Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Du har sikkert lært at du skal trene hele bevegelsesområdet til en muskel for best treningseffekt. Vel, dette er en sannhet med modifikasjoner, for realiteten er at du bør trene innenfor muskelens mest EFFEKTIVE bevegelsesområde. Dette innebærer at du skal trene når muskelen er nesten uttøyd uten å overstrekke den, og så må du stoppe bevegelsen før du låser leddet helt ut. I topposisjon vil muskelen delvis slappe av og få tilført oksygen, og du mister den nevnte okklusjonseffekten. For å oppnå dette skal du altså ikke strekke beina helt ut på knebøy eller beinpress, eller strekke armene helt ut på roing, nedtrekk, bicepscurl, benkpress, skulderpress eller tricepsextensions. Stopp når det fremdeles er en knekk i knærne eller albuene. Avhengig av din struktur kan det også være en fordel å ikke strekke muskelen for mye, som jeg tidligere har nevnt på benkpress – her vil det for mange være mer gunstig å stoppe når stanga er noen cm over brystkassen som i en Floor Press.

Det er faktisk nok å trekke opp til panna er i høyde med stanga på chins, men trekk skulderbladene så langt ned som mulig - ikke la det bli en bicepsøvelse!

http://myrevolution.no/s/tips-tanker-trening-borge-fagerli/

 

Jaja. Å ikke gråte over spilt melk har vel aldri truffet mer bokstavelig.

Drikk den i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har sikkert lært at du skal trene hele bevegelsesområdet til en muskel for best treningseffekt. Vel, dette er en sannhet med modifikasjoner, for realiteten er at du bør trene innenfor muskelens mest EFFEKTIVE bevegelsesområde. Dette innebærer at du skal trene når muskelen er nesten uttøyd uten å overstrekke den, og så må du stoppe bevegelsen før du låser leddet helt ut. I topposisjon vil muskelen delvis slappe av og få tilført oksygen, og du mister den nevnte okklusjonseffekten. For å oppnå dette skal du altså ikke strekke beina helt ut på knebøy eller beinpress, eller strekke armene helt ut på roing, nedtrekk, bicepscurl, benkpress, skulderpress eller tricepsextensions. Stopp når det fremdeles er en knekk i knærne eller albuene. Avhengig av din struktur kan det også være en fordel å ikke strekke muskelen for mye, som jeg tidligere har nevnt på benkpress – her vil det for mange være mer gunstig å stoppe når stanga er noen cm over brystkassen som i en Floor Press.

Det er faktisk nok å trekke opp til panna er i høyde med stanga på chins, men trekk skulderbladene så langt ned som mulig - ikke la det bli en bicepsøvelse!

http://myrevolution....-borge-fagerli/

Men hvorfor? Hva er formålet med denne type trening?

Jeg tenker egentlig mer på knehelse når man sier at man ikke skal låse av leddene i topposisjonen av knebøy.

 

 

Logget inn på lillebror sin konto.

 

PHAT-splitt:

Dag 1: Power push: Knebøy, benkpress, skulderpress, tåhev -noe mer?

Dag 2: Power pull: Hang power cleans, Roing, pullups m/vekt, beincurls, facepulls, mage

Dag 3: Hvile

Dag 4: Hypertrofi push: Speedset benk, Skråbenk, sidehev, cablecross, zercherbøy, triceps extensions, pushdowns

Dag 5: Hypertrofi pull: Pullups, shrugs, preachercurls, curls, hip thrusts -speedset?

Dag 6: Hvile

Alle innspill er velkomne! Skal opp noen kilo både i løft og kroppsvekt i høst. Prøvde upper+lower body splitt som i eksemplet, men da ble bare enkelte dager mye morsommere og lengre enn andre

Hvor er markløft, BRO? Legg inn markløft i Dag 2. Evt. kjør støtdrag for markløft+hang power cleans+tåhev i en øvelse. Du får med både markløft-bevegelsen og den eksplosive bevegelsen med traps og hofte på slutten. Det eneste du misser er mottaket og kanskje litt biceps. Du kan også ha hip thrusts her i tillegg.

Ellers ville jeg i ditt tilfelle kjørt mage på dag 1,4 og 5. Cable crunch + plankevarianter.

Hva med frontbøy for Zercher på dag 4?

Hva er repetisjonsområdet for hhv. power og hypertrofi?

Markløft utgår dessverre inntil holdningsproblemer er i sjakk. Frontbøy vs zercher er egentlig hipp som happ, jeg er bare veldig glad i zercher Syns de virker veldig like mekanisk. Lærer du meg støtdrag?

Lyst til å ta med hang power cleans supersett shrugs på dag 5.

Hvorfor mener du mage på dag 4 og 5?

power 3-5, hypertrofi 6-12.

