Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Hæ? Altså tomt eller altså du kan drikke så mye du vil? Hvis siste alternativ; HÆ?

 

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er kjekkere å trene både for psyken når jeg trener, og for show-off-delen av meg selv å trene med store vekter. Men det er ikke sånn at jeg går og leter etter de største skivene..

Vi drikker og spiser så mye vi vil ja, men nå er det altså fritt :( Vi er fire stykker som er i GOMADmodus på jobb så det blir konkurranse om melka... :o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok meg friheten å titte på den ene pilot-studien og det var triste saker; ikke bare var N svært liten (45deltakere med en vannvittig høy dropout (over halvparten fullførte ikke), videre så var det utført på amerikanske unge fotballspillere(ikke soccer) og man har ikke justert for confounding(faktorer som påvirker) hvor jeg gjetter meg til at disse unge muligens kan ha tatt andre preperater. Jeg tok bare titt på den ene studiet da jeg er "skolelei" etter å akkurat fullført eksamen, men impact factoren er fryktelig lav for alle (jo høyere score, jo bedre, dvs at compliance (kredibilitet) er svært lav og blir ikke tatt seriøst innenfor forskningsverden.

 

Edit2:Tok en raskt titt på en til, og ærlig talt; såvidt signifikant forskjell fra en eldre studie hvor N=80 hvor alderspennet var mellom 20-80år, over 20uker hvor deltakerne selvrapporterte kosten og inntak. Videre og jeg siterer :

We also measured serum testosterone in nine elderly men (64 +/- 9 y) who were marginally zinc deficient before and after 3 to 6 mo of supplementation with 459 mumol/ d oral zinc administered as zinc gluconate
så hva skjer når man har en liten gruppe, hvor det er stort alderspenn, og de eldre med et lavare basal-nivå av både testosteron og zink får tilført sistnevnte på en medisin-skole i USA som ble utført i 1996? Jo, du får en signifikant forskjell hvor kosttilskudd-bransjen klistrer disse studiene på etikettene ; vitenskapelig "bevist" "gjort mye forskning" og lignende -->Mannen i gata tenker "verdt å prøve, er jo ikke så dyrt --> forventning til et produkt som lover mye og har kostet penger --> placebo i spill? - Kanskje, kanskje ikke?

 

Problemet med sånne små studier er at det åer så latterlig fort å få "ekstremtall" hvor en person med forhøyede verdier drar snittet markant opp eller ned og sjansen for å gjøre en type-II feil er forhøyet, ja vi kan justere for dette om forfatterne velger å ta dette med(cofounding factors f.eks), men jeg velger å stoppe her da jeg er sikker på at jeg forvirrer mer enn jeg hjelper, folk kan lese litt om dette selv : http://no.wikipedia....Statistisk_feil

 

Forfatterne er selvsagt pålagt å nevne om dem har mottatt sponsede midler(ikke alle nevner dette da cash is king og kostbransjen vil jo selvsagt få de tallene dem er ute etter så her kan man "trikse" med tallene for å få det man er ute etter, men dette er det geniale med system-reviews i motsetning til vanlige reviews hvor andre kan gå inn og etterligne studiet fra A-Å, da innenfor forskning så skal man være pålagt å skrive metode-delen slik at andre kan utføre nøyaktig samme studie. (Metodedel, hvilken type apparater hvor tok man prøvene etc) Og selvsagt kan man da gjøre sine egne studier:

 

http://www.ncbi.nlm....rt=imagesdocsum

Som bildene viser; ingen signifikant forskjell mellom kontroll og intervensjonsgruppen så konklusjonen var

 

Og konkluderer :

":Results indicate that ZMA supplementation during training does not appear to enhance training adaptations in resistance trained populations."

