Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis man dimmer fra militæret, kn man ikke søke seg inn igjen da? Er man ute for good?

 

mest sansynlig er man ute for godt.

spørs litt hvorfor man dimmer, men å være stemplet "ikke tjenestedyktig" er ikke noe som endrer seg med det første.

tror det er letter å dimme enn å fjerne det stempelet.

 

dimmer du pga noe psykisk tror jeg du kan glemme det, er det noe fysisk kan du sikkert få attest fra legen om at det er ok og starte i militæret.

 

Pasient: 20 "vådeskudd" på F blir nok sivilt forfulgt ja.

er ikke snakk om vådeskudd lengre da, uforsiktig omgang med våpen er ulovlig, både i militæret og sivilt, ikke en god måte å dimme på...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Er det mulig å få dokumentert hva som står skrevet hos militæret om seg selv?

 

Er en stund siden jeg dimet og husker nesten ikke hva som var grunnen til at jeg ble klassifisert som ufør til tjeneste. Hadde vært interessant å få lest dette igjen. :)

 

Takker for svar.

 

Arve :)

 

Alle som registrerer personlig og/eller sensitiv info om deg har plikt til å utlevere det de har om deg (kopi til deg ja). Henvend deg til VPV, så hjelper de deg til rette stedet.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet ut da jeg var 18år. Jeg bodde et år i Oslo hvor jeg jobbet og betalte skatt. Nå er jeg 19 og studerer ved NTNU. Jeg ble innkalt til sesjonskontoret på Hamar hvor jeg fikk snakke med en Løyntant som sa jeg ikke kom til å bli innkalt med mindre det ble krig ettersom jeg forklarte min avsmak for militæret, og at jeg er pasifist. Jeg hater våpen og slossing og ser virkelig ikke hva 9mnd i skauen er godt for.

 

 

Nå har jeg fått innkallelse til Sjøforsvaret i Stavanger. Jeg har søkt fritak på det grunnlag av at jeg er student.

Med mindre løytnanten på Hamar sesjonskontor er en stor løyner er vi dermed i krig i dag :p

 

 

Selvfølgelig mulig at det sitter en annen der per dags dato så ikke vær forutintatt hvis du skal dit :)

 

Til dere superharry-rambofikserte-tjenlandetdittdinsviker-idioter som mener at jeg sluntrer unna fordi jeg ikke vil i militæret. Hva mener dere ærlig talt at samfunnet er mest tjent med i dag? En skattebetalende arbeidsressurs eller en som vet hvordan man kan drepe andre mest mulig effektivt?

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Til dere superharry-rambofikserte-tjenlandetdittdinsviker-idioter som mener at jeg sluntrer unna fordi jeg ikke vil i militæret. Hva mener dere ærlig talt at samfunnet er mest tjent med i dag? En skattebetalende arbeidsressurs eller en som vet hvordan man kan drepe andre mest mulig effektivt?

 

med ett forsvar, så finnes det ihvertfall noe som heter Norge.

er ikke mange som går 1 år i forsvaret å kun lærer å drepe, mye annet kommer inn i skalle også.

er faktisk 1 år med erfaring som man ikke får ellers.

 

du er mest nyttig for samfunnet hvis du er i forsvaret 1 år, penger er vel en av de tingene staten har nok

husk at det skal ca 37 000 år i skatteinntekter for å betale den nye opra`n i oslo.

altså, de tjener hele 0,000027% operahus på at du ikke går i førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Det var da et ytterst merkelig regnestykke. Hvordan i alle dager vet du min framtidige årsinntekt? Ikke er jeg ansvarlig for å finansiere operaen alene heller.

 

Det hadde vært fint om du kunne forklare hvordan jeg er nyttig for staten det året jeg soser rundt i skauen og koster staten tusenvis av kroner mot at jeg jobber og betaler skatt. Jeg kan gå med på at man lærer seg sammarbeid og disiplin, men det var da vitterlig noe jeg lærte gjennom ett år som ansatt i bank også. Jeg hadde ansvar for strømregning, husleie, skatt, jobb, matinnkjøp, husvask. Er ikke dette ting som bygger disiplin?

 

Jeg leier også leilighet som de fleste andre studenter. De jeg bor sammen med har ikke inntekt til å dekke leien uten meg. Da må de enten finne seg noe annet, eller finne en ukjent til å flytte inn sammen med seg, noe de ikke er lystne på.

