Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Men nå har jeg påpeket dette igjen og igjen og dette har vi vist i "evigheter" siden sent 90-tallet, det som har vært usikkert fram til nå nylig derimot var dose/respons hvor Olympiatoppen og annet forskning viste 10 gram fra forgrenede AS, dette ble da etter en forbereding av teknikk oppjustert nå de siste årene til ca. 20-25 gram fra forgrenende AS for maksimal proteinsyntese når nærmeste kilde til AS var endogent kroppsprotein; med andre ord etter en hard treningsøkt og xx tid etter forrige måltid.

 

Ingen nybegynner gjør ting riktig, er det som definerer en nybegynner, så har vi trenings gutta som tror dem er erfarne, det tok meg 6 år å faktisk forstå min egen kropp og sammenhengen om hvordan man faktisk gjør trening riktig for både innsats, spesifitet for treningen, gjennomføring og så videre.

 

Og der fikk jeg en aha opplevelse via Espen når vi hadde modulen "idrettsernæring - fysisk aktivitet og helse" Tro det eller ei men en ernæringsfysiolog må igjennom treningslære så vi var på treningsentre og lærte oss teknikk innenfor baseøvelser, styrketrening etc, til tross for at jeg hadde treningslære på idrettvitenskap HIT så ble jeg rett og slett ydmyk over hva denne fyren kunne og hva jeg trodde kunne/ikke kunne. Etter det har jeg innsett at jo mer jeg lærer om dette feltet jo mindre ser jeg at jeg faktisk kan.

 

Men jeg anbefaler alle her å ta en titt på OT retningslinjer innenfor trening for styrke og økt muskelvekst fordi etter jeg la om til programmet som OT egne utøver kjører så eksploderte jeg i alle øvelser, men igjen - nå ble vi undervist av kanskje den aller beste i Norge innenfor dette feltet:

 

http://www.nih.no/om...-de-beste-best/

(Biografen hans er nederst på siden - fagansvarlig for idrett på Olympiatoppen)

Sa

 

Skal jeg være helt ærlig har jeg ikke lest innleggene dine grundig med mindre jeg har hatt litt god tid, for mange av de har vært litt for kompliserte til at jeg orker lese på jobb. Men jeg skal ta å se litt på det, dette burde jeg kunne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg være helt ærlig har jeg ikke lest innleggene dine grundig med mindre jeg har hatt litt god tid, for mange av de har vært litt for kompliserte til at jeg orker lese på jobb. Men jeg skal ta å se litt på det, dette burde jeg kunne.

Fair enough, men da er det mye lettere å gi deg/andre link for hva retningslinjene innenfor kosthold og styrketrening er via forskning, jeg kjører dette opplegget selv og er selvsagt Espen(mastergrad idrettfysiolog) og Ine(mastergrad idrettsernæring) som har laget. Begge to er kanskje de to beste foreleserne jeg har hatt noengang i mitt liv innenfor sitt felt.

 

Dette uthever jeg fordi dette her er jeg sikker på alle her kan lære av innenfor ernæring og treningslære :

Ernæringsanbefalinger og bakgrunn for anbefalinger innenfor forskning.

http://www.olympiato...media3302.media

 

Treningslære/teknikk/styrkeprogrammer og bakgrunn for anbefalinger innenfor forskning

 

www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/ernaring/Fagstoff/media3811.media

 

Edit: (Det skal nevnes at det står ca. 10g AS fra essensielle kilder men dette har blitt oppjustert til 20-25g, videre står det noe konservativt når det kommer til matkilder men det er rett og slett eksempler som er målrettet for å gjøre det enklest mulig)

 

Slenger opp noen gamle notat-slides fra gamle forelesninger da jeg ikke fant de slidene på nett :

Ergogene stoffer med dokumentert effekt (Burke 2003, Maughan 2004)

• Koffein

• Kreatin

• Bikarbonat

• Glycerol

Den som er mest aktuelt for målgruppen her på diskusjon er selvsagt kreatin så jeg utdyper videre :

• Kreatinsupplementering øker mengde kreatin og kreatinfosfat

i muskel, gir dermed økt kraftutvikling (Harris 1992)

• Kreatin øker prestasjon i øvelser med maksimal

intensitet og varighet under ett minutt (Burke 2003)

Muskelbiopsie studier viser at 30% av brukere ikke får

økt kreatinnivå i muskel og ingen effekt (Greenhaff 2000)

• Kreatin gir som regel vektøkning på >1 kg (Hultman 1996)

