Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Er det noen som har peiling på hvor alle de ledningene i fronten på kabinettet skal henn på HK'et??

 

Har ett Radimax kabinett, og får ikke brukt  headset og USB utgangen i front forelping fordi jeg ikke har peiling på hva som skal hvor når det kommer til ledningene og HK'et!

 

Hadde virkelig satt pris på om noen kunne hjelpet meg! :)

5206600[/snapback]

 

 

Hei, du kan se i manualen til hovedkorte ditt. der står det... Sitter her og får ikke i gang pcen min :S Gir snart opp... Koblet til speakeren og det kommer ingen pip :s

Endret av BeNeFit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AndersT2 Postet i dag, 14:30

Det hadde kanskje vært en litt lurt å få inn i første posten i denne tråden om hvordan minnet burte stilles inn. Som jeg nevnte i tråden over, så ble mitt stilt til CL3, og ikke CL2,5

Det er jo forsjåvidt et viktig poeng, da hk gjerne setter mye dårligere tider enn minnet klarer, så kjøper man feks som deg dyre brikker, og smeller de inn med alt på auto får man lite for pengene. Når det er sagt er det vanskelig å lage noen fasit for dette, det finnes ikke.

Men de tidene som er viktigst for ytelsen er cas, rcd, og 1T/2T.

Hos deg bør det stå:

Tcl- 2,5

Trcd- 4

Trp- 4

Tras- 8

Siden du kjører 4 brikker må du la 1T/2T stå som den gjør- 2T (Men dette har jeg selv opplevd med samme brikker som deg at selv med bare 2, setter hk 2T, dette taper man da en god del på.)

 

De andre tidene har jeg ofte pleid å la stå, så lenge det er stabilt. Man kan godt prøve seg frem med A64 tweeker eller lignende, men skal ikke være mye å hente på ytelse her.

Men Bob Ibsen har skrevet en liten tommelfinger regel for noe av dette, som jeg har valgt å bruke som utgangspunkt:

tRC = tRAS + tRP. tRFC bør ofte være 4 over tRC.

 

Hos deg betyr det da:

Trc- 12

Tref- 16

 

Hva som er "riktig" kommer jo også an på klokkehastigheten, jeg kjører feks samme brikker som deg på 295Mhz på de timings nevnt over. Men har også brukt de samme brikkene som Cas 2 og med strammere timings generelt, men da ved 230Mhz.

 

Vær obs på at Deluxe klarer så vidt jeg kan se, ikke noe særlig over 240Mhz med 1T selv om du bare har 2 brikker. Så skal man klokke langt er det 2T som gjelder.

Siden du har 4 brikker blir dette altså ikke noe tema uansett.

5205932[/snapback]

 

 

 

Tusen takk for meget nyttig hjelp PCP160. Har spurt om dette noen ganger før, og aldri fått noe godt svar. Før nå. Prøvde meg litt frem før jeg spurte her, og kjører for øyeblikket 2,5-4-4-8 som du anbefalte, og alt funker strålende. Skal sjekke hva resten står på straks.

 

 

Hva med MHz som står på samme side i bios. skal jeg røre den noe?, kjører uklokket for tiden, så den står på 400.

 

 

 

 

EDIT: Mine innstillinger stod slik: tRC-8 og tREF-12. Jeg stilte dem til det du anbefalte og fikk 300 mb større lese hastighet i Everest sin minne test. Men lese hastigheten hadde kun noen få i utslag. Rart at lese har 5.6 GB mens skrive kun har 1.5 GB

 

EDIT 2: Prøvde å sette hastigheten til 433. endret multiplikatoren seg fra 12 til 10 og CPU hastigheten fra 2400 til 2166. Mens minnet gikk i fra 201 til 215. Dette gjorde at minnet hoppet opp enda 300 mb i lese ytelse i Everest.

 

Men vil ikke dette gjøre selve CPU tregere siden den er klokket ned 230 MHz.

