Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Men du bor altså i Norge, og ikke i noe annet land. Et av kravene for å bo i Norge er å tjene landet militært eller sivilt når det trengs.

Utifra hva jeg leser i posten er jeg ganske oppmerksom på at dette er et krav, noe jeg sterkt kritiserer og synes er høyst unødvendig. Hadde ikke dette vært et krav, ville jeg ikke vært her og kritisert det.

 

Heldigvis er Norges vernepliktslover elendige nok til å sikre meg fritak.

 

Hadde kravet om verneplikt ikke eksistert hadde vi kanskje sittet igjen med 500 vervede soldater som skulle forsvare Norge i en eventuell krise. Syns du dette er unødvendig. Hva har du tenkt til å gjøre på det året som du har klart å lure deg unna? Jeg betaler også skatt så det er ikke ett argument. Spille data i ett år er ikke ett argument. Tjene penger er heller ikke ett godt argument. Hva pokker har du tenkt til å gjøre?

 

Må få legge til at jeg heldigvis slipper jeg å ha sånne som deg i troppen min. Det hadde blitt ett sant helvete og ville fått den værste militæridioten til å ville dimme. Ha ett strålende år med dataspilling og potetgull. kos deg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde kravet om verneplikt ikke eksistert hadde vi kanskje sittet igjen med 500 vervede soldater som skulle forsvare Norge i en eventuell krise.

Dokumenterte kilder/data takk, ellers avviser jeg dette som svada. Det er ganske utrolig at personer her tar soldater i antall som Norges forsvar.

 

Hva har du tenkt til å gjøre på det året som du har klart å lure deg unna? Jeg betaler også skatt så det er ikke ett argument. Spille data i ett år er ikke ett argument. Tjene penger er heller ikke ett godt argument. Hva pokker har du tenkt til å gjøre?

Utdanne meg, og etter det skal jeg jobbe - jeg har valgt en bransje der "friår" ikke går bra overens med utviklende teknologi. Men nå er ikke dette grunnlaget for hvorfor jeg har lurt meg unna.

 

Jeg betaler også skatt så det er ikke ett argument. Spille data i ett år er ikke ett argument.

Dette er feiltenkning. Selv om du gledlig gjør mer enn hva som burde, etter min mening, kreves av deg - så er ikke det et "argument" for konskripsjon.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Du har lov til å mene hva du vil, og gjerne jobbe mot å avskaffe verneplikten. Det du derimot ikke har lov til, er å snike deg unna så fremt det faktisk er verneplikt i landet. Du må ha løyet på ett eller annet tidspunkt for å slippe unna, og det er faktisk straffbart med flere års fengsel. Dessverre blir ikke de lovene fulgt.

Lenke til kommentar
Du har lov til å mene hva du vil, og gjerne jobbe mot å avskaffe verneplikten. Det du derimot ikke har lov til, er å snike deg unna så fremt det faktisk er verneplikt i landet. Du må ha løyet på ett eller annet tidspunkt for å slippe unna, og det er faktisk straffbart med flere års fengsel. Dessverre blir ikke de lovene fulgt.

Desverre, jeg har fulgt loven. Loven er grunnen til at jeg slipper unna. Jeg har ikke hatt behov for å lyve, og hadde det vært en nødvendighet måtte jeg ha revurdert metoden. Selv om jeg har en kritisk holdning til militæret betyr det ikke nødvendigvis at jeg har lurt meg unna.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Dimmepengene*antall dager du har tjenestegjort/365 ;)

Men hvis du blir førtidsdimittert (alle hærfolkene i indre troms blir det) eller selv søker om å dimme tidlig pga. studier/jobb, så er det en grense på når du får alle dimmepengene. Den er langt mindre enn 365 dager. Det kan være verdt å finne ut, for om den er på 320 dager, og du dimmer etter 319, så taper du VELDIG mye penger.

