Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

I både Diplomundersøkelsen 2012 og Alumniundersøkelsen 2012 så finner du et diagram over bransjefordeling. Dette er hvertfall "hva de jobber med" i mitt hode. Hvis du ønsker en eksplisitt definisjon på hva man jobber med, så finner du dessverre ikke en som dekker alt.

Bransjefordelingen sier kun hvor de jobber, og ikke hva de jobber med. Innenfor både IT, Offshore, Energi og Økonomi/Finans kan man drive med f.eks:

- R&D

- Vedlikehold/logistikk

- Analyse

- Strategi

- Prosjektledelse

- Salg

- Regnskap/revisjon

- Papirflytting

Nøyaktig hvilken av disse rollene en indøker fyller sier undersøkelsen ingenting om. Innenfor bransjen Rådgivning/konsulent er det snevrere muligheter, og ganske sannsynlig at de fleste ender opp i strategisk rådgivning (Management Consulting) og finansiell analyse (Excel).

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

I både Diplomundersøkelsen 2012 og Alumniundersøkelsen 2012 så finner du et diagram over bransjefordeling. Dette er hvertfall "hva de jobber med" i mitt hode. Hvis du ønsker en eksplisitt definisjon på hva man jobber med, så finner du dessverre ikke en som dekker alt.

Bransjefordelingen sier kun hvor de jobber, og ikke hva de jobber med. Innenfor både IT, Offshore, Energi og Økonomi/Finans kan man drive med f.eks:

- R&D

- Vedlikehold/logistikk

- Analyse

- Strategi

- Prosjektledelse

- Salg

- Regnskap/revisjon

- Papirflytting

Nøyaktig hvilken av disse rollene en indøker fyller sier undersøkelsen ingenting om. Innenfor bransjen Rådgivning/konsulent er det snevrere muligheter, og ganske sannsynlig at de fleste ender opp i strategisk rådgivning (Management Consulting) og finansiell analyse (Excel).

 

 

Se også Alumni 2010 under hovedarbeidsområde. Topp 3 er økonomi/finans, strategi, data/software. De fleste havner vel i konsulentbransjen som i hovedsak er prosjektbasert. Man kan jobbe med hva som helst, fra Coca Cola flasker til sammenslåing noen av de største bedriftene i verden. Mange også spesialiserer seg mot olje og offshore sektor. En del havner også i prosjektledelsestillinger.

Lenke til kommentar
... Man kan jobbe med hva som helst, ...

Bortsett fra forskning, som kun 4,7% av luringene driver med. Og utvikling er ikke nevnt engang. Ganske sært til å være ingeniør.

 

 

Edit: Men takk for at du fant hovedarbeidsområdefordelingen. Jeg sjekket bare 2012 og 2013. Merkelig at det er utelatt der.

Endret av endrebjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel muligens fra 2012, jeg vet ikke, men emnet er jo lagt om siden den gang så det er eventuelt kun konten det året som er aktuell.

Det er først og fremst navnet som er endret, pensum er så vidt jeg vet nesten det samme. Om du kunne sende noe hadde jeg i alle fall blitt glad. :wee:

Lenke til kommentar

Det er mulig at pensum er det samme, men eksamen har nok blitt betydelig endret. I hvert fall i forhold til tidligere, siden daværende faglærer mente det måtte være greit nok å hente eksamen fra et tilsvarende emne ved UiO, slenge på NTNU-logoen og gi den som eksamen to ganger på rad her på haugen.

 

Men spøk til side: eksamen våren 2012 og konten 2012 var veldig ulike.

Lenke til kommentar

Hvilken linje går du?

 

Bruker mye matriser og slikt i 3d-programmering om man gjør ting på et litt lavere nivå. Satt store deler av dagen i går med det, faktisk, progger greier til Oculus rift.

 

Om det er imaginære tall delen har jeg ikke brukt det særlig mye mer på data :p Litt nyttig å kunne for en del matematiske modeller som er grunnlaget for en del data-teori, men ikke kjempenyttig akkurat.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Sitter å hater på pensum i matte 3 i forelesning, og forstår ikke helt hva for bruksområder dette har. Kunne noen kommet med et par eksempler?

