Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det mye variasjon i blodsukkernivået til en vanlig person daglig? Mener jeg leste et innlegg tidligere her om at kroppen passer veldig på at blodsukkernivået er normalt selv ved fasting.

BS-kurven stiger i takt med måltid med karbohydrater og proteiner, det som har å si for økningen er først og fremst mengden karbohydrater i tillegg er visse proteiner utrolig mer insulinogene enn tidligere antatt, når det kommer hos en normal person så er det som du tror; ekstremt strengt og ekstremt nøye regulert av kroppen og vi har mekanismer for å sikre at dette reguleres, grunnen til dette at vi har utrolig mye vev som f.eks sentralnervesystemet (CNS) som er uhyre følsomt for store svingninger i blodsukkeret.

Via noe som heter glukoneogenese i leveren - hvor ved faste så vil leveren nydanne sukker ifra glyserol-delen (fettsyrer) og aminosyrer ifra ( muskelvev : (alanin + glutamat/glutamin)

 

Så kan jeg svare på det du faktisk spør om:

Etter et måltid i et "normalt" kosthold så deles det inn i to faser: akutte og postprandiale; hvor man ser en økning i BS-kurven etter 15 min og en topp etter ca. 45-60 min, etter ca. 2 timer er den tilbake ved fastende igjen. Leveren absorberer ca. 50-60% av innholdet til eget forbruk og slipper resten ut i blodbanen og det er dette som gir blodsukker-stigningen.

Dette er som nevnt meget påvirkelig av sammensetningen i kosten hvor f.eks fett, fiber og proteiner kan senke tømming ifra magesekken.

 

 

Ved faste så har du et BS-nivå på rundt 4,5-5,5 mmol/l, dette blir da regulert av ratio mellom insulin/glukagon. For øvrig kan personer som misbruker veksthormoner, eller personer med en form for metabolsk syndrom/overvektige kan ha et høyere basalnivå av BS.

 

Edit: Ved interesse kan jeg linke deg BS-sukker-rapporten vår ifra ifjor; hvor vi gjorde en liten pilot-episode hvor vi delte klassen i tre grupper; den ene med lav-GI, andre med høy-GI+ fett og den tredje med low-carb hvor vi stakk hull i hverandre hvert 15 min og målte BS-kurven over 2 timer.

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på en måte for oss selv, hadde hatt på store skiver om jeg var alene også :p

 

Der jeg trente før var det 7.5kgs vekter på størrelse med vanlige markløft vekter forklart siden jeg ikke veit hva det heter.. Det og curle med det var gøy ja.. Trente somregel helt alene der og, og gjorde det fortsatt..

Lenke til kommentar

Nemlig, derfor læfter jeg gjerne eksempelvis markløft med 2*20+10 på ene sida og 5*10 på andre sida. Det er like mye vekt og gir meg den fysiske responsen jeg vil ha.

 

Det eneste man kan bekymre seg for på gymmen er å ikke stinke gammel svette før man kommer dit eller puste dårlig ånde på noen. Og det er kun fordi det tar vekk konsentrasjonen deres...

Lenke til kommentar

Altså hæ? Skal man feks. ikke benke med store vekter? Er det bedre hvis man bruker 4 x 10kg plater enn 2 x 20kg plater? Har ikke dette noe å si for at vekten blir presset innover mot løftet istedenfor utover? Eller er jeg på en lang bærtur nå?

 

Det er jeg faktisk ikke sikker på, men kan være jeg ikke forstår hva du mener. Uansett var det ikke det jeg mente, jeg sier bare at det er kjekkere for meg å se at jeg legger på store vekter enn små vekter.. :)

Lenke til kommentar

Det er jeg faktisk ikke sikker på, men kan være jeg ikke forstår hva du mener. Uansett var det ikke det jeg mente, jeg sier bare at det er kjekkere for meg å se at jeg legger på store vekter enn små vekter.. :)

 

Så me andre ord så var jeg på bærtur? :xmas:

 

frister sååå mye te å begynne på bulk! :(

 

Jeg ser ikke problemet! Julen nærmer seg og du lurer på om du skal bulke? Finnes det en bedre måned å bulke på enn desember? Har du en strand du så desperat må være på i nærmeste framtid?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...