Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags ingeniør blir en som studerer kybernetikk og robotikk? Ser på titler som maskiningeniør, elektroingeniør, bygg ingeniør osv hos de andre ingeniørstudiene. Hva er korrekt tittel for en som studerer kyb?

 

Sivilingeniør i kybernetikk, evnt bare sivilingeniør.

 

Noen som vet om formlene for å løse differensialligninger vha. "varation of parameters" står i Rottman?

 

Bla gjennom og se selv. Anbefaler alle å gjøre seg kjent med rottman før de skal ha eksamen i et fag der den er tillatt. Plutselig finner man mer enn man tror.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Eventuelt Sivilingeniør ;)

Du kan selvsagt forsøke å bytte navn til Sivilingeniør, og se om det går gjennom, men sivilingeniør er en beskyttet tittel – så den kan man ikke bruke.

 

Kybernetikk og Robotikk er en siv. ing linje, så  den tittelen følger med studiet :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen som vet om formlene for å løse differensialligninger vha. "varation of parameters" står i Rottman?

 

Bla gjennom og se selv. Anbefaler alle å gjøre seg kjent med rottman før de skal ha eksamen i et fag der den er tillatt. Plutselig finner man mer enn man tror.

 

 

Jeg ville ikke spurt om jeg hadde den.

Lenke til kommentar

 

 

Eventuelt Sivilingeniør  ;)

Du kan selvsagt forsøke å bytte navn til Sivilingeniør, og se om det går gjennom, men sivilingeniør er en beskyttet tittel – så den kan man ikke bruke.

 

Kybernetikk og Robotikk er en siv. ing linje, så  den tittelen følger med studiet  :)

 

 

Nei, sivilingeniørtittelen følger ikke med studiet. Man får en mastergrad.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Eventuelt Sivilingeniør ;)

Du kan selvsagt forsøke å bytte navn til Sivilingeniør, og se om det går gjennom, men sivilingeniør er en beskyttet tittel – så den kan man ikke bruke.

Kybernetikk og Robotikk er en siv. ing linje, så den tittelen følger med studiet :)

Nei, sivilingeniørtittelen følger ikke med studiet. Man får en mastergrad.

På vitnemålet står det "master i teknologi/sivilingeniør"

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Eventuelt Sivilingeniør  ;)

Du kan selvsagt forsøke å bytte navn til Sivilingeniør, og se om det går gjennom, men sivilingeniør er en beskyttet tittel – så den kan man ikke bruke.
Kybernetikk og Robotikk er en siv. ing linje, så den tittelen følger med studiet  :)
Nei, sivilingeniørtittelen følger ikke med studiet. Man får en mastergrad.

På vitnemålet står det "master i teknologi/sivilingeniør"

 

 

NTNU har ikke hjemmel til å dele ut «sivilingeniør». https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1574

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Eventuelt Sivilingeniør  ;)

Du kan selvsagt forsøke å bytte navn til Sivilingeniør, og se om det går gjennom, men sivilingeniør er en beskyttet tittel – så den kan man ikke bruke.

 

Kybernetikk og Robotikk er en siv. ing linje, så den tittelen følger med studiet  :)

 

Nei, sivilingeniørtittelen følger ikke med studiet. Man får en mastergrad.

 

På vitnemålet står det "master i teknologi/sivilingeniør"

 

 

NTNU har ikke hjemmel til å dele ut «sivilingeniør». https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1574[/size]

 

 

Jeg er klar over dette, men det står like fullt på vitnemålet.

Her er litt mer info som muligens er relevant: 

 

 

Siv.Ing-betegnelsen reddet:

 

Nå har altså NTNU styre vedtatt at en ferdig kandidat fra utdanningen innenfor fagområdet teknologi sivilingeniørutdanningen, får graden Master i teknologi/sivilingeniør, (studieprogrammets betegnelse). På samme måte får en kandidat fra sivilarkitektutdanningen graden Master i arkitektur/sivilarkitekt.

 

 

 

Høringsbrev fra regjeringen:

 

Som en videreføring av dagens praksis, ønsker departementet å fremme forslag om at yrkestitlene sivilingeniør og siviløkonom fortsatt skal være beskyttede titler, men at utdanningsinstitusjoner med rett til å tildele henholdsvis mastergrad i teknologiske og mastergrad i økonomiske og administrative fag med korrekt fagsammensetning, kan anvende disse yrkestitlene som tilleggstittel på utstedt vitnemål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Eventuelt Sivilingeniør  ;)

Du kan selvsagt forsøke å bytte navn til Sivilingeniør, og se om det går gjennom, men sivilingeniør er en beskyttet tittel – så den kan man ikke bruke.
Kybernetikk og Robotikk er en siv. ing linje, så den tittelen følger med studiet  :)
Nei, sivilingeniørtittelen følger ikke med studiet. Man får en mastergrad.

På vitnemålet står det "master i teknologi/sivilingeniør"

 

 

NTNU har ikke hjemmel til å dele ut «sivilingeniør». https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-12-16-1574

 

Stas når det tilsynelatende ikke er noen som kan dele ut sivil* titlene…

Lenke til kommentar

*snip*

 

 

 

 

UA-artikkelen er eldre enn forskriften. Jeg kjenner til høringsbrevet, men ikke hva som er status i dag. Endringene er imidlertid ikke føyd inn i forskriften. NTNU kan tildele tilleggstitler, men ikke beskyttede titler – så jeg kan ikke se at NTNU har hjemmel til å tildele tittelen sivilingeniør. Det betyr i så fall at om man i løpet av de siste årene har fått graden master i teknologi fra NTNU og kaller seg sivilingeniør – ja, da kan man i teorien straffes med bøter, jf. uhl. § 3-2.

 

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

 

*snip*

 

 

 

 

UA-artikkelen er eldre enn forskriften. Jeg kjenner til høringsbrevet, men ikke hva som er status i dag. Endringene er imidlertid ikke føyd inn i forskriften. NTNU kan tildele tilleggstitler, men ikke beskyttede titler – så jeg kan ikke se at NTNU har hjemmel til å tildele tittelen sivilingeniør. Det betyr i så fall at om man i løpet av de siste årene har fått graden master i teknologi fra NTNU og kaller seg sivilingeniør – ja, da kan man i teorien straffes med bøter, jf. uhl. § 3-2.

 

 

En venn av meg som gikk ut toårig master i kyb i fjor fikk tittelen jeg nevner i sted: "master i teknologi/sivilingeniør" på vitnemålet.

 

Hadde blitt overrasket om NTNU bryter loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...