Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg mener er at i utgangspunktet har ikke vektene noe å si slik jeg ser det. Knebøy går mye bedre. Da pleier jeg forøvrig å bruke stang. Jeg er ikke så opptatt av å løfte tyngst mulig. Pga problemer med knær etter mulig overtrening har jeg ikke trent så mye knebøy i det siste. Dvs, jeg gjorde det i dag og det gikk greit med 12 * 3 med lett stang nå.

 

Jeg er jente, bare så det er sagt.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

At du er jente har ingenting å si.

 

Om bøy med lett stang går fint og utfall ikke gjør det med lettere vekter må du nesten se på hvor dypt du går i knebøy.

Utfall blir dypere enn bøy så om du ikke har grunnstyrke i bunn av løftet er det ikke rart 2x3kg er tungt.

 

Men det var snodig at så lette vekter er slitsomt, spiser og sover du nok?

Lenke til kommentar

Jeg er litt usikker på om jeg spiser nok egentlig. Føler til tider at jeg ikke har nok energi når jeg trener. I dag hadde jeg spist en grovbrødskive med gulost før trening, men følte meg likevel slapp. Jeg prøver å få bort fett på magen, men jeg spiser generelt sett "normalt" og slanker meg ikke.

Lenke til kommentar

Det vil jo vekten vise, er den stille så er det jo formye.

 

Deff = underskudd = grinete og kort lunte og generelt dårlig humør for mange.

 

Quotes fra kjente profiler etter konkurranser ol " Takk for all støtten jeg fikk av min partner gjennom deffen"

Lenke til kommentar

Tips til øvelser som erstatter utfall? Har fått tilbakefall på en tå som gjør utfall ganske uaktuelt for en periode.

Denne messer ikke med tær.

 

Vet ikke hvor avansert du trener, men styrke bygger man med baseløftene og eventuell volum ligger på støtteøvelsene for samme gruppe.

Dvs for eks bøy 5x(3-5) + utfall (8-10)x(2-3) osv.

Eller for deg leg extensions.

post-64596-0-31219700-1402431043.jpg

Lenke til kommentar

Har selv kun brukt programmene SS og 5/3/1.

Begynte å trene igjen over jul etter en 2 år lang pause pga. prolaps.

Etter en startperiode med SS er jeg nå på 5/3/1 igjen, og som "Quads" øvelse på underkropp dagen har jeg i følge boken ti Jim Wendler følgende valg:

 

Leg press

Lunges

Hack Squats

 

Lunges er som sagt uaktuelt og leg press har jeg ikke apparat til. Hack squat hadde forsåvidt vært en mulighet, men om noen har andre forslag, vil jeg gjerne se de først.

Lenke til kommentar

 

Tips til øvelser som erstatter utfall? Har fått tilbakefall på en tå som gjør utfall ganske uaktuelt for en periode.

Denne messer ikke med tær.

 

Vet ikke hvor avansert du trener, men styrke bygger man med baseløftene og eventuell volum ligger på støtteøvelsene for samme gruppe.

Dvs for eks bøy 5x(3-5) + utfall (8-10)x(2-3) osv.

Eller for deg leg extensions.

 

Leg extentions har jeg heller ikke tilgang til. Ville uansett vært tøft for prolapsen.

 

EDIT:

"Heller ikke tilgang til" blir litt brutalt uten konteksten fra forrige post. Meldte meg inn på mitt tidligere treningsstudio for ikke lenge siden. Der har jeg ikke tilgang på særlig mange maskiner.

 

Kun en ro-maskin og nedtrekk som jeg kommer på i farten.

Endret av Tanner
Lenke til kommentar

SL 5x5 er jo et program som får mye bra kritikk, men når vil dere si at man er såpass "godt trent" at man ikke lenger vil få veldig mye ut av det?

Har selv vært slapp med trening en periode, og samtidig nesten bare kuka rundt når jeg først har vært på trening, og har derfor mistet en del styrke. Mine maksløft pr. idag er:

BP: 80 kg, KB: 110 kg, ML: 150 kg.

Er SL noe for meg, eller bør jeg prøve et litt mer "avansert"? Kroppsvekt på 80 kg, 181 høy.

Endret av ergal
Lenke til kommentar

 

 

Personlig trener jeg alltid til failure og kunnskapsgrunnlaget tilsier at det er nødvendig. Baseøvelser kjører jeg også samme konsept, men der er jeg mer forsiktig siden jeg som regel trener alene.

Spør fordi jeg lurer, alltid som i alltid? Hver trening, og hvert siste sett?

 

Trente forøvrig til fail i benk her om dagen, så da lå jeg der med 100kg på brystet, bråker endel når man vipper av vektene :p

 

Ja, jeg følger det prinsippet. Igjennom hele treningen. Baseøvelser skiller seg litt ut da der kjører jeg 5x5 slik at jeg ikke klarer mer enn rundt 5-6 men samtidig sånn at jeg har kontroll. For trener som regel alene så der blir det gi litt og ta litt. Hele programmet mitt er bygget rundt prinsippene til Olympiatoppen og hvordan det er er å finne på demmes hjemmeside.

 

 

Har tenkt å lese Olympiatoppen sitt stoff, men er det der du har trening til failure frå? Finnes det gode studiar eller forsking på det? Eg har lese anbefalingar om alt frå failure kvar trening til aldri failure. Som alltid innan trening er det ofte veldig polariserte meinigar der ute, når det i praksis sjeldan er svart og kvitt.

Lenke til kommentar

SL 5x5 er jo et program som får mye bra kritikk, men når vil dere si at man er såpass "godt trent" at man ikke lenger vil få veldig mye ut av det?

Har selv vært slapp med trening en periode, og samtidig nesten bare kuka rundt når jeg først har vært på trening, og har derfor mistet en del styrke. Mine maksløft pr. idag er:

BP: 80 kg, KB: 110 kg, ML: 150 kg.

Er SL noe for meg, eller bør jeg prøve et litt mer "avansert"? Kroppsvekt på 80 kg, 181 høy.

 

Det er nybegynnerløft og SL er ikke for avansert for deg i det hele tatt, no offense :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

SL 5x5 er jo et program som får mye bra kritikk, men når vil dere si at man er såpass "godt trent" at man ikke lenger vil få veldig mye ut av det?

Har selv vært slapp med trening en periode, og samtidig nesten bare kuka rundt når jeg først har vært på trening, og har derfor mistet en del styrke. Mine maksløft pr. idag er:

BP: 80 kg, KB: 110 kg, ML: 150 kg.

Er SL noe for meg, eller bør jeg prøve et litt mer "avansert"? Kroppsvekt på 80 kg, 181 høy.

 

Det er nybegynnerløft og SL er ikke for avansert for deg i det hele tatt, no offense :)

 

None taken, det bekrefter bare det jeg trodde og at jeg bør kjøre SL. Takk for svar!

Lenke til kommentar

Spørsmål: hvis Myo Reps er så bra som Mr Fagerli skal ha det til, hvorfor er det "ingen" som trener etter de prinsippene?

 

For å selge et konsept så er det viktig å skape et inntrykk av at man har funnet opp hjulet på nytt, men hvis man trener akkurat sånn som de gjorde helt tilbake på 70-tallet så vil man få bortimot optimale resultater. Men det høres jo ikke så spennende ut med hardt arbeid og simplistiske fullkroppsprogrammer.

 

Det er også derfor vi ser alle disse tullete diettene, for det er mye mer spennende enn å fortelle folk sannheten som er at de må bevege seg mer enn de spiser for å gå ned i vekt.

Endret av Forumtroll1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...