Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Var hos legen idag og fikk svar på alle blodprøvene, tarmprøvene og hårmineralprøvene.
Viste seg at jeg har kraftig betennelse i tarmen og sopp. Så må unngå karbs (ris, pasta, mel (alle typer), frukt, poteter osv), egg og meieriprodukter i en god stund fremover.
FML!

Så, trenger tips til proteinpulver som ikke inneholder melk eller egg... Finnes det noen ålreite?
Say goodbye to my gainzzz og alt det der :p
Endret av discostu
Lenke til kommentar

Mange styrkeutøvere (jeg tipper de aller fleste) trener hele kroppen flere dager på rad, så det ville vært rart om kroppen ikke skulle klare det.

48 timer som nybegynner , så synker det.

Kanskje ned i 40 etter noen mnd, 35 om et år osv.

Kan vel komme ned i et døgn godt trent, men bol som senker det ned i 6-7t blir noe annet^^

 

Man iallefall forbedre det noe med å trene kveld og morgen neste treningsdag ol, så blir det ikke 48t iallefall.

Endret av War
Lenke til kommentar

 

Var hos legen idag og fikk svar på alle blodprøvene, tarmprøvene og hårmineralprøvene.

Viste seg at jeg har kraftig betennelse i tarmen og sopp. Så må unngå karbs (ris, pasta, mel (alle typer), frukt, poteter osv), egg og meieriprodukter i en god stund fremover.

FML!

 

Så, trenger tips til proteinpulver som ikke inneholder melk eller egg... Finnes det noen ålreite?

 

Say goodbye to my gainzzz og alt det der :p

Høres ikke bra ut. Hvordan oppstår sånt?

Lenke til kommentar

 

Var hos legen idag og fikk svar på alle blodprøvene, tarmprøvene og hårmineralprøvene.
Viste seg at jeg har kraftig betennelse i tarmen og sopp. Så må unngå karbs (ris, pasta, mel (alle typer), frukt, poteter osv), egg og meieriprodukter i en god stund fremover.
FML!

 

Så, trenger tips til proteinpulver som ikke inneholder melk eller egg... Finnes det noen ålreite?

Say goodbye to my gainzzz og alt det der :p

 

Vent .. hårmineralprøve? Sopp i tarm? Hva var i tilfelle verdiene for disse? Om du har disse digitalt send dem gjerne til meg. Sa han spesifikt at du skal holde deg unna karbohydrater uten å tilfelle nevne alternativer? Du ekskluderer tross alt veldig mange matvarer samtidig.

 

Her må jeg spørre: Var dette hos fastlegen din eller har du oppsøkt noen andre? For da har i tilfelle fastlegen din blitt super-alternativ. Om en hårmineralanalyse viser for høye eller for lave nivåer av et stoff, kan vi per i dag ikke si noe om det er de unormale nivåene av stoffet som fører til sykdom eller helseplager, eller om sykdom eller helseplager fører til unormale nivåer av stoffene vi måler. Dette brukes derfor ikke i klinisk sammenheng idag.

 

Candola er den vanligste soppen vi finner og enkelte grupper er mer utsatt enn for andre, og innenfor de alternative så er det en populær påstand at karbohydrater gir sopp energi og finnes eks i blodbanen. Sopp her ville vært fatalt og ført til septisk sjokk. Derfor ville jo sopp i tarm vært potensielt farlig. Om du skal holde deg unna karbohydrater så hadde det vært grunnet en patologisk årsak. Fikk du beskjed om hvorfor?

 

Nærmeste jeg kommer som er relatert til tarm er rødskrubb som er en tarmirriterende gift, altså kan gi gastroenteritt. Men her spiser man giften.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

Var hos legen idag og fikk svar på alle blodprøvene, tarmprøvene og hårmineralprøvene.
Viste seg at jeg har kraftig betennelse i tarmen og sopp. Så må unngå karbs (ris, pasta, mel (alle typer), frukt, poteter osv), egg og meieriprodukter i en god stund fremover.
FML!

 

Så, trenger tips til proteinpulver som ikke inneholder melk eller egg... Finnes det noen ålreite?

