Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke folk her er interessert i mer enn hvor proteinpulveret er billigst, men jeg spør 'læll.

 

Jeg løp 10:48 på en 3000-meters test her i Forsen for noen dager siden og lurer på om det på 1 måned er mulig å forbedre sin tid ned til 10:10? Eller rettere sagt, om det er realistisk gjennom målrettet trening med god blanding av kondisjon og langkjøring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

28 år og min 14 strake TG. Nekt å gi opp! :p Men ærlig så blir det "verre" for hvert år å dra på TG. Når jeg var 15 sov jeg på bar betonggulvet og våknet opp med hybelkaniner i nesa og var uthvilt av 3 timer søvn per dag. Nå er jeg sulten, kvalm og sliten om jeg sover 6 timer i madrass og underlag på tribunen.

 

Men det er den fordømte feelingen av å være kid igjen som lokker meg der, for etter at jeg startet å studere så har jeg knapt rørt noen games og jeg er og blir en geek rett og slett. Så neste år så får du slenge deg på, med meg og War. :) Jeg har til og med en gedigen påskeegg med smågodt hvert år! Sharing is caring!

 

TG er faktisk det eneste gangen i året hvor jeg har deload uke, selv om det har blitt to-tre økter på treningsentrere der de siste årene.

 

Hehe, egentlig enig, gamer litt innimellom, men tiden strekker desverre ikke til som den gjorde før. Tg var eneste gangen jeg virkelig kunne game fra jeg sto opp til jeg la meg uten å bekymre meg for ting jeg burde ha gjort.

Kanskje jeg får slenge meg på TG neste år ;D

Hadde 6 år på rad hvis jeg ikke husker feil, litt unna din rekord, men dog :p

Endret av discostu
Lenke til kommentar

 

28 år og min 14 strake TG. Nekt å gi opp! :p Men ærlig så blir det "verre" for hvert år å dra på TG. Når jeg var 15 sov jeg på bar betonggulvet og våknet opp med hybelkaniner i nesa og var uthvilt av 3 timer søvn per dag. Nå er jeg sulten, kvalm og sliten om jeg sover 6 timer i madrass og underlag på tribunen.

 

Men det er den fordømte feelingen av å være kid igjen som lokker meg der, for etter at jeg startet å studere så har jeg knapt rørt noen games og jeg er og blir en geek rett og slett. Så neste år så får du slenge deg på, med meg og War. :) Jeg har til og med en gedigen påskeegg med smågodt hvert år! Sharing is caring!

 

TG er faktisk det eneste gangen i året hvor jeg har deload uke, selv om det har blitt to-tre økter på treningsentrere der de siste årene.

 

Hehe, egentlig enig, gamer litt innimellom, men tiden strekker desverre ikke til som den gjorde før. Tg var eneste gangen jeg virkelig kunne game fra jeg sto opp til jeg la meg uten å bekymre meg for ting jeg burde ha gjort.

Kanskje jeg får slenge meg på TG neste år ;D

 

Lenke til kommentar

@AKSE: WORD!

 

Det er balls to the wall eller ingenting, å forske seg frem til styrke har sjeldent fungert.

Ja med mindre man gjør forskninga i et laboratorium da ;)

Volum er jo enklest, hadde fint blitt biff lett med 10kg hadde det ikke finnes bindevev.

Eneste grunnen for at man må øke vektene er det.

Man bygger like mye muskemasse etter hvileuke på 50kg som man gjør i uke 6 på 90kg.

Styrke er noe annet, her blir man absolutt ikke sterkere av å ikke trene tyngre, men kun ha deload i sett og fortsette progresjonen hele tiden.

Endret av War
Lenke til kommentar

Det der fungere kanskje for en nybegynner, men det fungerer absolutt ikke på den måten for en som har løftet en stund. Da er man nødt til å bli sterkere over tid for å kunne bli større, og det blir man ikke av å løfte 60-70% av 1RM.

 

Jeg sier ikke at løfting med lavere belastning ikke har sin plass, det har det absolutt. Men man MÅ løfte tungt hvis man skal komme videre.

Lenke til kommentar

Men løfter du tungt blir bindevevet sterkt og da får man ikke brudt fibrene og da vokser man heller ikke, men ja det får jo en sammenheng for vektene vil øke og øke hele tiden. 10RM går jo opp hele tiden.

 

Hadde jeg løftet 200kg bicepscurl hadde jeg fortsatt begynnt uke 1 på volumprogrammet med 170.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hva om man kombinerer volum med tung løfting?

type benk: 10*70 7*90 (ny pr) 8*80

etterfulgt av 100 reps press pressøvelser/iso øvelser for bryst/tri/skuldre med fokus på teknikk og 10-15 reps per set?

 

så tar man evt en liten deload/friuke når man kjenner man trenger det/sliter med å fortsette å øke for så og prøve sette nye pr'er på baseøvelsene med mindre vekt?.

 

For min del blir jeg deprimert av å kjøre samme økt to ganger.

Endret av Primer4
Lenke til kommentar

Det er den beste måten å kjøre volum på.

De store baseøvelsene egner seg ikke for mer en 5rep uansett og dårlige byggeøvelser.

Kjør de som styrke og hold seg skadefri, og legg volumøvelsene utenom , da med flere repp og egen progresjonskurve.

Kutter da 20% i vektene etter hvileuke og kjører de som et "eget program" , mens baseløftene gjøres enten i samme progresjonskurve, eller en mer styrkerettet utgave med deload i sett og fortsette der man slapp.

 

I teorien blir det da to programmer man kjører samtidig.

Rent volumprogram hvor baseløftene er tatt ut og kjører som SL eller 5x5.

 

Isåfall er vi helt enige, da blir man sterk og stor og ikke "en av delene"

 

Kjøre støtteøvelsene med styrkevri kommer man kort med.

Har man en PT som vet hva man gjør eller er flink selv så finner man de svake leddene i baseøvelsene også og styrker disse med valget av støtteøvelser og vips så har man optmalisert hele pakka.

Oppå dette igjen kan man legge inn myoreps på utvalgte egnede øvelser for å få flere aktiverte reps og vips så får man knapt trent bedre om man passer på den totalte frekvensen og spiser nok ^^

Endret av War
Lenke til kommentar

Nå foretrekker jeg å variere reps opp mot høyrep på både base- og isoøvelser da, mens jeg er enig i at 5 reps er ypperlig for mark og bøy. Fort gjort å gå helt ut av form når man kjører høyrep der.

 

Det som er så fint at selv om man foretrekker forskjellige måter å trene på er det små forskjeller mellom dem og resultatene man får.

Lenke til kommentar

Jepp, at man faktisk trener og spiser nok vil alltid være den største delen.

Nå jobber jeg 10 timer hver dag med treningsprogramering, så litt nerdete får jeg være.

Man har forskjellig økonomi, tid , lyst og mål så store forskjeller vil det alltid være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...