på det. Er det fortsatt mulig å velge, eller får man siv.ing. / master på norsk og master på engelsk enten man vil eller ei?

Jeg kan ihvertfall tale med litt sikkerhet her; leverte masteren rett før sommeren, fikk vitnemålet mitt rett før jul. På det står det svart på brunt: Sivilingeniør / Master of Technology. Jeg fikk velge mellom dette eller bare Sivilingeniør, om jeg ikke tar helt feil.

 

Det er sant at de flere ganger har snakket om å fjerne siv.ing-tittlen, men alle, inkludert studenter, rektor og forelesere bruker fortsatt dette, og det er normen i nærlingslivet også. Master-tittlen er idiotisk i det at det er et forøk på å tilnærme seg det som brukes i resten av Europa, men det er såvidt jeg vet ingen andre land som bruker Master of Technology, det heter Master og Science i stort sett alle utdanninger som i utgangspunktet baserer seg på realfag.

Lenke til kommentar
[*]Korleis er det å flytte til Trondheim som student? Er det er ein stor overgang, eller er det "lett" å finne seg til rette?

I begynnelsen er det fadderperiode og mye bli-kjent-greier. Da er det kjempelurt å bruke anledningen til å bli kjent med andre folk.

 

[*]Er det vanskeleg å skaffe seg rimleg hybel?

Nei, ikke hvis du er tidlig ute (søk senest til våren) og ikke på liv og død må bo midt i sentrum. Hvis du ikke allerede har nettverk i Trondheim fra før av vil jeg anbefale en av de billige, perifere studentbyene (Moholt, Steinan) i begynnelsen, så kan du finne deg en bedre hybel etterhvert som du får nettverk og utleiemarkedet har roet seg etter det årvisse høstkaoset.

 

[*]Korleis er det faglege miljøet ved NTNU? Eg har høyrd særs mykje bra, men hadde vore fint om noko studentar kunne svart ærleg her...

Det faglige nivået er svært høyt, med dyktige professorer som kan "sitt" i de fleste fagområder. Dessverre er ikke det pedagogiske nivået like høyt. Spesielt i høyere årskurs (kanskje mindre aktuelt for deg som bare skal ha bacelor) vil du møte på professorer som omtrent lever i sin verden og ikke er så flinke på å formidle det de kan til andre. Da er "selvstudium" et fint ord.

 

[*]Korleis er overgangen frå vidaregåande til NTNU, er den tøff eller er det ei kneik som er grei å kome over dersom ein jobbar og er motivert?

Den er tøff vil jeg si, høyere arbeidspress og det stilles høyere krav til en enn på videregående.

 

[*]Det er eit stykke for meg å flytte til Trondheim, men er det faglege miljøet her så sterkt at eg bør vurdere det over UiB?

Jeg vet ikke hvordan det er i forhold til UiB, men jeg vet at NTNU har ett av de sterkeste fagmiljøene innen realfag og teknologi her til lands. Det kan også være sunt å flytte til en annen by og få litt andre impulser, i min mening. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
[*]Korleis er det å flytte til Trondheim som student? Er det er ein stor overgang, eller er det "lett" å finne seg til rette?

Uproblematisk. Det er en av de tingene jeg er mest fornøyd, og mest positivt overrasket over med Trondheim. Å bli kjent med nye folk er fantastisk lett. Folk i studentmiljøet (NTNUI, linjeforeningsgreier, Samfundet osv.) er utrolig åpne og lett å komme innpå.

 

[*]Er det vanskeleg å skaffe seg rimleg hybel?

Nei. Det er vanskelig å skaffe seg en stor, fin, rimelig hybel nær sentrum. For å si det sånn, så må du sløyfe en eller to av de kriteriene. Å finne en stor hybel nær sentrum er ikke vanskelig, men det er stort sett dyrt. Å finne en rimelig hybel nær sentrum går fint, men den er ofte veldig veldig liten. Å finne en stor, billig hybel går greit, men den er ofte langt utpå "landet".

