Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Påstand i familiemiddag:

Spiser du en liter med is, vil du gå i minus eller null kalorimessig, pga. kroppen må bruke tilsvarende med energi for å varme opp til kroppstemperatur.

 

Jeg syns det høres totalt på jordet ut, da hadde jo alle stappet i seg flere liter med is uka eller evt. kunnet spise det som slankemat :p . Men, jeg er helt baklengs når det kommer til tall og regnestykker.. kan noen sette det opp for meg på en forståelig måte og gi meg et svar som kan argumentere for det motsatte, om det er slik? :)

 

Hvis man antar at iskrem har tilnærmet samme varmekapasitet og tetthet som vann, har et luftinnhold på 30% (volum) (som jeg tror er ganske vanlig) og at energien som går med til å varme luften er minimal, vil man måtte bruke 0,7 kg * 1kcal/kg-C * (37-0)C = 25,9 kcal på å varme iskremen fra null grader til kroppstemperatur. Ganske langt unna det faktiske energiinnholdet i 0,7 kg iskrem altså (nærmere 1400 kcal). Dette var bare et veldig grovt overslag, men viser at du har rett: Det er helt på jordet.

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Påstand i familiemiddag:

Spiser du en liter med is, vil du gå i minus eller null kalorimessig, pga. kroppen må bruke tilsvarende med energi for å varme opp til kroppstemperatur.

 

Jeg syns det høres totalt på jordet ut, da hadde jo alle stappet i seg flere liter med is uka eller evt. kunnet spise det som slankemat :p . Men, jeg er helt baklengs når det kommer til tall og regnestykker.. kan noen sette det opp for meg på en forståelig måte og gi meg et svar som kan argumentere for det motsatte, om det er slik? :)

 

Hvis man antar at iskrem har tilnærmet samme varmekapasitet og tetthet som vann, har et luftinnhold på 30% (volum) (som jeg tror er ganske vanlig) og at energien som går med til å varme luften er minimal, vil man måtte bruke 0,7 kg * 1kcal/kg-C * (37-0)C = 25,9 kcal på å varme iskremen fra null grader til kroppstemperatur. Ganske langt unna det faktiske energiinnholdet i 0,7 kg iskrem altså (nærmere 1400 kcal). Dette var bare et veldig grovt overslag, men viser at du har rett: Det er helt på jordet.

 

Takk!

Jeg ble forvirret av at det stod at man trenger en kal for å varme 1g en grad, og ikke kcal. Hjernen min blir satt ut når det skal legges til og trekkes fra nuller og diverse :hmm: .

 

Det stemmer at når alt kommer inn i magesekken så er det varmet til 37.5 grader +/- og det vil jo koste bittelitt energi å varme opp dette. Men du går ikke i en negativ energibalanse av å spise iskrem (for det er det du mener? (iskrem?)

Ja, det var det som ble påstått.

Edit: Ja, iskrem altså, ikke kun ren is av vann :) .

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

For å få definisjonene på bordet:

Kjemisk energi --> (varmeenergi) 1 kcal er den mengde varme som kreves for å øke temperaturen i 1 liter vann opp med 1 grad ( f.eks 10-->11 grader celsius.

Fysikalsk forbrenningsvarme for fett er ca. 9,4 kcal, KH :4,1 og for protein 5,4 -5,6 kcal.

Fysiologisk forbrenningsvarme er da den energien som frigjøres når de respektive næringstoffene forbrennes i kroppen, som vi heller aldri er 100% effektive på å gjøre.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Må ikke være feit , men man blir sterkere ja om man treffer øverst eller forbi rød her.

 

Da er man sikker på at man har nok energi til å utnytte alt, men da følger det jo en del fett med.

 

Mener BØS gikk ned 100ish kg på baseløftene da han deffet 30kg i sommer.

post-64596-0-38214700-1397768597_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar

 

Rå video! Anyways, Meanwhile in Norway, 15 kg mer på stanga enn det høyrepsettet til Hulk (dog ingen stopp eller pause) http://youtu.be/ob03y8veorw?t=24s

 

MÅ man være så inn i helvete bælfeit fordi om man trener styrke? :huh:

 

Er ikke det lov å veie mer? Mannen på videoen er Martin Rønning (takk for kompliment tidligere, men er ikke meg), som er landslagsløfter. Så ja - for å prestere på det nivået han gjør så må man veie en del. Som andre topptidrettsutøvere så må en ofre litt for å nå et visst nivå. Martin tar forøvrig 240 i raw benk, og 895 kg sammenlagt uten utstyr. Det gjør en ikke uten å veie en del.

