Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Playmofetish  11/11-2005 : 21:47 

Da var jeg i gang med min nye Opteron 146!

 

BIOS 1015 på Deluxe-hovedkortet gjenkjente CPU uten problemer.

Når du sier gjenkjente, mener du da at det i bios står Opteron 146 Playmofetish?

 

Bare lurer siden min gamle Clawhammer 3500+ nektet å kjøre i det hele tatt med bios 1015, så før jeg satt inn min nye Opteron 146 nå, flashet jeg til 1014.

Det ser ut til å fungere helt utmerket så langt, men bios ser en "ukjent" AMD. Alt blir satt riktig, bortsett fra at jeg tror den ville sette V-core til 1,5V, så har satt den manuelt til 1,4V foreløpig.

 

Driver å kjører litt OCCT torture på standard fart nå bare for å se at det er stabilt, og etter 42 minutter passert nå, har den ikke vært over 36 grader (vannkjøl, vann 26-27 grader).

Så de som klager over at disse er så varme har tydeligvis ikke prøvd å holde 130nm A64, eller P4 kjølig... :D

Men det blir vel værre med litt høy spenning og klokking vil jeg tro, og kan jo hende Probe er på bærtur også.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja nå fant jeg svaret selv, den ble gjenkjent som Opteron med bios 1015.

Dette er forøvrig en svært gladklokkende liten sak, vet ikke helt hvor grensene går enda, men den kjører i alle fall SuperPi på 3,1Ghz med 1,5V!

Med andre ord, passer de veldig fint på A8N som ikke har allverden av V-core muligheter.

Desverre er det som kjent ikke mulig å kjøre høy minnefart på Deluxe uten og også bruke 2T, men ved denne hastigheten får jeg over 8000 i "Everest lese" så får vel bare leve med det.

post-56388-1132692823_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har vært så heldig å få fatt i ett slikt kort A8N32, men det har en annen bios en tidligere A8N kort ,så det er endel innstillinger der jeg er usikker på i forhold til overklokking.

Under konfig system "frekvens og volt setup"

SB to NB frekvency ,denne kan endres fra 200 til maks 300

samme som cpu frekvensen.

Jeg er usikker på hva denne bør settes til, default er den 200

denne instillingen finnes også under "Advance chipset" innstillinger i bios

her står denne til 2x i default , mener den kan endres til maks 8x

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Skal oppdatere hovedkortet fra 1011 til 1013, men asus hjemmesiden sier jeg bør oppdatere chipset til 6.65 først. Asus update finner ingen passende fil på serveren for meg.

Laster ned 6.65 (makedisk_665) som bare er en zippet fil som sier den ikke finner diskett og ber meg sette inn en formatert en. Har ikke floppy så om noen kan hjelpe meg med dette så setter jeg stor pris på det.

Lenke til kommentar
Skal oppdatere hovedkortet fra 1011 til 1013, men asus hjemmesiden sier jeg bør oppdatere chipset til 6.65 først. Asus update finner ingen passende fil på serveren for meg.

Laster ned 6.65 (makedisk_665) som bare er en zippet fil som sier den ikke finner diskett og ber meg sette inn en formatert en. Har ikke floppy så om noen kan hjelpe meg med dette så setter jeg stor pris på det.

 

Hva med å oppdatere til siste versjon av Asus update(versjon 6.10 eller noe sånt)så slipper du floppy,bare last ned biosen å åpne den med Asus update så går resten automatisk.

Siste versjon av chipsetdrivere er 6.70 som finne hos Nvidia.com.

Lenke til kommentar

Har lyst på A8N32-SLI Deluxe jeg og.

 

Men lurte på en sak. Fra denne tråden så står det:

 

"Oh another thing guys, and this one IS IMPORTANT!

 

Regardless of what Asus says about the small fan that comes with the board for the heatsink at the end of the heatpipe near the cpu socket. You SHOULD install it because it HELP DRASTICALLY to keep the mobo temps down!. Plug the fan into chassie fan1 connector because it and the cpu fan connector are the only ones you can use the QFan function with."

 

Så lurte på om kortet funker greit og IKKE blir for varmt UTEN vifte på heatsinken. For ellers blir jo poenget borte med å skulle ha et helt stille hovedkort.

Lenke til kommentar
Har lyst på A8N32-SLI Deluxe jeg og.

 

Men lurte på en sak. Fra denne tråden så står det:

 

"Oh another thing guys, and this one IS IMPORTANT!