Say goodbye to my gainzzz og alt det der :p

 

Vent .. hårmineralprøve? Sopp i tarm? Hva var i tilfelle verdiene for disse? Om du har disse digitalt send dem gjerne til meg. Sa han spesifikt at du skal holde deg unna karbohydrater uten å nevne alternativer?

 

Her må jeg spørre: Var dette hos fastlegen din eller har du oppsøkt noen andre?

 

 

Ja, nå husker jeg ikke eksakt hvilken verdi som gjorde utslag for akkurat betennelsen og soppinfeksjonen, men han forklarte det nå.

Akkurat det med hårmineralprøve var for å se at det kom lite ut den veien, men egentlig ikke spesielt relevant til prøven.

Ikke fastlegen, privatist dette.

 

Kan godt sende deg verdiene på PM senere i kveld, har de ikke med på jobb. Eventuelt få scannet prøveresultatet hvis det er av interesse :p

 

Greia er egentlig at jeg har et søvnproblem + lite energi, daff osv. For å gjøre en lang historie kort, gikk til fastlegen flere ganger, fikk operert for søvnapne, hjalp litt men ikke nok og de kunne ikke se noe mer. Så gikk jeg til en alternativ lege, spesialist innen funksjonell medisin og måtte ta blodprøver (en shitloads), avføringsprøver og hårmineralprøve.

 

Ut ifra disse prøvene kunne de se en betennelse i tarmen med tilhørende soppinfeksjon (mest sannsynelig) og da med intolleranseprøver i samme slengen ble det konkludert med at jeg må holde meg unna karbs iallefall en stund så kan jeg muligens gjeninnføre visse matvarer etterhvert. Egg kan jeg starte med etter 1 mnd og se hvordan jeg reagerer.

Må på en haug meds i ca 40 dager. Akkurat karbs generelt er for å unngå næring til soppen, poteter, ris og annet kan jeg nok innføre etterhvert. Hadde iallefall ikke intoleranse for denslags.

 

Sånn var det med den saken, egentlig litt tilfeldig at jeg fant det ut og som legen sa så vil de fleste ikke merke at de har en betennelse i tarmen før de har diare 20 ganger om dagen og driter blod siden man sjeldent føler noe smerte i tarmsystemet.

Endret av discostu
Lenke til kommentar

 

 

 

Var hos legen idag og fikk svar på alle blodprøvene, tarmprøvene og hårmineralprøvene.
Viste seg at jeg har kraftig betennelse i tarmen og sopp. Så må unngå karbs (ris, pasta, mel (alle typer), frukt, poteter osv), egg og meieriprodukter i en god stund fremover.
FML!

 

Så, trenger tips til proteinpulver som ikke inneholder melk eller egg... Finnes det noen ålreite?

Say goodbye to my gainzzz og alt det der :p

 

Vent .. hårmineralprøve? Sopp i tarm? Hva var i tilfelle verdiene for disse? Om du har disse digitalt send dem gjerne til meg. Sa han spesifikt at du skal holde deg unna karbohydrater uten å nevne alternativer?

 

Her må jeg spørre: Var dette hos fastlegen din eller har du oppsøkt noen andre?

 

 

Ja, nå husker jeg ikke eksakt hvilken verdi som gjorde utslag for akkurat betennelsen og soppinfeksjonen, men han forklarte det nå.

Akkurat det med hårmineralprøve var for å se at det kom lite ut den veien, men egentlig ikke spesielt relevant til prøven.

Ikke fastlegen, privatist dette.

 

Kan godt sende deg verdiene på PM senere i kveld, har de ikke med på jobb. Eventuelt få scannet prøveresultatet hvis det er av interesse :p

 

Greia er egentlig at jeg har et søvnproblem + lite energi, daff osv. For å gjøre en lang historie kort, gikk til fastlegen flere ganger, fikk operert for søvnapne, hjalp litt men ikke nok og de kunne ikke se noe mer. Så gikk jeg til en alternativ lege, spesialist innen funksjonell medisin og måtte ta blodprøver (en shitloads), avføringsprøver og hårmineralprøve.