 

Min HTT står på 4x. Burte denne endres?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Okay, montering av denne zalman kjøleren var LAAAANGT fra det letteste jeg har gjort med en pc. Slet som faen med å klippe av de skruene som var der på vifta. Så når jeg tok av den gamle vifta så skulle jeg fjerne den gamle pastaen, så brukte jeg bankkort, og skrapte forsiktig, men så løsna det en slags papir lignende flate, skal den være der? jeg tok hvertfall å satte den på igjen da, det var utklipt hull til chippen i midten.

Og nå har jeg skrudd den på, det ser ut som den sitter som den skal, kanskje en liten minimumgrad feil, altså ikke helt symmetrisk med resten, men ganske rett.

Hvor kan jeg sjekke chipset temperatur? Og når den sitter på, er det noe sjangse for at det er feil da, eller har jeg klart det?

Når jeg kjenner på den så er den ganske glohet, men det er vel meninga? men når jeg kjenner på pipsene til fx57en min, er ikke de så varme...

 

http://img.photobucket.com/albums/v285/Cet...s/Photo0054.jpg

Lenke til kommentar
Tenker å kjøpe et A8N-E hovedkort --> http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=ASA8N-E

 

Er det stort sett det samme som SLI kortene? Eller er det drastisk dårligere og mangler mange ting? K

 

Vil dere anbefale å kjøpe -E kortet, eller kan man liksågodt kjøpe ASRock 939DualSataII da?

 

Håper noen gidder å fortelle hva forskjellene på et -E og -SLI kort er ;)

5207096[/snapback]

 

 

De er vel stort sett de samme ja. Men det hjelper å vite hva du vil bruke kortet til. Overklokking? så er vel DFI beste alternativ. Men vanlig bruk så er det nok å finne ut hva slags tilkopling muligheter du trenger. For kortene yter så å si det samme uansett type.

Lenke til kommentar
Okay, montering av denne zalman kjøleren var LAAAANGT fra det letteste jeg har gjort med en pc. Slet som faen med å klippe av de skruene som var der på vifta. Så når jeg tok av den gamle vifta så skulle jeg fjerne den gamle pastaen, så brukte jeg bankkort, og skrapte forsiktig, men så løsna det en slags papir lignende flate, skal den være der? jeg tok hvertfall å satte den på igjen da, det var utklipt hull til chippen i midten.

Og nå har jeg skrudd den på, det ser ut som den sitter som den skal, kanskje en liten minimumgrad feil, altså ikke helt symmetrisk med resten, men ganske rett.

Hvor kan jeg sjekke chipset temperatur? Og når den sitter på, er det noe sjangse for at det er feil da, eller har jeg klart det?

Når jeg kjenner på den så er den ganske glohet, men det er vel meninga? men når jeg kjenner på pipsene til fx57en min, er ikke de så varme...

 

http://img.photobucket.com/albums/v285/Cet...s/Photo0054.jpg

5207139[/snapback]

 

 

Du får dessverre ikke sjekket chipsett tempen på dette hovedkortet. De tempene som kommer opp i Everest og andre programmer er hovedkort tempen er fra 2 sensorer som sitter lenger ned på HK.

 

Hadde selv den kjøleren, og den sitter litt løst, trykkes det på den så er det lett å bøye den rundt kjernen. Jeg valgte å bytte den ut med en vifte løsning da jeg syntes det var faretruende varmt å ta på den.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe nytt skjermkort, og bestemte meg for å gå for PCIE, og derfor trenger jeg altså et PCIE hk, et billig et!

Skal bruke det til litt overklokking ja, men noe annet enn luftkjøling blir ikke aktuel, mao ingen extrem overklokking (Håp om ca 2,5 ghz på min 3000+ winchester 1,8 ghz org). Vil kortet duge til det?

