Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da prøvd meg på de berømte "quest bars" etter å ha fått tak i fibersirup (isomalto-oligosakkarider (IMO)). Kjøpte fibersirup clear og gold fra Funksjonell Mat.

 

Sirupen er veldig flytende i romtemperatur (som vanlig sirup), så det man i følge folk på nettet gjør er å varme den. Så prøvd på det, i 3 varianter. Fordelen med fibersirup kontra det jeg har prøvd før, er at den er søt uten alt for mye kalorier, god konsistens og veldig bindende/klissete. Etter oppvarming og nedkjøling er den ikke flytende, men myk i romteperatur, litt samme konsistens som karamell vil jeg si. Ulempen er at det er vanskeligere å jobbe med enn mine andre forsøk. I det man tar den av varmen / blander inn ingredienser eller noe som gjør at temperaturen går nedover har man veldig kort tid på seg, og den er veldig seig å jobbe med.

 

Mine 3 forsøk:

 

Ren vanilje:

Ingredienser: 83g fibersirup clear, 40g fibersirup gold, 45g proteinpulver vaniljesmak, 2 dråper stevia vaniljesmak (kan sikkert sløyfes)

Per 100g blir det: 215 kcal, 0.3g fett, 6g karbohydrater, 22g protein, 50g fiber

Konklusjon: Smaker digg, konsistensen veldig digg. Men føler kanskje det blir litt ensformig med en bar som er 100% samme konsistens.

 

Sjokolade:

Ingredienser: 100g fibersirup clear, 50g fibersirup gold, 45g proteinpulver sjokolade, 15g kokosmasse, 20g hakket sjokolade

Per 100g blir det: 272 kcal, 9g fett, 8g karbohydrater, 17g protein, 47g fiber

Konklusjon: Digg smak, samme digge konsistens, men bra med litt mer tyggemotstand med kokos og sjokoladebitene. Men la i sjokoladebitene for tidlig, så de smeltet litt.

 

Granola:

Ingredienser: 50g fibersirup clear, 30g fibersirup gold, 40g proteinpulver sjokolade, 50g granolablanding, 15g hakket sjokolade

Per 100g blir det: 296 kcal, 6g fett, 20g karbohydrater, 21g protein, 37g fiber

Konklusjon: Digg smak, føles som en ekte bar, crunchy!

 

Merk at næringsinnholdet kommer an på produktene man bruker (hvilket proteinpulver, sjokolade, granola osv). Akkurat mengden av de forskjellige ingrediensene er tatt litt på måfå, så om noen tenker prøve seg trenger man ikke akkurat følge det slavisk..

 

Jeg likte de to første, men føler det blir litt vel mye karamellkonsistens, så kommer nok til å heller prøve bruke fibersirup som bindemiddel og ikke hovedingrediens neste gang (ala bar 3).

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Råe saker Matsemann: +1 :dribble:

 

Når vi først er inne på slikt.

Er det noen som klarer å anslå næringsinnholdet i slike koksterninger man får kjøpt i løsvekt enkelte steder?

Jeg finner alle former for "kokos" hos google bortsett fra at kaloriene spriker fra 200-900kalorier pr. 100g.. :rofl:

 

Antar at disse er "søtede" og derfor inneholder en del færre kalorier enn de feitere variantene..

Kjøpte en hel bøtte med disse i Sverige nå, og de blir en stor del av frokostblandingene mine den neste måneden - derfor mååå jeg vite...

 

Edit: Fant DISSE - de kan kanskje være veiledende for meg...

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Jeg skal handle inn vektskiver til gymmet jeg jobber i, men sitter ikke på lommeboka sjøl og vurderer derfor disse vektskivene fra "Pivot".

Er det noen som har erfaring med disse fra gymmene dere trener i?

 

Jeg må ha kvalitet, men har ikke råd til Eleiko, Escape osvosv...

40 fete griser for 6stk x 10-15-20-25kgs er innafor om skivene er gode.

 

post-268618-0-94943600-1540752171_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Skulle til å si at vi har de der jeg trener, men er visst ikke samme, de bare ser helt like ut. Er nok Hammer Strength her.

