Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

48t ca for en nybegynner er relativt godt bekreftet.

Og bil ned i ca 8 som gjør at AS-gjengen kan trene 2 ganger på en dag.

Resten av tallene mellom kan man bare gjette, derfor jeg skrev kanskje.

Men at det synker med treningserfaring er en ting, tipper tallene her varierer fra hver enkelt person.

 

Bedre fremgang er en ting, men var de nybegynnere? Kunne de fortsette å trene sånn 20 år til ? Med hvilken progresjon? Med mål for styrke eller masse? osv.

 

Med bunnsolide svar her over hele linjen kunne hvem som helst trent hver dag hele uka og spart seg en del år på gymmet. At man blir overtrent og heller ender opp med mindre å vise til etter en tid vil jeg tro er meget sannsynlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bare å kjenne etter det. Jeg har blitt overtrent med godt kosthold og god søvn. Man kjenner det på overskudd, nervesystemet og løftene sine.

 

Kjører du høyvolum med tunge vekter og failure sier det seg selv at kroppen trenger tid for å hente seg inn. Nå er uansett ikke dette problemet for folk flest. Kostholdet(for lite mat), er etter hva jeg observerer et langt større problem enn overtrening, og gjør at folk går dag inn og dag ut uten fremgang.

 

Sistnevnte har jeg kjent på selv en del nå. Så fort kostholdet ikke sitter, så kan du si ha det til optimal trening(skrives mens jeg drikker en kartong helmelk før leggetid).

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Klarer dere kjenne når kroppen er klar igjen?

Jeg får en "brennende" følese i kjøttet når jeg er klar for en ny økt.

Det tar ca 30 timer og lenger desto lenger jeg er ut i programmet og kortere tidligere jeg er i programmet, så jeg er ganske sikker på at det er det jeg kjenner.

Lenke til kommentar

Hadde en debatt med ei kjerring igår, som mente at "hu hadde så sterke ben fordi hun ikke drakk melk", og argumenterte for at det er derfor vi har så mye benskjørhet her i landet.

Å som den ansvarlige Bro`en jeg er, så måtte jeg ta temaet til DST før jeg konfronterer hun med dead-on-fakta :p

 

Det må vel være andre faktorer som spiller inn i det med høy benskjørhet, enn melk? Som feks lavt aktivitetsnivå etc.?

Lenke til kommentar

Hadde en debatt med ei kjerring igår, som mente at "hu hadde så sterke ben fordi hun ikke drakk melk", og argumenterte for at det er derfor vi har så mye benskjørhet her i landet.

Å som den ansvarlige Bro`en jeg er, så måtte jeg ta temaet til DST før jeg konfronterer hun med dead-on-fakta :p

 

Det må vel være andre faktorer som spiller inn i det med høy benskjørhet, enn melk? Som feks lavt aktivitetsnivå etc.?

Det kan virke som et lite paradoks at prevalensen av beinskjørhet er høyest i områder hvor man har et høyt inntak av kalsium. Men som du er inne på så er det veldig mange andre faktorer som er av betydning.

 

Studier viser at man kan eks tilpasse seg et veldig lavt inntak av kalsium (360mg +/-) i Gambia og ha et adekvat beinstatus. Her er forutsetningene blant annet Vitamin D.

 

Positive faktorer for økt absorpsjon er da akkurat Vit D, tykk tarmslimhinne, graviditet, normal mukosal permeabilitet (sykdommer kan påvirke opptaket i tarm) for sistnevnte kan påvirke opptaket i negativ forstand.

 

Spesielt mangel på Vit D er verdt å dra fram og er aktuelt her i Norden. Som jeg akkurat nevnte så vil jo også sykdom føre til redusert slimhinne i tarmen og da nedsatt opptak i tarm. Menopause, forhøyet magesyre og rask fordøyelse kan også føre til en mindre effektiv opptak av kalsium. Økt alder er også av faktor grunnet nedsettelse av vitamin d bindende reseptorer (VDR). Ungdomstiden er også essensiell og her er det mest viktig å sikre inntaket.

 

Du er innpå det; negative faktorer er lavt aktivitetsnivå, røyking, alkohol og ikke minst saltinntak. Jo mer salt jo mer endogent kalsium vil skilles fra benvev og vi spiser 10gram i snitt i Norge (anbefalt er maks 5g) Vitamin K er av betydning og trolig spiser vi for lite i Norge. Vit k samarbeider med vit D for å danne proteiner som igjen øker opptaket. Det er noen spennende hypoteser rundt dette og i UiB avdeling for ernæringvitenskap spekuleres det i at mettet fett kan være en positive faktor ved å kode for kjernereseptorerer for kalsium-metabolismen. Det spekuleres videre at man i Norden holder på å tilpasse seg et lavere inntak av vitD. Dvs at den vestlige befolkningen blir mer effektive til å danne vit D. Så genetikk spiller altså en rolle her.

 

Som du ser så er dette multifaktorelt og mye faktorer bidrar både positiv og negativt. Melk er uten tvil en positiv faktor. Men det lar seg gjøre å dekke inntaket uten meieriprodukter og eks brokkoli har et høyt innhold av dette. Dette er fortsatt ikke et argument og om noe så forundret det meg at hun ikke dro fram det klisjéaktige utsagnet angående syre/base balansen. Men dette er intet nytt; for mange spekulerer i ting man overhodet ikke har forutsetninger for å forstå. Gjerne basert på subjektive følelser. "Vi er ikke designet for å drikke kumelk" og annet fjas.

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tilfelle hun skulle spørre om hvordan man dekket kalsiumbehovet i urtiden så kom dette hovedsakelig fra inorganiske kilder; altså kalk. Mer spesifikt så brukte man kalkstein når man malte kornet slik at dette ble en kilde til kalsium. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Sistnevnte har jeg kjent på selv en del nå. Så fort kostholdet ikke sitter, så kan du si ha det til optimal trening(skrives mens jeg drikker en kartong helmelk før leggetid).

Får du ikke trøbbel med magen av å drikke en liter melk i løpet av en kort periode?

 

Null problem for meg ihvertfall, dette varierer vel fra person til person? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...