Gå til innhold

Overklokking en utdøende nerdesport?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må du gi deg. Vil si vi har like mye utbytte av å klokke en 3000+ fra 1.8GHz til  2.6GHz som man fikk fra å kjøre en Celeron 300MHz til 450MHz. Kan ikke bare tenke % vet du. Å når du snakker om 200% OC. Hvem klarer det? Må være ett ekstremtilfelle. Desuten så er det mye mer som kommer inn i bildet nå en før. F.eks Celeron. De klokker som gale (mange % altså) men ytelsene er fremdeles ræva. Å med å klokke en Celeron 300 til 450,så gjorde man ikke så mye annet. Nå tweaker vi FSB å RAM mye mer, så jeg vil nesten si at vi tjener med på OC nå enn før.

Du kan jo ikke sammenligne å klokke en celeron i dag, poenget er om overklokking har mer eller mindre å si i dag enn før. Klart det hjalp å ha 50% overklokk i 300A dagene, antakelig mer enn å ha 50% overklokk i dag.

 

AtW

På intel ja, men ikke på A64. Intel har høye "slappe" mhz.

 

Eks:

 

Intel:

3.0GHz @ 3.6GHz = en liten grei OC som de fleste klarer. Ytelsen øker endel, men ikke noe å hoppe i taket over

 

AMD:

3000+ (1.8GHz) @ 2.4GHz = en grei OC, men MYE mer ytelse. Forskjelle før å etter OC her er ENORM

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

For meg har støy pga kjøling begynnt å bli et stort hinder for ønske om å overklokke. I gamle dager (Celeron 300A, Duron 600, AthlonXP 1700+ Tbred-B, P4 NW 1,8) så var varmeutviklingen langt lavere og overklokkingspotensialet langt høyere prosentvis enn det er nå.

 

Jeg overklokker fortsatt, men ikke så voldsomt som før. Har også testet en del underklokking. Neste gang jeg kjøper noe (trolig enten A64 3000+ 939, A64 Mobile 2800+ eller Pentium-M) så ser jeg an støyen og vurderer om jeg skal underklokke, undervolte eller overklokke og overvolte. Støyen regulerer jeg selvfølgelig også.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
JimRamse: Eksempelet ditt er ikke representativt. Du overklokker med 600 MHz i begge tilfellene, men for Intel utgjør det 20% overklokk, mens for AMD utgjør det 33%, altså en mye større effekt.

Akkuat det jeg vil frem til. Skulle ikke så mange MHz til for å få 50% overklokk før. Nå skal det endel mer til. Vil si at en A64 3000+ [email protected] er mer imponerende enn en Celly 300@450. Å ja, jeg mener også at det er mer å hente på det nå.

Lenke til kommentar
For meg har støy pga kjøling begynnt å bli et stort hinder for ønske om å overklokke. I gamle dager (Celeron 300A, Duron 600, AthlonXP 1700+ Tbred-B) så var varmeutviklingen langt lavere og overklokkingspotensialet langt høyere prosentvis enn det er nå.

 

Jeg overklokker fortsatt, men ikke så voldsomt som før. Har også testet en del underklokking. Neste gang jeg kjøper noe (trolig A64 3000+ 939) så ser jeg an støyen og vurderer om jeg skal underklokke, undervolte eller overklokke og overvolte. Støyen regulerer jeg selvfølgelig også.

Simen har et meget godt poeng der.. underklokking kan kanskje bli den neste trenden.

 

Folk har ganske lenge benyttet seg av XP-mobile og jeg tror Centrinobølgen vil bli det neste store på desktops. Med dette får man både i pose og sekk

Lenke til kommentar
Tja vil vel si hovedårsaken er at det ikke er noe "sikkelig" å klokke lenger , for et årst tid siden var det P4 og XP som gjaldt og da var det morro med klokking ikke minst med tanke på å klokke P4 2,8 og 3,0 til rundt 4,0 , det var morro det , i dag er det jo sørgelig lite å hente ut ekstra  .

