Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

aklla: Forsvaret er ikke dimensjonert til å gjøre noe som helst mot en eventuell storskala-invasjon. HV trener på det, og har formelt sett det teritorielle ansvaret om en fiende skulle invadere landet, men Norge har ingen ambisjoner om å kunne stå i mot en invasjon fra noe som helst land som kunne tenke seg å invadere oss. Det har derimot andre, svært viktige oppgaver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
fordi forsvaret er viktigere enn andre jobber.

hvis forsvaret ikke er godt nok bemannet så har ikke norge noe forsvar mot en evt. invasjon.

det er også økonomisk, forsvaret sparer penger på å ha menige istedet for profesjonelle.

 

staten har en del slike fordeler på viktige ting ellers også, som f.eks utryknings-kjøretøy

Mange oppgaver i samfunnet er viktige, endog helt uunnværlige. Matproduksjon, f.eks, dekker et mer grunnleggende behov enn militæret. Likevel forslår ingen å bruke tvinge ungdommen til potetinnhøsting. Staten sparer antakelig penger på verneplikten, men kan statsøkonomien rettferdiggjøre ethvert inngrep overfor borgerne? Det offentlige vil spare penger om de tvinger folk til å være lærere, vegarbeidere eller søppelkjørere - alt dette er viktige samfunnsoppgaver, men i disse stillingene bytter arbeidskraft frivillig ytelser mot lønn. Argumentene mot at det samme ikke kan gjelde alt militært personell (de som blir skutt på i Afghanistan eller flyr våre F16, er stort sett lønnsmottagere) er ikke overbevisende.

 

At brannbiler har relevans i en tråd om dimming, tviler jeg sterkt på. Poenget får du heller utdype i en tråd på Politikk og samfunn.

Lenke til kommentar
aklla: Forsvaret er ikke dimensjonert til å gjøre noe som helst mot en eventuell storskala-invasjon. HV trener på det, og har formelt sett det teritorielle ansvaret om en fiende skulle invadere landet, men Norge har ingen ambisjoner om å kunne stå i mot en invasjon fra noe som helst land som kunne tenke seg å invadere oss. Det har derimot andre, svært viktige oppgaver.

 

HV er mest for å beskytte infrastruktren.

altså, passe på kraftverk, internett og lignende.

å stå helt imot en invasjon er ganske umulig for ett lite land som norge, men å fortsette å ha ett operativt land under krig ber mulig...

Lenke til kommentar
fordi forsvaret er viktigere enn andre jobber.

hvis forsvaret ikke er godt nok bemannet så har ikke norge noe forsvar mot en evt. invasjon.

det er også økonomisk, forsvaret sparer penger på å ha menige istedet for profesjonelle.

 

staten har en del slike fordeler på viktige ting ellers også, som f.eks utryknings-kjøretøy

Mange oppgaver i samfunnet er viktige, endog helt uunnværlige. Matproduksjon, f.eks, dekker et mer grunnleggende behov enn militæret. Likevel forslår ingen å bruke tvinge ungdommen til potetinnhøsting. Staten sparer antakelig penger på verneplikten, men kan statsøkonomien rettferdiggjøre ethvert inngrep overfor borgerne? Det offentlige vil spare penger om de tvinger folk til å være lærere, vegarbeidere eller søppelkjørere - alt dette er viktige samfunnsoppgaver, men i disse stillingene bytter arbeidskraft frivillig ytelser mot lønn. Argumentene mot at det samme ikke kan gjelde alt militært personell (de som blir skutt på i Afghanistan eller flyr våre F16, er stort sett lønnsmottagere) er ikke overbevisende.

 

At brannbiler har relevans i en tråd om dimming, tviler jeg sterkt på. Poenget får du heller utdype i en tråd på Politikk og samfunn.

Staten sparer ikke penger på verneplikt. Vi sparer penger hvis du ser på ren kjøttvekt, men ikke hvis du ser på forsvarsevne per krone.

Lenke til kommentar
aklla: Forsvaret er ikke dimensjonert til å gjøre noe som helst mot en eventuell storskala-invasjon. HV trener på det, og har formelt sett det teritorielle ansvaret om en fiende skulle invadere landet, men Norge har ingen ambisjoner om å kunne stå i mot en invasjon fra noe som helst land som kunne tenke seg å invadere oss. Det har derimot andre, svært viktige oppgaver.

 

HV er mest for å beskytte infrastruktren.

altså, passe på kraftverk, internett og lignende.

å stå helt imot en invasjon er ganske umulig for ett lite land som norge, men å fortsette å ha ett operativt land under krig ber mulig...

HV har det teritorielle ansvaret i Norge. Hæren har ekstremt liten forsvarsevne. Når du angriper er du helt avhengig av å ha ekstremt flinke soldater som er samtrente, har drillet mye og har det beste utstyret, det er ikke like nødvendig i forsvar. Hæren er godt trente, men svært få soldater (6-7000 mann ved mobilisering, hvor de aller fleste har støtteoppgaver og ikke er ment å være ved fronten), HV har 55000 mann menn jamnt over lavere stridsteknisk nivå og dårligere utstyr.

Lenke til kommentar

Før hadde jeg lyst til å reise inn i militæret, på sesjondagen også.. Men NÅ vil jeg ikke.. å jeg har en kneskade som jeg fikk for ett år siden, var hos legen å fikk sjekka opp det. Og legen sa at korsbåndet i høyre knee er brutt. Altså kneet er ustabilt. Etter det legen fortalte.. jeg fikk beskjed om å reise til oslo/lillestrøm og ta mr av kneet.. Og når jeg skulle bestille time fant jeg ut at ventelista er så lang at jeg ikke får time før i midten av januar. og jeg har innrykk 6 januar..

