Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hva er nevromuskulær kontroll? At man har god mind-muscle connection?

Du kan vel egentlig tenke på det slik, ja. Overdreven svai i korsrygg tyder på svak mage+sete som vil si at man kanskje ikke har god "kontakt" med de musklene under øvelser. Og med "god kontakt" menes god nevromuskulær kontroll. Det går altså under teknikk. Og blir ofte bedre og bedre jo mer man gjør øvelsen korrekt.

Litt derfor man kan øke i øvelser uten å bli mye sterkere/større. Kanskje derfor man henter seg fortere inn etter skader og lignende også? Litt på ustø grunn med det siste her, men tror det skal være noe i det.

 

Google "tuna mercury".

Det er ikke bare veganpropaganda, det er noe man faktisk bør tenke på, særlig om man skal spise så mye som folk snakker om.

Det er vel ganske store doser tunfisk en skal spise av den som selges i norske butikker. Rå/"ordentlig" tunfisk har et langt høyere innhold.

 

Markløft gikk helt problemfritt i dag og det var ikke der det gjorde mest vondt før påska heller. Kjente det en 2-3 treninger før påskeferier og tenkte det var pga. jeg nærmet meg maks i mange øvelser etter å ha trent siden jul, men kjente det altså i dag igjen etter nesten to uker fri.

Oppvarming består av 2 km roing og begynner på lette vekter i øvelser der jeg kan dette f.eks. markløft: bare stang, 80x8 før 100 5x5. Det skal sies at jeg har noen oppvarming på hang-ups da jeg går rett på her, det hadde vært lettere hvis jeg tok nedtrekk, men det er uansett ett stykke fra maks belatsning når jeg greier tre set a åtte reps.

Det er når jeg er nesten nede eller akkurat har startet veien opp jeg merker smertene mest.

http://www.youtube.com/watch?v=INBojaQABqY

Består du denne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

This, samt at norsk mat er mat for å mette og gi næring så om man er ute etter noe virkelig godt så må man på restaurant av sydlig karakter.

 

Har dere noen gang spist biff i Belgia? Heeeeelt annen opplevelse...

Man får kjøpt mat som smaker litt mer i Norge/norske butikker og.. Men da må man nok ikke kjøpe "billigprodukter" og forvente megasmak/premium kvalitet. Man for som regel det man betaler for.

Lenke til kommentar

Man får kjøpt mat som smaker litt mer i Norge/norske butikker og.. Men da må man nok ikke kjøpe "billigprodukter" og forvente megasmak/premium kvalitet. Man for som regel det man betaler for.

Jeg er med på den, men det er som du sier at den smaker mer. Men ikke mer enn det... :(
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg holder til i Oslo, og her er det mye å velge mellom både på frukt&grønt fronten, og kjøtt/fisk etc bare man vet hvor man skal/kan handle. Nå er ikke jeg en veeldig feinschmeker på mat (på godt og vondt), men må også si meg enig at det er mye mat her i landet som er nokså/ganske smakløst.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg holder til i Oslo, og her er det mye å velge mellom både på frukt&grønt fronten, og kjøtt/fisk etc bare man vet hvor man skal/kan handle. Nå er ikke jeg en veeldig feinschmeker på mat (på godt og vondt), men må også si meg enig at det er mye mat her i landet som er nokså/ganske smakløst.

Tromsø, skal man kjøpe mat her er det eneste alternativet en landhandel på Kvaløya med eget slakteri og direkte tilknytning til et fiskemottak.

 

Vi er på seljakt for tida og jeg kan melde at ung steinkobbe smaker avsindig godt, sammen med selvlaget peppersaus og råstekte poteter så blir det faktisk et godt måltid. Fisken her oppe kan man jo kalle fersk, i motsetning til det man finner i eksempelvis Oslo :p

Lenke til kommentar

Vi er på seljakt for tida og jeg kan melde at ung steinkobbe smaker avsindig godt, sammen med selvlaget peppersaus og råstekte poteter så blir det faktisk et godt måltid. Fisken her oppe kan man jo kalle fersk, i motsetning til det man finner i eksempelvis Oslo :p

Vil nå si ut ifra erfaring at selv frossen torsk fra nord er bedre på smak enn den fra sørnorge uansett ferskhetsgrad.

Lenke til kommentar

Om man ikke får vekk ABSOLUTT alt fettet blir det transmak.

Jeg har tilgode å smake hjort, jeg mener forøvrig å ha lest/hørt en plass at det er det beste kjøttet sånn rent helsemessig også... :hmm:

 

Det er vel cardiobrah reinen de skryter av i den sammenheng, mulig det samme gjelder hjort. Synd det er så latterlig dyrt å kjøpe reinkjøtt i butikk.

Lenke til kommentar

Hjortekjøtt er godt ja. Han jeg jaktet sel med hadde gjort det en del før, skulle tro han kunne det. Kan ha vært uheldig med kjøttet vi fikk da.

Nå har jeg aldri jaktet sel, men noe som er alfa-omega innenfor slakting generelt er hygiene. Man må blant annet alltid være ren på hånden som er inni dyret, kniven burde også vaskes. Dyret må også slaktes så fort som mulig, og dersom det er skutt i magesekken så må man vaske dyret innvendig. Deretter kommer all "tilbereding" av viltkjøttet.

 

http://hjortevilt.no...jottbehandling/

 

hvordan begynte du med jakt?

synes det høres interresant ut

Jeg har vært med faren min på jakt siden jeg var 6 år gammel. Man skal tidlig krøkes, sies det. :)

 

Generelt så vil jeg tro at viltkjøtt er noe av det beste man kan spise. Det har kanskje ikke like mye protein som kylling, jeg tror det ligger på rundt 22g per 100g. Det er derimot omtrent like magert som kylling. Hjemme så har vi en kvote på 4 dyr, som i bunn og grunn betyr kanskje 300 kilo med kjøtt årlig. Ja, vi spiser mye hjortekjøtt. :p

Personlig så synes jeg hjort smaker bedre enn elg og rein.

 

Kan lese mer her, dersom dere er interessert:

http://www.bramat.no...og-naeringsrikt

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Kunne tenkt meg å jakte på elgen gang, liker elgkjøtt. må man ikke ta en jegerprøve ellerno? hva går det ut på?

 

okei det var egentlig ganske ett å google seg frem til

Regner med du har forstått det når du søkte. Du må ta jegerprøven, og så må du ta en skyteprøve hvert år dersom du skal jakte storvilt. Ikke nok med at det er spennende, men det er også god trening. Selv så går jeg kanskje på fjellet i gjennomsnitt 1 gange hver helg, i kanskje 3-4 mnd.

Bare send en PM dersom du lurer på noe praktisk om jakt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...