Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har planlagt å begynne på NTNU til høsten. Jeg skal bli sivilingeniør, men vet ikke hvilken linje jeg skal gå på. På videregående likte jeg best matte og fysikk. Jeg hadde teknologi og forskningslære. Dette faget likte jeg ikke like godt på grunn av kjedelige oppgaver og prosjekter. Jeg er litt interessert i teknologi og data. Nå står valget mellom:

 

Materialteknologi

Kybernetikk og robotikk

Petroleumsfag

Produktutvikling og produksjon

 

Jeg utelukker ikke andre linjer. Kybernetikk og robotikk virker interessant, men er ikke helt sikker på om det passer for meg. Håper noen kan komme med erfaringer og innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg har planlagt å begynne på NTNU til høsten. Jeg skal bli sivilingeniør, men vet ikke hvilken linje jeg skal gå på. På videregående likte jeg best matte og fysikk. Jeg hadde teknologi og forskningslære. Dette faget likte jeg ikke like godt på grunn av kjedelige oppgaver og prosjekter. Jeg er litt interessert i teknologi og data. Nå står valget mellom:

 

Materialteknologi

Kybernetikk og robotikk

Petroleumsfag

Produktutvikling og produksjon

 

Jeg utelukker ikke andre linjer. Kybernetikk og robotikk virker interessant, men er ikke helt sikker på om det passer for meg. Håper noen kan komme med erfaringer og innspill.

 

ToF er jo en av de bedre forberedelsene til universitetet.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har planlagt å begynne på NTNU til høsten. Jeg skal bli sivilingeniør, men vet ikke hvilken linje jeg skal gå på. På videregående likte jeg best matte og fysikk. Jeg hadde teknologi og forskningslære. Dette faget likte jeg ikke like godt på grunn av kjedelige oppgaver og prosjekter. Jeg er litt interessert i teknologi og data. Nå står valget mellom:

 

Materialteknologi

Kybernetikk og robotikk

Petroleumsfag

Produktutvikling og produksjon

 

Jeg utelukker ikke andre linjer. Kybernetikk og robotikk virker interessant, men er ikke helt sikker på om det passer for meg. Håper noen kan komme med erfaringer og innspill.

 

En mulighet er også å velge Ingeniørvitenskap & IKT! Der vil du lære grunnleggende data de første årene, ca samme fag som datateknikk. Deretter velger du en retning som du begynner med å 3. klasse. Dette kan være Maskin (Produksjon etc), Geomatikk, Konstruksjonsteknikk, Marin eller Petroleum. Kjenner noen som feks. valgte marin i 3. klasse og fordyper seg innen marin kybernetikk! Selv går jeg Konstruksjonsteknikk og er veldig fornøyd!

 

I&IKT er en fin linje hvis du er "litt usikker", men vet at du vil drive med ingeniørfag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vurderer også en sivilingeniørutdanning. Kunne helst ha tenkt meg indøk, men tror ikke jeg vil komme inn. Ellers vurderer jeg datateknologi, energi og miljø, fysmat og industriell design. Har ingen spesiell formening om hva jeg tror passer meg best, kunne helst ha tenkt meg noe som ikke involverer kjemi, ettersom jeg ikke hadde faget på vgs. Har også sett på profesjonsstudiet i psykologi, tror det er mest sannsynlig at jeg ender opp der. Er nemlig redd for at matten på NTNU blir i hardeste laget, har hørt at ganske mange faller av, selv de som hadde toppkarakterer på vgs. Hadde vært nyttig om noen kunne dra frem erfaringer og generelle formemeninger om hva som er mest lønnsomt å velge, både i form av jobbmuligheter videre, og hva som er mest interessant.

Lenke til kommentar

Velg det du aller helst vil. Vil du sitte å regne velger du siv.ing studiet viss ikke velger du psykologi. Matten klarer du viss du vil og jobber nok, men det krever altså at du har lyst å gjøre matte over totalt 4 fag.

Synes du det er morro å lære matte, og morro å komme frem til et fasitsvar så klarer du deg fint, vil du aller helst bli en psykolog bør du velge det, uavhengig av hva som gir deg jobb i 2014.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Syns det er greit å gjøre matte, for all del. Veldig morsomt når man får det til, men til gjengjeld er det kjipt når man bryner seg på en oppgave i lang tid, uten å få det til. Lurer på om det vil bli mye av sistnevnte på et eventuelt ingeniørstudium. Noen som kan fortelle litt om ingeniørlinjen de går på? Har ingen formening om hvilken som er mest interessant.

Lenke til kommentar

Les heller litt rundt på www.ntnu.no sine sider, enn at vi skal sitte å fortelle deg det du lett kan finne ut selv. Se på fagoppbyggingen. På ingeniørstudiet må du sitte å bryne deg på oppgaver lenge, og avogtil får du til, avogtil ikke.

