Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, men hvis jeg bestiller nytt idag, får jeg siste versjon av BIOS da? Hvis ikke, kan det være at cpuen får for mye spenning når jeg setter den i? Kan den bli ødelagt?

5225953[/snapback]

Du får nok ikke siste bios fra produsenten, men cpuen blir nok heller ikke ødelagt.

Jeg anbefaler at du laster biosen ned på en diskett og at det første du gjør med det nye hovedkortet er å flashe bios. -Det kan forsåvidt være ett tips til alle som kjøper hovedkort, uansett cpu og uansett hovedkort.

Lenke til kommentar

Så for meg som skal ha 148 så anbefaler du 1006? Hva med 1007 som de "reklamerer" for på side 1 i tråden? Hvis opteronen blir gjenkjent som amd64 og får i ca 1.6 volt, så vil den tåle det? eller kan jeg bare klikke meg kjapt inn i bios når den booter og endre volten? Tror jeg må bruke oppdatering fra windows, hadde ikke tenkt å ha diskettstasjon på maskina....

 

Lucky666: Hvor langt klarer du å klokke? Jeg håper på 3.0 med zalman 7700 CU.....

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar

Har et lite problem som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

Har nettopp lagt på plass mitt nye ASUS A8N SLI Deluxe-kort, og er ganske sikker på at jeg har gjort alt riktig mens jeg har holdt på.

Når jeg nå skal boote, så piper den èn gang, som den skal, ved POST, og så kommer ASUS-bildet fram, med teksten "Press Del to enter Setup".

Så jeg trykker på Del, og det står "Entering Setup...", og så skjer det ikke noe mer.

Lot det stå i en halvtime i sted, bare for å være sikker, men ingenting skjer. Har også prøvd å ikke trykke på Del, men da stopper den helt med den forrige teksten.

Noen som har vært borti noe lignende?

 

Har 4 hardisker av diverse slag, et helt nytt nvidia 7800GT som jeg aldri har brukt før, og 2x512 Corsair RAM.

 

-paul

 

Edit: Corsair RAM, ikke TwinMos

Endret av padda
Lenke til kommentar
Så for meg som skal ha 148 så anbefaler du 1006? Hva med 1007 som de "reklamerer" for på side 1 i tråden? Hvis opteronen blir gjenkjent som amd64 og får i ca 1.6 volt, så vil den tåle det? eller kan jeg bare klikke meg kjapt inn i bios når den booter og endre volten? Tror jeg må bruke oppdatering fra windows, hadde ikke tenkt å ha diskettstasjon på maskina....

 

Lucky666: Hvor langt klarer du å klokke? Jeg håper på 3.0 med zalman 7700 CU.....

5226286[/snapback]

 

 

Du får ikke mer enn 1.55v til Opteron cpu med Premium.

 

Må helt opp i 1.475v for å komme opp i 2.8Ghz stabilt (Prime og OCCT).Har prøvd Crucial Ballistix 2x512 og OCZ Platinum Rev.2 for å prøve forskjellig minne.Klarer maks 2860MHz 1.53v.Har en xp 90c kjøler og maks temp. så langt er 52 grader.Ut i fra alle de forumer jeg har lest,må jeg ha fått nordens dårligste Opteron 146 (CABYE 0540) :( ...har til og med byttet strømforsyning (Seasonic s12 600w)i håp om at det var det som sperret.Men men kjører daglig på 2.8Ghz nå,og er vel ikke galt det heller.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Lurer på en ting, tror jeg har spurt om det før i tråden men tror ikke jeg fikk svar?

Er det noe forskjell ved bruk av dette hovedkortet med 4 minne brikker=2gb og 2 minne brikker=2gb? hvis noen forsto det.

5225774[/snapback]

 

Det skal vel være lettere å klokke ved bruk av kun 2 brikker. Har selv 4 brikker, og får ikke klokket noe særlig. Vet ikke om det er minne eller cpu som stopper. Men hvis du kjører 2x1 GB så ha du muligheten til å oppgraddere minnet igjen også (hvis det noensinne skulle trenges på det nåværende stadiet)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om det funker med vannkjøling og 2 grafikkort på A8N-SLI?

