Gå til innhold

Hvordan dimme fra militæret?


andnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne uken i året, hva gjør man der? Og er det vanlig å bli innkalt en uke i året altså? aldri hørt om det.

 

Jeg har et syn på -3 og skal i sjøforsvaret i September. Er det noe sjanse for at de dimmer meg bare pga synet, selv om jeg vil være i forsvaret?

 

Det er en rep. uke i heimevernet som lexmyr påpeker. Blir man kalt inn i heimevernet etter fgtj har man altså denne uken, en gang i året.

 

Om du vil være i forsvaret får du nok være der med et syn på -3.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra umotivert slask til korporal. De første ukene kan være direkte nitrist til tider, med vasking, evigvarende våpenpuss osv. Husker selv jeg prøvde et par dimmetriks de første dagene med legesjekk osv, men det gikk dessverre ikke. Så jeg fortsatte, etterhvert ble slitet rutine og ting ble lettere fordi man var vant til det, og man fikk oppleve mye tøft også som man ellers aldri ville gjort.

 

Nå kan jeg gå i messa med mitt cola-tillegg og korp. bling å flire av de andre. HAHA, I'm running to the bank right now!

 

Det skal sies at militæret kan være ekstremt kjedelig til tider, men du klarer deg nok igjennom det. Det er en god erfaring å ha med videre, i allefall i arbeidslivet.

 

Gi det en sjanse, men det blir bare vanskeligere og vanskeligere å dimme jo lengre inn i tjenesten du er.

 

Det enkleste trikset er egentlig bare å si at du ikke vil ha noe å gjøre i militæret på sesjonen. Det funker for de fleste.

Lenke til kommentar

Det som funka for de som var lei i vår tropp (de dimma ca halvveis) var å si at de var lei, og ha samtaler med prest og psykolog. De ble da overbevist om at militærtjeneste ikke var godt for dem, og anbefalte å dimme dem. Du må være ganske standhaftig for å gjennomføre det da, selv om de andre troppen synes du er en drittsekk som forlater dem og gir dem mer arbeid når du faktisk flykter fra stillingen din.

Og btw, du er en drittsekk om du plutselig finner ut at du skal dimme etter å ha vært der en stund, ettersom arbeidsoppgavene dine blir lempa over på dem som er igjen. Folk får lengre vakter fordi de er underbemanna osv...

Lenke til kommentar

De fleste i dag sniker seg vel unna på en eller annen måte, hvor mange leger er inne til førstegangstjeneste? Hvor mange menn som ikke fullførte førstegangstjenesten blir ferdige med turnusen hvert år? Det har blitt vanlig å ikke være inne til førstegangstjeneste.

 

Det eneste jeg kan gi av råd er som følger, med mindre du har en sykdom, eller at du har andre mennesker som er avhengige av deg [nær familie som du må passe på], så bør du være inne til førstegangstjeneste.

 

Men hvis du skal inn, for all del, IKKE ta ARTBN med mindre du nesten er sikker på at du greier artillerijeger opptaket, resten av tjenestene er kjipe, spesielt hvis du er i god form. Du har ingen eller liten "leke krig" faktor, men du er fremdeles i indre Troms... Hvis du sliter med kulde, og da mener jeg fysisk sliter med det i betydelig større grad en folk som du kan sammenligne deg med gjør, om du ønsker å tjenestegjøre. Meld deg opp til fallskjermjegern, ikke grei å komme gjennom, bli sendt til kampeskadronen på Rena. Angrer sykt at jeg ikke gjorde sistnevnte, men trodde aldri at det kom til å gå nedover så fort. Nå bare loffer jeg hjemme i påvente av studier.

 

Og hvis dere ønsker å lure dere unna, uten at dere har et medisinsk problem, eller at dere har ansvaret for andre mennesker som sliter som dere må hjelpe. For all del, på en måte burde dere skamme dere, men på en annen side så er dere i flertall. De fleste i dag begynner på jallastudier for å slippe, eller finner på sykdommer de ikke har. Mennesker som har vondt i ryggen men tar 200 i knebøy. Uansett, ikke noe fasit svar på hvordan man skal slippe. Migrene og rygg er det vanligste.... fake at man sovner av anti-pollen tabletter?