 

Ut ifra disse prøvene kunne de se en betennelse i tarmen med tilhørende soppinfeksjon (mest sannsynelig) og da med intolleranseprøver i samme slengen ble det konkludert med at jeg må holde meg unna karbs iallefall en stund så kan jeg muligens gjeninnføre visse matvarer etterhvert. Egg kan jeg starte med etter 1 mnd og se hvordan jeg reagerer.

Må på en haug meds i ca 40 dager. Akkurat karbs generelt er for å unngå næring til soppen, poteter, ris og annet kan jeg nok innføre etterhvert. Hadde iallefall ikke intoleranse for denslags.

 

Sånn var det med den saken, egentlig litt tilfeldig at jeg fant det ut og som legen sa så vil de fleste ikke merke at de har en betennelse i tarmen før de har diare 20 ganger om dagen og driter blod siden man sjeldent føler noe smerte i tarmsystemet.

 

Som jeg mistenkte. Ikke ta dette seriøst og mitt råd til deg er å glemme hele greia. Patofysiologien bak dette gir rett og slett ikke mening. (Redigerte mitt andre innlegg ovenfor) Å eksludere så mange matvarer vil også øke sjansen for å gi mange falske positive. Her vet man ikke hva som kan være årsaken og derfor eksluderer man så mye som mulig. Men igjen; dette er virkelig ikke veien å gå og om noe øker sjansen for underernæring betraktelig. Er helt idioti å be personer om å eksludere såpass mye uten engang å begrunne hvorfor og hva man i tilfelle skal erstatte dette med. Det ville heller vært mer fornuftig å eliminere en og en matvare som man mistenker så, reintrodusere (ja/nei) og gjenta dette. Dette selvsagt vil ta lengre tid. Men jeg klarer ikke å se sammenhengen med de symptonene som du beskriver. Beste rådet jeg kan gi er å eventuelt gå til en annen fastlege og fortelle deg om dette her. For plagene er reelle om du har gått til en alternativ lege. Muligens han eks kan henvise deg videre til en KEF/EF.

 

Om du hadde hatt en gendefekt et eller annet sted for karbohydrater så hadde dette ført til malabsorpsjon, avhengig av hvor / hva denne er. Her skal jeg spare deg for detaljene annet enn at dette kan vi teste for. Igjen understreker at ugunstig sopp i tarm hadde vært så fatalt at det hadde vært første taxi til sykehuset. Uansett så ville soppen fått tilgang til sukkeret uavhengig om du hadde spist det eller ikke. Jeg har fullstendig forståelse for din situasjon og mange opplever det veldig frustrerende når man ikke finner en årsak til plagene sine.

 

Hårmineral-analyse er som jeg nevnte ikke brukt i klinisk sammenheng men mer som en eksperimentell verktøy. Om denne skulle vært relevant så er det et krav at analysene som brukes er standardiserte og at normalverdiene for de ulike stoffene vi måler er kjente og aksepterte. Det er den ikke idag.

 

 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Var hos legen idag og fikk svar på alle blodprøvene, tarmprøvene og hårmineralprøvene.
Viste seg at jeg har kraftig betennelse i tarmen og sopp. Så må unngå karbs (ris, pasta, mel (alle typer), frukt, poteter osv), egg og meieriprodukter i en god stund fremover.
FML!

 

Så, trenger tips til proteinpulver som ikke inneholder melk eller egg... Finnes det noen ålreite?

Say goodbye to my gainzzz og alt det der :p

 

Vent .. hårmineralprøve? Sopp i tarm? Hva var i tilfelle verdiene for disse? Om du har disse digitalt send dem gjerne til meg. Sa han spesifikt at du skal holde deg unna karbohydrater uten å nevne alternativer?

 

Her må jeg spørre: Var dette hos fastlegen din eller har du oppsøkt noen andre?

 

 

Ja, nå husker jeg ikke eksakt hvilken verdi som gjorde utslag for akkurat betennelsen og soppinfeksjonen, men han forklarte det nå.

Akkurat det med hårmineralprøve var for å se at det kom lite ut den veien, men egentlig ikke spesielt relevant til prøven.

Ikke fastlegen, privatist dette.

