Gå til innhold

Overklokking en utdøende nerdesport?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man fortsatt kunne klokke billigprosessorer med 50-70% uten ekstra kjøling, og enda mer med kraftig kjøling, ville det jo fortsatt vært interessant.

 

"Problemet" er at overklokkingen har blitt flyttet fra gutterommet til prosessorprodusentene - dagens prosessorer kommer på sett og vis ferdig overklokket fra fabrikken, med alt som hører til - digre kjøleribber, støyende vifter osv. Enkelte av prosessorene justerer tilogmed opp spenningen selv, noe det bare var de "verste" overklokkerne som gjorde før - modifisering av hovedkort med loddebolt og komponenter kjøpt på Clas Ohlson. :love:

 

Hadde vært langt mer interessant om man i dag kunne kjøpe en billig Pentium 4 3000 MHz / Athlon 64 3000+ og uten videre klokke de til 5000 MHz / 5000+, og med ekstra kjøling enda høyere.

 

-Jørn

Lenke til kommentar
Har alle dere "lyse hjerner" tatt med i vurderingen at dagens cpu'er kanskje skalerer en del bedre enn de gamle?  :hmm:

å? Hvilke av dagens CPU'er mener du kan slå skaleringen til Celeron 300A, Duron 600, Athlon XP 1700+ Tbred, Pentium4 1,8GHz ? Alle disse var relativt lett å overklokke med 50%.

Han tenker vel mer på at 50% overklokking idag kan bety mer enn 50% økning i ytelse, 50% overklokking av 300Aen bare ga 40% økning i ytelse (tallene er tatt ut av luften bare som eksempel ja ^^)

 

Men det er jo morsomt når folk flyr i strupene på hverandre over dette da :tease:

 

Men overklokking er gøy det. Hadde ikke greid å spilt HL2 med 1920x1440 oppløsning og med alt på max, bare med noen fps drops en gang iblandt, uten overklokking.

 

Bare fordi noe ikke overklokker 50% betyr ikke det at det ikke er noe verdi å klokke det 40% opp. Eller noe :dontgetit:

Lenke til kommentar
Han tenker vel mer på at 50% overklokking idag kan bety mer enn 50% økning i ytelse, 50% overklokking av 300Aen bare ga 40% økning i ytelse (tallene er tatt ut av luften bare som eksempel ja ^^)

Vel, det stemmer nå ikke helt. Man får aldri ut mer prosentvis ytelseøkning enn enn det man overklokker i prosent. Det er en tommelfingerregel som er like gyldig i dag som den var før.

 

Men det er jo morsomt når folk flyr i strupene på hverandre over dette da  :tease:
Jeg synes nå diskusjonen har holdt seg relativt sakelig til nå. (dog ikke alle andre diskusjoner) Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Når Intel har gitt opp å masseprodusere CPUer over 4 GHz, så sier det seg selv at overklokkerne har entret en ny tid. Masseproduksjon av de beste CPUene har blitt en marginal affære, og det gir mindre rom for positive overraskelser.

 

Kjølingen blir stadig viktigere i et slikt marginalt marked, og vannkjøling/heatpipe blir sikkert standard innen to år.

Lenke til kommentar
Når Intel har gitt opp å masseprodusere CPUer over 4 GHz, så sier det seg selv at overklokkerne har entret en ny tid. Masseproduksjon av de beste CPUene har blitt en marginal affære, og det gir mindre rom for positive overraskelser.

 

Kjølingen blir stadig viktigere i et slikt marginalt marked, og vannkjøling/heatpipe blir sikkert standard innen to år.

tror egentlig ikke vannkjøling kommer.

 

Derimot tror jeg hjemmepc'er blir mer og mer basert på mobil cpu. Eksempel Intel Pentium M

Lenke til kommentar

Tja. Kan jo sette fsben opp fra 133 til 200 på en 2400+ mobil cpu og ikke overklokke en mhz og få en høyere ytelse.

 

Sånt sett vil jo en få mer igjen for de 50% med overklokking. Nå vet ikke jeg om det gikk på fsb eller kun multipler på celly 300A.

 

 

Men lurer litt på hvordan disse CELL cpuene kommer til å oppføre seg. Kanskje de kan snu om på ganske mye.

Endret av Veritas_
Lenke til kommentar
Overklokkingen døde med Intel prescott.. R.I.P

Neh...

 

Eg trur fremdeles mange overklokker. Eg har ein sjølv ein Prescott 3.2 på eit albatron 915G Pro hovedkort. Eg trenger all juicen eg kan få til div audio program eg kjører. Eg har overklokka den til 3.75 med standard kjøling. Der kjører den heilt stabilt og forksjellen er for meg klart merkbar. Klart eg overklokker når pcen er akkuratt like stabil der. Ikkje har det kosta meg noko ekstra heller.... Skulle eg kjøpt ein 3.6 eller ein 3.8 prescott så ville den ha kosta meg betraktelig mykje meir. Altså har eg enten spart veldig mykje penger eller evt. fått mykje meir for pengane. Noko som etter min meining er dei gode argumentene for fornuftig overklokking. Desse argumentene gjelder no som i gamle dager. Altså å få meir ut av den innvisteringen du gjer. At du ikkje kan overklokka ein prescott er ein bastant tulle påstand som mange her på hw.no ink. meg sjølv har motbevist... I tillegg så klokker mange nye amd prosessorer veldig bra... Kvifor skal ein då la være å overklokke?

Lenke til kommentar
Kjølingen blir stadig viktigere i et slikt marginalt marked, og vannkjøling/heatpipe blir sikkert standard innen to år.

