Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, har noen spørsmål om Kybernetikk ved NTNU som jeg håper noen som går/har gått der eller andre som har tilknytning til studiet kan svare på.

 

Hvor viktig er programmering/koding i forhold til matematikken og fysikken? For min del er matematikken og fysikken min sterke side, har lite kunnskaper om koding nå, vil det være veldig hemmende?

 

Jeg synes automasjon er veldig interessant og tror nok det er fremtiden, men hvordan er jobbmulighetene i nærmeste fremtid?  

Leser på sidene til studiet at de fleste får jobb før endt utdanning, stemmer dette? Og hva ligger lønnsnivået på for en kybernetiker fra NTNU? Ikke at lønnen har første prioritet, men er greit å vite.

Lenke til kommentar

Utenom de rene datastudiene (datateknologi, kom.tek.) er nok kyb et av de mer programmeringsrettede studiene (sammen med elektro, fysmat...). Studiene er imidlertid lagt opp til at det ikke skal være en nødvendighet å kunne programmere fra før, og det er nok et fåtall av studentene som kan det. Det eneste det gir deg er egentlig en enkel A eller B i IT grunnkurs og Prosedyre- og objektorientert programmering.

 

Resten av spørsmålene kan jeg ikke svare på.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Hei, har noen spørsmål om Kybernetikk ved NTNU som jeg håper noen som går/har gått der eller andre som har tilknytning til studiet kan svare på.

 

Hvor viktig er programmering/koding i forhold til matematikken og fysikken? For min del er matematikken og fysikken min sterke side, har lite kunnskaper om koding nå, vil det være veldig hemmende?

 

Jeg synes automasjon er veldig interessant og tror nok det er fremtiden, men hvordan er jobbmulighetene i nærmeste fremtid?  

Leser på sidene til studiet at de fleste får jobb før endt utdanning, stemmer dette? Og hva ligger lønnsnivået på for en kybernetiker fra NTNU? Ikke at lønnen har første prioritet, men er greit å vite.

Programmeringen er en relativt stor del av studiet, spesielt de berømmelige heisprosjektene. Men det er ikke noe krav til å kunne programmering fra før og jeg hadde ingen store problemer. Det er egentlig ganske lite fysikk. Tror nok vi er de som lærer mest om programmering sammen med datalinjene. 

Automasjon er nødvendig i all overskuelig fremtid. Kybere får jobb uten problemer, kanskje med mindre man spesialiserer seg innen olje. Lønn vet jeg ikke, masteren min leveres ikke før om noen uker ennå. 

Lenke til kommentar

Hvor god PC krever programmeringen på kyb? Skal selv begynne på kyb, og tenker å kjøpe meg en ny PC før studiestart. Hvordan er det med stikkontaktplasser på gløs? Er det fordel med PC-er som har lang batteritid, eller skal det ikke være noen problemer? Samtidig, hvor god plass er det på forelesningene? Tenker om en 15" blir for stor?

 

Mvh

Samaritanen

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Tror ikke programmeringen blir et problem da jeg er datakyndig og alltid vært veldig interessert i data, har bare ikke noe særlig erfaring fra programmering enda.

 

 

Hei, har noen spørsmål om Kybernetikk ved NTNU som jeg håper noen som går/har gått der eller andre som har tilknytning til studiet kan svare på.

 

Hvor viktig er programmering/koding i forhold til matematikken og fysikken? For min del er matematikken og fysikken min sterke side, har lite kunnskaper om koding nå, vil det være veldig hemmende?

 

Jeg synes automasjon er veldig interessant og tror nok det er fremtiden, men hvordan er jobbmulighetene i nærmeste fremtid?  

Leser på sidene til studiet at de fleste får jobb før endt utdanning, stemmer dette? Og hva ligger lønnsnivået på for en kybernetiker fra NTNU? Ikke at lønnen har første prioritet, men er greit å vite.

Programmeringen er en relativt stor del av studiet, spesielt de berømmelige heisprosjektene. Men det er ikke noe krav til å kunne programmering fra før og jeg hadde ingen store problemer. Det er egentlig ganske lite fysikk. Tror nok vi er de som lærer mest om programmering sammen med datalinjene. 

