Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg er i dag ferdig med videregående skole, og lurer på mine sjanser for å studere på NTNU. Jeg er usikker på linje, og kravet varierer jo, så kanskje komme med litt tips? Jeg har store interresser for realfag, spesielt fysikk. Matte er jeg ikke fullt så interresert i, men jeg klarer meg fortsatt godt. Her er karakterene mine slik de kommer til å ende opp: (spørsmåltegn vil si at det fortsatt er usikkert):

Ka

 

1. klasse:
Matte T:		4
Naturfag:	   5
Engelsk:		5
Samfunnsfag:	5
Geografi:	   5

2.klasse:
Tysk:		   3
R1:			 3
Fysikk:		 5
IT:			 5
Geofag X:	   5
R1 eksamen:	 3

3. klasse:
Fysikk:		 6
IT:			 5
R2:			 4
Historie:	   5
RLE:			5
Gym:			4
Bokmål S:	   4
Bokmål M:	   5
Nynorsk:		4
Fysikk M:	   6
IT-Eksamen:	 5(?, kan få 6, men ikke veldig sannsynlig)
R2-Eksamen:	 6(?, får kanskje 5, men er nokså sikker på 6)
Norsk-Eksamen:  4(?)

 

Dette gir et snitt på: 4,625. Ganger jeg det med ti og legger til fire ekstrapoeng (pga. realfag), får jeg 50,25 poeng. Jeg skal inn på skole høsten 2010, som fører til at jeg er 20 når jeg starter å studere. Jeg tror dette skal medføre to alderspoeng, men er ikke sikker. I så fall er det jo da 52 poeng. Jeg har også planer om å ta opp igjen R1. og får jeg 5 her, vil det gi ca. 2 poeng ekstra. Altså, minimum 50 poeng, og maksimum 54 poeng, hvis jeg har regnet riktig og forstått hvordan systemet virker.

 

Hvilken linjer gir dette meg mulighet til å komme inn på? Og finnes det linjer som ikke nødvendigvis er rettet mot f.eks. ingeniør eller siv.ing, altså linjer som bare går på utdypning innen matematikk og fysikk? Slik jeg føler det nå, kunne jeg tenkt meg å jobbe med noe innen forskning, altså noe ala. astrofysiker, eller på partikkelnivå.

 

Hvis det er noe dere lurer på, eller har rettelser eller noe slikt, er det bare å kommentere. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke få 2 poeng ekstra i den store sammenhengen bare ved å forbedre R1 fra 3 til 5. Men det vil øke snittet ditt litt.

 

Det jeg kan "anbefale" deg er å ta eksamen i 2T. Da blir du kvitt 1T-karakteren din samtidig som du får en ny 6-er på vitnemålet (2T skal være en light-versjon av R1, så 6-er her burde ikke være så vanskelig).

 

Da vil du få et snitt på cirkus 4,8 eller noe sånt (du kan gjerne rekne ut nøyaktig). Så da ender du på ca. 48+4+2 = 54. Om du er interessert i å forbedre snittet ditt litt mer så kommer du vel inn på siv.ing-linjen "Fysikk og matematikk".

 

Edit: har du 4 i standpunkt i R2? Og satser på 6 i R2-eksamen..? I så fall bør du gå opp til eksamen i R2 på nytt og bli kvitt 4-eren du har i det nå.

 

*Med forbehold om misforståelser*

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Du vil ikke få 2 poeng ekstra i den store sammenhengen bare ved å forbedre R1 fra 3 til 5. Men det vil øke snittet ditt litt.

Ja, og slik jeg tenkte blir det med 3 i R1 standpunkt og eksamen. hvis jeg stryker de to, og setter inn en femmer, da har jeg en mindre karakter. Hvis jeg regner på det, får jeg 4,78 i snitt (du kan regne over hvis du vil, 110/23). Ganger jeg med ti og legger til fire ekstrapoeng for realfag, får jeg 51,8, og det er totalt ca. 1,5 poeng mer enn med tre i R1 st.punkt og R1 eksamen. Blir ikke det rett?

 

EDIT: Uansett, tror jeg heller vil ta opp R1. Det er noe grunnleggende der som er greit å få kontroll på igjen, og nå som jeg har hatt R2 som er en videreutvikling av mye av det som vi lærte i R1 (derivasjon, drøftning av funksjoner, vektorer for å nevne noe), så er det lettere å få en god karakter.

 

EDIT2: Er det noe poeng i å ta opp T1 også, bare for å gå fra fire til 5 eller 6?

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Slytt og syt. Master/Siv ing. Potato/potato..;)

 

Jeg fikk ca 6 hakk dårligere enn forventet på ex.phil, noe som utenom å være usedvanlig irriterende også betyr at jeg må klage, men hvordan gjør man det om sommeren, når man ikke er i Trondheim?

 

Forøvrig er jeg redd noen har blandet/mistet besvarelsen min, vil det skje om igjen dersom jeg klager?

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan det er med konter i år? Finner ingenting på studweb eller innsida.

 

Jeg husker at vi fikk en mail i fjor om at vi måtte melde opp oss selv, men jeg kan ikke finne noe info i år.

 

Dette finner man på forrige side:

Hvor på StudWeb er det man melder seg opp til kont?

Bekreft utdanningsplan, så melder man seg opp på vanlig måte via meldinger under registreringer (velg 2009-08K når du har lagt til emne).

 

Videre:

Utsatt eksamen:

For å få adgang til utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) i august må du enten ha møtt til siste ordinære eksamen og strøket eller ha dokumentert gyldig forfall. Studentene må melde seg selv til utsatt eksamen ("kont") i august via Studentweb. De studentene som enten strøk eller hadde gyldig forfall i slike emner ved eksamen høsten 2008, kan gå inn på Studentweb og melde seg opp fra medio mai. Sensuren for våremnene må være klar før man kan melde seg til kont. eksamen i disse. Kont. eksamen avvikles i uke 32 og 33, eksamensplanen for denne vil bli publisert på nettet ca 15. juli. Frist for å melde seg til kont. eksamen via Studentweb er 9. juli. Man melder seg til kont. på vanlig måte på Studentweb, men velger vurderingstermin "2009-08K".

 

Dette var vanskelig å finne ut av!

Lenke til kommentar

Hvis SIT sier at rommet allerede er reservert noen andre..tror dere det er noe vits å mase? Søkte hybel sammen med tre kompiser, de tre kom inn i samme bofelleskap, mens jeg havnet et annet sted...nå sier de at det siste rommet er gitt bort..

 

er det noe vits å mase liksom? kan de gi meg rommet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...