Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Fristen min var på søndag, leverte i går. Fikk mail i dag om at alt var på stell.

Flotte greier. Da gambler jeg på at det ordner seg!

 

 

Er også verdt å påmerke at de skrev til meg på mail forrige uke om at svarfristen var 5 dager. På selve kontrakten sto en helt annen svarfrist, 10 april. Litt usikker på hvilken det er meningen at man skal forholde seg til

Lenke til kommentar

Er det noen mikrobiologer her inne eller noen som kjenner noen som driver med mikrobiologi som kan få de i kontakt med meg? Trenger litt assistanse med et lite prosjekt.

 

Har isolert Aeromonas, og skal nå teste en hypotese - trenger ikke være noe komplisert; hvordan "A" vil ha effekt på "B" eller noe. Kan ikke bruke Mueller-Hinton media (antibiotika) da noen andre skal bruke dette. B kan ikke være "growth", da dette er for "descriptive."

På forhånd takk!

Endret av Requi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan buss 38 til Stjørdal fungere som et billig alternativ til flybussen? Hvor enkelt er det å komme seg fra 38-bussens stoppesteder nærmest flyplassen (Hell?) til flyplassen?

Jeg vet ikke med buss 38, men toget er et billig og bra alternativ! https://www.nsb.no/bestill/velg-togavgang?passengerType1=4&to=1299000&toLong=&bookingPassengerExtrasPetfree=0&portable=false&fromLocationId=&fromLong=&bookingPassengerExtrasStroller=0&bookingPassengerExtrasClosetodog=0&hour=17&from=1126000&date=27.03.2015&type=&extras=on&passengers=1&toLat=&bookingPassengerExtrasAnimalsallowed=0&toLocationId=&redirect_to=https://www.nsb.no/bestill/velg-togavgang&fromLat=

 

58 kr direkte til flyplassen fra Trondheim S.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Kan buss 38 til Stjørdal fungere som et billig alternativ til flybussen? Hvor enkelt er det å komme seg fra 38-bussens stoppesteder nærmest flyplassen (Hell?) til flyplassen?

 

Litt usikker på om det egentlig blir billig da Stjørdal ligger utenfor trondheimsregionen som atb har satt opp. Men i følge rutetabellen så stopper #38 på Hellsenteret, som er nesten helt ved flyplassen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-cvVoQz

Da har jeg noen spørsmål:

1. Blir du veldig bundet til byggebransjen som byggingeniør, eller kan du brukes til andre ting som ferdigutdannet?

2. Jeg har en oppfatning av at maskiningeniører er mer etterspurt og kan brukes til mye mer enn f. eks. byggingeniører. Stemmer dette?

3. Føler du at de obligatoriske byggemnene de 2 første årene er relevante for resten av studiet?

 

Som du kanskje merker, er jeg veldig usikker på valg av linje. Er bygg en linje du kan anbefale dersom jeg er usikker, eller er det bedre å gå for maskin som gjør deg mer allsidig? Eller noe helt annet?

Lenke til kommentar

1. Spørs hva du mener med byggebransjen. Som byggingeniør kan du jobbe innen veldig mange områder. Overalt hvor det skal bygges bygninger og installasjoner trengs det byggingeniører, enten det er broer, fotballarenaer, boligblokker, operahus, oljeplattformer eller vannkraftverk. Det er mange veier å gå, mange felt å spesialisere seg på (f.eks betong, akustikk, geoteknikk, materiallforskning).

 

2. Det vet jeg ikke. Å gå bygg er i alle fall veldig allsidig, men det tror jeg maskin er også. Jeg tror ikke maskiningeniører og byggingeniører krangler om akkurat de samme jobbene.

 

3. Tenker du på BM-strengen? Både ja og nei. Fagene gir deg litt grunninnsikt i alt man kan jobbe med senere, men jeg føler ikke at man lærer så mye der man ikke vil lære på nytt mye grundigere senere i studiet, dersom man velger relevante fag. Det er nok mer introfag til de forskjellige retningene man velger i 3. klasse, slik at man vet litt hva man går til. 

 

Jeg kan godt anbefale bygg dersom du er usikker. Det er en disiplin det alltid vil være bruk for, og man kan jobbe innen veldig mye forskjellig. Såvidt jeg vet er det mye felles fag med blant annet maskin de første årene, så et linjebytte er ikke uoverkommelig dersom du skulle ønske å bytte.