Det har vært spådd før, men jeg tviler på at vann vil bli særlig standard. Grunnen er rett og slett kostnaden. Men man skal aldri si aldri, det kan jo hende noen finner opp noe lurt som gjør vannkjøling svært enkelt og billig. F.eks en heatpipe-lignende design og god sikkerhet mot sviktende pumper.

 

Jeg tror heller trenden blir at flere og flere er lei PC-støyen og kjøper noe støysvakt selv om det betyr langt fra topp ytelse. Det blir jo stadig færre hjemmebrukere som synes PC'r er for trege til sine arbeidsoppgaver. (*)

 

Tiden da man måtte vente på word stavekontroll, god 2D-grafikk, lyd, video osv er over. Nå for tiden er det nesten bare ett eneste område hjemmebrukere synes PC'n er for treg på: de nyeste 3D-spillene. Det kommer nok til å fortsette en stund, men mulig folk blir lei av å kjøpe dyre CPU'er og GPU'er når de nyeste spillene flyter glatt i 2048x1536 med 8xAA og 16xAF osv. Man er jo allerede så bortskjemt at 2xAA, 4xAF og 1024x768 flyter glatt hos de fleste. Man skal ikke gå mer enn 4-5 år tilbake for å huske at alt over 800x600 var håpløst selv uten AA og AF i de nyeste spillene på de råeste GPU'ene. Det er klart man kan forbedre teksturer og detaljnivå i nye spill når man ikke trenger mer oppløsning, men dette er ressurskrevende for spillutviklere og vil nok ikke gå så langt som mange håper på. Jeg tipper at spillmarkedet vil mettes på grafikkytelse allerede om 3-5 år. Når det skjer så blir det liten vits i å oppgradere, og utviklingen vil dreie over på å andre ting enn rå GPU og CPU-ytelse. Trolig på mer kompakte, strømmgjerrige og stillegående systemer med god design. Kanskje tingen blir spilling via laptop med høyoppløselig prosjektør og surroundanlegg i stua. Selvfølgelig kombinert med enorm lagringsplass, internett, TV-kort og andre dingser.

 

(*) Jeg holder selvfølgelig serverytelse langt unna en diskusjon om overklokking av hjemmePC'er.

Lenke til kommentar

Nå lages det minne med GHz frekvens, og FSBen kjører vel på det også (jeg er ikke helt oppdatert på de nøyaktige specsene på ny HW). Poenget mitt er at det neste spranget innen PCer kanskje kommer gjennom fusjon av komponenter (CPU/minne, eller buss-kontrollere/CPU). Dermed så vil ytelsesøkningen være avhengig av færre komponenter, og det blir færre flaskehalser i en PC. Og da kan man bygge opp arkitekturen på CPUene helt annerledes, noe som kan gi enorme ytelsesøkninger.

 

Dette er noe jeg bare finner på, men det virker lurt... :cool:

Lenke til kommentar
overklokking er jo litt gøy da :D , men om 2 år vil ingen ha bruk for overklokking, fordi det kommer jo ny og bedre hardware hver uke, så Hardwaren om 2 år vil greie å kjøre spill glatt.....

Vel. Dette tviler hvertfall jeg på. Det tenkte vi for 2 år siden også. Raskere CPU of GPU gjør at spillprodusentene legger inn mer fancy ting...

Lenke til kommentar

Man kan vel trygt si at overklokking ikke er det det engang var. Før i tiden var det ikke uvanlig å klokke over 100% ( ! ). F.eks mange Pentium 75MHz cpuer som kom godt over 200MHz.

 

Er vel enda mange som overklokker, men marginen krymper og dem som lager spill er litt mer fleksible, slik at man ikke MÅ ha det aller sprekeste bare for å få det nogelunde kjørbart.

Lenke til kommentar

Min P4 2.4C tussler på stockcoreV og 250FSB, altså 3ghz helt stabilt i 1 år. Tenker jo nesten ikke over at den er klokket i det hele tatt. Så til det trådstarter spør om: Det kan virke som "show-off" overklokkinga er litt ute. Press ut den siste Mhz'en og vent på blåskjerm er litt borte virker det som, men at vi nå istedet klokker opp systemene våre for å kjøre på en ønsket hastighet og litt bedre ytelse som fungerer helt greit.

Lenke til kommentar

emacoolit: Godt poeng!

 

Jeg vil spå at det neste store etter innebygget minnekontroller på CPU vil bli:

* Innebygget PCI-e kontroller (f.eks 40x så man har til s stk 16x grafikk og litt ekstra.)

* Fusjon mellom CPU og GPU (fjerner en rekke flaskehalser og gjør design av PC'er enklere)

* Og selvfølgelig forbedring av minnekontrollere f.eks til mangekanals FB-DIMM og forbedring av CPU-CPU-linker som f.eks mangekanals HyperTransport.

 

To ting til som jeg ønsker skal komme er:

* hovedkort med en sammenspleising av det vanlige hovedkortet og kretskortet i PSU'en. Da slipper hele PSU-boksen, mye kabler og får en 230V-kontakt og en ekstra kjøler på hovedkortet.

* En "sanwitch"-design mellom hovedkort og en stor kjøleribbe med små riller. F.eks 20x30cm kjøleribbe på baksiden av et 20x30cm hovedkort. Alle deler som trenger kjøling kobles til baksiden med heatpipes. Yttersiden av kjøleribba = den tradisjonelle kabinettveggen på høyre siden av PC'n. Dvs. lydløs og bra kjøling i et meget kompakt system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...