Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som har peiling på hvor alle de ledningene i fronten på kabinettet skal henn på HK'et??

 

Har ett Radimax kabinett, og får ikke brukt  headset og USB utgangen i front forelping fordi jeg ikke har peiling på hva som skal hvor når det kommer til ledningene og HK'et!

 

Hadde virkelig satt pris på om noen kunne hjelpet meg! :)

5206600[/snapback]

 

 

Hei, du kan se i manualen til hovedkorte ditt. der står det... Sitter her og får ikke i gang pcen min :S Gir snart opp... Koblet til speakeren og det kommer ingen pip :s

5206648[/snapback]

Må være noen som har koblet disse til hovedkortet sitt, uten at jeg igjen måtte lese en time eller 2 i den hellsikkes manualen!?? :(

 

Er snakk om masse svarte små kontakter som er 1-pin. Kryr av både pin'er på HK'et og kontakter fra kabinettet! :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har fortsatt ikke fått i gang pcen min.. (fortsatt svart skjerm under oppstart). Idag testet jeg skjermkorte og rammen mitt hos en venn og der funket det fint, så det kan ikke være det.

 

Og jeg testet også et annet skjermkort og det funket ikke da heller.. Så jeg lurer på om det er hovedkorte som er fucked up ?

 

Hardware: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...54-43A94A4F5B98

Endret av BeNeFit
Lenke til kommentar

Et lite dumt spørsmål :p

 

Har et vanlig A8N SLI kort. Bruker bare et grafikk kort. (6600GT) trenger man da å plugge i den 4 pin ez plug'n?

 

Det står i manualen at man ikke må glemme å plugge den i. Også står det under at man ikke må glemme den hvis man kjører 2 grafikk kort. Nå har det funka greit her uten feil og sånn.

 

Men i dag morges så fikk jeg vanskeligheter med grafikken. Masse artifacts i spill. Spill som åpner i eget vindu startet og blinke, hang, frøs etc. Så mista signal totalt, skjermen ble svart, kom igjen etter litt. Ville ikke åpne spill. Med BF2 så ble halve skjermen blå med hvite striper forså å komme tilbake med striper som gikk både her og der.

 

Til slutt kunne ikke få frem windows, tror ikke grafikk kortet takla og hente frem skjerm configen eller noe. Fungerte i safe mode endog. Når jeg booter så kommer det grupper med verikale striper med passe mellomrom. Når windows skal lades is ser det ut som grafikken ikke klarer å tegne opp fullstending, også svart skjerm totalt.

 

Tok ut kortet og rengjorde vifta etc, og satte det tilbake uten at det funka noe. Men nå senere så kom jeg til å tenke på den 4 pin pluggen og titta i manualen (kanskje litt for seint, hvis noe har skjedd pga ikke å bruke den). Så, noen som veit om denne 4pin'n er nødvendig når man kjører bare enkelt kort?

 

Har skifta chipset vifta på hovedkortet tidligere og satte på en zalman. Temperaturen har vært rundt 30c på cpu'n og 35c i kassa. Den nøyaktige temp'n på chipsete veit jeg ikke, men tror ikke det skal være noe fare for overoppheting.

Endret av KeyStroke
Lenke til kommentar
Har et vanlig A8N SLI kort. Bruker bare et grafikk kort. (6600GT) trenger man da å plugge i den 4 pin ez plug'n?

 

Nei har kjørt med 6600 gt lenge uten å plugge den,gjorde det første gang jeg startet opp PCn og da gikk sikringen i stømforsyningen,en automat som slo seg på igjen etter en liten stund.Når sant skal sies har det hendt et par ganger at PCn har restartet seg under spilling men vet ikke om det var årsaken.

 

 

Nå kjører jeg Radeon X800XL på nederste Pci-e slot og har puttet den i,den trekker nok mer strøm.Da jeg byttet til nederste slot ville den pluteselig ha strøm,dioden lyste,vet ikke om det er nødvendig da jeg bare bruker ett kort.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har fortsatt ikke fått i gang pcen min.. (fortsatt svart skjerm under oppstart).  Idag testet jeg skjermkorte mitt hos en venn og der funket det fint, så det kan ikke være det.

 

Og jeg testet også et annet skjermkort og det funket ikke da heller.. Så jeg lurer på om det er hovedkorte som er fucked up ?

