Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om planken fungerer hypertrofisk? Eller er øvelser som pallof og cable crunches bedre i den sammenhengen?

 

Jeg kjører cable crunches etterfulgt av planke hvor jeg strammer magen det jeg er god for mens jeg står der, og da verker det godt i magen etterpå. Hvor effektivt det er skal jeg ikke spekulere i.

Lenke til kommentar

Non-responders , men det er pga de har fulle lager ifra før, og dermen har effekten...

Liten , men viktig forskjell.

Det er kreatin i kjøtt og bær.

 

Jeg regner med at jeg er blant de 30%, for jeg går ikke opp i vekt eller blir merkbart sterkere med kreatin. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle fyllt opp lagrene mine, for jeg spiser ikke så mye kjøtt og bær. Så vidt jeg har lest i tråden er det 5 g kreatin per kg kjøtt.

Lenke til kommentar

Non-responders , men det er pga de har fulle lager ifra før, og dermen har effekten...

Liten , men viktig forskjell.

Det er kreatin i kjøtt og bær.

Da foreslår jeg at du kontakter OT med en eneste gang da studiene er gjort med personer som ikke har fulle kreatinlagre som er målt via biopsi, videre ja f.eks kjøtt inneholder kreatin da kjøtt er muskler og det naturligvis nok bør inneholde det i tillegg betyr kreatin "kjøtt" på gresk.

Man vet for øvrig ikke hvorfor 3/10 statistisk ikke responderer på tilskuddet konta 7/10 som gjør det.

Kreatin-P dannes via glykolyse; med andre ord spis en brødskive ---> ATP --> glykolyse --> overskudd --> kreatinfosfat. Men for knallharde veganere så har dem absolutt noe å hente fra dette tilskuddet da grønnsaker naturlig nok inneholder dette i svært liten grad.

 

Verre enn det er det ikke, og grunnen til at kreatin-P i form av tilskudd har en effekt er uklart da mekanismene bak dette er ikke helt forstått, mest sannsynlig har dette en effekt i en form av osmolaritet.

 

Edit: For moro skyld så er det verdt å nevne at det er en del spennende hypoteser angående stiv muskulatur da man har sett de siste årene at når man tilfører laktat til en muskel så har det ikke bare en beskyttende effekt men det gir faktisk økt effekt til muskel, hva som gjør muskler stive skjer samtidig med økt mengde melkesyre men er altså ikke den som er synderen, og den mest aktuelle hypotesen per dags dato ser ut til å være organisk fosfat-avfall aka kreatinin. :)

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Finnes det noen oversikt over effekten av for høyt inntak av ulike stoffer? Det er jo for eksempel forskjell på alvorligheten av for mye kreatin og for mye jern. Hva med vitaminer? Mineraler? Andre ting? Finnes det noen lenker eller en slags liste? :)

Ja, helsedirektoratet har oversikt over daglig ADI, har dette også foran meg i heftet så skal se om jeg finner det online for deg nå:

 

Edit: Linken kom ikke med:

http://helsekostoppl...r-og-mineraler/

 

Her kan du se en oversikt over alle mikronæringstoffene, daglige anbefalinger og akseptabelt daglig inntak, dvs maks dose/respons som ikke er kjent for å gi bivirkninger over tid.

 

Edit2: Tar med en oversikt over hva som gjelder i kosttilskudd i tilfelle du skulle lure på dette i tillegg(gjelder her i Norge)Husk dette er utelukkende kosttilskudd som gjelder under her og for de referansene som ikke har noen verdier for "min" så betyr det bare at det er satt en øvre grense (fra 0 > )

 

F.eks vitaminC utskillelsen er lineært med opptaket og det betyr at vannvittige store doser er ikke toksisk da vitaminet skilles ut i urinen, i kostilskudd dog har Norge en maksdose på 200mg som er lovlig, Sverige tror jeg har 1gram uten å være sikker?

