Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Og jeg kan ikke tenke meg mer bortkastede penger enn å ødelegge en AG3 bare fordi man ikke vil være i militæret.

Jeg vil heller som skattebetaler betale 1000 kr i deler til en AG3 enn å kaste bort hundretusenvis av kroner på hver eneste person som absolutt ikke vil være der men du har vel vanskelig for å se den du :hmm:

 

Hvordan skal du ødelegge en AG3 for å dimme? De er mer eller mindre ødelagt fra den dagen du får den, og man kan uansett bytte alt mulig på våpenet. Ellers så får de ofte bulker og slikt på øvelse når folk ikke kan bevare våpenet ordentlig, men det er så vanlig at ingen dimmer pga det.

Vet ihvertfall at en i mitt kompani sto og slo Ag3-en mot ett tre første uken og ble dimmet noen dager senere. Om AG3-en ble ødelagt er en ting men slapp unna gjorde han ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kneskade, rygg skade osv hjelper ikkje lenger har eg hørt. Man blir bare satt til kontorarbeid i stedet. Er nokk kun psykolog som hjelper, funka hos meg i allefall.

 

Rygg funka for meg.. Prøvde ikke å slippe en gang. Svarte bare ærlig da legen spurte meg om jeg hadde lyst.

 

Etter det målte han og styre, og fant visst ut at jeg hadde skeiv rygg. Aner ikke hva det betyr, og jeg har aldri hatt problemer med ryggen. Gjorde allikevel ikke meg så fryktelig mye...

Lenke til kommentar

Tee-Zee: Jeg har da også skeiv rygg, har jo attester på det, men det er visst ikke noe grunnlag for at jeg skal slippe, har også plager i ryggen når jeg blir stresset og annstrenger meg. Hadde med meg legeerklæring på det under sesjon men det så så vidt på den:/ Føler meg egentlig forskjellsbehandlet.

Lenke til kommentar

Noe av det som gjør førstegangstjenesten så lite fristende for min del er urettferdigheten som er knyttet til den. Jeg tenker hovedsaklig på utvalgsprosessen som etter mitt inntrykk virker forferdelig tilfeldig.

 

Noen har alvorlige fysiske plager og blir allikevel tvunget inn mens andre slipper unna med de minste skavankene som jeg ikke kan forestille meg at er relevante. Eksempler på sistnevnte er folk jeg kjenner som har blitt erklært ikke tjenestedyktige på sykdommer de ikke har sett symptomer på siden de gikk i barnehagen, og andre tilfeldige ting som nøtteallergi. Andre slipper på grunn av kjønnet sitt - grunnlaget for dette er en foreldet bestemmelse som går stikk i strid med den politiske linjen Norge har hatt på absolutt alle andre områder de siste 30-40 årene.

 

En annen ting er det håpløst gammeldagse synet til forsvaret på relevansen av ønsket om å gjennomføre. Jeg vil hevde at tilstrekkelig motivasjon og ønske om å gjøre en god jobb er langt viktigere enn hvorvidt man har små skavanker eller ikke, når det gjelder hvem som vil bli den beste soldaten. Selv om man har små skavanker kan man da uten problemer gjennomføre kontortjeneste?

 

Jeg er selv innkalt i Januar 09 og har ennå ikke bestemt meg for om jeg vil gjennomføre eller ikke. Jeg ser at det potensielt kan bli et år jeg vokser mye på og et år hvor jeg kan få erfaringer som jeg vanskelig kan erstatte med å dra andre steder. Samtidig synes jeg at et år er en veldig lang tid å binde seg til et sted og en jobb. I tillegg til at det, som nevnt før, virker som en gammeldags og autoritær institusjon, noe som ikke akkurat den kombinasjonen som passer best til min personlighetstype.

 

Noen som har gjennomført førstegangstjenesten som kan komme med en (så langt det lar seg gjøre) objektiv vurdering av sitt utbytte, både med tanke på positive og negative aspekter?

Lenke til kommentar

legen på sesjonen fant en liten skeivhet i ryggen min som legen min sa var ubetydlig

men pga. dette fikk jeg ikke noen plass i forsvaret (selv om jeg blei erklert tjenestedyktig) så nå har jeg sendt inn attest + søknad om revurdering for jeg SKAL inn i forsvaret

 

så jeg er helt enig i det det du sier, er utrulig mye urettferdighet i utvalgsprosessen

Lenke til kommentar

Kalinken: Er også akkurat derfor jeg blir skikkelig demotivert til å fullføre førstegangstjenesten når jeg høre at folk slipper for ingenting. En kollega slapp fordi han hadde visst for dårlig syn, men fortsatt godt nok til å kjøre bil. Det syns jeg er helt latterlig. Enn å slipppe for nøtteallergi? Da vil jeg slipp fordi jeg er allergisk mot hund og katt! Skal til lungelege i november i håp om at jeg kan slippe grunnet anstrengelses astma. Fikk dårlig pust i gymmen på skolen o.l. Da tror jeg ikke at jeg har lyst til å slitte meg helt ut i rekrutten ivertfall.

Lenke til kommentar
-klippet ut-

 

Noen som har gjennomført førstegangstjenesten som kan komme med en (så langt det lar seg gjøre) objektiv vurdering av sitt utbytte, både med tanke på positive og negative aspekter?

 

er litt vanskelig å gi en objektiv vurdering av tjenesten, men jeg kan prøve.

jeg var 6mnd på HVUV(heimeværnet på værnes).

det var ett ganske autoritært system den første tiden, dette ble bedre etter rekrutten, etter det jeg så var ikke dette ett problem for noen, det er ikke slik man ser på film, at befalet står 2mm unna deg og skriker, befalet skrek stort sett når det var kjeft til hele troppen, mes det gikk ganske rolig for seg på enkeltpersoner.

