Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Targeter lats bedre om man ikke drar helt opp.

Mener jeg har sett det ett sted jeg og.

 

Seriøst.. Jeg gidder ikke prøve oppdatere folk mer!

ALLE (!!!!!!!!!) forum og guider sier at hodet skal OVER stanga! Bodybuilding.com, livestrong, TMW, fitnessbloggen.

Dette blir som å forsvare kvartbøy framfor A2G eller parallell, og for guds skyld ikke tving meg til å fortelle dere DST standpunkt om dette!

 

Edit etter nedre innlegg:

 

http://www.youtube.com/watch?v=xLyMYeBI--s

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Da fikk jeg kjøpt magnesium til morgendagens økt. Noen insturksjoner på hvor mye og hvor ofte jeg burde bruke dette?

Flytende eller blokk? Du tar når du trenger. Du trenger kun som regel når du utfører dra-øvelser.

 

Klarer nesten ingen brede chinups, kanskje 7-8? vet egentlig ikke. Skal jeg droppe det til jeg blir sterk nok eller bare starte med det?

Fuck brede chinups, aka pull-ups. Chins og pullups tar like mye på lats uansett. pull-ups er tyngre fordi det er et mer ugunstig utgangspunkt for musklene å utføre arbeidet som trengs. Litt som å kjøre benkpress til panna for bedre "øvre bryst", eller i det hele tatt. Om det finnes noen analogi for det.

Seriøst.. Jeg gidder ikke prøve oppdatere folk mer!

ALLE (!!!!!!!!!) forum og guider sier at hodet skal OVER stanga! Bodybuilding.com, livestrong, TMW, fitnessbloggen.

Dette blir som å forsvare kvartbøy framfor A2G eller parallell, og for guds skyld ikke tving meg til å fortelle dere DST standpunkt om dette!

Så lenge man ikke strekker hodet oppover for å få haka over stanga (aka juks) er jeg enig. Teorien om at man "treffer lats bedre" ved å ikke fullføre bevegelsen er vel fordi man stopper opp der latsene jobber mest. Det går jo så klart på bekostning av noen andre muskler, så smak og behag. Tren n muskler eller n+1 muskler. Jeg vet hva jeg vil.

PHAT-splitt:

Dag 1: Power push: Knebøy, benkpress, skulderpress, tåhev -noe mer?

Dag 2: Power pull: Hang power cleans, Roing, pullups m/vekt, beincurls, facepulls, mage

Dag 3: Hvile

Dag 4: Hypertrofi push: Speedset benk, Skråbenk, sidehev, cablecross, zercherbøy, triceps extensions, pushdowns

Dag 5: Hypertrofi pull: Pullups, shrugs, preachercurls, curls, hip thrusts -speedset?

Dag 6: Hvile

Alle innspill er velkomne! Skal opp noen kilo både i løft og kroppsvekt i høst. Prøvde upper+lower body splitt som i eksemplet, men da ble bare enkelte dager mye morsommere og lengre enn andre

Hvor er markløft, BRO? Legg inn markløft i Dag 2. Evt. kjør støtdrag for markløft+hang power cleans+tåhev i en øvelse. Du får med både markløft-bevegelsen og den eksplosive bevegelsen med traps og hofte på slutten. Det eneste du misser er mottaket og kanskje litt biceps. Du kan også ha hip thrusts her i tillegg.

Ellers ville jeg i ditt tilfelle kjørt mage på dag 1,4 og 5. Cable crunch + plankevarianter.

Hva med frontbøy for Zercher på dag 4?

Hva er repetisjonsområdet for hhv. power og hypertrofi?

Lenke til kommentar

Logget inn på lillebror sin konto.

 

 

PHAT-splitt:

Dag 1: Power push: Knebøy, benkpress, skulderpress, tåhev -noe mer?

Dag 2: Power pull: Hang power cleans, Roing, pullups m/vekt, beincurls, facepulls, mage

Dag 3: Hvile

Dag 4: Hypertrofi push: Speedset benk, Skråbenk, sidehev, cablecross, zercherbøy, triceps extensions, pushdowns

Dag 5: Hypertrofi pull: Pullups, shrugs, preachercurls, curls, hip thrusts -speedset?

Dag 6: Hvile

Alle innspill er velkomne! Skal opp noen kilo både i løft og kroppsvekt i høst. Prøvde upper+lower body splitt som i eksemplet, men da ble bare enkelte dager mye morsommere og lengre enn andre

Hvor er markløft, BRO? Legg inn markløft i Dag 2. Evt. kjør støtdrag for markløft+hang power cleans+tåhev i en øvelse. Du får med både markløft-bevegelsen og den eksplosive bevegelsen med traps og hofte på slutten. Det eneste du misser er mottaket og kanskje litt biceps. Du kan også ha hip thrusts her i tillegg.

Ellers ville jeg i ditt tilfelle kjørt mage på dag 1,4 og 5. Cable crunch + plankevarianter.

Hva med frontbøy for Zercher på dag 4?

Hva er repetisjonsområdet for hhv. power og hypertrofi?

