Gå til innhold

Overklokking en utdøende nerdesport?


Anbefalte innlegg

Javel? Hvis du ser bort ifra "hakkebuggen" på HL2, hvilike spill hakker på en radeon 9800 på alle instillinger?

 

AtW

De fleste nye spill, Half-Life 2, Doom 3, Far Cry, NFSU 2 osv... Nå snakker vi selvsagt om 1024x768 eller høyere med litt detaljer så ikke spillene ser helt ræva ut. Og jeg vil ikke høre noe om at spillene ser bra ut i 640x480 low details, for det gjør de faktisk ikke.

 

Til dere som kommer til å svare på denne posten med "Eh doom3 er dritbra med 20fps i 640x480 ingen hakking": bare la vær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Javel? Hvis du ser bort ifra "hakkebuggen" på HL2, hvilike spill hakker på en radeon 9800 på alle instillinger?

 

AtW

De fleste nye spill, Half-Life 2, Doom 3, Far Cry, NFSU 2 osv... Nå snakker vi selvsagt om 1024x768 eller høyere med litt detaljer så ikke spillene ser helt ræva ut. Og jeg vil ikke høre noe om at spillene ser bra ut i 640x480 low details, for det gjør de faktisk ikke.

 

Til dere som kommer til å svare på denne posten med "Eh doom3 er dritbra med 20fps i 640x480 ingen hakking": bare la vær.

Det er rett og slett for dumt og gå ut å kalle det tullprat, og deretter diktere masse forusetninger som personen med uttallsen ikke sa noe om i sitt eget innlegg. Hva som ser bra ut er subjektivt, at du "angriper" folk er jo greit nok, alle kan være litt uheldig med formen en gang i blandt, men nå begynner du å ro deg ut på dypt vann.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Overklokkingen døde med Intel prescott.. R.I.P

Prescott er genial til overklokking etter min mening.

Det er min erfaring også.. bare kjølinga er god nok.. så klokker den laaaaaangt :)

Lenke til kommentar
De fleste nye spill, Half-Life 2, Doom 3, Far Cry, NFSU 2 osv... Nå snakker vi selvsagt om 1024x768 eller høyere med litt detaljer så ikke spillene ser helt ræva ut. Og jeg vil ikke høre noe om at spillene ser bra ut i 640x480 low details, for det gjør de faktisk ikke.

 

Til dere som kommer til å svare på denne posten med "Eh doom3 er dritbra med 20fps i 640x480 ingen hakking": bare la vær.

Tja, de siste spillene jeg har spilt er Doom 3, HL2, Far Cry, CS:S, UT2K4, Battlefield Vietnam og lignende. Alt spilles i 1280x1024 (LCD-skjerm), og alt spilles med max detaljer og effekter (bortsett fra D3, high istedenfor ultra). Ting svisjer avgårde i et meget behagelig tempo, og jeg ser rett og slett ikke poenget med å styre rundt og bruke penger på bedre kjøling for å få kanskje 10fps mer.

Lenke til kommentar
Det er rett og slett for dumt og gå ut å kalle det tullprat, og deretter diktere masse forusetninger som personen med uttallsen ikke sa noe om i sitt eget innlegg. Hva som ser bra ut er subjektivt, at du "angriper" folk er jo greit nok, alle kan være litt uheldig med formen en gang i blandt, men nå begynner du å ro deg ut på dypt vann.

 

AtW

Spar meg. Han sier at han, jeg quoter: "aldri har opplevd hakking" med sin P4 2.8 og Radeon 9800PRO. Da tar jeg SELVSAGT for gitt at han ikke kjører 640x480 og low settings. Angriper ingen jeg, bare argumenterer for at overklokking ikke er fånyttes, noe denne tråden handler om. Kjører han i 1024x768 vil han 100% sikkert oppleve hakking i Doom 3, noe som kan jevnes ut ved å klokke cpu'en.

Lenke til kommentar
arokh: har du prøvd å installere AGP-drivere? :roll: Radeon 9800 Pro skal kjøre alle de nyeste spillene på 1024x768 High uten problemer. Eller mener du at 50 FPS er hakking?

Kanskje om du har veldig kraftig CPU, noe han ikke har. Men legg på litt anti-aliasing så vil du igjen se hakking. Skjønner ikke helt hvorfor du drar inn AGP drivere..

Endret av arokh
Lenke til kommentar

Har overklokket endel på min CPU og GPU, dette for å få bedre ytelse, men når jeg engang på nyåret oppgraderer systemet mitt, tror jeg ikke at jeg vil bli like overklokkingshungrig med det første. Når jeg kjøpte det systemet jeg har i dag, hadde jeg heller ikke behov for å overklokke, det behovet meldte seg etterhvert som utviklingen skred fremover, og jeg fikk lyst til å tyne det lille ekstra ut av systemet mitt for å holde nogenlunde tritt med alt det flotte, nye og raske som kommer på markedet, hele tiden. Jeg tipper at nå som ATI har introdusert en ny fancy serie med skjermkort, så vil prisen falle på den gamle X800 serien, am i right? CPU og mobo+minne og lydkort og kæbbis blir det sikkert og etterhvert..