• Kortvarig kreatinbruk i anbefalte doser medfører sannsynligvis

ingen helserisiko, men langtidseffekt er ukjent

• Flere kreatintilskudd er klassifisert som høy risiko

preparater for innhold av forbudte stoffer

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å finne et KONKRET treningsprogram for å få bort flesk? Har fått mage, sideflesk og tits (er gutt :D) de siste par årene. Er 20 år og 185cm, veier 87 kg nå. Hadde flatmage og atletisk kropp for bare 2-3 år siden men nå som jeg er blitt fullvoksen og noe lat har jeg fått fæle former og vokst ifra alle buksene mine. Kan noen hjelpe meg med et treningsprogram eller link til en artikkel eller noe, er vanskelig med treningsstudio der jeg bor nå, men har tilgang på fine turmuligheter og noen løsvekter. Er villig til å trene hver dag om så, tid er ikke et problem.

 

edit: Kan legge til at jeg har fått tips fra mange før, men starter aldri med noe fordi det ikke er konkret nok eller blir for vanskelige beskrivelser osv. Kom gjerne med middagstips og hva jeg kan spise mellom måltider

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar

Ikke like mye shrug heller. :)

Løfter du olympisk?

 

Har aldri vært innom et treningssted hvor det ikke har blitt uglesett. Liker å ta powercleans og c&j om det er få på studio. Snatch har jeg knapt prøvd. Trener du oly?

 

Noen som kan hjelpe meg med å finne et KONKRET treningsprogram for å få bort flesk? Har fått mage, sideflesk og tits (er gutt :D) de siste par årene. Er 20 år og 185cm, veier 87 kg nå. Hadde flatmage og atletisk kropp for bare 2-3 år siden men nå som jeg er blitt fullvoksen og noe lat har jeg fått fæle former og vokst ifra alle buksene mine. Kan noen hjelpe meg med et treningsprogram eller link til en artikkel eller noe, er vanskelig med treningsstudio der jeg bor nå, men har tilgang på fine turmuligheter og noen løsvekter. Er villig til å trene hver dag om så, tid er ikke et problem.

 

Skaff deg et par bokser :D

 

https://www.youtube.com/watch?v=S_cSa9OgVGs

 

Er bare til å le av de som kommenterer treningsmetodene til en olympisk mester i bryting.

Endret av 1814_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å finne et KONKRET treningsprogram for å få bort flesk? Har fått mage, sideflesk og tits (er gutt :D) de siste par årene. Er 20 år og 185cm, veier 87 kg nå. Hadde flatmage og atletisk kropp for bare 2-3 år siden men nå som jeg er blitt fullvoksen og noe lat har jeg fått fæle former og vokst ifra alle buksene mine. Kan noen hjelpe meg med et treningsprogram eller link til en artikkel eller noe, er vanskelig med treningsstudio der jeg bor nå, men har tilgang på fine turmuligheter og noen løsvekter. Er villig til å trene hver dag om så, tid er ikke et problem.

 

edit: Kan legge til at jeg har fått tips fra mange før, men starter aldri med noe fordi det ikke er konkret nok eller blir for vanskelige beskrivelser osv. Kom gjerne med middagstips og hva jeg kan spise mellom måltider

Dette kan synes rart av meg å poste dette, men: http://iwantsixpackabs.com/

 

Det var det første programmet jeg testa. Jeg fulgte det slavisk og hadde mildt sagt oppsiktsvekkende resultater. Jeg gikk fra feit på 68kg til RIPPED 64kg (jeg er lav, 165cm) med det programmet.

Noe må vel tilskrives nybegynners eksponensielle progresjon, men det funker ihvertfall.

 

Man betaler for dette, men det er ikke rare greiene man betaler. Pass bare på å ikke kjøp alt annet han vil selge... :p

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med å finne et KONKRET treningsprogram for å få bort flesk? Har fått mage, sideflesk og tits (er gutt :D) de siste par årene. Er 20 år og 185cm, veier 87 kg nå. Hadde flatmage og atletisk kropp for bare 2-3 år siden men nå som jeg er blitt fullvoksen og noe lat har jeg fått fæle former og vokst ifra alle buksene mine. Kan noen hjelpe meg med et treningsprogram eller link til en artikkel eller noe, er vanskelig med treningsstudio der jeg bor nå, men har tilgang på fine turmuligheter og noen løsvekter. Er villig til å trene hver dag om så, tid er ikke et problem.