Markløft utgår dessverre inntil holdningsproblemer er i sjakk. Frontbøy vs zercher er egentlig hipp som happ, jeg er bare veldig glad i zercher Syns de virker veldig like mekanisk. Lærer du meg støtdrag?

Lyst til å ta med hang power cleans supersett shrugs på dag 5.

Hvorfor mener du mage på dag 4 og 5?

power 3-5, hypertrofi 6-12.

 

Og hvis du syns dette er mange øvelser Akse kan du jo se på linken og se hvor mange Norton foreslår å ha med :p

 

edit: dat quote

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Logget inn på lillebror sin konto.

 

 

PHAT-splitt:

Dag 1: Power push: Knebøy, benkpress, skulderpress, tåhev -noe mer?

Dag 2: Power pull: Hang power cleans, Roing, pullups m/vekt, beincurls, facepulls, mage

Dag 3: Hvile

Dag 4: Hypertrofi push: Speedset benk, Skråbenk, sidehev, cablecross, zercherbøy, triceps extensions, pushdowns

Dag 5: Hypertrofi pull: Pullups, shrugs, preachercurls, curls, hip thrusts -speedset?

Dag 6: Hvile

Alle innspill er velkomne! Skal opp noen kilo både i løft og kroppsvekt i høst. Prøvde upper+lower body splitt som i eksemplet, men da ble bare enkelte dager mye morsommere og lengre enn andre

Hvor er markløft, BRO? Legg inn markløft i Dag 2. Evt. kjør støtdrag for markløft+hang power cleans+tåhev i en øvelse. Du får med både markløft-bevegelsen og den eksplosive bevegelsen med traps og hofte på slutten. Det eneste du misser er mottaket og kanskje litt biceps. Du kan også ha hip thrusts her i tillegg.

Ellers ville jeg i ditt tilfelle kjørt mage på dag 1,4 og 5. Cable crunch + plankevarianter.

Hva med frontbøy for Zercher på dag 4?

Hva er repetisjonsområdet for hhv. power og hypertrofi?

Markløft utgår dessverre inntil holdningsproblemer er i sjakk. Frontbøy vs zercher er egentlig hipp som happ, jeg er bare veldig glad i zercher Syns de virker veldig like mekanisk. Lærer du meg støtdrag?

Lyst til å ta med hang power cleans supersett shrugs på dag 5.

Hvorfor mener du mage på dag 4 og 5?

power 3-5, hypertrofi 6-12.

 

Og hvis du syns dette er mange øvelser Akse kan du jo se på linken og se hvor mange Norton foreslår å ha med :p

 

edit: dat quote

 

Selv om en random sier du skal ha 30 øvelser i programmet ditt betyr ikke at det passer og er optimalt for deg.

Lenke til kommentar

Er det spesifikke øvelser du mener er overflødige? Jeg syns fortsatt det er et forholdsvis nøkternt hypertrofiprogram.. F.eks er det ikke flere øvelser enn RYP bruker. SL og SS er rene styrkeprogrammer, så at de har 3 øvelser per økt blir ikke helt sammenlignbart :)

 

(Øvelsene er det jeg som har valgt ut selv, etter eget skjønn og behov)

Endret av Kevlar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Need thooose wiiide pullups, need dem cooobra laaaaats

 

Det er litt forskjell på chinups og pullups og hvilke muskler som involveres i hvilken grad. Hvis du ser helt mekanisk på det vil f.eks en chinup (håndflatene mot ansiktet) sette latissimus dorsi på en større strekk, og dermed la den bidra mer til løftet, mens du med overhåndsgrep gjerne vil trekke litt ekstra med rhomboideus. Hvor mye armbøyere involveres kan også variere noe med greptype og bredde. Uansett, hvor bredt grep du har vil ikke avgjøre ryggbredden din, det avgjøres av muskelstørrelse og genetikk (utspring og feste til musklene involvert).

 

For å være ærlig er det viktigste at du bare bruker riktig teknikk, øvelsene er litt smak og behag, begge er gode. Det ideelle er å komme seg opp til rundt 8 reps, og så begynne å henge på vekt etter behov. Alt i alt, bruk hvilket grep som du er mest komfortabel med/løfter mest med å gjerne varier til tider med over/under og nøytral.

 

Vil du få mest ut av øvelsen, unngå småfeller som de fleste faller i:

 

1. Drit i "regelen" at haken skal over stangen. Ser så mange som kaster opp hodet eller liknende for å nå dit. Du går så langt opp du kommer, og blir det for kort bevegelse justerer du vekten. I en normal pullup vil det være helt unaturlig å få haken over, da man henger med svai og løfter mot brystet. I en chinup er det mer naturlig, men fortsatt et snodig mål med mindre du trener for konkurranse.

 

2. Ikke spark i fra med beinene eller krum ryggen. Hold svai hele veien. Når du krummer ryggen/bikker hoften fram vil du sette latissimus på en større strek for å bedre arbeidsvilkårene mot toppen av løftet, og du vil som følge aldri bli sterkere i denne fasen fordi musklene som skal ta over ikke får sjansen.

 

3. Gå helt ned til du har rette armer. Øvelsen skal starte med skulderbladene, og det skjer ikke med mindre du kjører fullt bevegelsesutslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...