Lenke til kommentar
Skal kjøpe nytt skjermkort, og bestemte meg for å gå for PCIE, og derfor trenger jeg altså et PCIE hk, et billig et!

Skal bruke det til litt overklokking ja, men noe annet enn luftkjøling blir ikke aktuel, mao ingen extrem overklokking (Håp om ca 2,5 ghz på min 3000+ winchester 1,8 ghz org). Vil kortet duge til det?

5207177[/snapback]

 

Det er jo ikke et spesielt billig kort da?

 

AtW

Lenke til kommentar
Okay, montering av denne zalman kjøleren var LAAAANGT fra det letteste jeg har gjort med en pc. Slet som faen med å klippe av de skruene som var der på vifta. Så når jeg tok av den gamle vifta så skulle jeg fjerne den gamle pastaen, så brukte jeg bankkort, og skrapte forsiktig, men så løsna det en slags papir lignende flate, skal den være der? jeg tok hvertfall å satte den på igjen da, det var utklipt hull til chippen i midten.

Og nå har jeg skrudd den på, det ser ut som den sitter som den skal, kanskje en liten minimumgrad feil, altså ikke helt symmetrisk med resten, men ganske rett.

Hvor kan jeg sjekke chipset temperatur? Og når den sitter på, er det noe sjangse for at det er feil da, eller har jeg klart det?

Når jeg kjenner på den så er den ganske glohet, men det er vel meninga? men når jeg kjenner på pipsene til fx57en min, er ikke de så varme...

 

http://img.photobucket.com/albums/v285/Cet...s/Photo0054.jpg

 

 

 

[/code]

Her står det en del om dette:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=356965&hl=

Lenke til kommentar
AndersT2 Postet i dag, 20:43

Tusen takk for meget nyttig hjelp PCP160. Har spurt om dette noen ganger før, og aldri fått noe godt svar. Før nå. Prøvde meg litt frem før jeg spurte her, og kjører for øyeblikket 2,5-4-4-8 som du anbefalte, og alt funker strålende. Skal sjekke hva resten står på straks.

 

Hva med MHz som står på samme side i bios. skal jeg røre den noe?, kjører uklokket for tiden, så den står på 400.

Hyggelig at det var til hjelp AndersT2 :)

Jeg syns det ser ut som du har potensiale til å kunne øke den lese/skrive hastigheten du gjør med Everest ganske betraktelig mye mer fortsatt. De minnebrikkene du har er jo faktisk ganske rå på hastighet, men som nevnt før, hvis man bare stapper de rett inn med alt på Auto kunne man like gjerne hatt No-name brikker til 700Kr pr GB.

 

Men jeg skal prøve å hjelpe deg litt mer her Mr. T2, men trenger litt mer info:

Siden du snakker om multpler 12 og 2400 regner jeg med du har en 4000+, stemmer det? Nøyaktig hva har du for cpu?

 

Er det slik at du helst IKKE vil klokke cpu'en din, men ha mest ut av minnebrikkene?

Lenke til kommentar

Etter litt om og men har jeg bestemt meg for å kjøpe et Asus A8N-SLI/Premium til min stue PC, holder på å ordne en handlekurv hos shg.no etter at jeg fant et stiligere kabinett hos shg enn det jeg egentlig hadde tenkt meg hos komplett.

Jeg har tidligere vært stor fan av OCZ minnebrikker, men jeg ser at shg ikke har noen.

 

Forslag til minne til mitt nye Asus A8N-SLI/Premium? :) Helst 2x512mb.

 

PS: Går ytelsen ned hvis jeg senere oppgraderer med 2x512mb brikker? (Slik at det totalt er 4x512mb)?