Diskusjons-delen :

"Results of the present study do not support contentions that ZMA supplementation increases zinc or magnesium status and/or affects training adaptations in experienced resistance trained males with normal zinc status. These findings are in contrast with the notion that ZMA supplementation can increase zinc and magnesium status, anabolic hormone status, and/or strength gains during training. These findings refute claims that ZMA supplementation in the amount and manner investigated provides ergogenic value to experienced resistance trained athletes. Whether higher levels of ZMA is needed to promote these adaptations in experienced resistance-trained males; ZMA supplementation may influence zinc and magnesium status and/or training adaptations in individuals with low zinc and magnesium status; and/or, whether ZMA supplementation may have therapeutic and/or ergogenic value in other populations (e.g., untrained, females, elders, etc) remains to be determined"

 

 

Effects of Zinc Magnesium Aspartate (ZMA) Supplementation on Training Adaptations and Markers of Anabolism and Catabolism -

Kilde : http://www.ncbi.nlm....les/PMC2129161/

 

Effects of a Novel Zinc-Magnesium Formulation on Hormones and Strength

Kilde : http://faculty.css.e...ep/BrillaV2.PDF

 

Edit: Som jeg har nevnt så mange ganger før, det er ingenting som heter "bevist" innenfor medievitenskap, det er og blir et fyfy-ord. :)

Hva jeg tenker selv er at magnesium og zink begge to er faktorer som kan påvirke metabolismen positivt, vi har ingen øvre grense for inntak for hverken magnesium eller zink så er bare å kjøre på, bedre å ha for mye enn for lite, men jeg presiserer at de aller fleste får vel i seg nok igjennom kosten. Men, om du føler at du faktisk sover bedre hvem er jeg til å si "nei, det gjør du ikke?" Det kan jeg ikke så om du sover bedre av å ta de, så sier jeg bare igjen : "kjør på." Eller det kan være andre underliggende årsaker. Who knows?

 

Fordi hvem vet? Kanskje det har en effekt som enda ikke er påvist helt enda igjennom studier, er bare å se på antioksidant-tilskudd som per dags dato enda ikke er påvist å ha noen effekt i menneskekropp, derimot så har det blitt assosiert med økt kreft og flere studier av etiske grunner selvsagt; måtte avslutte studiene.

Men antioksidant-tilskudd har en reel effekt i både når man tilfører det på celle-nivå eller i dyr, men igjen; ingen effekt er påvist i mennesker enda. Der ser det ut til at det er et samspill mellom flere komponenter som vi ikke vet nok om enda.

Er bare å se på mettet fett/kolesterol som har status "overbevisende evidens" sammenheng med hjerte-kar-sykdom når ingen kliniske studier har påvist en relasjon mellom disse, her har man rett og slett tatt hensyn til enkeltpersoners subjektive tolkning og unnlatt å tatt med forskning som tyder på det motsatte; så skitten er medievitenskap.

 

Nå har jeg redigert og redigert for å gjøre dette så lett-leselig som vanlig, men det er fryktelig vanskelig å forklare åssen medievitenskap fungerer da det er så mye å ta hensyn til pluss jeg er satans trøtt og hjernedød etter eksamen idag. Er det noe jeg suger på å forklare (helt sikkert) så sleng over en PM eller lignende. :)

Endret av Dukien
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes det er kjekkere å trene både for psyken når jeg trener, og for show-off-delen av meg selv å trene med store vekter. Men det er ikke sånn at jeg går og leter etter de største skivene..

 

Altså hæ? Skal man feks. ikke benke med store vekter? Er det bedre hvis man bruker 4 x 10kg plater enn 2 x 20kg plater? Har ikke dette noe å si for at vekten blir presset innover mot løftet istedenfor utover? Eller er jeg på en lang bærtur nå?

Lenke til kommentar

 

Psykosomatikk? ;)

Nei det tror jeg ikke, jeg har prøvd meg frem og de fleste variablene er tatt hensyn til.

Jeg har brukt medisiner stort sett hele livet (mindre etter at trenin/kosthold ble en interesse) så jeg kjenner kroppen min på den måten.

 

ZMA og lakseolje er de eneste kosttilskuddene jeg bruker, det meste annet har jeg erfart at bare er svada. Jeg drikker en shake de dagene jeg ikke får i meg nok mat men det er sjeldent...

Lenke til kommentar

 

placebo :D

Se svaret over, Kevlar var kjappere enn deg å foreslå det samme :p

 

Effekten jeg merker av ZMA er for merkbar til at det er placebo. Jeg er SKIKKELIG uthvilt når jeg står opp og sover jamt over roligere og uten å våkne midt på natta.

 

Rare drømmer har dog uteblitt, ikke noen merkbare effekter på gymmen heller.