Anbefaler nedre singsakerslette studentby, på det aller varmeste. Så kan du eventuelt finne noen kamerater i Trondheim å leie en større leilighet sammen med på sikt. Det er nemlig fint mulig å finne en stor, relativt rimelig sentrumsnær leilighet, så lenge man går veldig mye opp i prisklasse (med flere rom, ergo flere å dele leia på).

Å flytte til Moholt/Steinan går fint an det også, men jeg har heller dårlig erfaring med det. Trives MYE bedre nær sentrum.

 

[*]Korleis er det faglege miljøet ved NTNU? Eg har høyrd særs mykje bra, men hadde vore fint om noko studentar kunne svart ærleg her...

Det er et sterkt fagmiljø i matematikk ved NTNU. Enkelt og greit. På lavere årskurs (jeg går i første klasse nå og kan ikke uttale meg så mye om mer avanserte emner) er også foreleserne relativt flinke til å lære fra seg, hvis du er heldig. Jeg har hatt et par forelesere allerede, og noen av dem har vært veldig flinke pedagoger som jeg har lært masse av.

 

 

[*]Korleis er overgangen frå vidaregåande til NTNU, er den tøff eller er det ei kneik som er grei å kome over dersom ein jobbar og er motivert?

Overgangen var grei for min del, men kneika er temmelig høy. Jeg skulle hjelpe en venninne med leksene i R2 og FY2 i jula, og ble temmelig overrasket over hvor lite og enkelt mesteparten av pensumet der er. Men tusenvis klarer overgangen hvert år, så jeg tror nok du skal klare deg ;)

 

[*]Det er eit stykke for meg å flytte til Trondheim, men er det faglege miljøet her så sterkt at eg bør vurdere det over UiB?

Det å måtte flytte et stykke er en positiv ting når du velger studiested. Enkelt og greit. Så det er ikke noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Tusen takk for god svar Herr Brun og A-Jay :grin: Trondheim verkar enno meir fristande no!

 

Korleis er det med kollektivtransport dersom ein busetjer seg på "landet"? Har dei største "studentbyane" god kommunikasjon med NTNU, eller må ein bytte buss ofte? Fins det noko gode ordningar for ungdom/studentar à la eit ungdoms-/studentkort? Evt kva er prisen?

 

A-Jay: Planen er å gå vidare på ein master i matematikk etter dei første 3 åra, men eg må sjølvsagt sjå litt kva eg kan ta vidare. Trur eg er over-gjennomsnittet interessert i matte :love:

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke havner milevis unna sentrum så skal det være greie bussforbindelser.

 

Bussene er ikke spesielt presise, men det er til å leve med. Skal litt til for at det blir nødvendig å bytte buss, siden de fleste rutene går via E6-en, og da er det kort vei opp til Gløshaugen til fots.

 

Men ikke sats på å bo langt unna med mindre du krever stor, rimelig hybel, evt. andre ting som gjør det nødvendig. (F.eks om man ønsker å bo helt alene.)

Lenke til kommentar
Tusen takk for god svar Herr Brun og A-Jay :grin: Trondheim verkar enno meir fristande no!

 

Korleis er det med kollektivtransport dersom ein busetjer seg på "landet"? Har dei største "studentbyane" god kommunikasjon med NTNU, eller må ein bytte buss ofte? Fins det noko gode ordningar for ungdom/studentar à la eit ungdoms-/studentkort? Evt kva er prisen?

Moholt har svært bra forbindelse, hvert 10. minutt på dagtid og 20. minutt på kveldstid. Steinan er litt verre, hvert 30. minutt midt på dagen og hvert 50. minutt på kvelden. Men det er ikke verre enn at man klarer det med litt planlegging.

 

Jeg kan også nevne Lerkendal og Berg studentbyer (sistnevnte gjenåpnes nå til høst) som er i gangavstand fra Gløshaugen og burde være relativt rimelige. Men det er antagelig stor pågang på dem så kanskje litt verre å komme inn på. Nedre Singsakerslette er ikke fullt så rimelig, men bra om du har råd til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...