Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg valgte å påpeke en kommentar på facebook sent igår, en "bekjent" la ut en link til en rar side og skrek ut ASPARTAM ER FARLIG, STATEN ER BESTIKKET.

 

Så jeg valgte å legge inn en kommentar; og du verden hele Norges befolkning fra distriktene raste mot meg "Aspartam gav meg hodepine" "Aspartam hindrer barn å vokse!!" <--??!?! Og lignende.

 

Det føles som jeg tittet under en stein bare for å finne dynamitt i pureste form, øynene mine blør nå!

 

Artig du skulle nevne det. På et påskelan nylig hos en privatperson kom pepsi max og aspartam opp, og jeg nevnte at det var mye nye forskning som sa at det ikke var farlig i små\moderate mengder. Hele føkkings lanet gikk imot meg, og sa det var farlig, man fikk kreft, og man fikk sukkersyke. Bevisene? Nei de hadde hørt om historier om folk som havnet på sykehus, venner og andre bekjente. For det kan jo ikke tenkes at ANDRE TING i kostholdet kan ha påvirket helsen deres? Dessuten forkastet de all den nyere forskning, for den var selvsagt gjort av matbransjen og var ikke riktig.

 

De mente heller man burde drikke sukker brus, og de aller fleste satt å drakk på cola, biola og lignende melkeprodukter(som kan være bra, men trener du ikke blir du jo bare feit av så store mengder). Og veldig mange av de var overvektige. I tillegg satt veldig mange med flere kg smågodt og andre sjokolader på hele lanet. Selfølgelig mye bedre. Fantastiske folk men det hatet mot pepsi max forstår jeg ikke.

 

Helvete for en konspirasjon, jeg fikk helt bakover sveis. Pepsi max er visst satan sjøl.

Endret av Everket
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yeh bro, for en sliten volvo 240 på max noen tusen kg er sammenlignbart med et fly på fuckings 400 ganger vekta.

 

Ser for meg i cockpiten: Fy faen i dag akset vi seint ass, sikkert Jørgen Foss og resten av landsforeningen som er på flytur i dag.

 

Med litt mer saklighet, ser man at mer vekt betyr mer utgifter. Trenger ikke å være Sheldon Cooper for å skjønne det

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helvete for en konspirasjon, jeg fifk helt bakover sveis. Pepsi max er visst satan sjøl.

 

Rart hvor det kommer fra, en ting er å angripe all tilgjengelig litteratur som har minimalt med svakheter, som er utredet av en hel armé av en sammensatt ekspertpanel som er ekstremt dyktige i sin ting, men hva baserer man sine egne "anbefalinger" på? Det er og blir anekdotisk.

 

Du som meg var på påskeLAN, bare at jeg var på TG og som hvert år så blir jeg syk (ikke rart når man ikke sover og spiser) og jeg snakket med pappa igår som sa "Det du må gjøre er å ta honning og lage te, da blir du frisk" Da måtte jeg høflig minne han på at jeg tross alt studerte medisin i 2 år, hvor fordypningen nå og framover er innenfor ernæring og jeg sverger! Man kunne høre den maskuline polske barten vibrere og snurre under nesen i raseri, fordi "Det funket jo for han" så hvorfor skulle ikke det "funke for meg?"

 

Jeg er glad i min far, men på noen steder er er vi på kollisjonskurs for å si det sånn; hver gang jeg er hjemme og under middagsbordet nevner "Det er ingen vitenskapelig evidens for å .." så tar barten hans flere spenstige "loops".

Endret av Dukien
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg har lest på nettet nå, øker drivstofforbruket med ca 8% på et 747 når det har passasjerer i forhold til når det er tomt. Det bruker 19 liter drivstoff per 1,6km, og med en drivstoffpris på nesten 18kr per liter blir det garantert noen kroner av det hvis alle passasjerene veier 5-30kg ekstra.

