Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

En av mine tankeganger er at prisen på landbruksprodukter gjør at det blir mindre fokus rundt dyrets velferd. Du tar liksom ikke vare på noe som ikke er verdt noe? Her i Norge vil jeg tørre å påstå at dyrets velferd står ganske høgt hos de fleste. Bedre økonomi hos bønder vil også bety bedre levekår for dyrene. Det mener jeg med at bonden satser på fornying av fjøs med utstyr osv.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alt skal være så billig, alle andre artikler blir dyrere, mens matvarer skal bli billigere. Nå har det seg også sånn at i elektronikkverdenen så dukker det opp en del kinaprodusenter, men her kan vell si at kvaliteten er laber. Det skal koste for kvalitet er min mening, det er fordi du da vet at produsenten gjør sitt ypperste for å skape et godt produkt.

 

kvalitet er vell og bra , men de som kjøper det skal også ha råd til kjøpe det.

Når det for dyrt så blir det ikke solgt og boden taper på det på sikt

Det gjelder spesielt det man spiser hver dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Større gårder med høyere inntekter og mere utstyr betyr sjelden bedre kår for dyra.

Nå har jeg ikke nevnt større gårder og mere utstyr, men fornying av fjøs og eksisterende utstyr. Med det mener jeg bedre standarder på fjøser, og effektive metoder for innhøsting av for.

 

En av mine tankeganger er at prisen på landbruksprodukter gjør at det blir mindre fokus rundt dyrets velferd. Du tar liksom ikke vare på noe som ikke er verdt noe? Her i Norge vil jeg tørre å påstå at dyrets velferd står ganske høgt hos de fleste. Bedre økonomi hos bønder vil også bety bedre levekår for dyrene. Det mener jeg med at bonden satser på fornying av fjøs med utstyr osv.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alt skal være så billig, alle andre artikler blir dyrere, mens matvarer skal bli billigere. Nå har det seg også sånn at i elektronikkverdenen så dukker det opp en del kinaprodusenter, men her kan vell si at kvaliteten er laber. Det skal koste for kvalitet er min mening, det er fordi du da vet at produsenten gjør sitt ypperste for å skape et godt produkt.

 

kvalitet er vell og bra , men de som kjøper det skal også ha råd til kjøpe det.

Når det for dyrt så blir det ikke solgt og boden taper på det på sikt

Det gjelder spesielt det man spiser hver dag

Nå har det seg slik at stadig mindre del av nordmenns lønn går med på å kjøpe matvarer. Jeg har ikke eksakte tall pga at jeg ikke er flink til å lagre mine kilder. Men jeg leste en plass der det sto noen prosenttall. Kanskje noen kan finne den?

Jeg mener dette blir galt, men kanskje andre mener noe annet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dyrenes velstand er viktig. Ved å ha små gårder, vil man også få et mer "personlig" forhold til dyrene, enn om man driver gård basert på konkurranse må ha så høye inntekter som mulig og så lave utgifter. Det er selvsagt ikke negativt om man går med et overskudd, men målet burde ikke være overskudd, men høyere velstand for folk og dyr. Til tross for at dyrene skal slaktes, bør de ha det så bra som mulig mens de lever. Om de blir en industrivare på en stor gård, vil hvert dyr også bli behandlet som en vare - en ting på lik linje med midlertidlig ansatte, eller noe man alltid kan få mer av.

 

Når økonomi blir et mål i seg selv ved driften av gården, er det lett for å ty til tvilsom vitenskap i håp om en mer effektiv produksjon og mer profitt. En annen tråd på forumet tok for seg det bioteknologiske, landbruks selskapet, Monsanto. Der går det riktignok veldig langt, men utviklingen er skummel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Større gårder med høyere inntekter og mere utstyr betyr sjelden bedre kår for dyra.

Nå har jeg ikke nevnt større gårder og mere utstyr, men fornying av fjøs og eksisterende utstyr. Med det mener jeg bedre standarder på fjøser, og effektive metoder for innhøsting av for.

 

En av mine tankeganger er at prisen på landbruksprodukter gjør at det blir mindre fokus rundt dyrets velferd. Du tar liksom ikke vare på noe som ikke er verdt noe? Her i Norge vil jeg tørre å påstå at dyrets velferd står ganske høgt hos de fleste. Bedre økonomi hos bønder vil også bety bedre levekår for dyrene. Det mener jeg med at bonden satser på fornying av fjøs med utstyr osv.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alt skal være så billig, alle andre artikler blir dyrere, mens matvarer skal bli billigere. Nå har det seg også sånn at i elektronikkverdenen så dukker det opp en del kinaprodusenter, men her kan vell si at kvaliteten er laber. Det skal koste for kvalitet er min mening, det er fordi du da vet at produsenten gjør sitt ypperste for å skape et godt produkt.