Men hva enn du går for, gå for noe der alle skivene er samme størrelse/store og gummibelakte. Hater å skulle legge på 10kg på hver side f. eks. for å varme opp noe strakmark, og så er de platene så små at baren ligger på gulvet. Sånn sett ser jo de der bra ut.

 

Hvor stor forskjell kan det være, liksom?

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Skulle til å si at vi har de der jeg trener, men er visst ikke samme, de bare ser helt like ut. Er nok Hammer Strength her.

Men hva enn du går for, gå for noe der alle skivene er samme størrelse/store og gummibelakte. Hater å skulle legge på 10kg på hver side f. eks. for å varme opp noe strakmark, og så er de platene så små at baren ligger på gulvet. Sånn sett ser jo de der bra ut.

 

Hvor stor forskjell kan det være, liksom?

 

Absolutt. Det er et naturlig ultimatum :)

 

Jeg tenker at den største forskjellen på skiver som "ser like ut" er gummiinnholdet - stivheten.

Tipper disse er relativt stive.

 

Har forøvrig kjøpt en splitter ny Eleiko markløftplatting.

Tipper folket på gymmet blir meget fornøyde med dette :love: :love: :love:

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Er det egentlig så veldig nøye da? Jeg greier ikke løfte de uansett om de er av typen Eleiko eller Play eller hva faen de heter :p

 

Ja. Haha  :p

 

Det må være såpass kvalitet at skivene holder i10-15år, gjerne lenger - likevel må det tas hensyn til gymmets lommebok.

Gymmet kjøpte skiver for 3-4år siden - såkalte nødskiver. De billigste de fant den gang fordi lommeboka var tom. Disse skivene er nå totalt skrot, og slikt skal ikke gjøres igjen.

 

Men, har fått mer enn nok gode tips + bekreftelse på skivene jeg selv nevnte er gode til at vi kan rulle videre nå :)

Lenke til kommentar

Jeg skal handle inn vektskiver til gymmet jeg jobber i, men sitter ikke på lommeboka sjøl og vurderer derfor disse vektskivene fra "Pivot".

Er det noen som har erfaring med disse fra gymmene dere trener i?

 

Jeg må ha kvalitet, men har ikke råd til Eleiko, Escape osvosv...

40 fete griser for 6stk x 10-15-20-25kgs er innafor om skivene er gode.

 

attachicon.gifPivot.jpg

Min erfaring med Pivot er at de går i stykker etter kort tid, men det er denne varianten jeg har erfaring med: http://www.pivotfitness.com/crossfit-commercial/content.asp?id=693

 

Problemet er at den tynne metallringen i midten løsner. Så jeg vil tro at den serien du ser på er mer solid, ser ut til å ha mer lik konstruksjon som Eleiko, og de varer jo "evig". 

 

Kjøp heller ordentlig utstyr som holder i 10 år, enn å måtte bytte skiver etter 1-2 år. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med Pivot er at de går i stykker etter kort tid, men det er denne varianten jeg har erfaring med: http://www.pivotfitness.com/crossfit-commercial/content.asp?id=693

 

Problemet er at den tynne metallringen i midten løsner. Så jeg vil tro at den serien du ser på er mer solid, ser ut til å ha mer lik konstruksjon som Eleiko, og de varer jo "evig". 

 

Kjøp heller ordentlig utstyr som holder i 10 år, enn å måtte bytte skiver etter 1-2 år. 

 

Ja det er riktig. Slike kjerner løsner fort, slik som skivene vi allerede har er et prakteksempel på. Tror, som du sier, at Pivot som jeg la ved et bilde av er bedre da.

Disse blir også vurdert nå siden jeg har fått et godt pakketilbud på de - men igjen er jeg skeptisk til kjernene også her.

 

Trøttsomt at gymmet ikke har råd til eleiko ass. Ønsker liksom ikke å egenfinansiere dette heller..

Lenke til kommentar

Jeg posta denne for seg selv en annen plass på forumet. Men ettersom jeg vet det henger endel fete fyrer her, så våger heg å linkenden inn her og.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1829030&do=findComment&comment=24658041

 

Kan jo nevns at jeg vil gjerne kunne bruke den i søla, under hinderløyperr, svømming såvel som ek vanlig klokke.

 

Pris er heller ikke ett tema helt enda..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...