Diffligninger: Relevant for mye fysikk.

Matriser: Viktig i optimaliseringsproblemer, regulering etc. Kybernetikk er vel kanskje en av de linjene som bruker dette mest. Har ikke så god oversikt over andre linjer. Likevel er vektorrom nyttig for alle som skal løse regulerings/optimaliseringsproblemer.

Komplekse tall: Nødvendig for å løse diffligninger m.m.

 

Det er en reell fare for at du vil få bruk for mye av dette ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter å hater på pensum i matte 3 i forelesning, og forstår ikke helt hva for bruksområder dette har. Kunne noen kommet med et par eksempler?

 

Pell deg inn på Khan Academy for å få en frisk avveksling fra forelesningene på skolen.

Der er undervisningsvideoer og oppgaver fra alle matematikknivåer fra førsteklasse i grunnskolen til ganske langt opp i universitetet. Under hver video er det Q&A hvor alle kan delta med spørsmål og svar.

 

Anbefales sterkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går Energi og miljø. Jeg forstår at jeg høyst sannsynlig vil få bruk for det, det er bare litt kjedelig når foreleser gang på gang svømmer rundt i en grøt av matriser og radoperasjoner uten og gi noen bruksområder for det hele. Takk for eksempler og tips! :)

Lenke til kommentar

Hvorfor er det så vanskelig for SiT å servere ordentlige matretter på fredager? Og hvorfor kan aldri Realfagskantinen skrive på sit.no/mat hva denne fantastiske "fredagsretten" er for noe? Jeg gidder ikke å ta turen bort dit bare for å oppdage at retten består av stuet spinat med havregrøt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Går Energi og miljø. Jeg forstår at jeg høyst sannsynlig vil få bruk for det, det er bare litt kjedelig når foreleser gang på gang svømmer rundt i en grøt av matriser og radoperasjoner uten og gi noen bruksområder for det hele. Takk for eksempler og tips! :)

 

Komplekse tall er mye brukt innen elektro.

Lenke til kommentar

Sitter å hater på pensum i matte 3 i forelesning, og forstår ikke helt hva for bruksområder dette har. Kunne noen kommet med et par eksempler?

Matriser? Alt. Absolutt alt. Alt av konstruksjon av bygninger, plattformer og båter. Visualisering. Strømning av alt (luft, vann, olje). Økonomi. Optimering.

 

Hva er det du interreserer deg for innen energi og miljø? Hva vil du jobbe med? Lettere å gi bedre eksempel da.

 

Om du vil ha det lettere tror jeg du må forsøke å endre innstilling. ALLE fagene dine på NTNU er relevante, fordi NTNU sier det. De er i planen din, ergo vil de telle like mye på snittet ditt som det faget du bare syns er helt superrelevant. Noen føles ikke så relevante. Men når det gjelder mattefagene får du det utrolig mye lettere om du gjør en skikkelig innsats der, for det er nesten garantert at du får igjen noe av det i ett eller annet fag, om ikke i matte 4, eller mek2/fysikk (diff ligninger).

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Ja tenk å bli flydd inn av potensielle arbeidsgivere, så fælt. Økonomiskrekken til ingeniørstudenter er helt idiotisk. Gjett hva som bestemmer om du får en ny kontrakt innenfor hvilken som helst industri du arbeider i. Å tro at man "blir økonom" som indøkstudent mens man som vanlig ingeniør slipper unna sånt tull er helt feil. Indøkstudenter har vel nesten mer til felles med fysmattere (som regnes som superhardcore blant annet her inne) når det gjelder potensielle arbeidsgivere innenfor finans, optimering o.l.

Vi lever i en verden hvor mer eller mindre alt er styrt av økonomi, så det er like gjerne å lære seg litt om det.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så vanskelig for SiT å servere ordentlige matretter på fredager? Og hvorfor kan aldri Realfagskantinen skrive på sit.no/mat hva denne fantastiske "fredagsretten" er for noe? Jeg gidder ikke å ta turen bort dit bare for å oppdage at retten består av stuet spinat med havregrøt.

Sit Kafe er noe dritt uansett. Dyrt og ikke særlig godt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...