 

kvalitet er vell og bra , men de som kjøper det skal også ha råd til kjøpe det.

Når det for dyrt så blir det ikke solgt og boden taper på det på sikt

Det gjelder spesielt det man spiser hver dag

Nå har det seg slik at stadig mindre del av nordmenns lønn går med på å kjøpe matvarer. Jeg har ikke eksakte tall pga at jeg ikke er flink til å lagre mine kilder. Men jeg leste en plass der det sto noen prosenttall. Kanskje noen kan finne den?

Jeg mener dette blir galt, men kanskje andre mener noe annet?

det største problemet her ( som jeg burde ha tatt med i foregi innlegg ) er at noen har for mye penger . de har råd til gå på restaurant hele uken , så her man det som har normal inntekt . de har heller ikke noe stort problem med prisen

 

Men så har man de som så vidt har råd til å handle i en billigbutikk

da kan man ikke bare øke prisen på varene

 

hvis bonden solgte direkte så kunne nok denne gruppe ha hatt råd til skikkelig mat.

 

 

Om man bruker stadig mindre av lønna til mat så bruker man mer på andre ting .

( det er gjerne ting som holder andre i arbeid )

Lenke til kommentar

For min del har er det ikke matvareprisene som er grunnen til at jeg er imot det norske landbruket, men jeg er imot fordi det ikke er levedyktig. Det klarer kun å overleve fordi det tar kroner fra meg hver lønning.

Jeg er ikke for å sponse en næring som ikke klarer å overleve av seg selv, det lever på oss andre.

Jeg tror neppe bøndene ville vært villig til å betale lønningen min om firmaet jeg jobber i går konkurs, så hvorfor må jeg sponse bøndene?

 

Du må huske at du allerede har betalt en del for varene før de blir slått inn i kassen på Rimi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del har er det ikke matvareprisene som er grunnen til at jeg er imot det norske landbruket, men jeg er imot fordi det ikke er levedyktig. Det klarer kun å overleve fordi det tar kroner fra meg hver lønning.

Det samme kan du si om alle statsansatte i skoler, sykehus, politi, etc. Så hvorfor akkurat bøndene, og ikke disse andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det samme kan du si om alle statsansatte i skoler, sykehus, politi, etc. Så hvorfor akkurat bøndene, og ikke disse andre?

Ja, det er sånt, men disse er ganske viktige å ha. Så er vel egentlig ikke så interessant å sammenligne fordi det vil være poengløst å importere lærere feks.

Vi trenger lærere, politimenn og leger, vi trenger ikke bønder.

Lenke til kommentar

For min del har er det ikke matvareprisene som er grunnen til at jeg er imot det norske landbruket, men jeg er imot fordi det ikke er levedyktig. Det klarer kun å overleve fordi det tar kroner fra meg hver lønning.

 

Er det noe annerledes lenger ned i Europa? Og hva om man legger ned landbruket, da gjør vi oss avhengige av at andre land skal mate oss. Hva om da Sverige legger ned landbruket fordi det ikke er lønnsomt eller fordi de får det billigere fra Danmark?

 

Jeg tror neppe bøndene ville vært villig til å betale lønningen min om firmaet jeg jobber i går konkurs, så hvorfor må jeg sponse bøndene?

Ganske sikker på at Bønder ikke er de eneste som får tilskudd for at det skal gå rundt. Uansett er det såppass viktig at Norge er selvforsynt på mat at det er uforståelig for meg at noen vil legge ned landbruket.

 

Problemet er jo at den ørlille promillen som utgjør toppen i matbutikkene tjener rått, mens menneskene som sliter seg i hjel for å lage maten du spiser og er avhengig av sitter igjen med smuler.

 

 

"Vi trenger ikke bønder".

Blir som å si at vi ikke trenger mat. Korttenkt idioti.

Endret av Alt-Ctrl
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det samme kan du si om alle statsansatte i skoler, sykehus, politi, etc. Så hvorfor akkurat bøndene, og ikke disse andre?

Ja, det er sånt, men disse er ganske viktige å ha. Så er vel egentlig ikke så interessant å sammenligne fordi det vil være poengløst å importere lærere feks.

Vi trenger lærere, politimenn og leger, vi trenger ikke bønder.

