Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Ingen vits i å legge på seg 50/50 fett /masse.

200kcal i pluss er nok overskudd.

 

Men vier man 60 kg så er ikke bulete muskeler et problem.

 

Jeg trener bare styrke pga jeg er redd for å bli for stor.

Det er nok ikke så lett.

 

Som nybegynner er det nok å trene et helkroppsprogram 3x uka på kcal-overskudd + teknikktrening med 20-30kg på mark samtidig.

 

Fremgangen er like stor for en nybegynner, og det lønner seg å ha noe grunnstyrke før man begynner med baseøvelser. De fleste steder må man opp i 60kg for å få rett høyde på stanga i for eks mark.

 

 

Edit:

Ser man på det nyeste innen proteinforsking nå så ligger alt på 1,6 / 1,7 ish om man tar for seg alle og lager gjennomsnitt.

Mer fører til hemming og er faktisk negativt, ikke hver dag anbefalingene går ned noe som gjør det billigere for oss forbrukere.

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men - hvorfor ønsker du ikke å bli større og tyngre?

 

Okei, takk for svaret.

 

Det har jeg ikke sagt. Jeg sa "Målet er styrke uten at musklene buler ut overallt. Man bygger jo muskler uansett, men bare muskler uten styrke hadde jeg ikke likt. Økt vekt gjør ikke noe, men hellst ikke ned i vekt da jeg bare veier 67kg."

 

Jeg skriver økt vekt ikke gjør noe, så jeg vil bli større og tyngre, men ikke gå ned i vekt.

Målet er styrke i musklene, og ikke muskler uten styrke, Så går man automatisk opp i vekt, som er fint, siden jeg er ganske lett. Så jeg ville ikke bli lettere.

Lenke til kommentar
Slapp av, bulende muskler tar åresvis med målrettet og beinhard jobbing så det er ikke noe du får med mindre du virkelig vil. :) 67kg var ikke mye å skryte av uansett hvor lav du måtte være så vektoppgang og økt styrke/muskelmasse er nok et veldig riktig mål for deg. Og med tre dager til rådighet i uken ville jeg tittet på starting strength f.eks. En til artikkel om samme program her. SL5x5 som nevnt over her også et bra valg. Kostholdet er selvsagt viktig iforhold til hvilke resultater du vil få, kort sagt så må du ha i deg nok kalorier og nok proteiner. Et par liter helmelk om dagen i tillegg til ditt vanlige kosthold er sannsynligvis alt du trenger.

 

Takk for svaret.

 

Tror du det er greit for meg, altså at jeg ikke ødelegger kroppen ved å trene slik? Jeg er 16 år, så er det smart da? Om ja tar jeg gjerne i bruk metoden du sendte meg :)

Lenke til kommentar

Takk for svaret.

 

Tror du det er greit for meg, altså at jeg ikke ødelegger kroppen ved å trene slik? Jeg er 16 år, så er det smart da? Om ja tar jeg gjerne i bruk metoden du sendte meg :)

Nei du vil absolutt ikke ødelegge kroppen, heller det motsatte! Men at du lærer deg korrekt teknikken i øvelsene er selvsagt viktig for å unngå skader. (Det gjelder jo forsåvidt all form for trening) Så ha tålmodighet til å starte med lave vekter og fokusere på god teknikk.

 

16 år er en fin alder å starte trene på det, skulle ønske noen hadde gitt meg samme tipsene når jeg var på din alder ;)

Endret av phax
Lenke til kommentar
Dersom du spiser nok, ca 2,5g protein/kg fettfri kroppsvekt, og 500kcal i overskudd hver dag, så skal SL5x5 gå helt fint å gjennomføre. Der går du f.eks fra 20kg i bøy til 130kg på 12 uker. (Iallfall var mitt program sånn da jeg kjørte det sist). Men - hvorfor ønsker du ikke å bli større og tyngre?

110 kg opp på 12 veker? :huh:

Lenke til kommentar

Absolutt går det i praksis, skal ikke påstå at ALLE klarer det 100% av tiden, men vil ikke si det er sjeldent heller

 

edit: Selv om programmet begynner med bare stanga, er det veldig få som ikke kan løfte med et par plater på, selv om de aldri har trent bøy før, så det blir jo ikke 90kg ren styrkeøkning

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Dersom du spiser nok, ca 2,5g protein/kg fettfri kroppsvekt, og 500kcal i overskudd hver dag, så skal SL5x5 gå helt fint å gjennomføre.

Har du noe konkret som underbygger det at man skal ha så mye som 2,5g protein/kg fettfri kroppsvekt?

For en person på 60kg holder det laaaaaaaangt på vei med 100gram proteiner om dagen.

Lenke til kommentar

Doffen spør om reelle kilder ikke artikler til personer uten relavent utdannelse innenfor medievitenskap hvor vedkommende tolker forskning subjektivt som dette hvor han ser på studier som andre stiller store spørsmåltegn til, det er absolutt ingen holdepunkter innenfor vitenskap og vi har gode biologiske markører for dette som selvsagt blir kritisert av fitnessbloggen som utrolig nok mener at dette ikke godt nok, ifølge det du linker til så har han funnet ut noe som en hel verden innenfor molekylærbiologi ikke har funnet ut ; vi har vist i evigheter at mellom 1,6 -1,8 g/kg så ser man utskillelsen av nitrogen i urin og jeg har linket til metaanalyser her en dusin ganger med diagrammer. Opp til 2g/kg for unge utøvere under vekst ser ut til å være absolutt maks. Dette har vi målt på oss selv og andre prøvekaniner her på Ullevaal igjen og igjen.

Endret av Dukien
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...