 

noe av det jeg erfarte/lærte er vel dette(positivt):

-ta kontroll over situasjoner

-kontrollere folk/folkemengder

-hvor mye jeg tåler psykisk og fysisk

-hvordan jeg takler stress, og lære å takle det bedre

-førstehjelp

-overlevelse både vinter og sommer

-nærkamp(kan være ypperlig i bråk)

-bedre form fysisk

-ingen bekymringer

-masse opplevelser man ikke får ellers

-ingen like dager

 

negativt:

-6mnd uten lønn

-psykisk og fysisk krevende

-lite penger(det holder, man får alt man trenger+ca 130kr HVER dag)

-til tider uforutsigbart, når vi våknet om morgenen viste vi aldri hva vi egentlig skulle

Lenke til kommentar

vanskelig å være objektivt, men jeg prøvde :)

 

hva som er positivt og negativt varierer litt fra person til person.

f.eks kan uforutsigbarhet også være positivt for noen.

tok det på negativt da jeg mener folk kan ta det som en negativ sak, selv om jeg egentlig ikke synes det var noe problem selv.

det samme med penger, jeg hadde råd til å dra på byen hver helg og enda nok til å kjøpe mat ute når jeg var lei maten i messa.

hadde også nok til andre saker som falt meg inn å kjøpe, jeg hadde det ganske godt økonomisk :)

Lenke til kommentar
vanskelig å være objektivt, men jeg prøvde :)

 

hva som er positivt og negativt varierer litt fra person til person.

f.eks kan uforutsigbarhet også være positivt for noen.

tok det på negativt da jeg mener folk kan ta det som en negativ sak, selv om jeg egentlig ikke synes det var noe problem selv.

det samme med penger, jeg hadde råd til å dra på byen hver helg og enda nok til å kjøpe mat ute når jeg var lei maten i messa.

hadde også nok til andre saker som falt meg inn å kjøpe, jeg hadde det ganske godt økonomisk :)

 

Hehe.. skjønner.. Ja.. det med uforutsigbarhet ser jeg også på som en fordel da ingen dager er like (som regel). Dessuten skjønner jeg ikke de karene som ikke vil inn pga penger. Gjort ett lite overslag da du med dagpenger og dimmesummen + gratis kost og losji "tjener" rundt 150 000-200 000 iløpet av førstegangstjenesten. Og for en som kommer rett fra videregående blir det nok vanskelig å tjene så alt for mye mer enn 150 000 iløpet av året. Ergo. Finn på en bedre unskyldning en penger. Det funker sjelden.

Lenke til kommentar
Jeg slapp lett unna. Hadde for dårlig syn, så jeg fikk papira i hånda og en fot i ræva.

 

 

Hva er synet ditt da?

:) Jeg har -2.50 på begge øynene, og skeiv hornhinne på det ene øyet per dags dato.

På sesjon hadde jeg -1.75 med skeiv hornhinne på det ene øyet.

 

Jeg sitter er i det siste kvartalet i min førstegangstjeneste.

 

 

_Julenissen_:

Grunnen til at Forsvaret er "desperate", er fordi de omtrent ikke har noen som frivillig vil inn.

Per dags dato, hvis Forsvaret skal mobilisere alle sine mulige soldater, vil de ha MAKS 50.000 soldater.

For ikke mer enn 20 år siden, kunne de hente fram rundt 200.000-300.000 soldater ved full mobilisering.

 

Tenk deg hvis Norge blir invadert eller havner i krig -- Vi har ikke nubbsjangs med dagens innsats fra førstegangsdimmere.

 

Det sier bare litt om hvor store egoistiske jævler 90% av Norges befolkning er.

Ta tak i ditt eget nakkeskinn, bit det i deg, og bli ferdig med det! Det er BARE 1 (ett!) enkelt år! Du har jo hele livet foran deg etter det!

Lenke til kommentar

Matsuo: Forsvaret har det mannskapet det har behov for per i dag. Det er politikerne som har bestemt størrelsen. De kaller alltid inn det antall de trenger, det er flere tjenestedyktige enn stillinger.

Problemet er at folket har en liten forsvarsvilje. Folket (gjennom politikerne) jobber mot forsvaret. Dessverre vet folk ikke sitt eget beste.

Lenke til kommentar
Det sier bare litt om hvor store egoistiske jævler 90% av Norges befolkning er.

Ta tak i ditt eget nakkeskinn, bit det i deg, og bli ferdig med det! Det er BARE 1 (ett!) enkelt år! Du har jo hele livet foran deg etter det!

Ett år som tilhører meg, ett år jeg ikke skylder noen, ett år jeg heller vil bruke på noe annet. Ett år av livet er ikke "bare" for meg. Jeg betaler skatt, det får holde. Vi har titalls land som ikke har førstegangstjeneste, og det ser ut til å fungere ypperlig.

Lenke til kommentar
Men du bor altså i Norge, og ikke i noe annet land. Et av kravene for å bo i Norge er å tjene landet militært eller sivilt når det trengs.

Utifra hva jeg leser i posten er jeg ganske oppmerksom på at dette er et krav, noe jeg sterkt kritiserer og synes er høyst unødvendig. Hadde ikke dette vært et krav, ville jeg ikke vært her og kritisert det.

 

Heldigvis er Norges vernepliktslover elendige nok til å sikre meg fritak.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...