Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

ATWindsor: Så det gikk bra å kjøre vifteløs?

 

Har premium kortet,og skal montere inn vannkjølinga igjen når jeg får de nye festene til blokkene,

 

Hvis det blir for varmt for heatpipe tingen,så får jeg bare smelle på chipset vannblokka og.

5209004[/snapback]

 

Jeg merket ingen problemer med det, men den greia over NB var veldig varm, klarte ikke å holde på den mer enn et sekund eller noe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 Postet i dag, 00:00

Har kun 3800+ i Newcastle versjon. Det er samme om jeg klokker CPU også. Hadde vært greit å få litt mer ut av systemet. Kjøpte brikkene for å ha litt kvalitet. Men ser egentlig at jeg kunne godt tatt noen som var litt billigere, men gjort er gjort.

 

Prøvde å klokke litt tidligere i sommer, fikk ikke til noe særlig høyere enn 230 på HTT. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg får klokket AMD riktig. Det var mye lettere med mitt forrige system, Intels Northwood. Det holdt å stille på en ting, her er det så mye som må røres på.

 

Men Jeg er ikke ute etter noe super klokking får å si det slik. Men slik at jeg får litt mer ut av potensialet av CPU/Ram og mine skjermkort (2x7800 GT)

Jeg skjønner. Intel er ved første øyekast litt lettere å klokke ja, men det som er så fint med AMD klokking er at man kan velge mer selv hva som skal klokkes, og hvordan. Man kan klokke langt med bare cpu, eller bare minnet, eller begge deler på en mye bedre måte. Og det er det jeg tenkte jeg kunne hjelpe deg litt med, ettersom du sitter på minnebrikker som yter fryktelig mye bedre enn det du utnytter pr idag :)

 

Det er to ting du skal være litt klar over først; det at du har 4 brikker kan være en begrensning for klokking, og Newcastle er vel eldre 130nm kjerne, og med litt svakere minnekontroller enn de nye. Hadde selv en Clawhammer der jeg slet med tendenser til ustabillitet ved samtidig høy cpu og minneklokk (hver for seg gikk bra). Det vi kan prøve i første omgang er å se om du kan få utnyttet minnet noe bedre, uten cpu klokk. Husk også at det er en viss risiko med klokking, Windows crash ol kan forekomme, så lurt å ha backup av viktige ting før man tar helt av...

 

Da går du i bios- advanced- cpu config sette HTT til 3x, cool n Quit disable, og DDR låst på DDR400. (timings som du satt det i går)

Så går du på: advanced- jumperfree config og setter

Overclock profile= manual

cpu freqency=240

pci-e clock= 100

pci clock sync mode= 33,33

DDR voltage= 2,75

cpu multipler= x10

cpu voltage= Auto

 

Så kan du prøve å starte med disse innstillingene. Da vil du fortsatt kjøre cpu på 2400Mhz, men minnefarten går fra 200Mhz til 240Mhz. Hvis du feks kjører lese testen i Everest igjen, vil du se at dette hjelper en god del.

 

Men så må du prøve deg frem med å endre (øke) cpu frequency hvis den går greit med disse innstillingene. Men når du prøver over 240, sett først cpu multipler ned til x9 (dette gjør du for å hindre cpu i å stoppe klokkingen)

Med multipler x9 kan du øke cpu freqency litt og litt helt opp til 275.

Først ved 275 er du ved den farten de Corsair 4400 brikkene dine er ment å kjøres på! (med 275x9 vil cpu kjøre 2,48Ghz, det bør den klare på Auto V-core)

 

Siden du har 4 brikker er det altså slett ikke sikkert du kommer så veldig langt i det hele tatt, men det er absolutt verdt et forsøk. Jeg har 2 slike brikker for tiden, og kjører de på 295Mhz til daglig nå (med 2,8V Vdimm).

 

Ble kanskje langt og uoversiktelig, men prøv litt, og post resultatet, så du får satt alt rett ifht max klokk du oppnår. Hvis du ikke får startet Windows, må du naturligvis prøver litt lavere cpu frequency helt til det går ;)

Lenke til kommentar
AndersT2 Postet i dag, 14:20

  Ikke uoversikktelig i det hele tatt. Lettere sakt ett "perfekt" svar. Skal teste det litt senere i det. Dette var mye mer oversiktelig en overklokkings guiden som ligger i først post i denne tråden.

Ok flott, lykke til da.

Lurer på om det er mange som sitter med samme type problemstilling som deg her, at de har minnebrikker til flere tusen kr, men kjører de som 300Kr's No- Name brikker... I så fall er innlegget kanskje til nytte for andre også.

Men jeg ser nå at det er 2 varianter av Corsair 4400 512MB, C25 (cl 2,5) og 4400 cl3 hvilken er det du har?

Lenke til kommentar

Here is the deal :cool: : Virker som at de nyeste biosene har RÆVA harddisk kontroll opsett eller no.. jeg kjører 2 raptorer i raid å med de nyeste biosene så booter windows sinnsykt sakte.. den streken på bootscreenen går 3 ganger å den LAGGER til og med! men nå vil jeg ikke flashe bios i windows.. nå vil jeg gjøre det før jeg har b00ta.. åssen gjør man det igjen? lagrer bios på diskett å trykker en av F knappene?

