Gå til innhold

Overklokking en utdøende nerdesport?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

I den senere tid har jeg lagt merke til at jeg sjelden eller aldri klokker mine nye system noe særlig. Dette var noe jeg gjorde mye mer i mine eldre dager.

 

Men så slår tanken meg. Hvorfor klokket jeg?

 

1) Jeg trengte den ekstra krafta jeg fikk til spill

2) Litt gøy var det.

 

Men vi ser at dagens kraft på PC'er ikke pågår i den rivende utviklingen den gjorde for en 5-6 år siden. Jeg har konkludert med at til mitt nivå, der spilling er det desidert mest krevende av maskina, så er det mer enn nok med en litt mer moden maskin.

 

Spill som HL2 og Doom3 flyter på min xp2700, 1 GB "noname" ddram, Asus A7n8x deluxe, ati 9700 pro.

 

Så hvis jeg kjøper meg et nyere system i dag, hvorfor i all verden skal jeg da klokke det noe særlig?

 

I gamle dager måtte man jo klokke for å få dratt i gang de nye spilla, noe jeg ikke ser er en nødvendighet i dag.

 

Så jeg er nok en av mange x-klokkere der ute, men hva mener dere? Har man i det hele tatt behov for å klokke dagens PC'er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er morsomt å klokke, men personlig har jeg ikke klokket maskinen noe. Jeg begynte, men etter en stund fant jeg ut at "nei, drit i dette!". Den gamle P4-en min kjørte konstant overklokket den tiden jeg hadde den, men på A64-en støtte jeg på flere problemer. Jeg har rett og slett ikke orket å koste på meg den tiden det tar å klokke maskinen, og jeg er fornøyd med ytelsen nå. Har ikke engang overklokket skjermkortet. Likevel sitter jeg her med vannkjøling (den skal jeg dog ta ut), BH-5 og DDR Booster. :whistle:

Den 3500-en jeg har nå er ikke noen veldig god klokker, så den blir nok værende på 2.2 GHz. Men du skal ikke se bort fra at jeg klokker dritten av min neste prosessor hvis jeg skulle få ånden over meg.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Jeg fikk desverre ikke opplevd de gode gamle dagene! Men jeg klokker bare når jeg finner noe som ikke maskinen takler, skjermkortet er noe jeg klokker uansett... Men prosessor og RAM liker jeg å kjøre på noenlunde standar innstillinger slik at man får et fint og stabilt system... Men det er jo gøy å se hvor mye du greier å tune ut av systemet ditt bare for gøyen, men å kjøre på overklokket system gjør jeg ikke.. :) Prosessoren er varm nok på standar innstillinger (både klokkefrekvens og vCore). Vurderer å kjøpe vannkjøling, da kan det være jeg klokker litt, men ikke for mye for etter min mening er bedre å ha et stabilt system enn å ha et ustabilt system som yter 5% bedre.

 

Hilsen MortenGj

Lenke til kommentar

Jeg synes det virker som at det er mindre å hente fra moderne prosessorer. De er nesten overklokket fra produsent. Bare tenker på PII, PIII og selvfølgelig Celeron. Da kunne vi få 30% høyere ytelse med vanlig kjøling. Det var billigere å kjøpe en Celeron maskin og klokke den, og den ble fort raskere en en PIII maskin.

 

Nå er det kanskje 10% å hente fra en allerede glovarm prosessor som blir enda varmere.

Lenke til kommentar
Overklokker fordi jeg faktisk merker en del på ytelsen. Kjører en P4NW 2.6GHz @ 3.4GHz at the moment. Helt stabilt med vifter på 5-7v. Blir nesten for dumt å ikke overklokke da..

Hvis jeg hadde hatt den prosessoren, hadde jeg også overklokket. Det er morsomt når du ser at du når langt, det blir ikke helt det samme å krangle seg til noen få MHz.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Overklokker fordi jeg faktisk merker en del på ytelsen. Kjører en P4NW 2.6GHz @ 3.4GHz at the moment. Helt stabilt med vifter på 5-7v. Blir nesten for dumt å ikke overklokke da..

Hvis jeg hadde hatt den prosessoren, hadde jeg også overklokket. Det er morsomt når du ser at du når langt, det blir ikke helt det samme å krangle seg til noen få MHz.

Skjønner, skjønner. Fattern har faktisk en AMD64 2800+ med 9800pro osv osv som jeg rett og slett ikke har prøvd å overklokke. Det har aldri fristet siden ytelsen har vært helt grei.