Hvordan kan du si det? Som jeg har sagt 100 ganger til nå. Du kjører med kaldt vann. Du klarte å kjøre 3.0GHz @ 4.0GHz på det meste. Du kunne nå kjørt en A64 Winnie 1.8GHz@ 2.6 -> 2.8 GHz. Det er mer imponerende. Pluss den knuser den gamle Intel din totalt. Å så mener du at det ikke er noe å hente. Snekker'n, Snekker'n. Tror det er på tide at du klokker litt igjen, istedet for å klage på at det ikke er mulig lengre. Jeg er inne på XS hver dag, å er VELDIG imponert over OC egenskapene til Winniene. Mer enn jeg noen sinne var over Northwood, kanskje med unntaket av 2.4GHz utgaven.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
For meg har støy pga kjøling begynnt å bli et stort hinder for ønske om å overklokke. I gamle dager (Celeron 300A, Duron 600, AthlonXP 1700+ Tbred-B) så var varmeutviklingen langt lavere og overklokkingspotensialet langt høyere prosentvis enn det er nå.

 

Jeg overklokker fortsatt, men ikke så voldsomt som før. Har også testet en del underklokking. Neste gang jeg kjøper noe (trolig A64 3000+ 939) så ser jeg an støyen og vurderer om jeg skal underklokke, undervolte eller overklokke og overvolte. Støyen regulerer jeg selvfølgelig også.

Simen har et meget godt poeng der.. underklokking kan kanskje bli den neste trenden.

 

Folk har ganske lenge benyttet seg av XP-mobile og jeg tror Centrinobølgen vil bli det neste store på desktops. Med dette får man både i pose og sekk

Tror ikke Underklokking blir så mye brukt. Angående Centriono som du sier. Du er klar over at det er det samme A64 gjøre med Q&C. Når jeg surfer med min, så går CPU på ca 1000MHz, å viften stopper helt opp. Når jeg belaster den, så øker MHz med en gang, å viften slår seg på igjen når det blir varmt. Dette er noe Intel også kommer til å gjøre etterhvert (akkurat som de gjør i laptopene sine)

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Gøy å kjøpe ny hardware også da dere. Min P4 2.8C er den prosessoren jeg har klart å overklokke høyest og som jeg er mest fornøyd med av alt jeg har hatt.

 

JimRamse jeg fikk pengene tilbake på min Winchester 3500+, OCZ brikkene og MSI hovedkortet. De tester jo det før de gir pengene tilbake til meg. Så jeg lurer veldig på hvorfor AMD systemet mitt ikke ville starte opp igjen. Har mistanke om at min Antec PSU og MSI kortet hadde en konflikt. Lest på nettet om dette. Med en OCZ PSU hadde jeg kanskje fått liv i 'mitt' AMD system, men nå er det for sent.

Lenke til kommentar
Tja vil vel si hovedårsaken er at det ikke er noe "sikkelig" å klokke lenger , for et årst tid siden var det P4 og XP som gjaldt og da var det morro med klokking ikke minst med tanke på å klokke P4 2,8 og 3,0 til rundt 4,0 , det var morro det , i dag er det jo sørgelig lite å hente ut ekstra  .

Hvordan kan du si det? Som jeg har sagt 100 ganger til nå. Du kjører med kaldt vann. Du klarte å kjøre 3.0GHz @ 4.0GHz på det meste. Du kunne nå kjørt en A64 Winnie 1.8GHz@ 2.6 -> 2.8 GHz. Det er mer imponerende. Pluss den knuser den gamle Intel din totalt. Å så mener du at det ikke er noe å hente. Snekker'n, Snekker'n. Tror det er på tide at du klokker litt igjen, istedet for å klage på at det ikke er mulig lengre. Jeg er inne på XS hver dag, å er VELDIG imponert over OC egenskapene til Winniene. Mer enn jeg noen sinne var over Northwood, kanskje med unntaket av 2.4GHz utgaven.

Joda jeg skal klokke igjen , men det blir ikke før jeg får 939 på pci ekspress , som jeg har sagt tidligere så sitter jeg på en 3400 på 754 plattformen og ingen må si den klokker bra , ytelsesmessig derimot har jeg aldri hevdet at A64 er dårlig , heller tvert om .