 

P.S. Glemte harddisk(er)

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar

PC-en jeg bruker til vanlig er ikke overklokket da jeg absolutt ikke trenger den ekstra ytelsen.

Men jeg anskaffet meg en PC til kun rå overklokking, men haftig kjøling osv.

 

Grunnen til det er at overklokking er fryktelig moro også kan jeg bruke den PC-en til spill.

Men det ble mest til at jeg kun kjørte benchmarks.

Driver fortsatt med å presse ut det siste poenget i 3dMark og få den ned enda et sekund i SuperPi. Det er faktisk ganske moro, helt til det begynner å ryke eller lukte svidd...

Lenke til kommentar

Arokh: Imho har du en elendig argumentasjon. Du vil hele tiden finne spill som ikke kan kjøres i råeste grafikk med datidens vanlige oppsett. Du KAN kjøre de aller fleste nye spill i fra medium til høye innstillinger på grafikk med et 9800pro kort. Når du da kommer trekkende med AA og AF som "siste-liten" argument er du langt ute på jordet... Man TRENGER ikke AA/AF for at spillet skal være spillbart, og heller ikke for at det skal være "pent" (selv om "pent" er et veldig relativt utrykk). Jeg synes jeg det blir feil å koste på seg et grafikkort til 3000,- istedenfor 2000,- bare for å kunne aktivere eyecandy som AA/AF. At overklokking er fånyttes tror jeg er rimelig idiotisk å argumentere for. Men at overklokking betyr mindre for ytelsen nå enn for 4-5 år siden synes jeg er lite å tvile på.

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar

Mitt syns punkt på klipkking i dag er at det er blitt så veldig ekstremt. Overklokking på luft i dag er omtrent bare tull. En får en grei overklokk, men ingenting mer.

 

Vannkjøling brukes mest av folk som vil ha stille systemer. men man kan selfølgelig klokke litt mer en luft.

 

Skal man leke med de store guttene så må man ha skikkelig kjøling. Da må man fleske til med Nye Vapo LS eller modda Mach II evnt. kaskadekjøling og da begynner det å koste så mye penger at 95% av oss vanlige dødlige ikke har råd til det.

 

Har selv en vapo PE stående som ikke er i bruk nå pga den fjerner ikke nok varme til det nye cpuene.

 

*sparer til vapo LS*

Lenke til kommentar
Vannkjøling brukes mest av folk som vil ha stille systemer. men man kan selfølgelig klokke litt mer en luft.

Nåja, man får da ganske ekstreme vannkjølingoppsett idag.

Spesielt hvis man dytter inn et peltierelement eller to.

(Kanskje ikke akkurat ren vannkjøling, men, men).

 

Men skal man monsteroverklokke med dagens ovner må man nesten ha cascade, tørris, LN2 o.l.

Er få som kan ta seg råd til det...

Lenke til kommentar

Klokking. Hmm. Det er noe jeg aldri egentlig har følt helt behovet for. Prøvde det på min forrige maskin, den hadde et aopen kort, og en AMD XP1800 Palomino. Eller dvs. JEG prøvde det ikke, men en kamerat prøvde det. Han fikk den opp til xp2100 og fordi der, ble for varmt.

 

Så kjøpte jeg meg en Frostbite kjøler, peiste på (for gøy). Etter at viften på den ikke startet et par ganger var ikke CPUen min, ELLER hovedkortet, noe liv i lengre. Da kjøpte jeg meg det billigste jeg fant

 

XP2400 Thorton

Og hovedkortet heter Asus ettellerannet med masse x-er. Denne har jeg ikke engang vurdert å overklokke, selv om den, på idle ligger og snoker rundt 37 grader.

 

Ser ikke helt vitsen. De få ekstra mhzene er ikke noen jeg bruker allikevel. Men når det er sagt så tror jeg kanskje det er en del tidligere overklokkere som har gått vekk fra overklokking etter det ble så mye lettere enn å gjøre dette enn det var tidligere. Det er på en måte ikke samme utfordringen.

 

Nå for tiden kan jo alle og enhver uten verdens største tekniske innsikt overklokke systemene sine..

Lenke til kommentar
Arokh: Imho har du en elendig argumentasjon. Du vil hele tiden finne spill som ikke kan kjøres i råeste grafikk med datidens vanlige oppsett. Du KAN kjøre de aller fleste nye spill i fra medium til høye innstillinger på grafikk med et 9800pro kort. Når du da kommer trekkende med AA og AF som "siste-liten" argument er du langt ute på jordet... Man TRENGER ikke AA/AF for at spillet skal være spillbart, og heller ikke for at det skal være "pent" (selv om "pent" er et veldig relativt utrykk). Jeg synes jeg det blir feil å koste på seg et grafikkort til 3000,- istedenfor 2000,- bare for å kunne aktivere eyecandy som AA/AF. At overklokking er fånyttes tror jeg er rimelig idiotisk å argumentere for. Men at overklokking betyr mindre for ytelsen nå enn for 4-5 år siden synes jeg er lite å tvile på.