Og hvis du syns dette er mange øvelser Akse kan du jo se på linken og se hvor mange Norton foreslår å ha med

edit: dat quote

Mekanisk sett er de nok veldig like. Ser bare for meg at det må være mer komfortabelt å kjøre frontbøy. Spesielt hvis vektene blir tyngre. (+jeg er dritglad i frontbøy!)

Ang. holdning ville jeg jo tro at knebøy var verre enn markløft? Men det er jo bare å kjenne på det selv, så klart.

Klart jeg lærer deg støtdrag! Men hvordan?

Det supersettet hørtes nesten ut som kardio. :p Treffer nok ryggen godt, da.

Mener du kan ha magetrening der også fordi etter hva jeg vet, i likhet med meg selv, trenger du det? Vil jo også hjelpe mot holdning. Hvis du har tilgang til sånn slynge der du trener er jo det konge.

Bra rep-range. Bare å variere hvis du stagnerer på power. Kjør høyt volum også, i.e. mange sett. For tiden kjører jeg f.eks.

50/3 - 60/3 - 70/3 - 75/3x4 - 80/2x3 - 85/2x2 - 90/2

Hvor (prosent av maks)/(reps)x(set). Varierer voldsomt rundt det der. Merker at jeg blir sterkere fra uke til uke. Digg.

Lenke til kommentar

http://fitnessblogge...l-rumpetrening/

 

Flat mage kommer av lav fettprosent. Løft tungt og spis fornuftig. Man får ikke lav fettprosent om man spiser for mye karbohydrater.

Gtfo brosicence.

 

Man kan fint gå ned i fettprosent selv om man spiser mye carbs. Det er energibalansen som er utslagsgivende uansett. Dog er det lettere for mange ha et lavere kaloriinntak med en lowcarb diett da protein/fett metter bedre enn carbs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har sett det på en ny TMW video.

 

 

 

Og det må vel gå an å komme med info uten at folk her skal klikke helt? Jees

Hahahahahhaaa...

 

Disse gutta er åpne om at de har PhD i BROSCIENCE og du presenterer her infoen som om det skulle være fakta? GG :p

 

Om det funker for dem, funker det antageligvis for meg også. Disse gutta har jo fantastiske resultater å vise til, så jeg hører gjerne på dem.

 

Jeg tror ikke man trenger å være så alt for opptatt av hva forskning sier når man ser hva som funker i praksis.

 

http://fitnessblogge...l-rumpetrening/

 

Flat mage kommer av lav fettprosent. Løft tungt og spis fornuftig. Man får ikke lav fettprosent om man spiser for mye karbohydrater.

Gtfo brosicence.

 

Man kan fint gå ned i fettprosent selv om man spiser mye carbs. Det er energibalansen som er utslagsgivende uansett. Dog er det lettere for mange ha et lavere kaloriinntak med en lowcarb diett da protein/fett metter bedre enn carbs.

 

Prøv å få six pack mens du spiser iskrem, brus og potetgull, det funker nok jævlig dårlig. Jeg snakker ikke om at man ikke kan ha litt ris og potet til et måltid, men de fleste er enige i at om man skal ha lavere fettprosent, dropper man karboinntaket sitt.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Jeg har sett det på en ny TMW video.

 

 

 

Og det må vel gå an å komme med info uten at folk her skal klikke helt? Jees

Hahahahahhaaa...

 

Disse gutta er åpne om at de har PhD i BROSCIENCE og du presenterer her infoen som om det skulle være fakta? GG :p

 

Om det funker for dem, funker det antageligvis for meg også. Disse gutta har jo fantastiske resultater å vise til, så jeg hører gjerne på dem.

 

Jeg tror ikke man trenger å være så alt for opptatt av hva forskning sier når man ser hva som funker i praksis.

 

http://fitnessblogge...l-rumpetrening/

 

Flat mage kommer av lav fettprosent. Løft tungt og spis fornuftig. Man får ikke lav fettprosent om man spiser for mye karbohydrater.

Gtfo brosicence.

 

Man kan fint gå ned i fettprosent selv om man spiser mye carbs. Det er energibalansen som er utslagsgivende uansett. Dog er det lettere for mange ha et lavere kaloriinntak med en lowcarb diett da protein/fett metter bedre enn carbs.

 

Prøv å få six pack mens du spiser iskrem, brus og potetgull, det funker nok jævlig dårlig. Jeg snakker ikke om at man ikke kan ha litt ris og potet til et måltid, men de fleste er enige i at om man skal ha lavere fettprosent, dropper man karboinntaket sitt.

Tja. Michael Phelps har jo greit med sixpack. Samme med syklerne.

 

Det går ikke for folk flest, men det er ikke pga. man inntar carbs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...