 

Nei... Du må nok finne atskillig bedre argumenter enn et tøysete regnestykke og en personlig mening.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Hva mener dere ærlig talt at samfunnet er mest tjent med i dag? En skattebetalende arbeidsressurs eller en som vet hvordan man kan drepe andre mest mulig effektivt?

 

Du kan da ta opp utdanningen etter førstegangstjenesten.

 

Du taper fortsatt ett år på noe jeg mener er unyttig kunnskap. Hvis jeg ikke slipper unna så kommer jeg enten til å ende opp i fengsel, siviltjeneste eller søppelmann i leiren. Dette fordi jeg er pasifist og nekter å håndtere drapsvåpen. Hvordan man mest mulig effektivt tar livet av andre mennesker er ikke kunnskap jeg er innteresert i. Hvilken nytte har militæret av meg? Det er fullstendig bortkastet tid og penger å prøve å presse folk inn i militæret.

 

Slik situasjonen er i værden i dag, så mener jeg at man trenger et forsvar som kan reagere hurtig og effektivt. Men da er det bedre å sende mer resurser og fokus i retning av de som har en motivasjon i utgangspunktet.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Det var da et ytterst merkelig regnestykke. Hvordan i alle dager vet du min framtidige årsinntekt? Ikke er jeg ansvarlig for å finansiere operaen alene heller.

 

Det hadde vært fint om du kunne forklare hvordan jeg er nyttig for staten det året jeg soser rundt i skauen og koster staten tusenvis av kroner mot at jeg jobber og betaler skatt. Jeg kan gå med på at man lærer seg sammarbeid og disiplin, men det var da vitterlig noe jeg lærte gjennom ett år som ansatt i bank også. Jeg hadde ansvar for strømregning, husleie, skatt, jobb, matinnkjøp, husvask. Er ikke dette ting som bygger disiplin?

 

Jeg leier også leilighet som de fleste andre studenter. De jeg bor sammen med har ikke inntekt til å dekke leien uten meg. Da må de enten finne seg noe annet, eller finne en ukjent til å flytte inn sammen med seg, noe de ikke er lystne på.

 

Nei... Du må nok finne atskillig bedre argumenter enn et tøysete regnestykke og en personlig mening.

Jeg har ikke tenkt til å komme med noe regnestykke, syns bare den ene kommentaren du kom med var ganske morsom. -Jeg hadde ansvar for strømregning, husleie, skatt, jobb, matinnkjøp, husvask. Er ikke dette ting som bygger disiplin? Dette er ting som kanskje gjør deg mer "voksen", men om du får den disiplinen som du får i militiæret.. absolutt ikke! I militæret lærer du skikkelig disiplin, du lærer å kjenne deg selv på en måte du aldri får gjort ved å jobbe i bank ett år eller å være student. Dessuten får du venner for livet og du får gjort noe du ikke får sjansen til senere i livet. Jeg skjønner at det kan være noe dritt å starte på ett år i militæret når du er i gang med høyere utdannelse, men jeg tror du kommer til å angre veldig senere hvis du ikke velger å dra inn. Mitt tips.. Ta ett år i militæret, mens du fryser skoleplassen og går tilbake dit etter tjenesten.

Lenke til kommentar

du er nyttig for staten fordi du klarer å beskytte den når vi en gang kommer i krig.

hadde ikke Norge hatt noe forsvar ville vi trolig ikke vært Norge lengre.

klart det, man kunne hatt ett forsvar basert på bare ansatte, men det er ikke nok hvis man skal beskytte Norsk infrastruktur i krig, de proffe kan ta seg av de skikkelige krigene, de værnepliktige tar seg av de lettere tingene, som å sørge for at du kan sitte hjemme å klage over militæret på internett.

 

regner med at du ikke tjener særlig mer enn 300 000 i første året etter du har blitt utdannet, med 33% skatt blir dette 100 000,-

operan kostet 3,7mrd, da er det bare å regne ut :)

 

tok det regnestykket kun for å vise hvor ubetydelig skatt fra 1 person i 1 år betyr.

hvis du ser på dagliglivet trening disiplin, så kjør på, du er disiplinert :p

udisiplinerte verken vasker, handler eller betaler regninger...