 

Hva faen gjør jeg nå da x/ ??

Lenke til kommentar

Elitesystemet FTW. Dropp verneplikt og la det være mer som et sivilt system, de som ønsker det kan søke seg inn. Finnes jo nok av dem (tydeligvis).

Mange land har et slikt system, nederland, usa, britannia om jeg ikke tar feil.

Og å krangle om tjenesten er bra eller ikke ser jeg folk gjør hele tida, det er det samme som å krangle om at advokat er en bra jobb, det varierer fra sted til sted, folk til folk, kollegaer osv! Det er likt for ingen! Så vær enig om at noen setter pris på det, noen ikke.

Lenke til kommentar
Elitesystemet FTW. Dropp verneplikt og la det være mer som et sivilt system, de som ønsker det kan søke seg inn. Finnes jo nok av dem (tydeligvis).

Mange land har et slikt system, nederland, usa, britannia om jeg ikke tar feil.

Og å krangle om tjenesten er bra eller ikke ser jeg folk gjør hele tida, det er det samme som å krangle om at advokat er en bra jobb, det varierer fra sted til sted, folk til folk, kollegaer osv! Det er likt for ingen! Så vær enig om at noen setter pris på det, noen ikke.

Også interessant hvordan Norge direkte bryter flere av menneskerettighetene ved å ha verneplikt, men går fullstendig berserk når det er et land bortgjemt i Asia gjør det samme.

 

Det er helt ufattelig at noen skal ha krav på et år av livet ditt, dette kunne absolutt vært gjennomført uten å være obligatorisk. Vi har andre land som er et bevis på det.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

eg va inne i litt over 3 uker. holt ett helvette med alle sersjantene. fikk kjeft av rekruttskolesjefen å masse rart, va inn til lege 2 ganger i uken. å prest annen hver dag. til slutt sa eg. eg skal ha psykolog time.

 

så for eg til spykolog, spyskologen spurte meg om eg kunne litt om pc, så hjalp eg han med noen skjerm instilliger. etterpå sa han, ka eg kan hjelpe deg med da?

 

mitt svar var: eg vil hjem, kan du dimitere meg? :p

 

så svarte han, ja d kan du få låv ti li premie.

 

 

så gikk d 3 dager så var eg hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ganske lyst i militæret, men jeg vet ikke om jeg klarer et år uten kjæresten min... Hvis det bare er 7-8 ganger i året jeg får se henne, så... :/

 

Og i motsetning til de fleste andre nå til dags har jeg tenkt å leve med henne resten av livet, enn så "urealistisk" og barnslig det høres ut. Det er verd å prøve.

 

Har fått innvilget tre års utsettelse nå da, så jeg har litt tid på å forberede meg..

Dette er vel ikke dimming, men hvor mange tar FFI inn til førstegangstjeneste, og hva skal til for at man skal kunne få plass der? Nettsidene sa ikke særlig mye...

Lenke til kommentar

Om du har fått 3 års utsettelse så kommer du etter alt å dømme aldri inn, med mindre de er meget meget "hyppe" på deg.. De har vel fått beskjed om at de skal ta inn de som er 18-20 år......Tror jeg....

 

Om man vil dimme, er det lett, har hørt av mange mange, at de under de første dagene nesten bare kunne si at de ikke ville være der... Har sikkert mye å gjøre med hvor mange de trenger i gitt avdeling...

 

Vet om folk som har dimma på å si at de var knarkere før i tiden....

Lenke til kommentar
Også interessant hvordan Norge direkte bryter flere av menneskerettighetene ved å ha verneplikt, men går fullstendig berserk når det er et land bortgjemt i Asia gjør det samme.

 

Haha - ja, akkurat.

 

Staten kan tvinge selv overbeviste pasifister til å utføre militærtjeneste og til å storme mot fienden med våpen i hånd.

 

Et tips: Man bør ikke uttale seg om forhold man ikke vet noe om. Sannsynligheten for at man da tar feil - slik du gjør her - er nemlig rimelig stor.

Lenke til kommentar

Forsvaret:Du er nå slettet fra Forsvarets utdanningsdatabase. Takk for tiden du har vært registrert hos oss & lykke til videre. spørsmål? Ring 03003

 

Mvh Forsvaret.

 

 

 

Fikk denne tekstmeldingen her om dagen.

 

 

Helt greit for min del, men hadde nesten ikke ventet at de skulle gi opp så lett. Det er vel sant at med mindre det sitter en liten despot med ansvaret for det kontoret som kaller inn deg så tar de ikke inn andre enn de som er motiverte.

 

:)

Lenke til kommentar
De tar inn MANGE umotiverte, tro meg.

Hvor gammel er du? (hvilke generasjon du tilhører). De tar inn 1/3 av en 1/3 som blir kalt inn til sesjon nå, jeg har hørt det nøyaktig motsatte av det du sier.

Hvor har du tallene dine fra? Jeg mener å ha hørt at blant de som blir innkalt til sesjon er det 1/3 som gjennomfører førstegangstjeneste. Alle norske gutter i riktig alder blir da innkalt til sesjon?

 

Forøvrig er det ikke sånn at en bare kan si at en ikke vil, for så å automatisk slippe unna. Jeg sa klart ifra at jeg ikke ville inn på sesjon, men er allikevel blitt innkalt i januar. Men siden det ennå ikke er januar har jeg ingen erfaring fra innrykk, mulig det er større grad av valgfrihet der? Kan noen som har vært inne uttale seg? Det går forferdelig mye i folk som "har hørt" eller som "har venner som forteller", men tilsynelatende veldig få med egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...