Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Burde muligens vite dette etter noen år ved NTNU, men.. Jeg fullfører snart en bachelor og tenker på å ta en til. Det første semesteret er det ITGK, her har jeg TDT4110 (Python) fra før, men i den andre bacheloren er det TDT4105 (Matlab). Spørsmålet er da, må jeg avlegge eksamen i TDT4105, eller bør jeg bare sørge for at jeg forstår det? Det samme gjelder også mellom to mattefag, her er det 7.5 av 7.5 i studiepoengreduksjon - så det er lite fristende å ta det.

Dersom det er mye MATLAB videre i studiet ville jeg vurdert TDT4105. Hvis ikke, dropp det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer godt med at jeg har TDT4165 (Programmeringsspråk), da - som om jeg er så mye bedre rustet av den grunn..  Jeg har programmert en del de siste årene, så saken er ikke å lære seg Matlab, men heller om jeg er nødt til å ta 6 eksamener første semester. Ettersom at jeg hverken har TDT4105, eller mattefaget som er overlappende i studiepoeng med et jeg har fra før, så blir jo det 0 poeng for disse.

Lenke til kommentar

 

 

De aller fleste har nok jobb før endt studie, men du finner nok ikke mange annonser med annonsetekst "Kybernetikk-ingeniør søkes". :)

Hvordan får man jobb da?

Igjennom andre kanaler. Arrengementer med linjeforeningen, bedriftsdager o.l.

De fleste relevante annonserer ikke sommerjobb på Finn, men nettopp på slike arrangementer. Evt. bare på nettsiden sin, og så må man selv inn og sjekke. Ila studietiden lærer man hvilke bedrifter som er aktuelle, og sjekker dem ut selv.

Lenke til kommentar

Å kunne lære seg nye språk er uansett en essensiell ferdighet å ha. Fysmat skal for eksempel nå gå over til Python-ITGK, men de blir fortsatt nødt til å lære seg Matlab og R i løpet av studiet uten å ha egne fag om de språkene.

Kyb har aldri hatt Matlab-varianten, men vi er nok blant de som bruker Matlab mest senere i studiet ...

Så det er tydeligvis ikke et problem å lære seg Matlab på egenhånd

Lenke til kommentar

Dersom øvingsopplegget er radikalt endret siden du tok emnet kan det være du ikke får godkjent øvingsopplegg. Det samme gjelder dersom øvingene i emnet teller på karakteren (det kom nye regler om sistnevnte for ikke så lenge tilbake).

 

Ja, det er jo klart, men i dette tilfellet så teller ikke øvingsopplegget på karakteren, og det er helt likt som i fjor og alle år før det igjen. Er det noen måte å sjekke det på? 

Lenke til kommentar

Det er egentlig ganske forvirrende, men her er svaret jeg fikk da jeg spurte eksamenskontoret om saken forrige semester:

 

Vi kan så klart sjekke hvorvidt en student har godkjent obligatorisk
aktivitet eller ikke, men det forutsetter at godkjenningen er
registrert i FS. Vi får hvert semester et stort antall forespørsler fra
studenter angående dette, men dessverre er det nokså ofte at
obligatorisk aktivitet ikke er registrert i FS. Når obligatorisk
aktivitet ikke er registrert i FS, blir vi nødt til å henvise
studentene videre til fagansvarlig i emnet eller studiekonsulenten ved
insituttet.
 
Vi antar at instituttene har rutiner for registrering av obligatorisk
aktivitet og at listene arkiveres av instituttene selv dersom de ikke
protokollføres i FS. Dersom det er faglærere eller studiekonsulenter
som har spørsmål eller trenger mer infomasjon om hvordan vi bedre kan
sikre at obligatorisk aktivitet blir protollført i FS, er det bare å ta
kontakt.

 

 

Så konklusjonen er... at du bør spørre instituttet? Tror jeg, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Eller send mail til faglærer. Etter min erfaring spørs det veldig på hvilken foreleser / øvingsansvarlig faget har, i de fleste sier de bare "har nå godkjent deg til eksamen", mens i andre må du gjøre det på nytt. Er forøvrig aldri ren automasjon, da systemet ikke sjekker tidligere år, men du sier ifra at du har tatt faget før også godkjenner de deg bare manuelt når de ser at du faktisk har gjort det. Bruker å starte året med å legge ut en beskjed om det på nettsidene òg forøvrig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...