 

Regardless of what Asus says about the small fan that comes with the board for the heatsink at the end of the heatpipe near the cpu socket. You SHOULD install it because it HELP DRASTICALLY to keep the mobo temps down!. Plug the fan into chassie fan1 connector because it and the cpu fan connector are the only ones you can use the QFan function with."

 

Så lurte på om kortet funker greit og IKKE blir for varmt UTEN vifte på heatsinken. For ellers blir jo poenget borte med å skulle ha et helt stille hovedkort.

5197284[/snapback]

 

Hvis det er en vanlig fyr som skriver det, så hadde jeg ikek brydd meg, det er neppe for varmt til å kjøre, så om du ikek skal klokke, så antar jeg det bare er å kjøre på.

 

AtW

Lenke til kommentar
zerikz Postet i dag, 19:59

Så lurte på om kortet funker greit og IKKE blir for varmt UTEN vifte på heatsinken. For ellers blir jo poenget borte med å skulle ha et helt stille hovedkort.

Svaret på det ligger nok mest i hva slags cpu vifte/kjøler du skal bruke. Disse viftene det snakkes om er jo først og fremst beregnet for de som skal bruke vannkjøling. Da har man jo ingen cpu vifte i det hele tatt, og strømforsyning samt de 2 heatpipekjølte chipene får ingen kjøling.

 

Man vil jo nærme seg den samme problemstillingen hvis man feks i steden for boxed, har en cpu kjøler som ikke blåser så konsentrert til sidene, og som gjerne blåser mye mindre også, enn standard viften.

Har ikke sett at dette er nevnt som noe problem i tester eller andre steder, og uten at jeg har testet kortet selv, tror jeg dette er for de som liker å se lave temps i Probe osv.

 

Det står jo ikke annet enn at tempen blir mye bedre (naturlig nok) i det du refererer til eller? (leste ikke hele den tråden ;) )

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt meg ny maskin og satt sammen selv. Alt ser ut til å fungere, men det går VELDIG tregt. Feks tok det 7 timer å innstallere WinXP (jo, jeg skjønte naturligvis at noe var galt, men hadde et bittelite håp om at det skulle fungere fint når det var ferdig innstallert, men det gjorde det ikke). Alt gikk vanvittig tregt inne i XP når jeg en gang kom inn dit.

 

Jeg har to ram-brikker, og prøvde å ta ut en, bytte etc, fortsatt like tregt.

Jeg har to harddisker, og prøvde å ta ut en, bytte, RAID / ikke RAID, fortsatt tregt.

Jeg har prøvd å innstallere to forskjellige winxp-versjoner (vanlig og 64-bits), begge like trege.

 

Jeg er litt usikker på strømforsyningen. Om det er samme hvilken tilkoblinger på strømforsyningen jeg bruker til de forskjellige enhetene i dataen (veldig dårlig kort og forklart i bruksanvisningen som følger med, og har ikke funnet noe info på google + nettsida deres er nede). Den har fire hull som er like pluss 1 til 12V-tilkoblingen på HK'et og en til PCI Express. Hvis det er likegyldig hvilke av de fire andre man bruker (jeg har også prøvd litt forskjellig her uten hell), så er jeg tom for idéer, og håper noen der ute kan hjelpe meg. På forhånd takk.

 

Jo, en ting til. Minnebrikkene jeg bruker står ikke oppført under DDR 400 Qualified Vendors List i manualen til HK'et, men i følge minnevelgeren på Komplett.no ("Crucial® minnevelger") så skulle den fungere fint.

 

 

Under følger hardwarespecs som kan være relevant til å løse problemet mitt.

HK: Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket 939

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939

Minne: Crucial PC3200 DDR-DIMM 2048MB CL3 KIT (Kit w/two matched PC3200 CL3 DDRs)

HD: 2stk Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

Grafikkort: XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV

Strømforsyning: Hiper Strømforsyning ATX 580W (Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin)

 

 

Edit: Det skal vel fungere å kjøre X2-CPU'en på dette HK'et uten biosupdates?

Endret av CheF
Lenke til kommentar

Gå til DRAM settings i BIOS, og sett Cas Latency til 2,5. Kanskje øke spenningen på RAM litt hvis dette ikke hjelper.

 

Jeg har rett og slett ikke mulighet til å kjøre Cas Latency på 3 på mitt Deluxe-kort og Twinmos BH-5. For å oppnå høyest mulig hastighet på minnet har jeg prøvd å sette Cas Latency fra 2,5 til 3, men da nekter maskinen å komme seg i gang, gir bare beskjed om feil på minnet. Selv ved lavere/standard hastighet funker ikke CL3.

 

Jeg aner ikke om dette har noen som helst innvirkning på problemet ditt, men det er kanskje verd et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...