 

 

1,6km = 19L drivstoff

 

1% weight reduction corresponds to around a 0.75% reduction in fuel consumption

 

396.000kg = vekt på 747

 

 

 

Jeg skulle akkurat til å regne på det selv. Jeg tror dog at den største kostnaden er den ekstra plassen en stor person trenger, enten den tar to normale plasser eller flyene må utstyres med bredere seter for å møte overvekten. Men på den andre siden vil flyselskapene skaffe seg unødvendige ekstrakostnader ved å innføre kroppsvekt som en kostnadsdriver på billettene. De blir jo avhengige av å følge opp dette og kontrollere vekten til passasjerene, i tillegg til at folk rett og slett vil begynne å mislike dem. Dette bør økonomene deres vite. De flyselskapene som overlever overvekten, er nok de som lar være å tilby forskjellige priser, men heller endrer kostnadsstandardene sine basert på en litt høyere drivstoffbruk per person. Forskjellen på 20 - 30 kg per person er ikke veldig mye. Man kan jo tross alt allerede ha med seg 20 kg håndbagasje i tillegg til en pc-veske uten spesifisert vekt, uten at man får en høyere eller lavere bllettpris avhengig av omman benytter seg av dette (hos Norwegian, i hvert fall).

 

Yeh bro, for en sliten volvo 240 på max noen tusen kg er sammenlignbart med et fly på fuckings 400 ganger vekta.

 

Ser for meg i cockpiten: Fy faen i dag akset vi seint ass, sikkert Jørgen Foss og resten av landsforeningen som er på flytur i dag.

 

Nå begynte jeg akkurat å flire høyt.

Lenke til kommentar

Yeh bro, for en sliten volvo 240 på max noen tusen kg er sammenlignbart med et fly på fuckings 400 ganger vekta.

Er fort snakk om 10 000-15 000kg om vi sier det er 300ish passasjerer, i tillegg til at jeg tør påstå at vekt er jo en god måte og si bredde på personer på, ta jørgen foss for eksempel, han tar for eksempel minst opp tre seteplasser.

 

Man betaler jo allerede etter kg på bagasje så hvorfor ikke på personer og?, store fly frakter ofte annet gods enn bare passasjerer og de ti tonnene ekstra mennesker folk kunne de ha fylt opp med andre ting. Så mye drivstoff som fly bruker må de i mine øyne effektiviseres så mye som overhodet mulig og da er måling av vekt på passasjerer og håndbagasje etc. ett nødvendig steg i mine øyne.

 

En kar på 300kg som kjører mye, si 40 000km iløpet av ett år vil bruke betraktelig mer drivstoff en ei lita tøtte på 50kg, skal han derfor få drivstoffrabatt på bensertn?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er fort snakk om 10 000-15 000kg om vi sier det er 300ish passasjerer, i tillegg til at jeg tør påstå at vekt er jo en god måte og si bredde på personer på, ta jørgen foss for eksempel, han tar for eksempel minst opp tre seteplasser.

 

Man betaler jo allerede etter kg på bagasje så hvorfor ikke på personer og?, store fly frakter ofte annet gods enn bare passasjerer og de ti tonnene ekstra mennesker folk kunne de ha fylt opp med andre ting. Så mye drivstoff som fly bruker må de i mine øyne effektiviseres så mye som overhodet mulig og da er måling av vekt på passasjerer og håndbagasje etc. ett nødvendig steg i mine øyne.

 

En kar på 300kg som kjører mye, si 40 000km iløpet av ett år vil bruke betraktelig mer drivstoff en ei lita tøtte på 50kg, skal han derfor få drivstoffrabatt på bensertn?

 

Hva med å betale for seteplass da? Altså, Jørgen Foss må da betale 3 flybilletter for å fly den feite ræva si.

 

Nå er jeg ute å flyr en god del, og om det virkelig var så dyrt med litt ekstrakilo etc så hadde de vært MYE strengere på hvor mye håndbaggasjen veier. Man har vel lov til å ha med seg 8kg i håndbaggasjen samt pc-veske. Jeg har vel hatt ca 15kg i weekendbag samt pcveske i tillegg på en 4-5kg - og jeg har aldri blitt tatt for det. Ingen har noensinne sjekket. Har aldri betalt overvekt heller, selv om jeg noen ganger har kommet med endel kilo for mye, og jeg antar at jeg ikke er alene om det - så om de skal slå ned på noe så er vel dette en mye bedre måte å gjøre det på?

