Gå til innhold

Bønder og statlig sponsing - Les 1. innlegg


Anbefalte innlegg

Vi trenger ikke Norske bønder. Bedre nå?

 

Jeg forstod selvfølgelig at du mente Norske bønder. Problemet vårt, som en nasjon vil jo være den dagen vi ikke får kjøpt mat lenger fra utlandet. Det er ingen garantier for det. Hva om en 20-års tid at de vi kjøper mat av ikke har nok overskudd til å selge til oss lenger? Vi står igjen med et land uten kompetanse til å drive gård, og hvor mesteparten av jordene er grodd igjen.

 

Pr i dag kan vi få billig mat fra utlandet, ja, men dette handler i mine øyne om mye mer. Å kunne være selvforsynt med mat er ekstremt viktig i mine øyne. Det vil være direkte uansvarlig å gjøre seg helt avhengige av å få andre til å mate oss.

 

Dette har vi vell alt vært gjennom? Norge er uansett ikke selvforsynt via landbruket og vi har fisk til å overleve hvis hele verden rundt oss plutselig forsvant. Uansett lite sannsynelig at ingen skulle ville handle med oss, og en slik prosess vil antagelig ta tid, slik at vi kan bygge opp dette selv, med støtte fra det nisjeøandbruket som vil klare å være levedyktige. Per i dag betaler vi for produkter som er dyrere uten at kvaliteten er bedre, og uten at vi egentlig får noe igjen for det.

Om de ikke klarer å drive ett levedyktig jordbruk, så la noen andre gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er for valgfriheten det gir ved at man både har private og kommunale skoler.

Tror ikke det er noen god løsning å avvikle de statlige institusjonene.

Du er klar over at landbruket i Norge de facto ER en Statlig institusjon, om enn nominelt i privat eie?

 

Om din preferanse for beholde visse institusjoner viser seg nå å være basert, ikke på "viktigheten", men på hvem som formelt er eier (på papiret) så har jeg ingen tvil om at nesten alle bønder i Norge vil stille seg i kø for å få sine eiendommer ekspropiert av Staten og derved bli vanlige Statsansatte på linje med lærere?

Nå tenkte jeg mer på de du la fram i ditt eksempel. Lærere, politi, sykehus osv.

Jeg er litt mer nyansert enn at jeg tenker alt eller ingenting.

Lenke til kommentar

Alt kan gjøres billigere lenger sør, så derfor er vel egentlig det eneste levedyktige i Norge oljen.

 

Argumentet om selvforsyning er et bra argument om man klarer å se annet enn tall og ser litt fremover, hvor det IKKE er noen garranti for at det er like mye mat pr. person som det er i dag. Derfor skal altså vi kjøpe maten fra fattige land, og dra prisene deres oppover. Men det vil jo ikke bli første gang millioner sulter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nå tenkte jeg mer på de du la fram i ditt eksempel. Lærere, politi, sykehus osv.

Jeg er litt mer nyansert enn at jeg tenker alt eller ingenting.

Joda, jeg er klar over det. Jeg prøver kun å belyse hva som reelt sett ligger bak dine preferanser. Og så langt ser det ikke ut som om der ligger noe særlig bak hvilke aktiviteter du ønsker Staten skal ta seg av og hvilke de private.

 

Det som dog ER klart er at når det er privat drift foretrekker du dette UTEN statsstøtte. Problemet melder seg når det påpekes at forskjellen mellom Statsstøtten som bøndene mottar og den lærerne mottar i praksis ikke er relevant. (Tross alt lærerne er privatpersoner de og). :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Landbruket, skolen, sykehus er helt forskjellige ting, så da syns jeg at det er naturlig at det er forskjellige grunnlag som ligger til grunn for støtte.

 

Men følere vel egentlig at vi beveger oss litt vekk fra tråden.

Det er vel litt av hovedproblemet med tråden at landbrukes isoleres og ikke ses i sammenheng med resten av samfunnet.

Lenke til kommentar
Men følere vel egentlig at vi beveger oss litt vekk fra tråden.

Ja, det er en fare for det. Dog, antar at jeg har fått inn mitt poeng om at man kan like gjerne "løse" problemet ved å nasjonalisere alle gårdsbrukene i landet og ansette bondene i Staten. Og deretter vil man stå overfor problematikken om hvorfor noen "viktige" ting skal drives av staten og andre ikke.

Lenke til kommentar
Men følere vel egentlig at vi beveger oss litt vekk fra tråden.

Ja, det er en fare for det. Dog, antar at jeg har fått inn mitt poeng om at man kan like gjerne "løse" problemet ved å nasjonalisere alle gårdsbrukene i landet og ansette bondene i Staten. Og deretter vil man stå overfor problematikken om hvorfor noen "viktige" ting skal drives av staten og andre ikke.

Ser ikke hvorfor staten skal drive bedrifter som ikke er samfunnsnyttige eller samfunnskritiske, slik f.eks skoler, politi og slikt er.