 

som sagt, staten har nok penger.

har du nok livserfaring?

staten tjener forsvar, du tjener livserfaring og opplevelser.

staten taper litt inntekt, du "taper" ett år

 

edit: så får du mange gode historier i førstegangstjenesten, samt at du kommer i litt bedre form :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det hadde vært veldig fint hvis du kunne komme med et eksempel...

Helst noe annet enn:

 

"Jeg gjorde som en serjsant ba meg gjøre, derfor er jeg disiplinert."

 

Ved å bo for meg selv lærte jeg å møte opp og ta ansvar på jobb. Jeg lærte også å håndtere en husholdningsøkonomi. Kan du vennligst fortelle meg hva man lærer i militæret som man ikke kan tilegne seg i det hverdagslige liv?

 

Jeg ser du har den forestillingen av at jeg kommer til å "angre." Dette er ikke noe "omagahwd orker ikke militæret ass". Det er en gjennomtenkt avgjørelse hvor jeg har tatt meg god tid og veid for og imot. De jeg kjenner som har vært i militæret er flotte folk, og de var de samme da de kom tilbake som de var da de dro.

 

Den kunnskapen man tilegner seg i militæret er tydeligvis vanskelig å peke på.

Lenke til kommentar
du er nyttig for staten fordi du klarer å beskytte den når vi en gang kommer i krig.

hadde ikke Norge hatt noe forsvar ville vi trolig ikke vært Norge lengre.

klart det, man kunne hatt ett forsvar basert på bare ansatte, men det er ikke nok hvis man skal beskytte Norsk infrastruktur i krig, de proffe kan ta seg av de skikkelige krigene, de værnepliktige tar seg av de lettere tingene, som å sørge for at du kan sitte hjemme å klage over militæret på internett.

 

Du regner med at vi "kommer i krig"? Vi er innblandet i en krigssituasjon per dags dato. Bare fordi den ikke foregår i vårt hjemland gjør den ikke til mindre ekte.

regner med at du ikke tjener særlig mer enn 300 000 i første året etter du har blitt utdannet, med 33% skatt blir dette 100 000,-

operan kostet 3,7mrd, da er det bare å regne ut :)

 

Vennligst legg til det en vanlig rekrutt bruker på ammunisjon og sprengstoff på ett år. Legg også til kostnaden bak mat og husly. Deretter kan du ta det og gange det med alle de som er inne mot sin vilje hvert år. Jeg har ikke noe tall her, men jeg vil tro der blir en del. Da har man plutselig ikke et like ubetydlig tall lenger.

 

tok det regnestykket kun for å vise hvor ubetydelig skatt fra 1 person i 1 år betyr.

hvis du ser på dagliglivet trening disiplin, så kjør på, du er disiplinert :p

udisiplinerte verken vasker, handler eller betaler regninger...

 

som sagt, staten har nok penger.

 

Staten har ikke "nok" penger. Da hadde det ikke vært problemer med å bevilge penger til diverse ting her i landet. Vi lever i et velferdsland, men vi har på ingen måte "nok" penger.

 

har du nok livserfaring?

staten tjener forsvar, du tjener livserfaring og opplevelser.

staten taper litt inntekt, du "taper" ett år

Det med å "vinne" et år er så utrolig subjektivt at jeg ikke skjønner at du tør å dra det fram. Bare fordi du synes noe er kjempegøy betyr ikke at resten av værden gjør det.

edit: så får du mange gode historier i førstegangstjenesten, samt at du kommer i litt bedre form :)

 

Jeg har mange gode historier fra andre steder. Jeg er heller ikke i dårlig form. Jeg trenger ikke militæret på noen som helst måte.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

den kunnskapen man tilegner seg er ikke ekstremt vanskelig å peke på, men varierer fra sted til sted.

personlig lærte jeg at man kan pushe seg minst 50% lengre enn det man tror, både psykisk og fysisk, hvordan man overlever ute i skogen i -20 grader, hvorfor man skal ha kontroll på utstyret sitt, respektere og samarbeide andre på ett HELT annet nivå enn på jobb.

og ja, lydighet ovenfor befalet var en del av det, trene ting til perfeksjon.

men det var ikke slik at alt ble gjort KUN fordi befalet sa det, f.eks den natta vi gikk ca 4 mil med full sekk var det ingen sure miner, ingen som klagde, ingen som hatet livet, alt var ok, vi fikk testet oss og var ganske fornøyde.

og det båndet man får med kolegaene får du aldri med noen andre, vi bodde sammen, festet sammen, fant på tull sammen, masjerte sammen, trente sammen, spiste sammen osv, når du er sammen med samme folk 24timer i døgnet så lærer du dem og deg godt å kjenne.