 

Hardware: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...54-43A94A4F5B98

5217121[/snapback]

 

spørs om det ikke er hk som krangler da ja. du får ikke noen lyder ut av det heller? prøv f.eks å starte opp uten ram.

 

edit: til dere som ikke kobler til strømkontakter, selv om det ser ut til å funke, så bør/må du alltid koble til alle kontakter på hk og skjermkort, for å være sikker på at alt for nok strøm.

 

@ keystroke, høres ut som skjermkortet ditt er dødt. prøv det i en annen maskin.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
Hei!

 

Har fortsatt ikke fått i gang pcen min.. (fortsatt svart skjerm under oppstart).  Idag testet jeg skjermkorte mitt hos en venn og der funket det fint, så det kan ikke være det.

 

Og jeg testet også et annet skjermkort og det funket ikke da heller.. Så jeg lurer på om det er hovedkorte som er fucked up ?

 

Hardware: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...54-43A94A4F5B98

5217121[/snapback]

 

spørs om det ikke er hk som krangler da ja. du får ikke noen lyder ut av det heller? prøv f.eks å starte opp uten ram.

 

Fikk pipelyder en gang, da jeg prøvde og starte den uten cd rom og harddisk.. En ting jeg lurer på, det er vel bare og sette skjermkorte i den blå sloten ? ikke noe mer man må gjøre for og kjøre i single ? Edit: Er det noe vits i og resette bios ?

Endret av BeNeFit
Lenke til kommentar
KeyStroke Postet i går, 23:48

Et lite dumt spørsmål

 

Har et vanlig A8N SLI kort. Bruker bare et grafikk kort. (6600GT) trenger man da å plugge i den 4 pin ez plug'n?

Slett ikke noe dumt spørsmål det. Det du skal være litt klar over er at "lettvindt" svar ikke nødvendigvis er rett svar. Tankegangen om at hvis det virker- er det greit er jeg ikke helt med på.

Hensikten med den EZ kontakten er å sørge for mer stabil strømtilførsel til pci-e portene, det samme er hensikten med 24pins psu. Virker hk uten 24 pins? JA

Virker skjermkort uten EZ? JA Betyr det at man ikke skal bruke de- nei!

Asus har laget en "smør på flesk" løsning her, og kjører man feks sli med 20pins psu, kan EZ fungere som en erstatning for de siste 4 pinnene fra psu.

 

Men nå er det nå engang slik at jo flere ledere/punkter man fordeler strømmen på, jo midre fare for spenningstap er det. Spenningstap= ustabillitet, og/eller dårlig klokke- egenskaper. Dette er også grunnen til at man fra psu har 20/24 ledninger, hvorav mange fører samme type spenning. Alle de svarte ledningene er feks akkurat det samme (jord, minus), maskinen ville virket med kun 1 svart. Grunnen til at alle de andre er der er altså for å få stabil strømtilførsel.

Den samme tankegangen bør man ha til bruk av de tilkoblingsmuligheter man faktisk har, hvis de er der- bruk de!

Man KAN hoppe i fallskjerm med fiskesnøre, men anbefaler det ikke, samme prinsipp :)

Lenke til kommentar
Spirre Postet i dag, 15:05

  bare husk å ikke bruk både s-ata strøm OG 4 pin molex på samme harddisk  det funker dårlig

He he, harddisk har et strømforbruk som nok kunne gått gjennom veldig tynn tråd uten at det hadde hatt så mye og si ja, så den kan vi godt si at går utenom det generelle rådet med og tilføre strøm på flest mulige punkter, i tykkest mulig ledning... :D

 

Men ble litt nyskjerrig her nå, har sett at det står på feks Raptoren min at begge ikke må brukes samtidig. Men hva skjedde, virket den ikke, eller smalt det?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har fortsatt ikke fått i gang pcen min.. (fortsatt svart skjerm under oppstart). Idag testet jeg skjermkorte mitt hos en venn og der funket det fint, så det kan ikke være det.

 

Og jeg testet også et annet skjermkort og det funket ikke da heller.. Så jeg lurer på om det er hovedkorte som er fucked up ?

