Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Benefit: Har Point of view 7800gt, det som er på ukas tilbud hos netshop.no.

 

Hva nøyktig skjer når du skrur på maskina?

 

Åssen psu har du?

5205295[/snapback]

 

Når jeg starter maskinen får jeg svart skjerm, og det står bare og blinker det power lyset på skjermen... Det grønne lyset på hovedkorte lyser, cpu vifta går, det kommer lys fra skjermkorte og vifta går rundt...

Lenke til kommentar

Hvis det er den blå zalman ribba du snakker om,så kan det hende du slipper,den fester ribba til kortet med push pins eller hva det heter,så kan hende du bare kan dytte de gjennom hullene rundt chipset,så sitter den,men skal ikke si noe sikkert.

Som regel alt som festes gjennom hull på kort,må tas ut.

 

Bare p4 som har feste "ører" så man slipper å ta ut hk.

Lenke til kommentar

Denne tråden begynner å bli uoversikktelig stor. Så jeg prøvde dette spørsmålet i RAM forumet der det egentlig hører hjemme. Men prøver også her for å se om noen av dere som har samme HK som meg kan hjelpe.

 

Les denne tråden:

Hvordan stille inn rammen?

 

 

Det hadde kanskje vært en litt lurt å få inn i første posten i denne tråden om hvordan minnet burte stilles inn. Som jeg nevnte i tråden over, så ble mitt stilt til CL3, og ikke CL2,5

Lenke til kommentar
AndersT2 Postet i dag, 14:30

Det hadde kanskje vært en litt lurt å få inn i første posten i denne tråden om hvordan minnet burte stilles inn. Som jeg nevnte i tråden over, så ble mitt stilt til CL3, og ikke CL2,5

Det er jo forsjåvidt et viktig poeng, da hk gjerne setter mye dårligere tider enn minnet klarer, så kjøper man feks som deg dyre brikker, og smeller de inn med alt på auto får man lite for pengene. Når det er sagt er det vanskelig å lage noen fasit for dette, det finnes ikke.

Men de tidene som er viktigst for ytelsen er cas, rcd, og 1T/2T.

Hos deg bør det stå:

Tcl- 2,5

Trcd- 4

Trp- 4

Tras- 8

Siden du kjører 4 brikker må du la 1T/2T stå som den gjør- 2T (Men dette har jeg selv opplevd med samme brikker som deg at selv med bare 2, setter hk 2T, dette taper man da en god del på.)

 

De andre tidene har jeg ofte pleid å la stå, så lenge det er stabilt. Man kan godt prøve seg frem med A64 tweeker eller lignende, men skal ikke være mye å hente på ytelse her.

Men Bob Ibsen har skrevet en liten tommelfinger regel for noe av dette, som jeg har valgt å bruke som utgangspunkt:

tRC = tRAS + tRP. tRFC bør ofte være 4 over tRC.

 

Hos deg betyr det da:

Trc- 12

Tref- 16

 

Hva som er "riktig" kommer jo også an på klokkehastigheten, jeg kjører feks samme brikker som deg på 295Mhz på de timings nevnt over. Men har også brukt de samme brikkene som Cas 2 og med strammere timings generelt, men da ved 230Mhz.

 

Vær obs på at Deluxe klarer så vidt jeg kan se, ikke noe særlig over 240Mhz med 1T selv om du bare har 2 brikker. Så skal man klokke langt er det 2T som gjelder.

Siden du har 4 brikker blir dette altså ikke noe tema uansett.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
bare å dytte inn :D akkurat sånt jeg liker å høre heh, men sitter den godt nok da? har jo hørt at den må sitte sterkt presset mot chippen osv

5205583[/snapback]

 

Har en Zalman ZM-NB47J (Den blå) sittende på NB'en på MSI kt4 hovedkortet mitt. Med vifta som blåser over skjermkortet og NB på, får jeg en temp (ifølge MotherBoard Monitor) på ca 37 idle. Med vifta av er tilsvarende temp ca 47.

 

Og jeg anbefaler sterkt å ta hk ut av kapinettet for å skifte NB kjøler. My enklere å vaske av gammel kjølegurba, ha på ny kjølegurba og så videre... ;)

Lenke til kommentar

Er det noen som har peiling på hvor alle de ledningene i fronten på kabinettet skal henn på HK'et??

 

Har ett Radimax kabinett, og får ikke brukt headset og USB utgangen i front forelping fordi jeg ikke har peiling på hva som skal hvor når det kommer til ledningene og HK'et!

 

Hadde virkelig satt pris på om noen kunne hjelpet meg! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...