 

Jeg tar det utelukkende for søvnkvalitet. Det er forsåvidt også et kjent faktum at bare magnesium øker kvaliteten på søvn.

Lenke til kommentar

Effekten jeg merker av ZMA er for merkbar til at det er placebo. Jeg er SKIKKELIG uthvilt når jeg står opp og sover jamt over roligere og uten å våkne midt på natta.

Skal ikke si noe i mot effektene du opplever, og sier ikke at de ikke kommer av ZMA, men det du sier om placebo er feil. Det går ikke an å se på effekten på en enkeltperson og si "dette er for kraftig, det kan ikle være placebo", og denne enkeltpersonen kan i enda mindre grad gjøre det. Placebo er kanskje den aller sterkeste enkeltfaktoren som finnes innenfor helse, ironisk nok.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har vært litt for vag skjønner jeg.En kompis hadde en boks ZMA som han sa var helt sykt. Han restituerte dobbelt så fort, han kunne trene hardere uten å få kramper, og han "merket" at han hadde mer testosteron. Vel, jeg "tror" han juica samtidig og han er ikke en laserslipt kniv for å si det sånn men det var flere samtidig som sa ZMA var "the shit".

 

Så jeg tenkte, "Ok, la gå. Jeg prøver" det var jo ikke dop så.

Jeg merka INGENTING av det som var beskrevet. Ingen heftigere ytelse på trening, ingen uteblivendestølhet, ingen "testosteronproduksjon ut av skalaen" o.s.v.

MEN, jeg sov atskillig mye bedre enn før. Det var det ingen som hadde sagt noe om, så jeg ble positivt overrasket og har deretter brukt ZMA.

 

Derfor mener jeg det ikke er en psykosomatisk mekanisme som gjør til følt bedre søvn :)

 

 

Og for ordens skyld, "HerrBrun", det du sier om placebo er interessant. Og rett. Man kan få en fysisk respons av ingenting som kan være diametral til forventet reaksjon til et legemiddel.

Lenke til kommentar

Uansett hva så er jeg misunnelig på søvnkvaliteten da jeg selv sover rimelig crap for tiden.

 

Placebo er et gedigent felt som vi ikke forstår oss på; fra at du kan påvirke din egen blodsukker-kurve ved å ha en forhånds-forventing til maten til å blokke virkemiddelet av paracetamol, og her kommer det hvor sterkt kognitive funksjoner kan påvirke: Studier har vist at selv om forsøkspersonene har fått et middel som har gitt effekt (dette tilfelle stoppet nerveimpulser for å forhindre hodesmerte) så fikk personene som mente at paracet ikke funker like vondt i hodet, altså: De hadde vondt i hodet når dem ikke hadde vondt i hodet. Forvirrende? :D

 

For å sette det hele i et perspektiv: På 50-60tallet var det ikke noe som het etiske retningslinjer og man fant ut ting da, som i senere tid ikke har blitt akseptert selv om det har stemt, fordi det ikke var etisk riktig gjort så ble studiene falsifisert.

 

Det groveste eksemplet er falske hjerteopereasjoner som ble utført på en god del pasienter, man lagde faktisk et hull i brystet på personer med hjerte-kar-sykdommer, stifta igjen og sa at det var en vellykket hjerteoperasjon og gav gruppen mer placebo-medisiner, og hva ble observert? En vannvittig oppregulering av hjertefunksjoner, hjertet ble rett og slett bedre når gruppen selv trodde det. Så sterk er placebo og effekten er rett og slett genial, se på kompisen til Doofensmchmitz; kanskje han tar det ekstra løftet han vanligvis ikke ville ha gjort fordi han er overbevist at det ekstra kicket skyldes et kosttilskudd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Magisk økt - på TOM mage i dag :D

 

OT: Har om styrketrening på skulen nå, og i boka står det at ein bør ha mellom 3 - 5 min pause når ein trenar repetisjonar rundt 2-6. For å la musklane fylle seg med kreatinfosfat. Hørtes drøyt mykje ut med 5min pause?

Hvis det høres drøyt mye ut har du ikke løftet skikkelig tungt ennå. 5 er nok i øvre sjiktet for hva som er hensiktsmessig, men likevel godt innenfor normalen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...