Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://www.thegatesn...T.tsrc=Facebook

 

Dette er ganske interessant. Kjøttbehovet øker, men over tid kan ikke produsenter holde tritt. Etter hvert blir vi gjerne nødt til å spise plantebaserte kjøttetterligninger. Kanskje er det kun de rikeste som vil ha råd til å kjøpe ekte kjøtt.

 

Ja, det var ganske interessant. Lurer på hvordan de scal få like macros, lik smak og lik konsistens på kjøtt og egg med planter, da. Jeg vil jo liksom egentlig kkke gi slipp på biff og kylling..

 

Lenke til kommentar

Jeg husker at det var en diskusjon om kjøtt, sult og andre tilhørende utfordringer i politikkdelen en gang. Jeg sier det samme nå som jeg sa da: Så lenge én amerikaner kan mette ti afrikanere, så spiser jeg kjøttet mitt med god samvittighet. Dessuten er matforsyningen ineffektiv, så det er langt mer å hente der enn å prøv å lage kjøtt av grønnsaker. Det estimeres at vi kaster omtrent halvparten av all mat i Vesten.

Lenke til kommentar

Fra Arnolds AMA på Reddit:

 

"Again, this wasn't something I could change because it wasn't possible, but in an ideal situation I could have had more meat. My family just didn't have enough money. I knew I needed more protein, but it just wasn't a possibility. Until I was 18, I could only get meat once a week, and I drank skim milk powder with yeast and eggs. It was a horrible drink. In an ideal world, I would have had at least three meals a day with meat.

The year I spent in the army and had meat every day, I gained 25 pounds."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var ganske interessant. Lurer på hvordan de scal få like macros, lik smak og lik konsistens på kjøtt og egg med planter, da. Jeg vil jo liksom egentlig kkke gi slipp på biff og kylling..

 

Du finner massevis av "kjøtterstatninger" nå til dags med nesten dønn likt næringsinnhold. Smaken på mye av det, særlig kyllingimitasjoner, er skremmende lik. De begynner å finne ting som også er veldig likt egg, og "de" i denne sammenhengen er små foretak uten masse penger. Om noen av matgigantene begynte å eksperimentere skikkelig, tviler jeg på at det hadde tatt lang tid for dem å komme opp med mye som kunne lurt mange.

 

Zarac: Matforsyningen er ineffektiv fordi det store flertall velger å filtrere næringsstoffene sine gjennom svært ineffektive maskiner kalt "dyr". Det brukes mer kalorier på dette enn vi kaster, langt, langt mer.

Lenke til kommentar

]Evt drepe det selv ;) Våpen løser mange slags problemer :mrgreen:

http://www.thegatesn...T.tsrc=FacebookEvt drepe det selv ;) Våpen løser mange slags problemer :mrgreen:

 

Dette er ganske interessant. Kjøttbehovet øker, men over tid kan ikke produsenter holde tritt. Etter hvert blir vi gjerne nødt til å spise plantebaserte kjøttetterligninger. Kanskje er det kun de rikeste som vil ha råd til å kjøpe ekte kjøtt.

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Så er jo verden allerede ganske overbefolket også, men der det er størst befolkningsvekst er det vel også dårligst levevilkår. Så i virkeligheten trenger man nok ikke produsere kjøtt til 9 milliarder mennesker. Siden Norge er såpass velstående som vi er kommer vi i teorien ikke til å merke så mye av det. Ja, det kan bli litt dyrere, men det har vi uansett råd til. Vi bruker allerede prosentmessig minst på mat i Europa, så no prob.

 

Om noe synes jeg det at konsumet for så billig kjøtt som mulig er så stort som det er, er mer forstyrrende.

Lenke til kommentar

Industrielt landbruk er grunnen til at verden ikke har nok kjøtt snart. Det er en ineffektiv og destruerende måte og skaffe mat på.

Økologisk landbruk er løsninga. Se Paul CHEK på youtube og sjekk kildene hans. De er ganske godt forankra i vitenskap.

Se også Polyface farms.