 

Hvorfor du poster video av Miiko Tokola skjønner jeg ikke da han er vektløfter, ikke styrkeløfter, samt svakere enn han jeg postet video av. Er det ikke lov til å veie mer eller være sterkere enn han?

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Det er lov til å være feit, men det er jævla schtøgt og lite praktisk...

 

Kjenner forøvrig folk som presser i nærheten av 240 og marker 300+ uten å se ut som jabba the slut for det om...

De som ser ut som jabba de hut måtte gjerne ofre en lavere fett % for å kunne dra 400kg i mark eller løfte over 240kg i benken.

 

Jim Wendler Skvattet 450ish kg (Drakt) da han veide 125kg+, etter han fant ut at han skulle begynne med body-fitness trener han med 250kg+- og veier i overkant av 100kg

 

Blir en prioriteringssak

Lenke til kommentar

Det er lov til å være feit, men det er jævla schtøgt og lite praktisk...

 

Kjenner forøvrig folk som presser i nærheten av 240 og marker 300+ uten å se ut som jabba the slut for det om...

 

Noken liker å smørre seg inn i skokrem og konkurere i stillestående showoff. Mens enkelte liker å vise hvem som løfter mest. Du finner ikke styrkeløft ved å være bodybuilder og du vinner ikke bodybuilding ved å jobbe mot styrkeløft.

 

Selv om noen har gått fra styrkeløft til BB.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at dere sammenligner utøvere i åpen vektklasse styrkeløft med kroppsbyggere. Det er få tjukkaser i vektklassene under -105 i vektløfting og -120 i styrkeløft, som jo beviser at man ikke må ha 20+ i fettprosent for å være sterk. Folk som følger med på styrkeløft kan sikkert vise til noen derfra, her er en 77-kilos vektløfter med 260 kg på ryggen.

 

lu-xiaojun-squat-260.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har nettopp utformet et nytt treningsprogram, som jeg gjerne skulle hatt litt tilbakemelding på. Jeg har trent i omtrent et år nå, og fant ut at det var på tide å oppdatere treningsprogrammet mitt. Jeg har ikke noe spesielt mål med treningen, men ønsker selvsagt å bli større få mer muskelmasse på sikt.

Er det andre opplysninger dere trenger, oppgir jeg gjerne disse. :)

Takker for svar. :)

 

attachicon.gifTreningsprogram 17.04.14.docx

 

Ingen, virkelig?

Lenke til kommentar

 

 

Hei.

Jeg har nettopp utformet et nytt treningsprogram, som jeg gjerne skulle hatt litt tilbakemelding på. Jeg har trent i omtrent et år nå, og fant ut at det var på tide å oppdatere treningsprogrammet mitt. Jeg har ikke noe spesielt mål med treningen, men ønsker selvsagt å bli større få mer muskelmasse på sikt.

Er det andre opplysninger dere trenger, oppgir jeg gjerne disse. :)

Takker for svar. :)

 

attachicon.gifTreningsprogram 17.04.14.docx

 

Ingen, virkelig?
Bare tøv hele programmet...

 

Beinpress FØR knebøy?

Du kan presse quads ETTER knebøy, kan ikke forstå hvorfor du vil fucke de opp FØR bøyen?????????

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hei.

Jeg har nettopp utformet et nytt treningsprogram, som jeg gjerne skulle hatt litt tilbakemelding på. Jeg har trent i omtrent et år nå, og fant ut at det var på tide å oppdatere treningsprogrammet mitt. Jeg har ikke noe spesielt mål med treningen, men ønsker selvsagt å bli større få mer muskelmasse på sikt.

Er det andre opplysninger dere trenger, oppgir jeg gjerne disse. :)

Takker for svar. :)

 

attachicon.gifTreningsprogram 17.04.14.docx

 

Ingen, virkelig?
Bare tøv hele programmet...

 

Beinpress FØR knebøy?

Du kan presse quads ETTER knebøy, kan ikke forstå hvorfor du vil fucke de opp FØR bøyen?????????

 

Oi, det var en liten glipp. På treningssenteret tar jeg alltid squats rett etter oppvarming. Ellers skal øvelsene være etter den rekkefølgen jeg tar dem i.

 

Hva mener du egentlig med at hele programmet er bare tøv? Utdype?

Lenke til kommentar

Du har for høyt volum (antar du trener juicefritt) til at det skal bli effektivt i det hele tatt.

 

Dag1 1 f.eks... Brystmord, før du trener tri og biceps med skuldre som avslutning.

Skuldertreninga vil aldri i livet være god nok siden du brenner vekk alt av energi på de første øvelsene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...