Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm vill du tipse meg da? Hva burde jeg gjøre og forandre? De på treningsstudieo sier slik da, men trener de også feil?

 

Ja, de fleste på senteret trener feil. Meld deg inn i en styrkeløftklubb og få grundig visning av teknikk og litt tips. Kan komme meg et bedre svar senere, men har kylling og en litago som roper. :)

Endret av joakimz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Njaa "styrkeløfteklubber" er mer " hiv på mer vekt" før de tenker på skader osv.

Løftelisens, konkurranse , litt sånn la det stå til.

Og ja, jeg er medlem i en.

 

Man kan lære teknikk ja, så kan man dra til gymmet man har for å trene for masse eller hva man vil.

De fleste klubber kjører løfteskoler.

Lenke til kommentar

Hmm vill du tipse meg da? Hva burde jeg gjøre og forandre? De på treningsstudieo sier slik da, men trener de også feil?

Finn deg et ferdiglaget treningsprogram og følg det. Det er ironisk hvordan 'alle' nybegynnere komponerer sine egne treningsprogrammer mens folk med litt mer treningserfaring heller følger et ferdiglaget program. Kort sagt så har du ikke kompetansen som skal til for å lage ditt eget treningsprogram, og du har hvertfall ikke kompetansen for å gjøre det bedre enn de mange programmene som allerede finnes der ute. Dette er godt utprøvde programmer laget av meget kompetente folk.

 

Men aller først må du definere målet ditt. Ønsker du muskelvekst, økt styrke, opp i vekt, ned i vekt, bli sterk i baseøvelser, forbedring i forhold til en spesiell idrett osv? Hvor mange dager i uka ønsker du eller kan du trene?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Frustrasjonen over skulderen er til å ta og føle på! Ikke kunne trent tungt på 3 år nå nesten! Burde tatt tak i dette tidligere istedetfor å håpe at det skulle bli bedre. Hjelper sjeldent.. Særlig surt å tenke på hvor jeg hadde vært i benk og skulderpress hantler ://

 

Hmm vill du tipse meg da? Hva burde jeg gjøre og forandre? De på treningsstudieo sier slik da, men trener de også feil?

 

Begynn med Knebøy, markløft, skulderpress (finnes flere varianter) og benkpress. Dette er basisøvelser som ikke kan slå feil. Deretter kan du spe på med litt andre øvelser. Personlig er jeg fan av Chins, strak mark, Dips, biceps curl (hantler) bla.

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Det hadde vært noe. Jeg skulle gjerne hatt eksamen i knebøy istedenfor de fagene jeg har. Men treningssenteret er bare et lite rom i en hall som er mye større. Det er i selve hallen det er eksamener, ikke i styrkerommet, men jeg skjønner jo at det kan være irriterende med stenger, vektskiver, apparater og mennesker som klirrer vegg i vegg med hallen når man har eksamen.

 

For en teit plass å ha eksamen.

 

 

Eller trener du på universitetet eller hvor du nå går? At treningsrom er ved siden av en idrettshall eller lignende?

Lenke til kommentar

Njaa "styrkeløfteklubber" er mer " hiv på mer vekt" før de tenker på skader osv.

Løftelisens, konkurranse , litt sånn la det stå til.

Og ja, jeg er medlem i en.

 

Man kan lære teknikk ja, så kan man dra til gymmet man har for å trene for masse eller hva man vil.

De fleste klubber kjører løfteskoler.

 

Hvilken klubb er du medlem av? De fleste klubber er veldig "strenge" når det kommer til korrekt teknikk, og progresjon og sånt.

 

Ny pers i benk idag. 114kg :D

 

Nice. Hva var din forrige? :)

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med lyskestrekk her? Lurer på om det er det jeg har pådratt meg, eller om det kan være hofta..Har faktisk ikke snøring, men føler det kan være lysken.

Er det fy-fy å tøye ved en evnt strekk?

Hvor har du vondt og hvordan vondt gjør det? Er det noe som provoserer det? Hvordan oppstod det?

 

 

Frustrasjonen over skulderen er til å ta og føle på! Ikke kunne trent tungt på 3 år nå nesten! Burde tatt tak i dette tidligere istedetfor å håpe at det skulle bli bedre. Hjelper sjeldent.. Særlig surt å tenke på hvor jeg hadde vært i benk og skulderpress hantler ://

TRE år? Hva har skjedd? Det nytter ikke å tenke sånn. Jeg har vært skadet siden mai og har funnet ut at man ikke kan tenke på hvor man hadde vært dersom og hvis om. Det er ikke sånn det er, dessverre. Det er jævlig kjipt, men det er bare å gjøre det beste ut av det som det er nå.

 

Hvilken klubb er du medlem av? De fleste klubber er veldig "strenge" når det kommer til korrekt teknikk, og progresjon og sånt.

Tipper KK67 ...

Lenke til kommentar

og progresjon og sånt.

 

Progresjon og kosthold bryr de seg katta om, og det er Dietmar Wolf og hans ferdige program fra styrkeløft.no det går i.

Selv i de programmene står det ingenting om progresjon i støtteøvelsene.

For eks biceps 3x10 er alt som står.

