Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Deffe i kcalunderskudd samtidig som du bulker i kcaloverskudd?

Reise til Oslo og Bergen samtidig fra dovre?

 

Har man trent under 1-2 år ( trent rett ) så vil det nesten løse seg selv med tanke på glykogenlagre sammen med muskelmasse som er under sitt normale potensial.

Har man trent bra en stund og man my bygge sakte men sikkert videre blir det værre.

 

 

Ved å øke i masse vil fettprosenten automatisk reduseres da den er i prosent , selv om det er like mye fett rent fysisk.

 

Bygge masse til fettprosenten blir 20ish så deffe til 10 så bygge med lavere kcal for å ha "sommerkropp" hele året er det mange som følger fortiden.

Man blir større og sterkere av å spise mer, men man vil aldri kunne treffe energiforbruket så nøyaktig så da vil man også bli lubben etter noen mnd.

 

Se på det sånn , ligge på den lilla streken vil bygge lite masse og lite fett.

 

Det er kun teoretisk, i virkeligheten vil de 3 fargene variere mye opp og ned fra dag til dag så enkelte dager vi man ligge langt nede på gul og andre dager lang oppe på rød om man spiser etter kalkulatoren / X kcal

 

 

post-64596-0-60561000-1397164268_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

 

 

For å utdype litt mer: en styrkeløftstang er 30mm tykk, er veldig hard og lite fleksibel, og har ikke like røff markering som en vektløftingsstang.

 

En vektløftingsstang for herrer er 28mm (og 25mm og 15 kg for damer), er enormt fleksibel, har røffere markering for bedre grep

 

Bare litt pirk, men du har byttet om. Det er styrkeløfterstangen som har det groveste grepet.

 

Jeg tror vi mener forskjellige ting: en vektløftingsstang har røffere markering som i at den river mer i henda enn styrkeløftstang.

 

Skjønner hva du mener, men du blander fortsatt. Det er styrkeløftstangen som har røffest markering.

Lenke til kommentar

Bygge uten å lagre så må man spise etter sultfølesen så man treffer så nære lilla som mulig hver dag. Mer en 1,5-1,7 er ingen vits med mindre man deffer og vil ha en ekstra sikkerhet om å ikke forbrenne massen samt en ekstra metthetsfølese. Over 3g vil primært omdannes til glukose uansett og bare bli dyre karbohydrater.

Lenke til kommentar

Vil bare fort nevne at man skiller mellom ketogene og glukogene aminosyrer (hhv fett- og glukose-metabolisme)

 

Kort og godt ser man om karbonskjelettet gir opphav til acetyl-coa (fett-substrat) eller metabolitter som kan brukes til pyruvat eller i krebs syklus (glukose). Et rask eksempel er den forgrenende AS leucine som utelukkende er ketogen.

 

Ellers er det slikt det er nevnt her allerede; det er ingen holdepunkter for at man trenger over 1,5g for flesteparten og opp mot 1,8g for eliteutøvere med flere enn en økter hver dag. (Eliteungdom er unntaket; 2,0g)

Lenke til kommentar

Bygge uten å lagre så må man spise etter sultfølesen så man treffer så nære lilla som mulig hver dag. Mer en 1,5-1,7 er ingen vits med mindre man deffer og vil ha en ekstra sikkerhet om å ikke forbrenne massen samt en ekstra metthetsfølese. Over 3g vil primært omdannes til glukose uansett og bare bli dyre karbohydrater.

 

Ikkje er det så lett heller. For min del har eg eit underskot dersom eg lar svolten styre inntaket. Andre kan ha motsatt tendens og ete for mykje.

Lenke til kommentar

Skal man la sult styre må man lage seg en 1-10 på sult og spise på en 5. Da må også alle måltidene ha protein, karb og fett så man ikke manipulerer sultfølelsen. Dvs er man sulten etter å ha spist kan man ikke bare legge på mer karb, men må spise et nytt måltid like sammensatt. Det beskriver Fagerli i hfc. Da må man kjenne signalene fra kroppen sin godt og neppe egnet for alle.
Ved å velge x kcal blir det mye ene dagen og mindre andre dager vs energibehov så må man bare håpe at snittet blir i pluss.

Jeg har løst dette ved å spise x kcal hver dag ved en gitt normalaktivitet og de dagene jeg gjør mer en vanlig spiser jeg ekstra kcal for den aktiviteten. For eks en gainer ekstra på de dagene jeg trener krav maga.

Mener jeg treffer ganske bra på den måten.

 

http://myrevolution.no/s/health-fitness-concept-kosthold/

http://myrevolution.no/s/advanced-concept-kosthold-v2-0/

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg har løst dette ved å spise x kcal hver dag ved en gitt normalaktivitet og de dagene jeg gjør mer en vanlig spiser jeg ekstra kcal for den aktiviteten. For eks en gainer ekstra på de dagene jeg trener krav maga.

Dette skal prøves, på treningsdager 3500 kcal og på hviledager ned til 3000 kcal. En ting er iværtfall sikkert og det er at det blir langt vanskeligere å opprettholde lav fettprosent jo høyere man er i vekt. Når jeg var 80 kg var det enkelt å holde ca 9-10%, nå på rundt 95 kg er det andre boller uansett hvor hardt jeg trener.

Lenke til kommentar

15% på 75 og 15% på 95 er lik prosent , men 3kg mer fett , men ja etter 2 år riktig trening så ender man alltid opp på ren bulk for å så måtte deffe for å komme noen veg.

 

Treningsfrie dagene burde vel være samme kcal som treingsdagene, er di da man bygger denne massen.

Men ja måle seg til 36-44kcal pr kg ett sted og med dette tallet legge på om noen dager avviker fra normalen.

Lenke til kommentar

Fikk veid meg igjen i dag,gått opp 15kg siden jeg begynte og løfte i september. Riimelig fornøyd med framgangen, gir virkelig motivasjon videre! Hva ser dere på som "ideal" -vekt for en kar på 183? Det avhenger vel litt av kropstype osv men.. 83 sier iaf vekta og jeg føler meg mer vell en noen gang:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...