Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg sitter her og tenker, som 25 år gammel, om jeg skal følge min store "drøm" om å studere biologi. Jeg har jobbet som 3D designer i noen år nå og syns det er gøy, men min virkelige lidenskap har alltid ligget i forsking og natur. Jeg bare vet ikke om jeg "tør" å ta steget.. Kan noen fortelle meg litt om Biologi studiet ved NTNU? Det er da snakk om en Bachelor Grad.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan de velger studasser; dersom de ser på karakterer kan de umulig se på annet enn for relevante fag. Jeg ble tilbutt studasstilling i TDT4120, med en B i faget, en E i matte1 og null erfaring. ~100 søkere på 16 plasser. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det var en viss terningfaktor her (selv om jeg ikke klager :))

 

Er det ikke også noe rart om man prioriterer søkere med erfaring? Hvor skal da nye studasser komme fra?

Endret av Martin HaTh
Lenke til kommentar

Hei! Jeg sitter her og tenker, som 25 år gammel, om jeg skal følge min store "drøm" om å studere biologi. Jeg har jobbet som 3D designer i noen år nå og syns det er gøy, men min virkelige lidenskap har alltid ligget i forsking og natur. Jeg bare vet ikke om jeg "tør" å ta steget.. Kan noen fortelle meg litt om Biologi studiet ved NTNU? Det er da snakk om en Bachelor Grad.

Kan ikke fortelle deg om biologi på NTNU annet enn at jeg har hørt det er kjempebra miljø der. Samtidig tror jeg du ikke kommer til å føle deg så "gammel" på den linjen. Ellers taper du ingenting på å prøve ut - jeg har hørt at det ikke er så kjempebra jobbmarket, men i værste fall kan du vel gå tilbake til 3D design med en del mer kunnskap om natur i bagasjen? :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvordan de velger studasser; dersom de ser på karakterer kan de umulig se på annet enn for relevante fag. Jeg ble tilbutt studasstilling i TDT4120, med en B i faget, en E i matte1 og null erfaring. ~100 søkere på 16 plasser. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det var en viss terningfaktor her (selv om jeg ikke klager :))

 

Er det ikke også noe rart om man prioriterer søkere med erfaring? Hvor skal da nye studasser komme fra?

 

Skulle tro at det fantes 16 stykker med A i algdat.

Lenke til kommentar

Telematikk er først og fremst ment for internasjonale studenter, men det er en del plasser til norske studenter også. Forskjellen ligger i at datateknikk i utgangspunktet har mest fokus på programvare, mens telematikk har mer fokus på nettverk og sikkerhet (selvfølgelig avhengig av spesialisering). Datateknikk ligger under IDI, og telematikk ligger under ITEM. Dette var i utgangspunktet samme institutt, men de skilte lag for en del år tilbake. Stort sett blir det nok som å sammenligne de siste to årene på 5-årig datateknikk (heter egentlig datateknologi nå) og 5-årig kommunikasjonsteknologi.

 

Det skal sies at IDI pleier å være ganske fleksible med tanke på masteroppgave osv., så det er gode muligheter for å skrive en masteroppgave om nettverk og annen sikkerhet enn programvaresikkerhet også der. Om nødvendig finner de en veileder ved ITEM, Sintef eller noe slikt til deg, i tillegg til en veileder ved IDI.

 

Tusen takk for svar. Jeg er veldig interessert i nettverk og sikkerhet, men også programvare, noe som gjør valget litt vanskelig. Har hørt at man kan velge valgfag ved Datateknikk (nettverk og sikekrhet f.eks), men ikek sikker på det.

 

Hva pleier snittet rundt disse studiene å være på sånn cirka? Hvor mange studieplasser er det? Ligger akkurat under B i snitt. Vet at C er standard grense, men i og med at det er mange søkere er det vel litt konkurranse om plass.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg sitter her og tenker, som 25 år gammel, om jeg skal følge min store "drøm" om å studere biologi. Jeg har jobbet som 3D designer i noen år nå og syns det er gøy, men min virkelige lidenskap har alltid ligget i forsking og natur. Jeg bare vet ikke om jeg "tør" å ta steget.. Kan noen fortelle meg litt om Biologi studiet ved NTNU? Det er da snakk om en Bachelor Grad.

 

Jeg går ikke på biologi, men på et beslekted studie (bioteknologi realfag) som har samme linjeforening. Hvis du har noen konkrete spørsmål så send meg en melding, så skal jeg prøve å få svart på dem om jeg kan.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg sitter her og tenker, som 25 år gammel, om jeg skal følge min store "drøm" om å studere biologi. Jeg har jobbet som 3D designer i noen år nå og syns det er gøy, men min virkelige lidenskap har alltid ligget i forsking og natur. Jeg bare vet ikke om jeg "tør" å ta steget.. Kan noen fortelle meg litt om Biologi studiet ved NTNU? Det er da snakk om en Bachelor Grad.

Jeg har ikke peiling på biologi, men er selv over 30 og studerer ved NTNU, så jeg kan bare si en ting: Go for it!

Jeg har hvertfall ikke angret enda, men vet at jeg hadde kommet til å angre hvis jeg hadde latt være å bli student.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...