Lenke til kommentar
Hvordan setter jeg opp raid med nVidia-kontrolleren? Tenkte å sette opp raid idag på kortet mitt.

5210082[/snapback]

Du bare setter f.eks disk 1 og 2 på kontroller port 1 og 2 eller hvilke tall du vil seff.. åsså går du i bios å enabler nvidia raid å velger hvilke porter som skal være i raid.. så saver du. åsså når du starter opp trykker du f10 eller noe (husker ikke helt) såså setter du opp raid

Lenke til kommentar
AndersT2 Postet i dag, 14:20

  Ikke uoversikktelig i det hele tatt. Lettere sakt ett "perfekt" svar. Skal teste det litt senere i det. Dette var mye mer oversiktelig en overklokkings guiden som ligger i først post i denne tråden.

Ok flott, lykke til da.

Lurer på om det er mange som sitter med samme type problemstilling som deg her, at de har minnebrikker til flere tusen kr, men kjører de som 300Kr's No- Name brikker... I så fall er innlegget kanskje til nytte for andre også.

Men jeg ser nå at det er 2 varianter av Corsair 4400 512MB, C25 (cl 2,5) og 4400 cl3 hvilken er det du har?

5209832[/snapback]

 

 

 

Det skal være C25.

 

Har testet litt nå, og samme hva jeg stilte på så virket det som om alt stoppet etter 220 MHz, samme hvilken mulitplikator jeg brukte også. Men fikk kjørt stabilt foreløpig på 220/x11.5. Da er CPU på 2530 MHz. Selv om jeg holdt CPU på 2400 eller mindre så gikk ting galt fra 223 og høyere.

 

Skal prøve igjen litt senere når jeg for formatert igjen, tipper det bli i romjulen.

 

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Har det noe å si på ytelsen om minnet står i a1/b1 i forhold til a2/b2? Begge kjører i dual channel.Måtte sette min ram i slot a2/b2 p.g.a. skjermkortkjøler som kom i konflikt med minnebrikka i slot a1.Har premium kortet.

5210305[/snapback]

Så lenge maskinen starter med a2/b2 og det blir registrert rett type minne har det veldig lite å si, mulig du kunne klokket ørlite mer med en brikkene i a1/b1. Men kompatibiliteten er nok bedre i a1/b1. Og det er selvsagt viktig å ikke sette minne på EN kanal, da får ikke cpuen så mye kraft som den kunne fått.

 

Men hvilke skjermkort kjøler har du som er så stor? -Kunne vært av interesse for andre å vite hvilke det er som står i veien. -Hos meg er det litt vanskelig å få minnet nedi a1, siden den ene "hengselen" blokkeres litt av skjermkortet, men det går likevel nedi.

Lenke til kommentar
AndersT2 Postet i dag, 15:50

Det skal være C25.

Skal prøve igjen litt senere når jeg for formatert igjen, tipper det bli i romjulen.

Ok, hvis du er helt sikker på at du har satt det andre riktig, pci 33,33 osv og det likevel stopper såpass tidlig krever det litt mer jobb å finne ut akkurat hva som stopper. Hvis du ikke er 100% sikker på om det er C25, kan du prøve og sette Tcl=3 i Dram settings, og V-dimm 2,8V.

Uansett, om det viser seg at det ikke klokker lenger er det likevel andre måter å få mer ut av dette, så bare si fra når du er moden for å prøve igjen, så kan jeg forsøke å hjelpe deg litt på vei. Eventuelt kan du jo sende en PM, hvis det plager noen at vi tar det her :)

Syns bare det er litt forkastelig å ha såpass bra brikker kjørende som vanlig PC3200.

Lenke til kommentar

Etter at jeg oppgraderte bios på hovedkortet (Asus A8N SLI) ble minneinnstillingene endret på til dels irrasjonelt vis. Jeg har stilt tilbake de fire viktigste, slik det fremgår av bildet under. Men hva med de to nederste? Er ikke disse litt vel høye?

La meg tilføye at jeg bruker Crucial Ballistix 3200 2 x 512MB, samt at systemet er overklokket til 2,6GHz (FSB 289, med minnet på 266).

 

CPU-z

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle teste litt overklokking istad.

(se sig for specs)

 

prøvde meg på 240fsb, boota fint in i windows o.s.v , fikk kjørt opp cpu-og prime,men hang seg under prime95.

Dette er greit nok,sikkert ikke stillt på alt..

 

Men,reboota,gikk inn i bios,nullstilte alle instillinger jeg hadde endra på,reboota, pc'en ville ikke starte opp.

Pep 3 ganger, så stille så 3 ganger, stille.

 

Asus speec reporter sa at det var noe galt med minne.

 

Hadde brikkene nå i A1 & B1,som jeg har hatt hele uka.

Uansett hva jeg prøvde,reset cmos,ta ut batteriet o.s.v ingen ting hjalp.

Måtte sette brikkene i A2 & B2 får å få systemet til å virke igjen.

 

Hva nå,er spor A1 og B1 ødelagte? får ikke boota opp pc'en ihvertfall med brikkene der.

 

Tør nesten ikke å prøve noe mere overklokking nå,hvis det ender med at hk'et går istykker.

 

Kjører bios 1009 final.

 

Noen som har noen ide? eller som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...