Automasjon er nødvendig i all overskuelig fremtid. Kybere får jobb uten problemer, kanskje med mindre man spesialiserer seg innen olje. Lønn vet jeg ikke, masteren min leveres ikke før om noen uker ennå. 

 

Jeg antar at du går avsluttende på kyb nå, hvordan er den praktiske delen av utdanningen i forhold til det teoretiske? Lager en noe av prosjektene selv eller er det mest teori? Og hvis det ikke blir for personlig, har du en jobb å gå til etter studie?

 

Og til sist, vil du anbefale kyb?

Lenke til kommentar

Hvor god PC krever programmeringen på kyb? Skal selv begynne på kyb, og tenker å kjøpe meg en ny PC før studiestart. Hvordan er det med stikkontaktplasser på gløs? Er det fordel med PC-er som har lang batteritid, eller skal det ikke være noen problemer? Samtidig, hvor god plass er det på forelesningene? Tenker om en 15" blir for stor?

 

Mvh

Samaritanen

Omtrent alt av PC vil funke. 15" funker bra, men å ha med PC på forelesninger er stort sett bortkastet.

God batteritid er bra, men alle plasser der du sitter og jobber med PCen har strøm.

Lenke til kommentar

 

Takk for alle svar! Tror ikke programmeringen blir et problem da jeg er datakyndig og alltid vært veldig interessert i data, har bare ikke noe særlig erfaring fra programmering enda.

 

Kan du ikke komme tilbake om 4-5 år og fortelle om du hadde rett i dette? :)

 

Haha, vet meget godt at NTNU er svært tøft og krever mye arbeid hvis du insinuerte at jeg tar for lett på det.

Lenke til kommentar

Med gode karakterer får du jobb, det tror jeg er ganske sikkert. Men, akkurat nå er det litt nedgang her og der. Alle vet jo hvordan det står til med oljesektoren, og dette påvirker jo veldig mange ingeniører, bl.a. petroleum, maskin, bygg og sikkert også kyb. Elektronikkbransjen i Norge er vel gått ganske på dunken, så elektro er vel kanskje ikke det tryggeste. Data og ikt er vel ganske trygt.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! Tror ikke programmeringen blir et problem da jeg er datakyndig og alltid vært veldig interessert i data, har bare ikke noe særlig erfaring fra programmering enda.

Jeg antar at du går avsluttende på kyb nå, hvordan er den praktiske delen av utdanningen i forhold til det teoretiske? Lager en noe av prosjektene selv eller er det mest teori? Og hvis det ikke blir for personlig, har du en jobb å gå til etter studie?

 

Og til sist, vil du anbefale kyb?

Det er mest teori, men alle programmeringsprosjektene er veldig praktiske og veldig lærerike. Anbefaler å ta "bygger'n" som er et veldig arbeidskrevende fag, men det mest lærerike. (kommer som valgfag i 3./4.) Det er sjelden vi bygger noe, men vi har roboter til å prøve programmene på.

 

Jeg har sikkert en jobb å gå til, men det har mest med at jeg har jobbet der i mange år også før jeg begynte på studiet. Uansett har jeg søkt meg inn på PPU, så jobben tar jeg ikke til høsten, men kanskje senere.

Anbefaler kyb da det er et av de mest allsidige fagene og du lærer noe om det aller meste. Jeg er kanskje feil person til å anbefale noe da jeg ikke jobber spesielt hardt og kan derfor ikke si så mye om arbeidsmengden. En kamerat av meg som går kyb jobber vel rundt 40 timer i uka og har over B i snitt selv jobber jeg under 10 (nærmere 5) og har D. Er du glad i matte og programmering er nok kyb det beste valget. 

Lenke til kommentar

Hva var grunnen til at Indøk sluttet å ta i mot overgangstudenter? Husker en kompis av meg strategisk søkte seg inn på Datateknikk når inntak der var ganske labert, for så å søke overgang til Indøk senere. Skal dog sies at dette var 10ish år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...