 

Kan godt sende deg verdiene på PM senere i kveld, har de ikke med på jobb. Eventuelt få scannet prøveresultatet hvis det er av interesse :p

 

Greia er egentlig at jeg har et søvnproblem + lite energi, daff osv. For å gjøre en lang historie kort, gikk til fastlegen flere ganger, fikk operert for søvnapne, hjalp litt men ikke nok og de kunne ikke se noe mer. Så gikk jeg til en alternativ lege, spesialist innen funksjonell medisin og måtte ta blodprøver (en shitloads), avføringsprøver og hårmineralprøve.

 

Ut ifra disse prøvene kunne de se en betennelse i tarmen med tilhørende soppinfeksjon (mest sannsynelig) og da med intolleranseprøver i samme slengen ble det konkludert med at jeg må holde meg unna karbs iallefall en stund så kan jeg muligens gjeninnføre visse matvarer etterhvert. Egg kan jeg starte med etter 1 mnd og se hvordan jeg reagerer.

Må på en haug meds i ca 40 dager. Akkurat karbs generelt er for å unngå næring til soppen, poteter, ris og annet kan jeg nok innføre etterhvert. Hadde iallefall ikke intoleranse for denslags.

 

Sånn var det med den saken, egentlig litt tilfeldig at jeg fant det ut og som legen sa så vil de fleste ikke merke at de har en betennelse i tarmen før de har diare 20 ganger om dagen og driter blod siden man sjeldent føler noe smerte i tarmsystemet.

 

Som jeg mistenkte. Ikke ta dette seriøst og mitt råd til deg er å glemme hele greia. Patofysiologien bak dette gir rett og slett ikke mening. (Redigerte mitt andre innlegg ovenfor) Å eksludere så mange matvarer vil også øke sjansen for å gi mange falske positive. Her vet man ikke hva som kan være årsaken og derfor eksluderer man så mye som mulig. Men igjen; dette er virkelig ikke veien å gå og om noe øker sjansen for underernæring betraktelig. Er helt idioti å be personer om å eksludere såpass mye uten engang å begrunne hvorfor og hva man i tilfelle skal erstatte dette med. Det ville heller vært mer fornuftig å eliminere en og en matvare som man mistenker så, reintrodusere (ja/nei) og gjenta dette. Dette selvsagt vil ta lengre tid. Men jeg klarer ikke å se sammenhengen med de symptonene som du beskriver. Beste rådet jeg kan gi er å eventuelt gå til en annen fastlege og fortelle deg om dette her. For plagene er reelle om du har gått til en alternativ lege. Muligens han eks kan henvise deg videre til en KEF/EF.

 

Om du hadde hatt en gendefekt et eller annet sted for karbohydrater så hadde dette ført til malabsorpsjon, avhengig av hvor / hva denne er. Her skal jeg spare deg for detaljene annet enn at dette kan vi teste for. Igjen understreker at ugunstig sopp i tarm hadde vært så fatalt at det hadde vært første taxi til sykehuset. Uansett så ville soppen fått tilgang til sukkeret uavhengig om du hadde spist det eller ikke. Jeg har fullstendig forståelse for din situasjon og mange opplever det veldig frustrerende når man ikke finner en årsak til plagene sine.

 

Hårmineral-analyse er som jeg nevnte ikke brukt i klinisk sammenheng men mer som en eksperimentell verktøy. Om denne skulle vært relevant så er det et krav at analysene som brukes er standardiserte og at normalverdiene for de ulike stoffene vi måler er kjente og aksepterte. Det er den ikke idag.

 

 

 

 

Nei, ikke vet jeg. Tenker nå iallefall å prøve det ut en stund. Om ikke annet blir man jo ripped

men joda, er forøvrig litt enig, virker litt doc OZ. :p

Lenke til kommentar

Det som er så lolzelol er at det står beskrevet at dette er en single studie av prospektiv design (kohorte) korrelasjon er ikke kausalitet blæblæ. Men helsejournalister flest forstår ikke dette.

Det der er artikler som gir folk griller.

