Gå til innhold

Den store ASUS A8N SLI tråden


MrAHB

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen Raidmax eiere som kjører på A8N-SLI her?

 

Problem

 

Fant ikke ut av disse kontaktene gett.. :(

5246690[/snapback]

Jeg har ikke Raidmax, men internett. :evil: Så nå har jeg manualen.

 

Skal prøve:

Audio på HK FP_AUDIO:

*****:1-2-3-4-5

*****:6-7-8-9-10

Første rekke er nærmest IO-shield'et, nr 2 finnes ikke.

Audio-kabelen din har 7 ledere:

BLINE_OUT_L skal på 1

BLINE_OUT_R skal på 3

LINE_OUT_R skal på 8

LINE_OUT_L skal på 6

MIC_PWR skal på 9

MIC_2 skal på 10

AGND skal på 5

 

Firewire:

På HK finnes IE_1394_2:

****: 1-2-3-4

*****:5-6-7-8-9

Firewire-kabelen din har 7 ledere:

_VP skal på 6

_VG skal på 5

_TPA+ skal på 4

_TPA- skal på 9

_TPB+ skal på 2

_TPB- skal på 7

GND skal på 3 :blink::shrug:

 

USB forklarte jeg på forrige side, det er 3 X 2 kanaler, så du kan bruke usb78, usb56 eller usb910.

Men skitt; du har 2 kanaler, hvis alle er løse har du 8 ledere, ellers har du 2 sett:

_USB_5+ : VCC

_USB_P2- : data-

_USB_P2+ ; data+

_NC : GND

 

Håper dette kunne hjelpe deg.

 

Med forbehold om feil.

 

men hva er pinne 5? (trodde den var felles jord eller noe, eller er den ikke i bruk..)

Vet ikke helt, NC er ikke i bruk, kanskje noe som henger igjen fra USB 1.0 eller noe?!

Lenke til kommentar
jhsveli: Det tenkte jeg ikke over, men stemmer det pcp160 sier.. Noen brikker har oppgitt timing på det de klarer på Intel systemer... Hvilke brikker er det du har? (fullt navn, gjerne med link til der du kjøpte de)

5245805[/snapback]

 

 

Se specs for øvrig maskinvare, minnebrikkene er disse:

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=52102

 

I Bios der jeg setter manuelle timings er det endel andre timingvariabler, i tillegg til CL,trCD,tRP og tRAS som jeg lar stå slik de står. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
men hva er pinne 5? (trodde den var felles jord eller noe, eller er den ikke i bruk..)

Vet ikke helt, NC er ikke i bruk, kanskje noe som henger igjen fra USB 1.0 eller noe?!

5247743[/snapback]

 

 

Den er sikkert der for å lette monteringen. Hadde det kun vært 8 pinner, så ville det vært vanskeligere å finne hvem som er hvem av de andre. Så hvis noen mister manualen, så er det lett å se hvem vei kontakten skal ned, når der er en som henger sammen. Bare min gjetting, ingen fakta dette.

Lenke til kommentar

Ok jhsveli, produsenten hevder jo da tydeligvis at de er cas2 også på AMD.

Men jeg ser du har en 130nm cpu med CG stepping, minnekontrolleren på de cpu'ene er ikke like gode som på de nyere, det har jeg selv smertelig fått erfare.

 

Men hvilket A8N er det du har da?

Og kjører du standard fart på minne/cpu?

Hvis du har Deluxe vil jeg også faktisk anbefale deg å prøve Bios 1006. Jeg prøvde alle bios som har kommet ut til min gamle cpu (CG stepping), og stabilliteten var vesentlig mye bedre på akkurat 1006 enn alle de senere. Er ikke sikkert det samme vil skje hos deg, men koster ikke noe å prøve. Hvis du har Premium kjenner jeg ikke bios på det, men generelt er ikke nyeste nødvendigvis best med gammel cpu, det er helt sikkert.

Men prøv først og øke V-dimm som det har blitt foreslått tidligere om du ikke har gjort det alt.