 

Altså, hva blir det neste? Skal taxisjåfører ha ei vekt i baksete/forsete på bilen for å veie passasjerene? Tyngre passasjerer så blir det jo tross alt dyrere for taxisjåføren - stakkar.

 

Om han karen på 300kg og hun lille på 50kg kjørte like mye i jobbsammenheng (f.eks postbud eller lignende) - skal då han på 300kg få litt mindre i lønn fordi han koster jo tross alt bedriften mer penger i bensin samt slitasje på bil?

 

Nå forstår jeg at det er et økende problem i USA med folk som trenger både 2 og 3 seter på flyet, men å betale for de ekstra setene må da være mye gunstigere enn at vi høye som allerede har det jævlig på fly skal bli straffet for at vi naturligvis veier mer enn småtrollene også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vel generelt ikke vært så begeistret over folk som er overvektig, for jeg har tenkt at det er jo bare å trene og spise riktig.

Men når jeg ser på meg selv, klarer jeg nesten ikke å gå opp i vekt, så er vel ikke bare bare å endre på vekta vil jeg si.

 

Vil tro det er en del overvektige som virkelig prøver, men ser lite med forandring også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har vel generelt ikke vært så begeistret over folk som er overvektig, for jeg har tenkt at det er jo bare å trene og spise riktig.

Men når jeg ser på meg selv, klarer jeg nesten ikke å gå opp i vekt, så er vel ikke bare bare å endre på vekta vil jeg si.

 

Vil tro det er en del overvektige som virkelig prøver, men ser lite med forandring også.

 

Samme her. Har alltid vært tynn. Syklet ekstremt mye før, og det hjalp meg ikke å gå opp. Men, så satt jeg meg ned og lagde en plan på å gå opp. Så var det å trøkke i seg mat og skrive ned for å spise nok. Og det gikk. Var mange kjipe måltider ved å spise seg stappmett, men det gikk. I ettertid synes jeg det var relativt enkelt så fort jeg gikk inn for det.

 

Men, det gir meg selvfølgelig ikke en grunn til å se ned på mennesker.

 

Noe av det verste jeg ser er overvektige barn. De har faktisk ikke skyld i det helt selv, og de fleste blir mobbet fordi de er som de er. Greit nok at de er sultne og eter mye drit, men det er foreldrenes ansvar å passe på hva barna får i seg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg valgte å påpeke en kommentar på facebook sent igår, en "bekjent" la ut en link til en rar side og skrek ut ASPARTAM ER FARLIG, STATEN ER BESTIKKET.

 

Så jeg valgte å legge inn en kommentar; og du verden hele Norges befolkning fra distriktene raste mot meg "Aspartam gav meg hodepine" "Aspartam hindrer barn å vokse!!" <--??!?! Og lignende.

 

Det føles som jeg tittet under en stein bare for å finne dynamitt i pureste form, øynene mine blør nå!

 

Det var deg ja!

Synes jeg kjente igjen måten å skrive på.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det fornuftig å ligge i repsområdet 3x3 og 3x4 på baseøvelser før det er på tide med en deload? Øker jevnt hver økt og dropper reps etter hvert som det blir tyngre, er nå nede på 3x3 og 3x4 i henholdvis benk og mark og begynner å bli litt usikker på hvor lenge jeg kan ligge i dette repsområdet uten å bli skadet.

Lenke til kommentar

Synes du deloader veldig ofte. Jeg har trent i over et år og har vel bare deloadet en gang. Du skal vel strengt talt ikke deloade før du ikke klarer å løfte vekt du tidligere har klart greit, med mer enn ett forsøk spredd over flere økter.

 

Skader kommer nok mer av feil teknikk og alt for høy overbelastning, det viktigste er uansett å høre på kroppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...