IMO er du på bærtur. Fyren sier han ALDRI har opplevd hakking. Da har han aldri opplevd spillet i "all it's glory" med plenti eyecandy. Det er alt jeg vil fram til. Har ikke sagt noe om at det ikke er spillbart uten anti-aliasing jeg, men entusiaster vil nok ha større glede av sånt. Det er en smakssak. Heller ingen som har bedt han om å kjøpe skjermkort til 3000, før han gjør det kan han jo heller se om kortet kan moddes til et XT, eventuelt klokke det litt.

 

Kan heller ikke helt se hvorfor overklokking skal ha mindre å si for ytelsen i 2004 enn i 2000. Feel free til å forklare meg det, for min mobile xp @ 2.4ghz var like moro som å kjøre celeron 300a @ 400, og har gitt meg veldig mye for de 700 spenna jeg brukte på den.

Lenke til kommentar
Arokh: Imho har du en elendig argumentasjon. Du vil hele tiden finne spill som ikke kan kjøres i råeste grafikk med datidens vanlige oppsett. Du KAN kjøre de aller fleste nye spill i fra medium til høye innstillinger på grafikk med et 9800pro kort. Når du da kommer trekkende med AA og AF som "siste-liten" argument er du langt ute på jordet... Man TRENGER ikke AA/AF for at spillet skal være spillbart, og heller ikke for at det skal være "pent" (selv om "pent" er et veldig relativt utrykk). Jeg synes jeg det blir feil å koste på seg et grafikkort til 3000,- istedenfor 2000,- bare for å kunne aktivere eyecandy som AA/AF. At overklokking er fånyttes tror jeg er rimelig idiotisk å argumentere for. Men at overklokking betyr mindre for ytelsen nå enn for 4-5 år siden synes jeg er lite å tvile på.

IMO er du på bærtur. Fyren sier han ALDRI har opplevd hakking. Da har han aldri opplevd spillet i "all it's glory" med plenti eyecandy. Det er alt jeg vil fram til. Har ikke sagt noe om at det ikke er spillbart uten anti-aliasing jeg, men entusiaster vil nok ha større glede av sånt. Det er en smakssak. Heller ingen som har bedt han om å kjøpe skjermkort til 3000, før han gjør det kan han jo heller se om kortet kan moddes til et XT, eventuelt klokke det litt.

 

Kan heller ikke helt se hvorfor overklokking skal ha mindre å si for ytelsen i 2004 enn i 2000. Feel free til å forklare meg det, for min mobile xp @ 2.4ghz var like moro som å kjøre celeron 300a @ 400, og har gitt meg veldig mye for de 700 spenna jeg brukte på den.

Da kan du jo prøve å skrive det, siden det ikke kommer så godt fram i kommentaren "tullprat, da spiller du bare minesweeper"

 

Jeg mener personlig overklokking hadde mer å si før av to grunner:

 

1. Overklokkingsprosenten var høyere før.

 

2. GPU har mer å si for ytelsen enn før, og her er en økning i klokkefrekvens mindre vestetlig for ytelse enn hos en CPU.

 

AtW

Lenke til kommentar

syns hverdagen blir kjedeligere av å ikke klokke hehe.....selv ar jeg klokka min xp2500+ 1.8ghz til 3000+ 2.1 ghhz....og systembussen/minne fra 333 til 400...merker en god del på det....så det er fortsatt masse å hente på klokking i dag...men som sagt har man en Athlon FX 55 cpu, så er det nok ikke så mye å hente kansje hehe

Lenke til kommentar
Jeg mener personlig overklokking hadde mer å si før av to grunner:

 

1. Overklokkingsprosenten var høyere før.

 

2. GPU har mer å si for ytelsen enn før, og her er en økning i klokkefrekvens mindre vestetlig for ytelse enn hos en CPU.

 

AtW

Dette blir jo bare feil, nå er du på bærtur igjen. Kom med noe mer konkret enn at "overklokkingsprosenten var høyere før". Tullprat. GPU har dessuten masse å si, og jeg regner overklokking av minne, åpning av pipes og voltmodding som "overklokking" også.

Lenke til kommentar

For min del handler ikke klokking kun om ytelse, men også at det er morsomt.

 

Jeg synes det er morsomt å få et relativt billig system til å yte like bra som langt dyrere deler, og det er morsomt å presse systemet til det ytterste for å se hvor langt det kan gå.

 

For meg er klokking en hobby som ikke forsvinner med det første.

 

Når det gjelder ytelse og nødvendigheten av overklokking, tror jeg ting har forandret seg lite. Man tjener fortsatt mye ved å overklokke, så lenge man ikke puse-overklokker.

En økning på 200mhz på en xp2500 f.eks. er ikke mye å skryte av imho.

Endret av hkg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...