Lenke til kommentar
TheDarkListener Postet i dag, 00:27

  Kjøpte meg A8N SLI premium i dag, virker kjempebra, men prøvde å overklokke min opty 144 og uansett hva jeg gjorde sa det stopp på htt260. Trodde jeg skulle klare å komme litt lenger  .

Ja, kan du ikke poste det i denne tråden DarkListener ; AMD SC opteron (venus) OCresultater og diskusjon? det hadde vært fint med fler resultater med 144 der. Og der kan du kanskje få tips til å komme lenger også, hvis ikke absolutt ALT er prøvd allerede. :)

Lenke til kommentar
TheDarkListener Postet i dag, 00:27

  Kjøpte meg A8N SLI premium i dag, virker kjempebra, men prøvde å overklokke min opty 144 og uansett hva jeg gjorde sa det stopp på htt260. Trodde jeg skulle klare å komme litt lenger  .

Ja, kan du ikke poste det i denne tråden DarkListener ; AMD SC opteron (venus) OCresultater og diskusjon? det hadde vært fint med fler resultater med 144 der. Og der kan du kanskje få tips til å komme lenger også, hvis ikke absolutt ALT er prøvd allerede. :)

5248747[/snapback]

ALT er nok ikke prøvd nei, men virker som om det er hovedkortet som stopper meg. Tenkte derfor at jeg fikk mer hjelp her.

Lenke til kommentar
Ok jhsveli, produsenten hevder jo da tydeligvis at de er cas2 også på AMD.

Men jeg ser du har en 130nm cpu med CG stepping, minnekontrolleren på de cpu'ene er ikke like gode som på de nyere, det har jeg selv smertelig fått erfare.

 

Men hvilket A8N er det du har da?

Og kjører du standard fart på minne/cpu?

Hvis du har Deluxe vil jeg også faktisk anbefale deg å prøve Bios 1006. Jeg prøvde alle bios som har kommet ut til min gamle cpu (CG stepping), og stabilliteten var vesentlig mye bedre på akkurat 1006 enn alle de senere. Er ikke sikkert det samme vil skje hos deg, men koster ikke noe å prøve. Hvis du har Premium kjenner jeg ikke bios på det, men generelt er ikke nyeste nødvendigvis best med gammel cpu, det er helt sikkert.

Men prøv først og øke V-dimm som det har blitt foreslått tidligere om du ikke har gjort det alt.

5248554[/snapback]

 

Jeg har standard A8N SLI, med bios v1012. Forsøkte å øke VDIMM til 2.8, noe som førte til at 12 pass over de 6 testene i windows mem. diag. gikk feilfritt. Skal teste litt mer, ved å spille litt fear osv som gjorde at jeg fikk blåskjermer i utg pkt. og se om det skjer noe mer hyss. Foreløpig kan de se ut som om det "funker fjell".

 

Takk for all hjelp, pcp160 mfl.!

 

Jørgen

Lenke til kommentar

TheDarkListener:

 

Jeg har et A8N SLI Premium, med MIST 500W PSU, med en 144 - og den hikker ikke engang før jeg skal gå over 2.9 - så det var ellers uheldig for deg. Bruker selv 1009-04 tror jeg. (Er ikke hjemme akk. nå - men mener å huske det var det jeg var på sist).

 

Ellers pga eksamen har jeg lagt oc'en litt på hylla - men hovedkortet har jeg bare positive ting å si om.

Lenke til kommentar
TheDarkListener Postet i dag, 12:13

ALT er nok ikke prøvd nei, men virker som om det er hovedkortet som stopper meg. Tenkte derfor at jeg fikk mer hjelp her.

Ja ok, grunnen til at jeg ville du skulle ta det med i den andre tråden var bare at det er mange som der lurer på hvordan 144 fungerer, 146 som jeg har er det nok av resultater med, og siden det nå vel bare er 144 som er og oppdrive er det mange som lurer.