Og som sagt , nok en gang bruker jeg egne erfaringer når jeg uttaler meg om slikt , når jeg får 939 med pci ja da skal jeg kommentere den :thumbup:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Rekordan på 2400-M er vel heller ikke gort på luftkjøing, tok bare de to høyeste scorene på den siden for å illustrere poenget. (som vel bege var med "spesiell" kjøling).

 

PS: er oc.com en overklokkingsite? Får bare opp en firmaside.

 

AtW

Jeg har aldri sagt at rekorden på xp-m2400 er gjort med luftkjøling heller.

Opprinnelig snakket vi om overklokkingspotensiale, at cellyen hadde 50-60% på luft.

Jeg viste deretter at dagens amd'er har lignende potensiale, men så plutselig drar du inn en celly med flytende nitrogen som kjøling og sier at rekorden på xp-m'er er 2999mhz.

 

Derfor rettet jeg deg, nevnte aldri noe om kjøling, men prøvde aldri å skjule det heller.

 

Å begynne å late som du ikke skjønte at jeg mente overclockers.com når jeg skrev oc.com, er bare tullete.

Endret av hkg
Lenke til kommentar
Tja vil vel si hovedårsaken er at det ikke er noe "sikkelig" å klokke lenger , for et årst tid siden var det P4 og XP som gjaldt og da var det morro med klokking ikke minst med tanke på å klokke P4 2,8 og 3,0 til rundt 4,0 , det var morro det , i dag er det jo sørgelig lite å hente ut ekstra  .

Hvordan kan du si det? Som jeg har sagt 100 ganger til nå. Du kjører med kaldt vann. Du klarte å kjøre 3.0GHz @ 4.0GHz på det meste. Du kunne nå kjørt en A64 Winnie 1.8GHz@ 2.6 -> 2.8 GHz. Det er mer imponerende. Pluss den knuser den gamle Intel din totalt. Å så mener du at det ikke er noe å hente. Snekker'n, Snekker'n. Tror det er på tide at du klokker litt igjen, istedet for å klage på at det ikke er mulig lengre. Jeg er inne på XS hver dag, å er VELDIG imponert over OC egenskapene til Winniene. Mer enn jeg noen sinne var over Northwood, kanskje med unntaket av 2.4GHz utgaven.

Joda jeg skal klokke igjen , men det blir ikke før jeg får 939 på pci ekspress , som jeg har sagt tidligere så sitter jeg på en 3400 på 754 plattformen og ingen må si den klokker bra , ytelsesmessig derimot har jeg aldri hevdet at A64 er dårlig , heller tvert om .

Og som sagt , nok en gang bruker jeg egne erfaringer når jeg uttaler meg om slikt , når jeg får 939 med pci ja da skal jeg kommentere den :thumbup:

Looking forward to it ;)

 

Men da kan du ikke si at dagens CPU'er ikke klokker, for det gjør de. Det er bare du som ikke har testet de. Winniene klokker stort sett bedre enn det meste har gjort på lenge. Å selv om antall mhz ikke alltid er det høyeste, så har jo Intel nå vist oss at MHz er ikke alt. A64 FX55 som går på beskjedne 2.6GHz banker alt Intel har å tilby. Å det samme gjelder i overklokket tilstand. Intel må faktisk ta seg sammen nå, hvis ikke blir de kjørt helt ifra. Kanskje Dothan på vanlig HK kan forandre trenden :thumbup:

Lenke til kommentar
Å begynne å late som du ikke skjønte at jeg mente overclockers.com når jeg skrev oc.com, er bare tullete.

Hvorfor skulle jeg late som det? Det tjener jo ikke til noe annent en å vise at jeg ikke visste/tenkte på at oc stod for overclockers (kunne jo hende det var to forskjellige sites også).

 

Blir faktisk litt lettere provosert når du kommer med sånt ut av det blå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg klokker cpu'en min AMD 64 3400+ 2,4ghz oppover får jeg bare en slags motsatt effekt, der jeg får mindre poeng f.eks i 3d mark og det meste blir ustabilt. Ja! Jeg har prøvd og øke volt, har prøvd det meste. Tror det er rammen som ikke vil være med på leken her, har totalt mistet smaken på overklokking da ting aldri blir helt stabilt her. Kjøpte også en fet Swiftech kjøler til 5-600, luftkjøler... Den holder cpu'en pent på 32 grader idle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...