Bøndene påstår at det er viktig å ha mat på bordet, noe som jeg igrunnen er enig med dem i. Faktisk er jeg av den oppfattning at mat er viktigere en å lære gangetabellen. Noe Maslow så ut til å bekrefte i sin tid:

800px-maslows_hierarchy_of_needssvg.png

http://en.wikipedia.org/wiki/Maslow's_hierarchy_of_needs

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del har er det ikke matvareprisene som er grunnen til at jeg er imot det norske landbruket, men jeg er imot fordi det ikke er levedyktig. Det klarer kun å overleve fordi det tar kroner fra meg hver lønning.

 

Er det noe annerledes lenger ned i Europa? Og hva om man legger ned landbruket, da gjør vi oss avhengige av at andre land skal mate oss. Hva om da Sverige legger ned landbruket fordi det ikke er lønnsomt eller fordi de får det billigere fra Danmark?

 

Jeg tror neppe bøndene ville vært villig til å betale lønningen min om firmaet jeg jobber i går konkurs, så hvorfor må jeg sponse bøndene?

Ganske sikker på at Bønder ikke er de eneste som får tilskudd for at det skal gå rundt. Uansett er det såppass viktig at Norge er selvforsynt på mat at det er uforståelig for meg at noen vil legge ned landbruket.

 

Problemet er jo at den ørlille promillen som utgjør toppen i matbutikkene tjener rått, mens menneskene som sliter seg i hjel for å lage maten du spiser og er avhengig av sitter igjen med smuler.

 

 

"Vi trenger ikke bønder".

Blir som å si at vi ikke trenger mat. Korttenkt idioti.

Vi trenger ikke Norske bønder. Bedre nå? per dags dato produseres de samme produktene i andre land så hvorfor skal vi betale ekstra mye for å spise ting som er produsert i Norge?

Hvis du ikke hadde vært så korttenkt så hadde du skjønt at jeg ikke mente at vi ikke trenger mat, det jeg mener er at jeg ikke har behov for norske landbruksproduktere da vi kan få disse fra andre land.

Det samme kan du si om alle statsansatte i skoler, sykehus, politi, etc. Så hvorfor akkurat bøndene, og ikke disse andre?

Ja, det er sånt, men disse er ganske viktige å ha. Så er vel egentlig ikke så interessant å sammenligne fordi det vil være poengløst å importere lærere feks.

Vi trenger lærere, politimenn og leger, vi trenger ikke bønder.

Bøndene påstår at det er viktig å ha mat på bordet, noe som jeg igrunnen er enig med dem i. Faktisk er jeg av den oppfattning at mat er viktigere en å lære gangetabellen. Noe Maslow så ut til å bekrefte i sin tid:

:)

Jeg ser ikke norske landbruksprodukter i den pyramiden der, så det har vel ikke noe å si om maten kommer fra søreuropa så lenge det er mat?

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Er det noe annerledes lenger ned i Europa? Og hva om man legger ned landbruket, da gjør vi oss avhengige av at andre land skal mate oss. Hva om da Sverige legger ned landbruket fordi det ikke er lønnsomt eller fordi de får det billigere fra Danmark?

Norge er et høykost land med kort vekstsesong, det er mer lønnsomt å drive lenger ned i Europa. Vi blir heller ikke avhengige av andre land, selv om jeg ikke ser det som noe problem - Norge eksporterer 37 millioner fiskemåltider hver eneste dag, og fiskerinæringen er faktisk lønnsom. Det er nok til oss om det blir mangel på mat.

 

Ganske sikker på at Bønder ikke er de eneste som får tilskudd for at det skal gå rundt. Uansett er det såppass viktig at Norge er selvforsynt på mat at det er uforståelig for meg at noen vil legge ned landbruket.

Som sagt, Norge er selvforsynt på mat selv uten landbruket.

 

"Vi trenger ikke bønder".

Blir som å si at vi ikke trenger mat. Korttenkt idioti.

Feil, finnes mange andre former for mat enn hva bønder dyrker frem.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke Norske bønder. Bedre nå?

 

Jeg forstod selvfølgelig at du mente Norske bønder. Problemet vårt, som en nasjon vil jo være den dagen vi ikke får kjøpt mat lenger fra utlandet. Det er ingen garantier for det. Hva om en 20-års tid at de vi kjøper mat av ikke har nok overskudd til å selge til oss lenger? Vi står igjen med et land uten kompetanse til å drive gård, og hvor mesteparten av jordene er grodd igjen.

 

Pr i dag kan vi få billig mat fra utlandet, ja, men dette handler i mine øyne om mye mer. Å kunne være selvforsynt med mat er ekstremt viktig i mine øyne. Det vil være direkte uansvarlig å gjøre seg helt avhengige av å få andre til å mate oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke norske landbruksprodukter i den pyramiden der, så det har vel ikke noe å si om maten kommer fra søreuropa så lenge det er mat?