 

Har idag POV 7800GT, med Waterchill, og synes det vil bli utrolig trankt med med ett til.

 

Vannkjøling på neste vil riktig nok komme under neste igjen, men avstand mellom kort 2 og vannkjøling på første kan ikke være stor?

 

Takker for evt. svar! :)

5222590[/snapback]

 

 

Å få inn ett skjermkort til med vannkjøling burte ikke by på noen problemer. Men vannkjøling til chipsettet kan kanskje gjøre det. Det er en nettside i tyskland som selger chipsett kjøler som er spesial tilpasset dette kortet, slik at det ikke kommer så mye i konflikt med skjermkortet.

Lenke til kommentar

Du får ikke mer enn 1.55v til Opteron cpu med Premium.

 

Må helt opp i 1.475v for å komme opp i 2.8Ghz stabilt (Prime og OCCT).Har prøvd Crucial Ballistix 2x512 og OCZ Platinum Rev.2 for å prøve forskjellig minne.Klarer maks 2860MHz 1.53v.Har en xp 90c kjøler og maks temp. så langt er 52 grader.Ut i fra alle de forumer jeg har lest,må jeg ha fått nordens dårligste Opteron 146 (CABYE 0540) :( ...har til og med byttet strømforsyning (Seasonic s12 600w)i håp om at det var det som sperret.Men men kjører daglig på 2.8Ghz nå,og er vel ikke galt det heller.

5227254[/snapback]

 

Men hvis opteronen ikke blir gjenkjent som opteron da, men f.eks. amd64? Den tåler 1.6 volt eller? Kanskje jeg spør dumt, men har ikke all verden erfaring med slikt.

Lenke til kommentar
Men hvis opteronen ikke blir gjenkjent som opteron da, men f.eks. amd64? Den tåler 1.6 volt eller? Kanskje jeg spør dumt, men har ikke all verden erfaring med slikt.

Jeg syns ingen spørsmål er dumme!

Såvidt jeg kjenner til er det ingen av S939 cpu'ene som har over 1,5V default. Gjør du som du nevner, går rett i bios og låser på feks 1,4V er det ingen tvil. Det var forøvrig hva jeg gjorde også.

 

Det skal vel være lettere å klokke ved bruk av kun 2 brikker.

Ja, litt avhengig av hvilken bios man har setter hk automatisk også ned farten til DDR333, samt 2T hvis man har 4 brikker. Dette for å sike stabillitet. Selv fikk jeg klokket like langt som de dårligste tillater alene med 4 brikker. Men ikke alle får det.

Lenke til kommentar
Eller fjerne de andre diskene og det som ikke er nødvendig å ha tilkoblet .

5227036[/snapback]

 

 

Jeg koblet ut alle diskene utenom C: disken og cdrom, så koblet jeg ut PCI-kort, og diverse-kort som fulgte med HK (USB, Firewire), så resatte jeg ved å flytte den jumperen i et par sekunder, og startet opp maskinen.

Da kom den plutselig inn i BIOS, men den fant verken HD eller cdrom der..

 

Så slo jeg av, og begynte å koble ting til igjen. Ingen funker. Så jeg kobler ut alle komponentene èn etter èn, og når jeg er på det stadiet hvor det virket isted, funker det fremdeles ikke. Må jeg resette BIOS hver gang jeg skal ta inn/ut et komponent?

Eller er det et defekt kort? :hmm:

 

-paul

Lenke til kommentar
padda Postet i dag, 10:52

Må jeg resette BIOS hver gang jeg skal ta inn/ut et komponent?

Må og må..., jeg vil i alle fall på det sterkeste anbefale det når man feilsøker. Har selv flere ganger hatt boot problem etter å testet ut forskjellige minnebrikker i forskjellige sloter, uten og resette bios startet ofte ikke siste fungerende kombinasjon heller, når den først har hengt seg.

Koble gjerne ut både strøm og sata/ide kabler på HD/cd-rom en liten stund også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...