Lenke til kommentar

Har slutta helt med overklokking jeg også. Fant ut at det var mer trøbbel enn det var verdt egentlig. Siste overklokkinga mi (skjermkortet) tok jeg bort når doom 3 kom ut. Pga masse glitching i grafikken når jeg hadde flasha kort.

Har en Msi mega 180 og en bærbar da så er ikke mye å klokke på heller da :love: men er jo glad i dem for det da.

Lenke til kommentar

Vel, en liten kommentar her, f.eks Rikky har kjøpt en 3500+ og den overklokker ikke noe særlig bra... Det er ikke så rart. Det er jo nesten en high-end prosessor... I gamle dager ville du ha kjøpt en 3000+ som du ville fått overklokket til 3500+ hastigheter uten problemer...

 

Et annet poeng er at de fleste spill er begrenset av skjermkortet, og der er det først og fremst antall pipelines og antall bit i minnebåndbredden som gjelder. Det er vanskelig å klokke på seg 128 nye bit til minnebåndbredden. Det går riktignok an å modde 6800LE til 16 pipelines, men da sitter du igjen med minne som ikke henger med. Skjermkortprodusentene har dermed klart det CPU produsentene aldri har klart, å skille high og low end.

 

Jeg skjønner ikke folk som kjøper f.eks 3500+ og 6800le istedenfor 3000+ og 6800gt... Prisen er ca den samme og ytelsen vesentlig bedre for det sistnevnte oppsettet... Når du ikke merker forskjell på 3500+ og 3000+ - hvorfor kjøpe 3500+? Penisforlenger?

Lenke til kommentar

Jeg klarer aldri å holde pølsene mine unna når det gjelder overklokking. Å kjøre ting på stock hastighet er et nederlag for meg. Haha. Vet ikke hvorfor det er slik, jeg bare -må- tulle rundt med FSB/RAM-hastigheten på hovedkort og core/RAM hastigheten på skjermkort m.m. :!:

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Selv om vi ikke trenger å se så langt tilbake for å finne noen gode og overklokkingsvennlige(1 ord?) prosessorer, så tror jeg ytelsen er såpass bra på de billigste du finner, at du egentlig bare kan telle fps med fraps hvis du skulle klokke idag.

 

En annen grunn, er vel at det var mer å spare før i tiden, ved å kjøpe en treg cpu, og klokke den noen mhz opp. Istedenfor å "kjøpe" de ekstra mhz`ene.

Lenke til kommentar
Vel, en liten kommentar her, f.eks Rikky har kjøpt en 3500+ og den overklokker ikke noe særlig bra... Det er ikke så rart. Det er jo nesten en high-end prosessor... I gamle dager ville du ha kjøpt en 3000+ som du ville fått overklokket til 3500+ hastigheter uten problemer...

High end skal jo ikke være en automatisk sperre for OC da. Den 3000+'en du nevner fra gamle dager ville jo også vært high end. Min gamle P4 2.53 var jo nesten high end (toppmodellen den gang var 2.8), og den klokket fint opp til 3 GHz.

 

Jeg skjønner ikke folk som kjøper f.eks 3500+ og 6800le istedenfor 3000+ og 6800gt... Prisen er ca den samme og ytelsen vesentlig bedre for det sistnevnte oppsettet... Når du ikke merker forskjell på 3500+ og 3000+ - hvorfor kjøpe 3500+? Penisforlenger?

Nå har jeg et bra skjermkort så dette gjelder kanskje ikke for meg, men et vesentlig poeng er at 3500+ var den tregeste prosessoren til 939 inntil nylig.

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

Klart det hjelper å klokke, har selv +600MHz på cpu'en min og det gir en veldig merkbar forskjell. Du sier HL2 går glatt på din maskin, tviler egentlig på at du har sett det kjøre i 1280x1024 4xFSAA 8xAF med høy fps... Å kjøpe det aller beste er sjeldent verdt det, men man kan kjøpe det nest beste og overklokke til det beste :) Penger spart hvis man har litt ferdigheter innen området.

Endret av arokh
Lenke til kommentar
Så jeg er nok en av mange x-klokkere der ute, men hva mener dere? Har man i det hele tatt behov for å klokke dagens PC'er?

Det gikk jo litt mer sport i det før, men nå idag så gidder jeg ikke å gjøre noe som krever ekstrainnsats i kraft av kjøling o.l. for å overklokke.

 

Som regel får man mer - både ytelsesmessig og økonomisk - ut av å gå opp et hakk eller to på CPU'en fremfor å tyne en gammel CPU med dyrere kjøling.

 

Og som flere har vært inne på så ser jeg ikke CPU'en som noen flaskehals å snakke om lenger; har ikke byttet på snart 2 år og alt jeg bruker maskinen til flyter fremdeles glatt.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...