Endret av Buddy Dacote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg noen spørsmål:

1. Blir du veldig bundet til byggebransjen som byggingeniør, eller kan du brukes til andre ting som ferdigutdannet?

2. Jeg har en oppfatning av at maskiningeniører er mer etterspurt og kan brukes til mye mer enn f. eks. byggingeniører. Stemmer dette?

3. Føler du at de obligatoriske byggemnene de 2 første årene er relevante for resten av studiet?

 

Som du kanskje merker, er jeg veldig usikker på valg av linje. Er bygg en linje du kan anbefale dersom jeg er usikker, eller er det bedre å gå for maskin som gjør deg mer allsidig? Eller noe helt annet?

 

Å velge fag og linje på den måten kan slå tilbake. Bedre å brenne for, og være dritgod i bygg, enn helt ok i maskin. Mye av poenget med siv.ing. er å vise evne til å lære nye ting. 

Lenke til kommentar

 

Kan buss 38 til Stjørdal fungere som et billig alternativ til flybussen? Hvor enkelt er det å komme seg fra 38-bussens stoppesteder nærmest flyplassen (Hell?) til flyplassen?

Jeg vet ikke med buss 38, men toget er et billig og bra alternativ! https://www.nsb.no/bestill/velg-togavgang?passengerType1=4&to=1299000&toLong=&bookingPassengerExtrasPetfree=0&portable=false&fromLocationId=&fromLong=&bookingPassengerExtrasStroller=0&bookingPassengerExtrasClosetodog=0&hour=17&from=1126000&date=27.03.2015&type=&extras=on&passengers=1&toLat=&bookingPassengerExtrasAnimalsallowed=0&toLocationId=&redirect_to=https://www.nsb.no/bestill/velg-togavgang&fromLat=

 

58 kr direkte til flyplassen fra Trondheim S.

 

Hvis du allerede har busskort så betaler du bare fra Hommelvik. Da er det 32 kr tror jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Da har jeg noen spørsmål:

1. Blir du veldig bundet til byggebransjen som byggingeniør, eller kan du brukes til andre ting som ferdigutdannet?

2. Jeg har en oppfatning av at maskiningeniører er mer etterspurt og kan brukes til mye mer enn f. eks. byggingeniører. Stemmer dette?

3. Føler du at de obligatoriske byggemnene de 2 første årene er relevante for resten av studiet?

 

Som du kanskje merker, er jeg veldig usikker på valg av linje. Er bygg en linje du kan anbefale dersom jeg er usikker, eller er det bedre å gå for maskin som gjør deg mer allsidig? Eller noe helt annet?

 

Å velge fag og linje på den måten kan slå tilbake. Bedre å brenne for, og være dritgod i bygg, enn helt ok i maskin. Mye av poenget med siv.ing. er å vise evne til å lære nye ting. 

 

 

Helt enig. I 10/10 tilfeller er det den flinke ingeniøren som blir etterspurt, uansett fagretning. Synes du bygg er lite allsidig, og tror at det ikke er etterspurt har du ikke satt deg godt nok inn i retningen. Virkelig. Det blir håpløst å synse uansett. Flinke studenter på enhver linje får seg jobb. Heller en knallgod petroleumsingeniør enn en halvdårlig maskiningeniør som har valgt noe mer "etterspurt".

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Når en søker jobb i statoil må en krysse av karaktersnittet sitt, hvor en får valgene A, AB, B, BC, C, osv. Hvor går grensen for de forskjellige karakterene? Først tenkte jeg at BC, for eksempel, ville være 3,5 - 4 (A = 5, B = 4, C = 3, etc), men med denne måten å regne på ville ingen kunne ha A i snitt, siden AB ville vært 4,5 - 5.. Jeg har i hvert fall aldri hørt om noen med ren 5 i snitt. 

Lenke til kommentar

Jeg slapp teknostarten da jeg hoppet fra FysMat etter 2.-året, så tipper du òg slipper. Vil anbefale en prat eller to med veileder for å sette opp fagplan videre; hvilke fag du slipper å ta pga overlapp og slikt. Anbefaler å prøve å følge fagplanen slik kybberne bør ha den, og fylle på der du mangler fag med fag uten forkunskapskrav (jeg prøvde meg på fag som bygger på fag jeg tar samtidig - det går ikke bra :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...