 

du kan ikke si dette er en gjennomtekt avgjørelse når du ikke vet hva militæret egentlig handler om

Lenke til kommentar

Jeg har nærmest vokst opp i skogen, og hadde ikke hatt store problemer med å overleve i -20C med riktig utstyr. Det er fortsatt et gyldig argument men kun i forhold til en krigssituasjon, eller hvis man befinner seg midt på vidda uten kart og kompass en dag. Hvis du fikk bedre kontakt med en gjeng tilfeldige mennesker enn du mener du kan med utvalgte venner da synes jeg synd på deg (og de gamle vennene dine).

 

Jeg tør påstå at militæret er en situasjon de man på grunn av psykisk stress og usikkerhet søker kontakt og aksept på en annen måte enn i et vanlig samfunn. Jeg også veldig skeptisk til at man får venner for livet i militæret. De jeg kjenner hadde samme opplevelse som deg. De syntes at den sosiale delen var knall, men de har holdt kontakten med få eller ingen etterpå. Omtrent som etter Videregående med andre ord.

 

Jeg har også mer enn nok venner fra før, så det argumentet er i mitt tilfelle ikke anvendelig uansett.

 

Den avgjørelsen jeg har tatt, er fattet på bakgrunn av de inntrykk jeg har fått av militæret som en helhet. Kanskje det er kjempegøy å bli maler også, men jeg har ikke lyst til å male. Derfor blir jeg ikke maler. Forskjellen er at her kan jeg ta et aktivt valg. Militæret tvinger folk inn i en rolle de nødvendigvis ikke vil ha.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

ang overlevelse er ikke dette det største argumentet, men selv om du har vokst opp i skogen er det mange ting du ikke vet om overlevelse.

f.eks hva som er viktig for å holde varmen, hva man bør unngå osv.

 

joda, men får litt unormal kontakt i starten, man blir kastet på rom med 5 tilfeldige, ukjente folk, blir pushet av befalet til å samarbeide.

men så opplever man mye sammen med dem folka også da, på den måten får man erfaring og knytter bånd, selv om venner for livet er å ta i, så er det veldig bra sosialt miljø for de fleste.

sier ikke at jeg var beste-kompis med samtlige, var folk jeg ikke likte der også, men var noen av dem dem jeg likte, akkurat som ellers i livet.

har forresten kontakt med noen av dem enda, selv de nærmeste bor ca 4 timer unna meg.

 

jeg hadde forresten ca samme instilling som deg før jeg var ute, orket ikke å styre med å slippe, men hadde ikke spesiellt lyst, men hadde absolutt gjort det igjen :)

 

men, uansett, gidder ikke diskutere dette i det uendelige, det er en helvetes god erfaring å dra med seg, det tror jeg ikke du kan nekte på heller.

 

Choronzon: regner med det ja, spørs hvor lang tid det tar å lege det.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Var en fyr i troppen våres som fikk knekt, bristet og spiddet forskjellige deler av armen, han ble bare lappet sammen og fullførte førstegangstjenesten som resten. En ganske skjør person...

 

Så nei, det er ikke garantert at du dimmer på den måten, men det garanterer at du ikke gjør noe med den hånda mens du har den skaden.

 

-Zeitgeist-: Man blir ikke særlig mye soldat av førstegangstjenesten enn at man kan hvis man må, ta opp et våpen og forsvare landet sitt. De fleste finner ut at de kan presse seg ekstremt bare de må, får gode erfaringer og vokser fra opplevelsen.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

aklla

 

Det er ikke meningen å være ekkel, men jeg er rett og slett bare frustrert over en situasjon jeg føler meg presset inn i. Både du, thomsi1607 og Bruktbilen har kommet med saklige og velmenende argumenter. Dette får eventuellt bli en sak mellom meg og militæret i fremtiden. Takker for alle inspill. Jeg beklager også til trådstarter hvis jeg hijacket tråden. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...