Ei heller ser jeg norske lærere, enn du?

 

På samme sett som du påpeker at mat ikke vil forsvinne om Staten overlater matproduksjonen til markedet, ei heller vil undervisning forsvinne om den overlates til markedet. Ikke bare vil de ikke forsvinne, kostnadene vil gå ned og kvaliteten opp, innen begge områdene.

Lenke til kommentar
Å kunne være selvforsynt med mat er ekstremt viktig i mine øyne. Det vil være direkte uansvarlig å gjøre seg helt avhengige av å få andre til å mate oss.

Enig, slutt å kjøpe mat av bøndene og begynn selvberginga (plant poteter i hagen, etc) for vi vet aldri når disse bøndene stopper leveringene (som vi nå ser ett forsøk på!)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke norske landbruksprodukter i den pyramiden der, så det har vel ikke noe å si om maten kommer fra søreuropa så lenge det er mat?

Ei heller ser jeg norske lærere, enn du?

 

På samme sett som du påpeker at mat ikke vil forsvinne om Staten overlater matproduksjonen til markedet, ei heller vil undervisning forsvinne om den overlates til markedet. Ikke bare vil de ikke forsvinne, kostnadene vil gå ned og kvaliteten opp, innen begge områdene.

Jeg er for valgfriheten det gir ved at man både har private og kommunale skoler.

Tror ikke det er noen god løsning å avvikle de statlige institusjonene.

Nei, skole er ikke noe vi trenger for å overleve, men heldigvis har Norge kommet lengre enn primærbehovene og er lengre nede i pyramiden.

Lenke til kommentar

Vi trenger ikke Norske bønder. Bedre nå?

 

Jeg forstod selvfølgelig at du mente Norske bønder. Problemet vårt, som en nasjon vil jo være den dagen vi ikke får kjøpt mat lenger fra utlandet. Det er ingen garantier for det. Hva om en 20-års tid at de vi kjøper mat av ikke har nok overskudd til å selge til oss lenger? Vi står igjen med et land uten kompetanse til å drive gård, og hvor mesteparten av jordene er grodd igjen.

 

Pr i dag kan vi få billig mat fra utlandet, ja, men dette handler i mine øyne om mye mer. Å kunne være selvforsynt med mat er ekstremt viktig i mine øyne. Det vil være direkte uansvarlig å gjøre seg helt avhengige av å få andre til å mate oss.

Som flere har skrevet i tråden er vi ikke selvforsynt av det norske landbruket, men vi er det pga all fisken, så ser ikke helt at dette argumentet er spesielt godt.

Jeg kan ikke helt se for meg at det plutselig sier stopp fra gårder i utlandet uten forvarsel.

Norge er ikke ett gunstig land å drive landbruk, så tror nok andre land lengre sør kommer til å fungere mye bedre i lengden da det geografisk er mer gunstig.

Lenke til kommentar
Jeg er for valgfriheten det gir ved at man både har private og kommunale skoler.

Tror ikke det er noen god løsning å avvikle de statlige institusjonene.

Du er klar over at landbruket i Norge de facto ER en Statlig institusjon, om enn nominelt i privat eie?

 

Om din preferanse for beholde visse institusjoner viser seg nå å være basert, ikke på "viktigheten", men på hvem som formelt er eier (på papiret) så har jeg ingen tvil om at nesten alle bønder i Norge vil stille seg i kø for å få sine eiendommer ekspropiert av Staten og derved bli vanlige Statsansatte på linje med lærere?

Lenke til kommentar

Hørte på nyhetene i dag tidlig at det har blitt brukt totalt 2 000 milliarder av stats-kassa til å gi støtte til bønder. Finner ikke noe kilde på dette, men for 12 år siden hadde totalt 1000 milliarder blitt brukt, http://www.dagbladet.no/nyheter/2000/05/11/203828.html .

 

I fjor fikk hver bonde i snitt 400 000 i støtte, det er latterlige summer som går med for at "tenk om det blir matmangel om 20 år". Hva har vi igjen for pengene?

Mat vi kunne fått mye billigere andre steder.

 

"Nød lærer naken kvinne å spinne", vi har nok mat i fisken til å mette over 6x Norges befolkning, om det er matmangel i resten av verden, så skulle man tro at det var mulig å bytte fisk mot korn.

Vi stiller fortsatt veldig sterkt, vi klarer oss nok selv om alle grenser blir sperret.

Uansett er det ikke for seint å bygge opp igjen jordbruket om 20 år med de hundrevis av milliardene vi har spart på å ikke ha eget jordbruk. matmangel vil komme gradvis, ikke over natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...