 

Jeg hater Nestle, Monsanto o.s.v. for måten de opptrer på, det er allerede i Norge så GTFO...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skriver fra mobiltelefon og er elendig på å fatte meg i korthet så jeg kan virke enkel i denne diskusjomen. Det er en spennende diskusjon som fortjener en egen tråd UTEN de idiotene som deltar i politikktrådene ellers...

 

 

 

Doof, kjører du i venstrefila, eller?

Viktig med flere valgmuligheter :p
Lenke til kommentar

Kortreist viltkjøtt kan muligens være bærekraftig og vi bør fokusere mer på lokal tilhørighet, da dette er et potensiale som enda ikke har blitt gjort nytte av, rett og slett fordi det "ikke er den mest effektive form å tjene penger på"

 

Ellers er jeg enig med herr Doffen, "hat" er et sterkt ord men jeg har virkelig ikke sansen for Nestlé og lignende policy.

Lenke til kommentar

Industrielt landbruk er grunnen til at verden ikke har nok kjøtt snart. Det er en ineffektiv og destruerende måte og skaffe mat på.

Økologisk landbruk er løsninga. Se Paul CHEK på youtube og sjekk kildene hans. De er ganske godt forankra i vitenskap.

Se også Polyface farms.

 

Jeg hater Nestle, Monsanto o.s.v. for måten de opptrer på, det er allerede i Norge så GTFO...

Hvordan skal mindre effektivt jordbruk være en bedre global løsning? :huh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan skal mindre effektivt jordbruk være en bedre global løsning? :huh:

ikke mindre effektivt. Les hva jeg skriver ;)

Industrielt landbruk krever mer areal enn et tradisjonelt landbruk.

Kina... Her har hver gård en produksjonsrateforhold til usa på 1:14!!!!!

 

På 50tallet hadde man samme utbytte av jordbruket i usa som man nå må på med 9 ganger så mye areal enn da.

 

Levealder... Man lever kortere enn før...

Påstanden er korrekt fordi! Det er bevisst brukt en annen målemetode enn den som ble brukt for å måle relativ levealder før.

Det er tatt hensyn til sykdom på forakjellige måter o.s.v

 

 

Lenke til kommentar

Jeg bringer inn levealder forsi det er direkte relatert til kosthold.

Jorda som et industrielt la dbruk anvender er totalt blottet for nøringsstoffer som mineraler, vitaminer etc.

Gjødsel dreper eksempelvis prosessetive organismer som vender planterester til næringsrik jord.

Lenke til kommentar

ikke mindre effektivt. Les hva jeg skriver ;)

Industrielt landbruk krever mer areal enn et tradisjonelt landbruk.

Kina... Her har hver gård en produksjonsrateforhold til usa på 1:14!!!!!

 

På 50tallet hadde man samme utbytte av jordbruket i usa som man nå må på med 9 ganger så mye areal enn da.

 

Levealder... Man lever kortere enn før...

Påstanden er korrekt fordi! Det er bevisst brukt en annen målemetode enn den som ble brukt for å måle relativ levealder før.

Det er tatt hensyn til sykdom på forakjellige måter o.s.v

Jeg leser hva du skriver, og forbinder ikke akkurat økologisk jordbruk med effektivitet... Heller det motsatte, at effektivitet (som er prio nr. 1 ved konvensjonelt jordbruk) kommer i andre rekke bak at ting skal være "naturlig" osv.

 

Og kortere levealder er jo BRA for samfunnet mtp. matproduksjon?

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

 

Jeg leser hva du skriver, og forbinder ikke akkurat økologisk jordbruk med effektivitet... Heller det motsatte, at effektivitet (som er prio nr. 1 ved konvensjonelt jordbruk) kommer i andre rekke bak at ting skal være "naturlig" osv.

 

Og kortere levealder er jo BRA for samfunnet mtp. matproduksjon?

Jeg skriver fra mobil og det er vanskelig :p

 

Industrielt landbruk krever mer arwal enn konvensjonelt landbruk samt at næringsverdiene i den produserte maten er laaaaaangt lavere og overlevelsesraten til produktene er lavere enn i et konvensjonelt landbruk.

 

Forøvrig er lavere levealder kun bra om andre dør enn en selv :mrgreen:

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...