Når det står mellom to fundamentalt motsatte ting som psykologi og ingeniørstudiumet må du nesten gjøre litt research selv. Enten velger du regning av matematikk, mekanikk og/eller programmering eller så velger du lesing av psykologi. Du må gjennom omtrent 4 mattefag på alle ingeniørfag på NTNU, så det bør du ihvertfall være forberedt på.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du må gjennom omtrent 4 mattefag på alle ingeniørfag på NTNU, så det bør du ihvertfall være forberedt på.

I tilllegg til at mange av de andre fagene bruker kunnskapene fra disse matte-fagene, så i praksis kan det være mye regning.

 

Jepp, for ikke snakk om statistikk, mekanikkx2 (som regel), fysikk, hydromek/fluidmek/hydrodyn. Så man bør ville regne en del.

Lenke til kommentar

Er ikke alt på hjemmesiden deres jeg kan ta for god fisk, de forsøker jo å fremstille alt i best mulig lys. Har lest litt rundt likevel, og virker som indøk er det mest aktuelle. Videoen for indøk er imidlertid ille, der sier de ting som at det er "en 5-årig master som leder mot en siv.ing. grad" og "en kombinasjon av økonomi, teknologi og ledelse", ting de fleste som klikker seg inn på videoen antagelig allerede skjønner. Men har hørt at indøkere har et temmelig dårlig rykte på NTNU blant de andre linjene, hva tror dere som går der om det?

Lenke til kommentar

Er ikke alt på hjemmesiden deres jeg kan ta for god fisk, de forsøker jo å fremstille alt i best mulig lys. Har lest litt rundt likevel, og virker som indøk er det mest aktuelle. Videoen for indøk er imidlertid ille, der sier de ting som at det er "en 5-årig master som leder mot en siv.ing. grad" og "en kombinasjon av økonomi, teknologi og ledelse", ting de fleste som klikker seg inn på videoen antagelig allerede skjønner. Men har hørt at indøkere har et temmelig dårlig rykte på NTNU blant de andre linjene, hva tror dere som går der om det?

 

At et spesielt studie/linje ved NTNU har et "dårlig rykte" må du ta med en klype salt. Mye dreier seg om intern "rivalisering", og er relativt uskyldig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er ikke alt på hjemmesiden deres jeg kan ta for god fisk, de forsøker jo å fremstille alt i best mulig lys. Har lest litt rundt likevel, og virker som indøk er det mest aktuelle. Videoen for indøk er imidlertid ille, der sier de ting som at det er "en 5-årig master som leder mot en siv.ing. grad" og "en kombinasjon av økonomi, teknologi og ledelse", ting de fleste som klikker seg inn på videoen antagelig allerede skjønner. Men har hørt at indøkere har et temmelig dårlig rykte på NTNU blant de andre linjene, hva tror dere som går der om det?

 

Bare å se på fagoppbygningen, så ser du jo hvilke fag du må gjennom. For indøk er det vel Matte 1,2,3,4, mekanikk og fysikk og så avhenger resten av hvilken retning.

 

Uansett er det jo så enkelt at alle ingeniørlinjene inneholder ingeniørfag så du må jo nesten bestemme deg om du ønsker det. Linjene er så forskjelllige, og like på samme tid, og folk er så forskjellige at alle skal sitte å gi sin subjektive vurdering av ulike linjer er helt meningsløst.

 

For en som liker å regne vil alle linjer ha fag som er interresante på en eller annen måte, samtidig vil alle linjer ha fag en ikke liker like godt ettersom vi må innom rundt 36 fag.

 

Ikke meningen å være krass, men det er litt greit for din egen del at du forstår at det kommer til å bli en del regning uansett hvilken ingeniørlinje du velger.

 

Så kan du begynne å gå spesifikt inn på enkeltlinjer og se på fagoppbyggningen, og lese fagbeskrivelsen til enkeltfagene som i sum utgjør linjen du er nysgjerrig på. Fagbeskrivelsen er veldig ærlig etter min erfaring.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Noen som har noen formening om hvilket studie på NTNU som minner mest om Computer Engineering? Det er så vidt jeg kan skjønne en slags blanding av elektronikk og datateknikk (electrical engineering og computer science) . Datateknikk har jo et visst innslag av elektronikk, men der er vel fokuset på programvareutvikling? Kybernetikk kan jo også ligne litt, men der spesialiserer man seg vel på styring? Elektronikk er jeg litt usikker på innholdet i, men regner med det stort sett er snakk om maskinvare.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Jeg har ikke inntrykk av at "computer engineering" på amerikanske universiteter har noe mer med elektronikk å gjøre enn Datateknikk på NTNU. Vil påstå at Datateknikk ligner mye på amerikanske "computer engineering"-studier -- relativt lite teori, mye programvareutvikling og litt kretsteknikk og hardware. NTNU sitt offisielle engelske navn på studiet er visst "computer science", men et vanlig "computer science"-studie i USA har betydelig mer teori (f.eks. obligatoriske fag om kompilatorteknikk og mer avansert matte) enn Datateknikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...