 

Det er bare teknikk i mark, benk og bøy man trenger i begynnelsen og bøy er flott forklart i for eks siste utgave av treningsforum.

Det lønner seg å få øvelsene sett på av noen som kan de, det tar 2 timer og du kommer til å løfte en milliard tonn med de teknikkene etterpå.

Lenke til kommentar
Men aller først må du definere målet ditt. Ønsker du muskelvekst, økt styrke, opp i vekt, ned i vekt, bli sterk i baseøvelser, forbedring i forhold til en spesiell idrett osv? Hvor mange dager i uka ønsker du eller kan du trene?

 

Målet er styrke uten at musklene buler ut overallt. Man bygger jo muskler uansett, men bare muskler uten styrke hadde jeg ikke likt. Økt vekt gjør ikke noe, men hellst ikke ned i vekt da jeg bare veier 67kg.

 

Sånn 3 dager i uka passer best. Behøver ikke være i forhold til en idrett.

Lenke til kommentar

Progresjon og kosthold bryr de seg katta om, og det er Dietmar Wolf og hans ferdige program fra styrkeløft.no det går i.

Selv i de programmene står det ingenting om progresjon i støtteøvelsene.

For eks biceps 3x10 er alt som står.

 

Det er bare teknikk i mark, benk og bøy man trenger i begynnelsen og bøy er flott forklart i for eks siste utgave av treningsforum.

Det lønner seg å få øvelsene sett på av noen som kan de, det tar 2 timer og du kommer til å løfte en milliard tonn med de teknikkene etterpå.

 

Progresjon er noe det viktigste de har med i programmene, og største fokus er selvfølgelig baseøvelsene. Biceps er ikke så viktig og ha fokus på, man øker fint i støtte øvelsene om man øker i de store. De ifra styrkeløft.no er litt u-oppdaterte - så det er bedre og få tilsendt av dietmar eller noen av landslagstrenere og få bedre oppfølging. Jeg vet ikke jeg, har du fulgt et mengde program til punkt og prikke over tid før, og vært forsiktig med målsetningen? Isåfall er det mange som øker bra med programmene hans, bare se på CYC, midtby, og mange andre. Ser sjeldent en i klubben med lite kg på stanga og dårlig teknikk.

 

Enig med kosthold kunne vært bedre. Men mange har stor fokus på det også.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Målet er styrke uten at musklene buler ut overallt. Man bygger jo muskler uansett, men bare muskler uten styrke hadde jeg ikke likt. Økt vekt gjør ikke noe, men hellst ikke ned i vekt da jeg bare veier 67kg.

 

Sånn 3 dager i uka passer best. Behøver ikke være i forhold til en idrett.

 

Selv om det går an å vektlegge enten myofibrilliær eller sarkoplasmisk hypertrofi, er det likevel til en viss grad samkjørt. Blir du sterkere, blir du større. Blir du større, blir du sterkere.

Dersom du har lite lyst å bli større kan f.eks SL5x5 (www.stronglifts.com) passe godt. Bare husk å spis sinnsvakt mye. Min tommelfingerregel til folk som spør meg om sånt, pleier å være som følger: Spis til du føler du skal spy. Så skyller du ned med en liter H-melk og lesser på en ny porsjon. Hvert måltid. Hele uken.

Dersom du spiser nok, ca 2,5g protein/kg fettfri kroppsvekt, og 500kcal i overskudd hver dag, så skal SL5x5 gå helt fint å gjennomføre. Der går du f.eks fra 20kg i bøy til 130kg på 12 uker. (Iallfall var mitt program sånn da jeg kjørte det sist).

 

Men - hvorfor ønsker du ikke å bli større og tyngre?

Lenke til kommentar

Litt satt på spissen, så han skal spise drittmye og bli feit og sterk? Jeg ser den at mannen i gata ikke skjønner seg på kosthold og ant spiser for lite mtp trening. Mn så har du sånn som en kompis, som får samme beskjed som du gav han nå, spis alt alltid, og faktisk gjør dette, og blir feit uten og skjønne en dritt, fordi han har hørt på noen..

Lenke til kommentar

Målet er styrke uten at musklene buler ut overallt. Man bygger jo muskler uansett, men bare muskler uten styrke hadde jeg ikke likt. Økt vekt gjør ikke noe, men hellst ikke ned i vekt da jeg bare veier 67kg.

 

Sånn 3 dager i uka passer best. Behøver ikke være i forhold til en idrett.

Slapp av, bulende muskler tar åresvis med målrettet og beinhard jobbing så det er ikke noe du får med mindre du virkelig vil. :) 67kg var ikke mye å skryte av uansett hvor lav du måtte være så vektoppgang og økt styrke/muskelmasse er nok et veldig riktig mål for deg.

 

Og med tre dager til rådighet i uken ville jeg tittet på starting strength f.eks. En til artikkel om samme program her. SL5x5 som nevnt over her også et bra valg.

 

Kostholdet er selvsagt viktig iforhold til hvilke resultater du vil få, kort sagt så må du ha i deg nok kalorier og nok proteiner. Et par liter helmelk om dagen i tillegg til ditt vanlige kosthold er sannsynligvis alt du trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...