 

Det eneste jeg ikke skjønner er hvor "random" forsvaret er... En stakkar som ser dårlig, og er skamfeit MÅ inn, mens en eller annen kæg som er relativt frisk, og i OK form slipper fordi han studerer et eller annet jalla studie?!? WTF?? :wallbash:

 

Men for all del, hvis dere er motiverte, i god form, og relativt friske, søk dere et sted hvor dere kjenner at dere har utført noe i løpet av et år......

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har det noko betydning når ein kjem inn? Eg skal inn i september, men satser på eit så kortvarig opphald som mogeleg. Noko forskjell på å kome inn på vår vs haust? Har "desverre" ingen fysiske plager, får prøve andre metodar.

 

Edit: For n'te gong, oppfordringer til å gjennomføre førstegangsteneste eller fordelane med den skal ikkje i denne tråden! Den diskusjonen kan dykk ta ein anna stad. Eit innlegg er fjerna.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Mange slasker bruker ryggproblemer som grunn til å slippe unna. Dersom du er lystløgner kan du vel alltids juge på deg at du er pasifist også eller at du har store psykiske problemer. :shrug:

 

Går ikke i dag med ryggproblemer...Da blir du sendt rett på MR/CT sjekk. Der kan du ikke bløffe noen da røntgen avslører om du har problemer.. Isåfall er kanskje pliktjeneste på et gamlehjem e.l. å foretrekke i 15 mnd.

Psykiske bløffer kan forfølge deg livet ut og står i dine ruller!

Lenke til kommentar
Går ikke i dag med ryggproblemer...Da blir du sendt rett på MR/CT sjekk. Der kan du ikke bløffe noen da røntgen avslører om du har problemer.. Isåfall er kanskje pliktjeneste på et gamlehjem e.l. å foretrekke i 15 mnd.

Psykiske bløffer kan forfølge deg livet ut og står i dine ruller!

 

Tull og tøys. For det første er ryggproblemer noe som ikke kan sees på røntgen. For det andre finnes det ikke noen "ruller". Bare skremselspropaganda.

Lenke til kommentar
Finnes ikke noen ruller? Forsvaret har en fil på deg hvor den infoen de har om deg er lagret. Det er dog ikke gud og hvermann som har innsyn i den, slik mange virker å tro.

 

Ja, det stemmer at forsvaret har en fil til intern bruk, som alle andre arbeidsgivere. Men so what. Dersom du ikke vil være i forsvaret så betyr det jo ingenting hva som står i den.

Lenke til kommentar

Uten å ha lest stort mer enn førsteinnlegget må jeg ærlig si at sånne typer som prøver å bare "slække" hele førstegangstjenesten gjør meg dårlig.

 

Den obligatoriske verneplikten i Norge har gjort det til at staten bruker millionvis av kroner på å få inn slike folk, mens alle de andre som virkelig vil tjenestegjøre sitter hjemme og venter på innkallelse!

 

Snakker bare av ren erfaring ettersom en kompis virkelig har hatt mye problemer med å komme seg inn i det siste :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

De burfde absolutt ha ett "vil\vil ikke" spørsmål du kan krysse av på svararket. Da er det stor sjans for de som vil, og det blir tatt litt hensyn til om man ikke vil. de som ikke vil kan fortsatt bli innklat, men de som virkelig vill inn står i første rekke..

Lenke til kommentar

Dere som har vært på sesjon:

 

Jeg kunne godt tenke meg et år i millitæret, men sliter med Crohns'sykdom, astma og diverse allergier (m.a. pollen, pelsdyr og gress). Er det noen som helst sjanse for at jeg kommer inn? Er vel egentlig Crohnsen og astmaen jeg tviler mest på, dersom jeg får reaksjoner i de er vel løpet kjørt.

Lenke til kommentar

Det er snakk om poeng og ja..Syn og Hørsel er perfekt, fysikk ellers er ganske bra, men dersom jeg skal greie å løpe noe særlig er jeg totalt avhengig av at været stemmer for astmaen min. Dessuten kan jeg plutselig ha en dårlig uke pga. Crohns, så kanskje millitæret rett og slett ikke er verdt det for meg.

Men når jeg da, antageligvis blir erkjent "Ikke vernedyktig", må jeg i siviltjeneste?

Lenke til kommentar

Ok, det var da enda godt, siden jeg ikke tror jeg hadde fått noe ut av siviltjenesten. Snakket med en sesjons-dude nå, og han sa at egentlig skulle man bli erklært tjenesteudyktig bare man har astma, så når det andre kom i tillegg var det egentlig ingen reell sjans for meg å komme inn. Synd, siden dette er noe jeg har gledet meg til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...