 

Men, ja hvis du vil ha hjelp til å klokke den videre kan du sikkert få det her også, men da er vi jo avhengig av å vite en god del mer da; fsb/cpu speed, HTT multipler, cpu multipler, minnefart/DDR setting, og hvilken spenning du har på minne og cpu er alle ting som spiller inn.

 

Mantra17, siden det ser ut som du har satt deg godt inn i disse lydpinnene på hk; jeg har aldri helt forstått hva de jumper'ne som sitter over Bline og line egentlig er godt for, det vet kanskje du eller noen av dere andre her?

Lenke til kommentar

Ok TheDarkListener, da har du altså nå ca 2,3Ghz på cpu og DDR333 som gir ca 211Mhz på minnet vil jeg anta?

 

For å teste ut hva som stopper bør du da sette DDR 266 (evnt200), og gjerne også 2T og 3.4.4.8 feks på minnet. Dette blir naturligvis ikke endelige innstillinger, men elimineringsmetoden er nok den greieste måten å finne ut hva som stopper hvor.

Så vet jeg ikke hva du har av spenninger, men feks 1,46- 1,48V-core er et greit utgangspukt. Regner med at du passer på tempen hvis du har luftkjøl.

Også prøver du å øke til 261 og videre om det går bra.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Takk for at folk prøver å hjelpe.

Oppdaterte bios nå og klarer nå fsb på 270. Maskinen fryser ved bootscreenen ved lavere minnehastighet enn 333 :dontgetit: . Har lekt meg litt med latencyen uten forbedring, dog har jeg ikke økt spenningen.

 

Edit: 2,4GHz gir jo samme ytelse som 4000+/fx53 så dårlig er det jo ikke, men det kunne vært bedre. :D

 

Edit2: Må være rammen som stopper meg; ved htt270 kjører den på 220MHz, må få den på ddr266 for å komme videre.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har en cabye tror jeg - men nå har endelig fått kjølehodet på plass - så jeg gidder ikke åpne opp for å verifisere. Jeg er helt sikker på jeg ikke har den legendariske CABNE 0540 eller hvadetnåer - så jeg mener det var CABYE.

 

Jeg har ikke kjørt innstillinger på minne overhodet - de står på auto.

Setter multi på x9 - isteden for auto.

Volt - auto :!:

Setter FSB 300 - alt virker bare super godt.

Superpi begynner om å melde om feil fort når jeg passerer 320.

 

Så jeg rører faktisk ikke noe annet. Men når det er sagt - klokker den ikke bedre med vannkjøl - men det er nok pga den lille radiatoren er bygget inn i PCen og ikke er så effektiv - hvis jeg skulle klage på noe - men det gidder jeg ikke.

 

2889

2900plus

Lenke til kommentar

Tja, for å være mitt første forsøk så er jeg jo godt fornøyd - trodde faktisk at jeg skulle angre på at jeg ikke valgte DFI, men er som sagt veldig fornøyd med hovedkortet - er klippe stabilt og har ok layout. Hvis jeg skulle trekke ned på noe er det auto bios update programmet som aldri finner en eneste fil - men som svelger unna alt hvis jeg peker den i en lokal katalog.

 

Minne, som sikkert godt kan anbefales til A8N-SLI, i hvert fall det jeg bruker uten problem - og bare positive resultat:

G.SKILL PC4000 2GB (2x1GB) F1-4000USU2-2GBHZ UCCC

Samsung UCCCs - DDR 500 (PC4000): 3-4-4-8@ 2,6-2,8 V

 

Poster en CPU-Z id når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Mantra17, siden det ser ut som du har satt deg godt inn i disse lydpinnene på hk; jeg har aldri helt forstått hva de jumper'ne som sitter over Bline og line egentlig er godt for, det vet kanskje du eller noen av dere andre her?

Nei, og jeg har ikke noe spesiell peiling heller :blush: , ville bare hjelpe et forum-medlem. Spurte elektronikk-læreren min; han mente at skulle en kun bruke en linje, så skulle jumperen stå på den som en ikke brukte.

 

Høres det ut som en plausibel forklaring? Nå må jeg løpe, skal ha prøve i Linux, uforberedt som vanlig. :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...