 

edit: Kan legge til at jeg har fått tips fra mange før, men starter aldri med noe fordi det ikke er konkret nok eller blir for vanskelige beskrivelser osv. Kom gjerne med middagstips og hva jeg kan spise mellom måltider

Det er kostholdet som er det viktigste om man vil ned i vekt. Men ut ifra vekt i forhold til høyde så syns jeg ikke det høres ut som du skal noe mer ned i vekt. Jeg er f.eks 8cm lavere enn deg og veier 84kg uten å være feit. Så jeg ville heller fokusert på å bygge litt muskelmasse. Da får du redusert fettprosenten automatisk.

 

Les så mye du gidder av denne artikkelen så lærer du sikkert litt av hvert. Ca halvveis ned på siden er det anbefalinger til endel treningsprogrammer også http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Lenke til kommentar

Har aldri vært innom et treningssted hvor det ikke har blitt uglesett. Liker å ta powercleans og c&j om det er få på studio. Snatch har jeg knapt prøvd. Trener du oly?

Pressvendinger er nok det mest studiovennlige alternativet, ja. Rykk er derimot hakket morsommere! Ja, trener det selv. Rehaber en ryggskade for tiden, så har ikke blitt så mye i det siste, men det går rett vei nå. :)

 

Haha. Kul "beat" han bryteren lager.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar
Det er kostholdet som er det viktigste om man vil ned i vekt. Men ut ifra vekt i forhold til høyde så syns jeg ikke det høres ut som du skal noe mer ned i vekt. Jeg er f.eks 8cm lavere enn deg og veier 84kg uten å være feit. Så jeg ville heller fokusert på å bygge litt muskelmasse. Da får du redusert fettprosenten automatisk. Les så mye du gidder av denne artikkelen så lærer du sikkert litt av hvert. Ca halvveis ned på siden er det anbefalinger til endel treningsprogrammer også http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

 

Takk for hjelpen folkens, skal sjekke ut

Lenke til kommentar

Pressvendinger er nok det mest studiovennlige alternativet, ja. Rykk er derimot hakket morsommere! Ja, trener det selv. Rehaber en ryggskade for tiden, så har ikke blitt så mye i det siste, men det går rett vei nå. :)

 

Haha. Kul "beat" han bryteren lager.

 

Kult. Hender det er en og annen som snatcher på studioet, men da er det som regel såpass lett at personen setter fra seg stanga igjen uten problemer(40-50 kg). Rykk er jo kanskje den mest tekniske øvelsen der ute. Hvor mange timer ligger bak et greit nivå på løftinga? Det er der tålmodigheten min ikke holder.

 

Liker hang cleans, men har problemer med å nå dypt nok på rask nok tid til at tyngre løft fungerer. Svensk olympisk mester i tresteg klarte vel 140 kg der. Sykt.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

Veldig Interessant lesning! Den andre linken om teknikk funket dessverre ikke.

Bare hyggelig vet du, har redigert linken slik at den fungerer nå, så ut som at forumet gjør linken død så måtte redigere slik at du må bare ta copy+paste sammen med "www."

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Sa

 

Skal jeg være helt ærlig har jeg ikke lest innleggene dine grundig med mindre jeg har hatt litt god tid, for mange av de har vært litt for kompliserte til at jeg orker lese på jobb. Men jeg skal ta å se litt på det, dette burde jeg kunne.

Haha, jeg har tenkt at det er flott at Dukien kan repetere pensum og fremmedord før eksamen, og spankulert elegant forbi innleggene hans. No offense Dukien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kult. Hender det er en og annen som snatcher på studioet, men da er det som regel såpass lett at personen setter fra seg stanga igjen uten problemer(40-50 kg). Rykk er jo kanskje den mest tekniske øvelsen der ute. Hvor mange timer ligger bak et greit nivå på løftinga? Det er der tålmodigheten min ikke holder.

 

Liker hang cleans, men har problemer med å nå dypt nok på rask nok tid til at tyngre løft fungerer. Svensk olympisk mester i tresteg klarte vel 140 kg der. Sykt.

Hvor trener du? Har aldri sett det selv. Personlig synes jeg overstøtet er vanskeligere enn rykk. Det er jo nesten akkurat den samme bevegelsen som vendinga, bare litt forskjellige bredde på grepet og hvor du tar i mot stanga. Litt mer avhengig av å få stanga nøyaktig der du vil ha den. Uten tvil veldig teknisk!

Definer greit, da? Avhengig av hvor man er når man starter. Enkelte er jo veldig sterke fra naturens side. Det ligger vel uansett noen tusen timer bak et godt nivå. De som driver høyt har det jo som jobb. De timene av døgnet de ikke sover eller spiser går til enten trening, eller restitusjon (svømming, tøying, massasje, rulling, osv.).

Bli vant med frontbøy så kommer det seg fort! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...