Lenke til kommentar

hei. Jeg har vært i militæret en stund no, og er lei hele greien. Jeg er deprimert store deler av dagene ,og har det ikke godt. Jeg tok dette opp med min sjef for vel en uke siden,og fikk som svar at eg kunne få reise hjem, men då måtte de krysse av for psykisk skade, noe som igjen ville komme på rullebladet, ergo folk arbeidsgivere ser det. Noen som vet noke utvoer dette , og hvilken betydning det vil få?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Jeg skal på sesjon om 12 dager. Tingen er at jeg er nå lærling i et elektroreperatør firma, og etter at jeg får fagbrevet vil jeg fortsette å jobbe der jeg jobber nå. Kan jeg slippe militæret viss jeg sier dette? For jeg tror ikke jeg kan få fortsette på jobben viss jeg må i militære i ett år, for vi trenger folk der hele tiden å viss jeg må i militære kommer vi til å skaffet oss en lærling som tar plassen min.

 

Vil jeg unngå å komme i militære pga dette? For jeg har ikke lyst dit :p

Lenke til kommentar
hei. Jeg har vært i militæret en stund no, og er lei hele greien. Jeg er deprimert store deler av dagene ,og har det ikke godt. Jeg tok dette opp med min sjef for vel en uke siden,og fikk som svar at eg kunne få reise hjem, men då måtte de krysse av for psykisk skade, noe som igjen ville komme på rullebladet, ergo folk arbeidsgivere ser det. Noen som vet noke utvoer dette , og hvilken betydning det vil få?

 

På forhånd takk.

Spør personen hvilket rulleblad det gjelder - det sivile eller det militære. Såvidt jeg har skjønt kommer dette kun på det militære rullebladet ditt, og der har ingen arbeidsgivere, eller andre sivile for den saks skyld, innsyn. Men dette er jeg ikke 100% sikker på, så du får forhøre deg der du er. Hvis du finner ut at mine antakelser stemmer synes jeg forøvrig du burde forsøke å klage på "sjefen" din om at han lyver/er for dårlig informert til å kunne gjøre jobben sin skikkelig. Du har krav på å få informasjon som er korrekt.

 

Og bare ignorer folk Modderusk. Bare du vet om du er istand til å gjennomføre førstegangstjenesten eller ei, ikke la noen påvirke deg med klisjéfylte hersketeknikker og spekulasjoner i din psykiske helse de ikke har grunnlag for å ta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Heh, virker som folk ikke har særlig tiltro til personvernet her i landet. Selvsagt har ikke dine fremtidige sivile arbeidsgivere tilgang til dokumenter vedrørende din helse - verken den fysiske eller psykiske.

Lenke til kommentar

"Og Skam faae den, som sviger!

Og Skam faae den, som elsker Tvang

Og hader Piger, Viin og Sang!"

 

Heh, joda :p

 

Det kommer kanskje på det militære rullebladet ditt, men det har ikke arbeidsgiver innsyn i. Skal driste meg til og si at ikke engang politiet får se det. Mao, det har ingen følger for deg og dimme pga "psykiske lidelser".

 

En kompis av meg gjorde akkurat samme stuntet. Møtte opp i bardufoss, og snakket i TO timer med psykologen om hvor ille han hadde det, hvor mange i familien som hadde dødd, hvor mye angst han hadde osv osv. Det var ikke måte på hvor mye jævelskap den gutten hadde vært igjenom. Uansett, han ble da erklært ikke tjenestedyktig pga psykiske lidelser. Og han har ikke hørt noe siden.

 

Har du det så jævlig som du påstår, så skjønner jeg at du vil dimme. Men har du gitt det en kjangse, eller har du bare satt deg ned og utviklet det jeg vil kalle "vondt i viljen"?

 

Hvis sistnevnte, så prøv det ihvertfall. Jeg kan garantere deg at du vil få et fint år med MASSE minner om du fullfører. Jeg hadde nok av folk som deg i troppen, ikke vondt ment altså. Men de ville ikke være der, hadde bedre ting og gjøre, likte ikke militæret osv osv. De ble spurt på dimmedagen om de angra på at de fullførte. Ikke EN som svarte ja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
så hvis de krysser av for psykisk skade, så vil ikke det ha noe å si når jeg kommer til å søke jobb i fremtiden? sikker på dette?

Ja - unntaket er jobber som krever sikkerhetsklarering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
ikke for å være frekk, men har du grunnlag for å være sikker på dette?

Viktig å vite det sikkert:)

Offentlig ansatte har en alminnelig taushetsplikt om "noens personlige forhold". I tillegg finnes det særlovgivning om helsepersonell, personopplysninger mv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...