 

PatSharpX: i snitt fikk vel en bonde 400 000 i støtte, så staten dekker vel lønn +++

Lenke til kommentar

Hørte på nyhetene i dag tidlig at det har blitt brukt totalt 2 000 milliarder av stats-kassa til å gi støtte til bønder. Finner ikke noe kilde på dette, men for 12 år siden hadde totalt 1000 milliarder blitt brukt, http://www.dagbladet.../11/203828.html .

Økningen på 1000 milliarder på 12 år er nok inkludert avkastning dersom man forvaltet pengene på samme måte som statens pensjonsfond utland. Sagt på en annen måte kunne pensjonsfondet vært på 5,5 billioner i stedet for 3,5 billioner om vi hadde stoppet subsidiegalskapen for lenge siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Pussig observasjon: I byer må folk som regel betale for arealbruken sin (enendomsavgift), mens bønder får penger for sin arealbruk (arealtilskudd).

Det er for at jorda ikke skal legges brakk. Et av de største problemene i Norge er at stadig mer matjord leggs brakk i en verden med for liten matproduksjon. Bøndene gjør en samfunnsinnsats for at de holder god matjord i hevd. Og hvem andre tror du hadde jobbet for 150 000 i året i sitt hovedyrke? Merkelig at noen bønder melder seg ut av Sp? Tror de at de får det bedre med Høyre og FrP?

 

Du avslører at du ikke har peiling på den politiske konsensus om norsk landbrukspolitikk med mål om spredt bosetting, bærekraftige bygder og tilstrekkelig matproduskjon i krisetider.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Leste nettopp denne på twitter.

Bøndenes krav til Regjeringen tilsvarer ca 1000 kr ekstra hver måned til alle studenter i Norge. Vi må investere i framtiden, ikke fortiden!

Ett god poeng.

Oser av FrP propaganda for å sette grupper opp mot hverandre og skore billige poeng.

Lenke til kommentar

En annen pussig observasjon: Bøndenes aksjoner mot befolkningen (sperring av veier, sakte kjøring i bygater, kidnapping av ordførere, forsure bygater med melk, osv) er jo regelrett utpressing. Gjør ikke politikerne som de vil, plager de en uskyldig 3.part, befolkningen. Ironisk nok er det penger for å beskytte det norske landbruket de er ute etter. Pengene for beskyttelse vil jeg gjerne kalle beskyttelsespenger. Beskyttelsespenger er et belastet begrep fra mafiaen. Betaler man ikke beskyttelsespenger så utpresses man. Betaler man så slipper man utpressing. Det vekker skremmende asosiasjoner til de aksjonene bøndene driver med nå. Betal eller bli utpresset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er for at jorda ikke skal legges brakk. Et av de største problemene i Norge er at stadig mer matjord leggs brakk i en verden med for liten matproduksjon. Bøndene gjør en samfunnsinnsats for at de holder god matjord i hevd. Og hvem andre tror du hadde jobbet for 150 000 i året i sitt hovedyrke? Merkelig at noen bønder melder seg ut av Sp? Tror de at de får det bedre med Høyre og FrP?

Har vi 1 000 milliarder i matjorda?

For det er det vi hadde hatt i cash om vi hadde importert

 

Du avslører at du ikke har peiling på den politiske konsensus om norsk landbrukspolitikk med mål om spredt bosetting, bærekraftige bygder og tilstrekkelig matproduskjon i krisetider.

NAV-klienter er billigere enn en bonde, og i følge deg tjener de også bedre, så jeg antar bygdene er like bærekraftige om alle bønder blir NAV-klienter. Vi kan fø landet x6 på fisk, ingen fare mtp. krisetider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å sette ting på spissen. Streiking er vel også noe man kan relatere til mafiaen? Om dere ikke betaler beskyttelsespenger til oss (høyere lønn) jobber vi ikke og sørger for at det går dårlig med bedriften.

 

De sperret veien i 5 minuttersintervall, kjøring i bygater er fullt lovlig, kidnapping av ordføreren vet jeg lite om, men tviler på de kneblet ham og festen ham på svansen. Jeg er ikke enig i alle aksjonene deres, men de er i bunn og grunn lite alvorlige i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En annen pussig observasjon: Bøndenes aksjoner mot befolkningen (sperring av veier, sakte kjøring i bygater, kidnapping av ordførere, forsure bygater med melk, osv) er jo regelrett utpressing. Gjør ikke politikerne som de vil, plager de en uskyldig 3.part, befolkningen. Ironisk nok er det penger for å beskytte det norske landbruket de er ute etter. Pengene for beskyttelse vil jeg gjerne kalle beskyttelsespenger. Beskyttelsespenger er et belastet begrep fra mafiaen. Betaler man ikke beskyttelsespenger så utpresses man. Betaler man så slipper man utpressing. Det vekker skremmende asosiasjoner til de aksjonene bøndene driver med nå. Betal eller bli utpresset.

Får håpe Regjeringen svarer med å fjerne tollmuren, slik at 3.part ikke blir berørt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...