Vitaminer Min pr. anbefalt døgndose - maks pr. anbefalt døgndose

Vitamin A (μg RE) 200 - 1500

Vitamin D (μg) 1 - 10

Vitamin E (mg α-TE) 3 - 30

Vitamin K (μg) 25 - 200

Tiamin (mg) 0,3 - 2,4

Riboflavin (mg) 0,4 - 2,8

Niacin (mg NE) 4 - 32

Folsyre (μg) 25 - 200

Vitamin B6 (mg) 0,5 - 4,2

Pantotensyre (mg) 2 - 15

Vitamin B12 (μg) 1 - 9

Biotin (μg) 25 - 225

Vitamin C (mg) 15 - 200

Mineraler

Kalsium (mg) 200 - 1500

Fosfor (mg) 200 - 1500

Magnesium (mg) 75 - 600

Jern (mg) 5 - 27

Kopper (mg) 0,5 - 4

Jod (μg) 40 - 225

Sink (mg) 4 - 25

Mangan (mg) 0,5 - 5

Selen (μg) 10 - 100

Krom (μg) 7 - 125

Molybden (μg) 45 - 250

Natrium (mg) - 500

Kalium (mg) 200 - 1000

Fluorid (mg) 0,1 - 0,5

Klorid (mg) 750-

Bor (mg) 1

Silisium (mg) 400-

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vi har snakket om her for en liten tid tilbake; kreatin er et såpass billig tilskudd og placebo er så vannvittig sterkt at jeg klarer ikke å understreke hvor sterkt det er, eller jo det kan jeg - ved den første linken jeg gav på forrige side hvor det viser diagram over studien hvor placebo ble gitt til den ene gruppen og kreatin til den andre og jammen meg rapporterte de som fikk placebo at dem hadde en fått effekt når det kom til økt styrke og muskelmasse, og det fikk de også i en liten grad selv om man kan diskutere andre co-founding faktorer her.

 

Det er såpass billig så jeg sier kjør på.

Lenke til kommentar

Som vi har snakket om her for en liten tid tilbake; kreatin er et såpass billig tilskudd og placebo er så vannvittig sterkt at jeg klarer ikke å understreke hvor sterkt det er, eller jo det kan jeg - ved den første linken jeg gav på forrige side hvor det viser diagram over studien hvor placebo ble gitt til den ene gruppen og kreatin til den andre og jammen meg rapporterte de som fikk placebo at dem hadde en fått effekt når det kom til økt styrke og muskelmasse, og det fikk de også i en liten grad selv om man kan diskutere andre co-founding faktorer her.

 

Det er såpass billig så jeg sier kjør på.

Er dette testa over tid? Kan placeboeffekten gå nedover jo lengre ein har brukt Kreatin?

Kroppen kan vere flinkt til å overbevise seg sjølv om at den er sterkare av eit nytt tilskot, men vil den halde det ved like over tid?

 

Det er kanskje vanskeleg å teste, men eg ser ein del studiar der utrente får prøve sånn og sånn, som gjev resultat. Med det utgangspunktet gjev det meste resultat. Personar som aldri har brukt eit pre-wo-tilskot får det i nokre veker og resultat blir registrert. Kva skjer etter studien er ferdig?

Lenke til kommentar

 

Ja, helsedirektoratet har oversikt over daglig ADI, har dette også foran meg i heftet så skal se om jeg finner det online for deg nå:

 

Edit: Linken kom ikke med:

http://helsekostoppl...r-og-mineraler/

 

Her kan du se en oversikt over alle mikronæringstoffene, daglige anbefalinger og akseptabelt daglig inntak, dvs maks dose/respons som ikke er kjent for å gi bivirkninger over tid.

 

Edit2: Tar med en oversikt over hva som gjelder i kosttilskudd i tilfelle du skulle lure på dette i tillegg(gjelder her i Norge)Husk dette er utelukkende kosttilskudd som gjelder under her og for de referansene som ikke har noen verdier for "min" så betyr det bare at det er satt en øvre grense (fra 0 > )

 

F.eks vitaminC utskillelsen er lineært med opptaket og det betyr at vannvittige store doser er ikke toksisk da vitaminet skilles ut i urinen, i kostilskudd dog har Norge en maksdose på 200mg som er lovlig, Sverige tror jeg har 1gram uten å være sikker?

 

Tusen takk! Jeg lurer også på det du sa om C-vitamin for de andre stoffene, hvilke stoffer man faktisk må passe seg for og hvilke man bare tisser ut eller på annen måte blir kvitt. :)
Lenke til kommentar

Tusen takk! Jeg lurer også på det du sa om C-vitamin for de andre stoffene, hvilke stoffer man faktisk må passe seg for og hvilke man bare tisser ut eller på annen måte blir kvitt. :)

Fettløselige vitaminer ((vit A,E,D,K) har en høyere toksisk effekt enn vannløselige( B,C) vitaminer, enkelte B-vitaminer som f.ks B6 inngår i fett-metabolismen og kan ved klinisk bruk f.eks senke fettdepodene etc, B6 blir for øvrig syntensiert fra proteiner. Andre mineraler som er toxisk med store mengder kan være jern mens andre min/sporstoffer er ikke, tror jeg også bare linker deg oversikten fra legemiddelhåndboken som for øvrig får meg til å lure på hvorfor vi blir tvunget til å kjøpe alle disse dyre bøkene når alt er på nett for tiden: Anyway : http://legemiddelhandboka.no/Legemidler/83810
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...