Lenke til kommentar
det jeg skal gjøre hvertfall, jeg har to ocz platinum 512 2-2-2-5 brikker, et dedikert sett, og jeg skal bare kjøpe et nytt et senere

5207652[/snapback]

 

Så du sier at det er verdt å bestille ram fra netshop? :)

Edit2: Komponentene! :D

Edit3: Jeg skal ha en vifteløs CPU kjøler. Som dere ser i handlekurven så er det en 3700+ Athlon. Burde jeg kjøpe en "SuperMicro" passiv kjøler, ThermalRight XP 120 , eller ThermalRight XP-90?

Endret av roy_nor
Lenke til kommentar

Ytelsen går noe ned med 4 brikker ja, fordi dette må kjøres med 2T tilgangstid. De lærde strides vel litt om hvor mye, og det varierer med oppgavene også, men et sted mellom 5 og 10% dårligere minneytelse bør du regne med.

 

Vifteløs cpu kjøler sammen med Premium syns jeg forøvrig høres litt skummelt ut, heatpipen kjøles av cpu viften, så noe luftflyt bør det være i området.

Lenke til kommentar
Ytelsen går noe ned med 4 brikker ja, fordi dette må kjøres med 2T tilgangstid. De lærde strides vel litt om hvor mye, og det varierer med oppgavene også, men et sted mellom 5 og 10% dårligere minneytelse bør du regne med.

 

Vifteløs cpu kjøler sammen med Premium syns jeg forøvrig høres litt skummelt ut, heatpipen kjøles av cpu viften, så noe luftflyt bør det være i området.

5207846[/snapback]

 

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2572&p=5

 

Virker ikke som 2T har så mye å si på denne testen hos anand.

 

Personlig kjørte jeg vifteløst en stund, fikk noen crc-feil når jeg bruke nvidia-nettkortet, men det viste seg å være noe annet. Så det gikk bra det. (Har til informasjon vannkjølt chipsettet nå)

 

AtW

Lenke til kommentar
AndersT2 Postet i dag, 20:43

Tusen takk for meget nyttig hjelp PCP160. Har spurt om dette noen ganger før, og aldri fått noe godt svar. Før nå. Prøvde meg litt frem før jeg spurte her, og kjører for øyeblikket 2,5-4-4-8 som du anbefalte, og alt funker strålende. Skal sjekke hva resten står på straks.

 

Hva med MHz som står på samme side i bios. skal jeg røre den noe?, kjører uklokket for tiden, så den står på 400.

Hyggelig at det var til hjelp AndersT2 :)

Jeg syns det ser ut som du har potensiale til å kunne øke den lese/skrive hastigheten du gjør med Everest ganske betraktelig mye mer fortsatt. De minnebrikkene du har er jo faktisk ganske rå på hastighet, men som nevnt før, hvis man bare stapper de rett inn med alt på Auto kunne man like gjerne hatt No-name brikker til 700Kr pr GB.

 

Men jeg skal prøve å hjelpe deg litt mer her Mr. T2, men trenger litt mer info:

Siden du snakker om multpler 12 og 2400 regner jeg med du har en 4000+, stemmer det? Nøyaktig hva har du for cpu?

 

Er det slik at du helst IKKE vil klokke cpu'en din, men ha mest ut av minnebrikkene?

5207313[/snapback]

 

 

 

Har kun 3800+ i Newcastle versjon. Det er samme om jeg klokker CPU også. Hadde vært greit å få litt mer ut av systemet. Kjøpte brikkene for å ha litt kvalitet. Men ser egentlig at jeg kunne godt tatt noen som var litt billigere, men gjort er gjort.

 

Prøvde å klokke litt tidligere i sommer, fikk ikke til noe særlig høyere enn 230 på HTT. Men jeg er veldig usikker på hvordan jeg får klokket AMD riktig. Det var mye lettere med mitt forrige system, Intels Northwood. Det holdt å stille på en ting, her er det så mye som må røres på.

 

Men Jeg er ikke ute etter noe super klokking får å si det slik. Men slik at jeg får litt mer ut av potensialet av CPU/Ram og mine skjermkort (2x7800 GT)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...