I et bursdagselskap bestående av 8 tjukke voksne folk klarte de å lire av seg at de kunne spise så mye is og drikke skikkelig nedkjølt brus så mye de klarte for kroppen brukte like mange kalorier på å varme opp isen og brusen som disse inneholdt. Dette hadde lest på VG.NO...

 

:realmad::wallbash::realmad::realmad::wallbash::realmad::yucky::yucky::yucky::yucky::yucky::angry::angry::angry::angry::angry::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy::grumpy:

Lenke til kommentar

 

Mange styrkeutøvere (jeg tipper de aller fleste) trener hele kroppen flere dager på rad, så det ville vært rart om kroppen ikke skulle klare det.

48 timer som nybegynner , så synker det.

Kanskje ned i 40 etter noen mnd, 35 om et år osv.

Kan vel komme ned i et døgn godt trent, men bol som senker det ned i 6-7t blir noe annet^^

 

Man iallefall forbedre det noe med å trene kveld og morgen neste treningsdag ol, så blir det ikke 48t iallefall.

 

 

Hvor er det du får dette fra?

 

Lenke til kommentar

 

 

Mange styrkeutøvere (jeg tipper de aller fleste) trener hele kroppen flere dager på rad, så det ville vært rart om kroppen ikke skulle klare det.

48 timer som nybegynner , så synker det.

Kanskje ned i 40 etter noen mnd, 35 om et år osv.

Kan vel komme ned i et døgn godt trent, men bol som senker det ned i 6-7t blir noe annet^^

 

Man iallefall forbedre det noe med å trene kveld og morgen neste treningsdag ol, så blir det ikke 48t iallefall.

 

 

Hvor er det du får dette fra?

 

 

Det lurer jeg og på. Kjenner folk som går "balls to the wall" fullkropp 6 dager i uka MED gainz uten at de later til å ha noe særlig negativ effekt av det.

La oss anta at halvparten doper seg, hva da med den andre halvparten?

Det der doofen fikk vi høre på diplom is da vi var på bedriftsbesøk , kanskje ikke at kroppen brukte like mye kalorier, men nesten like mye.

Ja det er helt fantastisk at det kan bli en "opplest og vedtatt" sannhet. Men det er vel sånn de selger mer antar jeg :roll:

Lenke til kommentar

At restitusjonstiden kortes ned mer man har trent er ikke rakettforskning.

Mindre vev vil man skade også VS en nybegynner.

 

At man ikke er ferdig reparert før neste økt betyr ikke at man ikke får gainz, man får evt bare mindre.

Trener de 6 dager i uka med de samme øvelsene?

Den forrige jeg så skrive det var mr Fagerli.

Lenke til kommentar

Jeg har klart å overtrene legger faktisk. Men det var i kombinasjon med asfalt.

 

Jeg trodde det handlet mer om restitusjon for å få best mulig utbytte og muskeloppbygging at man ikke burde trene samme deler av kroppen to dager på rad?

 

 

Mange styrkeutøvere (jeg tipper de aller fleste) trener hele kroppen flere dager på rad, så det ville vært rart om kroppen ikke skulle klare det.

 

Nå er det svært mange forskjellige måter å trene på da. Kjører man et typisk byggeprogram der man ofte trener til failure og har høyt volum, er det svært lite sannsynlig at du klarer å hente deg inn til neste dag for å gjenta.

Lenke til kommentar

At restitusjonstiden kortes ned mer man har trent er ikke rakettforskning.

Mindre vev vil man skade også VS en nybegynner.

 

At man ikke er ferdig reparert før neste økt betyr ikke at man ikke får gainz, man får evt bare mindre.

Trener de 6 dager i uka med de samme øvelsene?

Den forrige jeg så skrive det var mr Fagerli.

Og fra det hopper du plutselig på xx antall timer mellom hver økt for xx mnd erfaring? Hvor har du det konkret fra? Har det ingenting å si hvor tungt man trener? Har det ingenting å si hvilke øvelser man har?

 

Forøvrig har styrkeløftforbundet gjennomført et forskningsprosjekt på dette hvor gruppen som trente bøy, benk og mark seks ganger i uken fikk bedre fremgang enn de som trente tre ganger i uken. Alt handler om å bare bruke huet sitt litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...