 

Hardware: http://www.komplett.no/k/shoplist.asp?mode...54-43A94A4F5B98

5217121[/snapback]

 

spørs om det ikke er hk som krangler da ja. du får ikke noen lyder ut av det heller? prøv f.eks å starte opp uten ram.

 

Fikk pipelyder en gang, da jeg prøvde og starte den uten cd rom og harddisk.. En ting jeg lurer på, det er vel bare og sette skjermkorte i den blå sloten ? ikke noe mer man må gjøre for og kjøre i single ? Edit: Er det noe vits i og resette bios ?

5218865[/snapback]

 

Hmm,rart det her. Har du prøvd å koble til høytalere på den grønne lyd utgangen bak, hvis du er heldig så sier asus speech reporter hva som er galt.

 

Hadde litt problemer med rammen her i helgen,så kan jo være det som fucker,pc'en ville ikke starte opp.

 

Kjører selv 7800gt kortet i den øvereste sloten, uten EZ plug,og med 20-pins psu.

Hadde rammen i slot 1-3,men de slutta å virke,så nå står de i 2-4.

Og.. du har kobla strøm til GFX kortet,hvis du bruker overgangen,så må du koble til begge molex kontaktene på den.

Lenke til kommentar
Spirre Postet i dag, 15:05

  bare husk å ikke bruk både s-ata strøm OG 4 pin molex på samme harddisk  det funker dårlig

He he, harddisk har et strømforbruk som nok kunne gått gjennom veldig tynn tråd uten at det hadde hatt så mye og si ja, så den kan vi godt si at går utenom det generelle rådet med og tilføre strøm på flest mulige punkter, i tykkest mulig ledning... :D

 

Men ble litt nyskjerrig her nå, har sett at det står på feks Raptoren min at begge ikke må brukes samtidig. Men hva skjedde, virket den ikke, eller smalt det?

5220268[/snapback]

jeg har ikke testa det selv, men det var diskusjon om dette i en annen tråd, der en fyr gjorde det, og disken daua, mens en annen fyr sa at han måtte bruke begge for å få disken til å funke :hmm:

Lenke til kommentar

Hei. nå startet jeg opp uten ram, og da kom det en hyggelig dame som sa system failed memory test :p Har ikke fått opp noen feilmeldinger før...

 

Edit: Hmm når jeg starter opp uten skjermkort så sier dama ingen ting om det.. :hmm: skal hun gjøre det forresten ?

Endret av BeNeFit
Lenke til kommentar
BeNeFit Postet i dag, 17:15

Hei. nå startet jeg opp uten ram, og da kom det en hyggelig dame som sa system failed memory test  Har ikke fått opp noen feilmeldinger før...

Har du prøvd å ta ut batteriet, og flyttet jumper (reset cmos) BeNeFit?

Forskjellige minnerelaterte problemer er jo tydeligvis roten til 90% av alle problemer med dette hk.

Ta ut alt, reset cmos, sett inn en og en minnebrikke, og eventuelt også reset cmos igjen kan være verdt et forsøk. Har du mulighet til å prøve med en annen type minne?

 

Spirre;

jeg har ikke testa det selv, men det var diskusjon om dette i en annen tråd, der en fyr gjorde det, og disken daua, mens en annen fyr sa at han måtte bruke begge for å få disken til å funke

He he, ok. Ja at det IKKE er nødvendig er jo helt sikkert, men egentlig er det jo litt mystisk at det skal være direkte skadelig. Men har ingen sata disk jeg er lei nok av her til at jeg velger å gjøre annet enn å tro på at det er "farlig" inntil videre ;)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
BeNeFit Postet i dag, 18:22

  Prøvde netopp og ta ut og inn igjen batteriet og resatte bios, uten noen forskjell.

Nei da er det vel ikke så mye annet å gjøre enn og få testet del for del fra en annen maskin. Grunnen til at jeg nevner dette med reset bios er fordi det eneste jeg har hatt av problemer med dette hk har vært etter eksperimentering med minnebrikker i forskjellige kombinasjoner. Og da har det flere ganger hengt seg såpass at jeg har fått svart skjerm, og selv om jeg da satte tilbake til "det som virket sist" ville den ikke igang uten å resette cmos. Så du kan jo ha det i bakhodet ved videre feilsøking i alle fall- reset cmos mellom hvert forsøk :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...