Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Synes alle tre hovedprofilene ser kule ut, men software er vel det man bør velge om en vil jobbe med systemutvikling. Hadde et fag kalt systemutvikling, synes det var gøy.

 

Men intelligente systemer ser også spennende ut. Hvordan er jobbmarkedet i Norge innenfor dette emnet (Har ikke sett så mye her)? Eller komplekse datasystemer? Vil du anbefale hovedprofilemnet til en som ikke er særlig sterk når det kommer til algoritmer/logikk (er villig til å bruke mye på å lære)?

 

 

Man ender stort sett med utviklingsjobber uansett hvilken retning man tar, om man ikke er spesielt interessert i få til noe annet. Lite direkte AI-jobber i Norge, man ender som regel opp som utvikler med kompetanse på de mer komplekse delene av et system. Men ja, Software gjør deg til en helt strait utvikler med mye kompetanse rundt prosjektdelen.

 

AI linjen er veldig praktisk, handler mye om å implementere gitte algoritmer og løse problemer. Det tar ofte lang tid, mye knoting for å få det riktig til. Så er du villig til å legge inn den tiden bør det kunne gå bra, men er mye jobb.

 

 

AI linjen virker veldig interessant. Kunne du fortalt meg litt om fag du har harr og evt navn på noen lærebøker som du har brukt? F.eks lærebøker i fagene Kunstig Intelligens Programmering og Subsymbolske AI metoder. Gjerne lyst til å se hvordan fagene er oppbygd.

Lenke til kommentar
F.eks lærebøker i fagene Kunstig Intelligens Programmering og Subsymbolske AI metoder. Gjerne lyst til å se hvordan fagene er oppbygd.

Kunstig intelligens programmering og Subsymbolske AI-metoder publiserer innhold her og her. Du kan få et rimelig godt inntrykk av emnene ved å se på de ulike øvingene.

Lenke til kommentar

AI linjen virker veldig interessant. Kunne du fortalt meg litt om fag du har harr og evt navn på noen lærebøker som du har brukt? F.eks lærebøker i fagene Kunstig Intelligens Programmering og Subsymbolske AI metoder. Gjerne lyst til å se hvordan fagene er oppbygd.

 

Litt endringer i hvilke fag man skal ha nå, men jeg har hatt Logikk og resonnerende systemer, (som nå ser ut til å være det samme som "Introduksjon til kunstig intelligens", samme fagkode) og Metoder i kunstig intelligens. Begge brukte læreboka "Artificial intelligence, a modern approach", som jeg synes er veldig god om man hopper over det meste av matten. Begge er gode fag, der man gjør en del praktisk og mye teori rundt algoritmer.

 

AI Prog og Subsym har faktisk ikke bøker. AI prog har ikke en gang pensum, ikke i fjor i hvert fall. Jeg er undass i faget i høst, og hørt det skal bli noen endringer men vet ikke enda helt hva. Det var mest forelesninger om algoritmene vi skulle bruke (som vi allerede kunne fra tidligere fag) og så var det bare å sette i gang med oppgavene. Subsym hadde litt mer nytt pensum, men ikke så mye. Sjekk ut fagsidene som er lenket over.

 

Det er også AI fag for Big Data/Machine learning, men har ikke selv hatt disse så de kan jeg ikke si så mye om.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Hva lønner seg av fagforening? Tekna er vel først og fremst for sivilingeniører, men ser mange går for NITO også. Er det noen fordeler med å ha vært medlem i en fagforening over lengre tid sånn som med forsikring/bank, eller er det like greit å bare bytte når man først skal ut i jobb?

Lenke til kommentar

Hva lønner seg av fagforening? Tekna er vel først og fremst for sivilingeniører, men ser mange går for NITO også. Er det noen fordeler med å ha vært medlem i en fagforening over lengre tid sånn som med forsikring/bank, eller er det like greit å bare bytte når man først skal ut i jobb?

Den store fordelen med NITO er at de ikke har et håpløst bakstreversk syn på retten til privatliv. Tekna valgte å aktivt støtte Datalagringsdirektivet av en eller annen merkelig grunn, og det er derfor ikke lett å stole på dem lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må legge til emnene på utdanningsplanen. Er en sånn pluss-knapp på bunnen av siden.

Da ser det ut som om det er i orden. Fikk dessverre tilsendt semesterkort før jeg fikk fiksa dette, og det står det nå at jeg ikke er meldt opp i noen emner. Hvordan går jeg frem for å få et nytt ett? Og tar det lang tid før emnene dukker opp i It's Learning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...